Ymmärrättekö sellaista ihmistä, joka ottaa muilta (ystäviltään) ideoita omiin päivityksiinsä (ig tai fb)?
Inspiraation saamisen ymmärrän, mutta matkimista en. Minulla on tuttava, joka matkii selkeästi minua ja se ärsyttää vähän. Mitä sanoisit tällaiselle henkilölle?
Kommentit (32)
Minulla on napuri joka matkii minua hyvin monessa asiassa, itse en postaa facessa mutta naapuri kyllä. En ole sanonut mitään mutta tuo touhu kyllä naurattaa. Olen ilmeisesti ns influencer.
Mullakin yksi kaveri kopioi yhden someprofiilin tyylin täysin. Muutti sen kyllä vaivihkaa takaisin omanlaiseksi joskus. En sanonut mitään.
Sitten taas itse postasin juuri kukkakuvan, ja tosi moni jota seuraan postannut niitä nyt myös kevään tullen. Meidänkin profiilit alkaa näyttää samalta kaikkien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran kyllä alkoi huvittamaan, kun joku oli kopioinut kirjoittamani tekstin ja postasi sitä omanaan.
Tuo ei ole huvittavaa, se on laitonta. Sulla on copyright-oikeus omaan tekstiisi, ei sitä saa kukaan esitellä omanaan.
Onko valokuviin copyright-oikeuksia, jos ne julkisesti netissä? Esim Facebookissa.
Suomessa tunnetaan todella huonosti tekijänoikeuslakia. Ei tajuta, että jonkun kirjoittama teksti tai jonkun suunnittelema tuote ei ole kopioitavissa. Ja maailmallakin, miettikää, tunnetut brändit joutuvat tekemään kuoseja ja kuvioita logostaan tuotteeseen, että aito, alkuperäinen tuote tunnistettaisiin huonoista laaduttomista 1:1-kopioista.
Idean saa valitettavasti kopioida, kun lopputulos ei ole tismalleen sama. Tylsää.
En ymmärrä. En myöskään ymmärrä, mitä järkeä on seurata näitä jälkijunassa tulevia kopioijia, kun voi seurata sitä originaalia.
Ole vain ylpeä siitä, että päivityksesi ovat niin mahtavia että muut yrittävät ottaa mallia! ;)
Mulla oli työelämässä ongelmaa näistä perässähiihtäjistä. Miettikää että vielä 2-3 vuotta työni lopettamisen jälkeenkin törmäsin ihan suoriin kopioihin. Nyt jo vähän naurattaa, että mitähän meinaavat kopioida tulevina vuosina, kun olen vaihtanut alaa.
Vierailija kirjoitti:
Ole vain ylpeä siitä, että päivityksesi ovat niin mahtavia että muut yrittävät ottaa mallia! ;)
On oikeasti tosi raskasta keksiä ideoita isolle joukolle, kun ei voi keskittyä siihen oman toiminnan loogiseen kehittämiseen, vaan täytyy koko ajan keksiä uutta, että saisi karistettua copycatit edes hetkeksi perästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan me matkitaan jotakin.
Mikä siinä on ongelma.Originelleilla ihmisillä on omia ajatuksia. Eikö sinulla ole?
Arvon Originelli. Et ajattele mitään niin ihmeellistä, etteikö joku joskus jossakin osaisi ajatella täsmälleen samoja ajatuksia. Kaikki vaan eivät sano ajatuksiaan ääneen, mistä voi tulla vaikutelma että se ääneen sanoja on erityinen.
Mä tiedän erään mammabloggaajan joka pöllii ideoita meidän whatsapp-ryhmästä. Heti kun on jostain puhuttu, saattaa tehdä postauksen instagramiin kysyen seuraajiltaan niiden mielipiteitä. Vaikkei hän olisi ollutkaan se joka asiasta alunperin yhteisessä keskutelussa puhui.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli työelämässä ongelmaa näistä perässähiihtäjistä. Miettikää että vielä 2-3 vuotta työni lopettamisen jälkeenkin törmäsin ihan suoriin kopioihin. Nyt jo vähän naurattaa, että mitähän meinaavat kopioida tulevina vuosina, kun olen vaihtanut alaa.
Kaipa ne löytää uuden kohteen...
Tietysti, jos ne on sun ottamia.