Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielenkiintoinen keskustelu MASKEISTA TV 1

Vierailija
05.05.2020 |

Mitä kangasta ja missä käytetään

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Sveitsissä maskit maksoi viime viikolla 0,70 frangia (=0,66e) per maski ihan peruskaupassa. Uutisissa tänään kerrottiin, että hinnat tulevat laskemaan pian. Armeija jakoi niitä ja ostajat kävivät suoraan tehtailta ostamassa, eikä mitään välikäsiä sallittu. Eivät kylläkään ole pakollisia. Osa pitää, osa ei.

Vierailija
22/59 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katson nyt tuota A-studiota Areenasta. Naurattaa kun Varhila selittää, että selvitys valmistuu kesäkuun lopussa. "Teemme selvityksen ja kirjallisuuskatsauksen". *facepalm*

Ikäänkuin sellaista ei kukaan muu tässä maailmassa olisi tehnyt?! WHO on tätä asiaa jo tutkinut, epäilen myös että hieman suuremmalla asiantuntijajoukolla kuin Varhilan kesätyökomitea. WHO suosittelee maskeja pandemian aikana kaikille, myös niitä omatekoisia kangasmaskeja.

Juuri Honkongissa valmistuneen tutkumuksen mukaan suurin osa viruksista jää sinne maskin sisälle, eli myös ns. community maskit ehkäisevät tartuntoja. https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006494300.html

Tämä Varhilan täti on ihan periaatteesta kaikkea viruksen leviämistä estävää toimintaa vastaan. Mutta STM:n ja THL:n byrokraattien kohdalla se ei kyllä ole mikään yllätys. Olen agnostikko, mutta jos Luoja on olemassa, varjelkoon hän meitä THL:n ja STM:n tärkeilijöiltä.

Varhila on STM:n kansliapäälikön pallilla pelkästään demari-jäsenkirjansa ansiosta. Ei mitään terveydenhoitoalan koulutusta, ohitti ainakin lääkärihakijat Sillanaukeen ja HUS:n Lehtosen. Että sellainen asiantuntija. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen kangasmaskit ohuesta puuvillasta, kahden puuvillakerroksen väliin ohutta shifonkia kaksi kerrosta filtteriksi. Näissä on helppo hengittää. Olen laittanut keskellä olevaan muotolaskokseen ns. valaanluuta eli muovilistaa pitämään maskin kangasta erossa ihosta sisäänhengityksessä. Näin ohut kangas ei takerru ihoon kiinni.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkimus-naista-kankaista-valmistet…

Vierailija
24/59 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen kangasmaskit ohuesta puuvillasta, kahden puuvillakerroksen väliin ohutta shifonkia kaksi kerrosta filtteriksi. Näissä on helppo hengittää. Olen laittanut keskellä olevaan muotolaskokseen ns. valaanluuta eli muovilistaa pitämään maskin kangasta erossa ihosta sisäänhengityksessä. Näin ohut kangas ei takerru ihoon kiinni.

Tuo "valaanluu" onkin hyvä idea! Mistä tuota materiaalia saa?

Vierailija
25/59 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirsi Varhila pelaa vain aikaa, kun ei pysty antamaan yksinkertaista suositusta, että maskeja olisi hyvä käyttää esim joukkoliikennevälineissä ja kaupassa käydessä.

Kyllä hänen asiantuntemattomuutensa paistaa niin läpi, että ihan hävettää. Tuommoista on, kun puolueen jäsenkirja painaa enemmän kuin tietopohja ministeriöiden tärkeimpiä paikkoja täytettäessä.

Vierailija
26/59 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo maskin oikeanlainen käyttäminen   on aivan mahdotonta suomalaisten osaamistasolle. Aivan kummallista kansalaisten aliarvioimista.

Vierailija
27/59 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes kangasmaski kasvoilla on parempi kuin ei maskia ollenkaan.

Vierailija
28/59 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No valaasta! Pitää mennä Jäämerelle metsästämään. Kävin Norjassa viime viikolla.

Vierailija
29/59 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt Varhila ottaa takaisin noita maski-ohjeitaan. Ollut niin vastaan, mutta STM tekee selvitystä, tulos valmis vasta kesäkuun lopussa! Hitaasti toimii byrokraatti.

Jokainen saa jo pitää maskia niin paljon ja niin montaa päällekkäin kuin haluaa. Ei siihen lupaa tarvita.

Vierailija
30/59 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No valaasta! Pitää mennä Jäämerelle metsästämään. Kävin Norjassa viime viikolla.

No ei tarvii sinne asti lähteä. ;) Ihan kangaskaupasta löytyy. ;)

Vierailija
31/59 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niitä suojaimia voi ihan vapaasti käyttää ilman pakkoakin. Jos ne määrätään pakollisiksi, niin sitten pitää ruveta laskemaan, ... Terveydenhuollon tarve on noin miljoona maskia päivässä, elinkeinoelämän ja muun arkikäytön tarve 5-6 miljoonaa päivässä. Se tarkoittaa 180 miljoonaa maskia kuukaudessa pitkän aikaa, koska virus ei ole katoamassa ihan heti. Tällaisia määriä ei ole välittömästi mistään saatavilla, ja jos onkin, niin sitten kysellään maksajaa. Ostaako jokainen itse omat suojaimensa vai pitääkö valtion maksaa kaikki ja järjestää jakelu?"

https://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2020/05/06/pohjanotee…

Vierailija
32/59 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tarvii sinne asti lähteä. ;) Ihan kangaskaupasta löytyy. ;)

Kiitos :)!

Vierailija
33/59 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nimenomaan on se asia, josta on paljon erimielisyyttä. Kangasmaskin aiheuttamat haitat saattavat (huom saattavat!) olla suurempia kuin sen tuomat hyödyt. Kangasmaski ei suojaa käyttäjäänsä, mutta voi suojata muita käyttäjän pärskimiseltä. Ei kuitenkaan ole mitenkään varmaa, että kangasmaski olisi parempi kuin ei maskia ollenkaan.

Vierailija
34/59 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt Varhila ottaa takaisin noita maski-ohjeitaan. Ollut niin vastaan, mutta STM tekee selvitystä, tulos valmis vasta kesäkuun lopussa! Hitaasti toimii byrokraatti.

Jokainen saa jo pitää maskia niin paljon ja niin montaa päällekkäin kuin haluaa. Ei siihen lupaa tarvita.

Tottakai saa, mutta samaan aikaan "asiantuntijat" varoittavat viruslingosta, minä maski kuulemma voi toimia?

Vierailija
35/59 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nimenomaan on se asia, josta on paljon erimielisyyttä. Kangasmaskin aiheuttamat haitat saattavat (huom saattavat!) olla suurempia kuin sen tuomat hyödyt. Kangasmaski ei suojaa käyttäjäänsä, mutta voi suojata muita käyttäjän pärskimiseltä. Ei kuitenkaan ole mitenkään varmaa, että kangasmaski olisi parempi kuin ei maskia ollenkaan.

Vaikka maskin hyödyistä on paljon tutkimuksia.

Ei vaan kyllä STM:n pitää tehdä oma tutkimus, voihan vitsi.

Vierailija
36/59 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kangasvaihtoehto voi tuottaa haittaa enempi kuin hyötyä

Astmaatikkona ja allegikkona tätä väitettä on tullut mietittyä. Nyt sanotaan, että astmaatikkojen ei (kangas)maskeja pitäisi terveyssyistä käyttää. Kuitenkin ennen epidemiaa hengityssuojia on suositeltu suojaamaan esim. katupölyltä.

Vierailija
37/59 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaakohan Suomessa tuotanto

Piti olla 15.5. 600 000 kpl päivätahti, ffp3?

Nuo menevät kaikki terveydenhuollon käyttöön. Jos Suomessa tulisi maskipakko, tarvittaisiin 10 -15 miljoonaa maskia joka päivä. Yhtä maskia kun ei voi käyttää koko päivää. 

Vierailija
38/59 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä mä saisin sellaisen Bossin tai LV:n maskin?

Vierailija
39/59 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saa, mutta samaan aikaan "asiantuntijat" varoittavat viruslingosta, minä maski kuulemma voi toimia?

Miten se maski mitään viruksia linkoaa, kun se on koronaisen käyttäjän suun edessä niiden virusten leviämistä estämässä? Sen kun köhii maskiinsa vain.

Vierailija
40/59 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maskin käyttäjällä on jo tartunta, miten maskin "väärinkäyttö" muuttaa tilannetta hänen osaltaan?

Jos maskin käyttäjä kohtaa viruksenkantajan ja altistuu tartunnalle, miten tilanne on pahempi kuin ilman maskia, jolloin mahdolliset virukset ovat jo naamassa tai nielussa?