Miten parantaa esiintymistaitoja?
Mietin tässä, että olen aivan uskomattoman huono esiintyjä ja kaipaisin jotain vinkkejä, miten voisin itseäni kehittää. Suurin ongelmani lienee heikko katsekontaktin ottaminen ja täydellinen sosiaalisen pelisilmän puute. Minulla on asperger ja se näkyy kyllä käytöksessäni, mutta harva kykenee ymmärtämään mistä on kyse.
Pohdminkin siis, miten voisin feikata itsestäni mahdollisimman neurotyypillisen oloisen ja normaalin esiintyjän?
Kaikki neuvot ovat tarpeen, täysin pienistä eleistä lähtien. Minulle tämä on vieras maailma.
Kommentit (17)
Minulla on tapana katsella käsiäni, kelloa ja seiniä esiintyessäni. Tiedostan että näyttää oudolta sekin.
Ap
Puhu rauhallisesti, monella esiintyjällä on tapana puhua liian nopeasti.
Kenelle esiinnyt ja mikä siinä on tavoitteena? Onko täysin mahdotonta kertoa yleisölle, että olet asperger ja esiintyminen on sinulle hankalaa?
Yleensä ihmiset suhtautuvat positiivisesti avoimuuteen. Ja heikkouden paljastaminen useimmiten herättää ihmisissä myötätuntoa ja halua ymmärtää. Sen sijaan yliyrittäminen ja se, että esittää jotain muuta kuin on, on yleensä ihmisten mielestä luotaantyöntävää ja ärsyttävää.
Olen saanut siis myös esiintymiskoulutusta ja lukenut oppaita, mutta silti en oikein meinaa osata ottaa opikseni.
Ap
No ei kenestä vain tule mitään maailmanluokan esiintyjää. Ehkä sinun kannattaa yrittää tulla vielä paremmaksi niissä asioissa, joissa olet hyvä? Keskinkertaisuuksia on maailma täynnä.
Harrastan politiikkaa ja järjestötoimintaa, joten ihmisten kanssa täytyy tulla toimeen ja osata myös esiintyä. Tänään jouduin yllättävään tilanteeseen enkä pärjännyt, jäädyin täysin ja annoin kyllä ikävän ja törkeän vaikutelman juontajalle. Tekisi mieli pyytää anteeksi, mutta en kehtaa.
Olen aika nuorikin, kokemusta on kyllä paljon esiintymisestä, mutta olen todella huono yllättävissä tilanteissa ja tänään tuli vielä pari muuttujaa matkaan (eksyin ja oikeaan paikkaan löytäminen kesti ja vappujuhlintakin paistoi kilometrien päähän vielä tänään :D)
Jäi jotenkin vaivaamaan, että olen kyllä oikea nolouden kuningatar.
Ap
Harrastan politiikkaa ja järjestötoimintaa, joten ihmisten kanssa täytyy tulla toimeen ja osata myös esiintyä. Tänään jouduin yllättävään tilanteeseen enkä pärjännyt, jäädyin täysin ja annoin kyllä ikävän ja törkeän vaikutelman juontajalle. Tekisi mieli pyytää anteeksi, mutta en kehtaa.
Olen aika nuorikin, kokemusta on kyllä paljon esiintymisestä, mutta olen todella huono yllättävissä tilanteissa ja tänään tuli vielä pari muuttujaa matkaan (eksyin ja oikeaan paikkaan löytäminen kesti ja vappujuhlintakin paistoi kilometrien päähän vielä tänään :D)
Jäi jotenkin vaivaamaan, että olen kyllä oikea nolouden kuningatar.
Ap
Videoi esiintymisiäsi. Ei pelkästään oikeita, vaan myös kotona harjoituksia. Analysoi niitä: asento, katsekontakti, äänensävy, jne. Harjoittele yhtä asiaa kerrallaan kotona. Peilin edessä. Videon edessä. Toista niin kauan, että se miltä näytät ja kuulostat vastaa sitä, miltä koet näyttäväsi ja kuulostavasi. (Tarkoitan tällä sitä, että yleensä kaikki yllättyvät videota katsoessaa, sieltä paljastuu yllättäviä maneereita, jne).
Yllättäviin tilanteisiin varaudu opettelemalla ulkoa joitain sopivia lauseita, jotka sopivat tilanteeseen kuin tilanteeseen. Voit myös harjoitella argumentaatiota ja neuvottelua kaverin kanssa ja takoa nämä lauseet selkärankaan.
Kaikki tämä vaatii paljon toistoja, mutta kun löydät oman äänesi ja harjoittelet, hyvä siitä tulee.
Ohi katsominen on hyvä tapa näyttää siltä kuin ottaisit katsekontaktia. Puhu hitaasti.
Minulla on vaikeuksiani äänenkäytön kanssa ja myös painotusten. Puhun ikävällä äänensävyllä enkä osaa käyttää painotuksia, puhun monotonisesti. En tiedä miten muuttaisin tätä kuulostamatta teennäiseltä.
Ap
Hitlerillä oli asperger ja hän oli erittäin karismaattinen esiintyjä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vaikeuksiani äänenkäytön kanssa ja myös painotusten. Puhun ikävällä äänensävyllä enkä osaa käyttää painotuksia, puhun monotonisesti. En tiedä miten muuttaisin tätä kuulostamatta teennäiseltä.
Ap
Harjoittele vain sitkeästi. Itselläni on joskus vieraita kieliä opiskellessa vaikeuksia outojen äänteiden kanssa ja opetteluvaiheessa en voi olla sanomatta niitä korostetusti, mikä kuulostaa naurettavalta. Mutta se on se opetteluvaihe. Vähitellen ne oppii sanomaan yhä luontevammin ja luontevammin.
Hyväksy se, että sinulla on välivaihe, jolloin kuullostat teennäiseltä.
Tyvestä puuhun noustaan. Mutta jos et edes yritä lähteä kiipeämään, et koskaan pääse korkeammalle. Latvaan asti ei sinun ole pakko päästä, mutta olisihan sekin parannus, jos pääsisit vaikka puoliväliin puuta?
No vaikkapa Kansalaisopiston kursseilla, useissa niitä järjestetään.
Meillä on ollut työpaikan puolesta esiintymiskoulutusta. On olemassa myös useita erilaisia oppaita asiasta.
Näkee selvästi, että viestinnän ammattilaiset ovat ohjeistaneet ministereitäkin, kun he yrittävät ikävistä asioista puhuessa hymyillä, vaikka se ikävä kyllä näyttää usein irivsykseltä, koska se on pakotettu hymy.
Hymyily aina pehmentää sanomaa, se on ikäänkuin psykologista vaikuttamista, ettei asiat sentäs niin huonosti ole, kun hymyäkin vielä löytyy.
ja tottahan se onkin, karmeaa olisi katella jos kaikki ministerit olisivat koko ajan hautajaistunnelmissa ja totisia torvensoittajia.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Täällä videoinnin suosittelija. Harrastan laulua ja siellä puolellahan ääntä ja sen käyttötapaa muokataan koko ajan, sehän on koko lauluharjoittelun idea. Sitä voi kyllä tehdä myös puheessa. Se on pitkä tie, koska jokaisella on oma vakiintunut puhetapa jonka on oppinut jo pienenä lapsena, mutta mahdollista se kyllä on. Siihen voisi kyllä ottaa jonkun puhevalmentajan mukaan. En tiedä, kuinka helppoa se olisi omin avuin. Siinäkin äänittämällä ja itse harjoittelemalla toki pääsee alkuun, mutta päälleliimattuja maneereita pitää välttää.
Ei kannata yrittää ottaa mitään katsekontakteja kehenkään yleisössä. Se on vain outoa. Kohdista katseesi yleisön ylitse takaseinän suuntaan, mutta älä tuijota mihinkään kohtaan koko aikaa.