Olen se 104,5 kg joka aikoi laihduttaa
Olen nyt pyöräillyt peräkkäisinä päivinä 20 ja 10 km sekä kävellyt puolen tunnin lenkit. Pitääkö lisätä liikuntaa? Jalat osoittavat väsymisen merkkejä. Vaaka näytti aamulla 103,9kg.
Kommentit (33)
Liikunta on hyväksi monessa mielessä.
Kuten täällä on todettukin: kiinteyttää, vilkastuttaa aineenvaihduntaa, piristää mieltä ja boostaa hengitystä, jolloin saat kunnolla happea.
Itselläni liikunta toimii siten, että jos on iltaliikuntaa suunnitteilla, pitää syödä sitä ajatellen niukemmin jo lounaalla, että on kevyt olo liikkuessa.
Tsemppiä projektillesi - olet hyvässä alussa!
Mä olin aloittaessa 132kg, aloitin 2vk sitten syömään välimerenruokavaliolla ja 16/8, mulla on ibs, maha on rauhoittunut hyvin! Paljon parempi olo ollut! Nyt painoa 127,8kg, nesteitä varmasti ne lähteneet kilot.
Koitan liikkua hikiliikuntana 2krt viikossa puoltuntia.
En ajattele että "nyt diettaan kolme kuukautta" se saa mut repsahtamaan ennemmin. Mä vaan elän päivä kerrallaan ja tuntuu hyvältä :)
Vierailija kirjoitti:
Joku tuttu laittoi faceen näkyviin jonkun aamulenkkinsä. En muista kilometrejä, mutta aikaa oli mennyt 1h 44min. Mutta mua järkytti se kulutettujen kalorien määrä: vain 240kcal ! Eihän liikunnasta ole siis mitään hyötyä, jos se ei auta laihtumaan? Vai vaikuttaako tuohon se, että ko. hlö on ihan hoikka? Jos minä läskeineni vaikka kävelen 1h 44 min, lähteekö enemmän kaloreita?
No tottakai lähtee enemmän. 🤦 Mieti vaikka autojen bensan kulutuksena.. miksi toinen auto kukuttaa enemmän ja toinen vähemmän?
Virossa on tosi hyvät ruokaohjelmat. Ei siis mitään dieettejä, terveellinen ruoka vain ja säännölliset ruokaajat. Laitat ohjelmaan nykyisen painon ja tavoite painon ja ohjelma itse laskee oikeat ruokamäärät. Tosi helppo. Itse käytän Erik Orgu ohjelmaa mutta mun mielestä on saatavilla myös suomenkielinen Fitlap.
En tiedä, onko Suomessa sellaista appia olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Joku tuttu laittoi faceen näkyviin jonkun aamulenkkinsä. En muista kilometrejä, mutta aikaa oli mennyt 1h 44min. Mutta mua järkytti se kulutettujen kalorien määrä: vain 240kcal ! Eihän liikunnasta ole siis mitään hyötyä, jos se ei auta laihtumaan? Vai vaikuttaako tuohon se, että ko. hlö on ihan hoikka? Jos minä läskeineni vaikka kävelen 1h 44 min, lähteekö enemmän kaloreita?
Kannattaa muistaa, että liikunnasta seuraa myös ns. jälkipoltto eli kehosi kuluttaa enemmän energiaa myös liikunnan jälkeen. Lisäksi kun lihasmassan osuus kehon koostumuksesta kasvaa suhteessa rasvaan, kulutat levossakin enemmän kuin plösönä.
Liikunnan suurin etu on kuitenkin se, että se muokkaa kehoa miellyttävämpään ja terveempään suuntaan sekä lisää kokonaisvaltaista hyvinvointia. Mitä parempi kunto, sen paremmin voit! Silloin myös itsestä huolehtiminen mm. syömällä järkevästi on helpompaa.
En nyt aivan ymmärtänyt mitä ap haet takaa. Kysytkö siis että pitääkö lisätä liikuntaa kun et kahden päivän jälkeen ole normaalipainossa?
olet siis SATAKILOINEN SISKO:)
käytätkö kesäisin alaosana pelkkiä alushousuja?
Onko otsasi läski?
Vierailija kirjoitti:
olet siis SATAKILOINEN SISKO:)
käytätkö kesäisin alaosana pelkkiä alushousuja?
Onko otsasi läski?
Minkä pituiseksi aloittajan kuvittelet?
Liikunta ei ole tuossa painossa mitenkään oleellista. Keskity ensiksi uuden ruokavalion oppimiseen ja kun se alkaa sujua niin aloita maltillisesti liikunta lisäten sitä pikkuhiljaa oman kuntotason ja kiinnostuksen mukaan. Tietysti liikkua saa jos siitä saa mielihyvää, mutta laihdutuksen alussa se lähinnä lisää nälkää ja kulutuksen tarvetta. Se tila jää päälle ja jatkuu kun vaikkapa sairastut tai menetätä motivaation hetkellisesti tai pysyvästi. Se taas aiheuttaa lihomisen. Tyypillinen laihduttajan tarina.: Lähdetään liikkumaan paljon, saadaan nopeasti ylikunnon oireet, eli flunssa. Sairastellaan ja aletaan syödä kun kipeänä ei muutakaan jaksa. Painonpudotus pilalla. Paino nousee yli lähtöpainon.
Ruokavalio on se millä hallitaan painoa, ei liikunta. Voit huoletta jättää kaikenlaisen treenaamisen ajattelun sinne 25-30kg päähän ja keskity nyt vain syömään oikein. Lisää arkiaktiivisuutta, se vaikuttaa jo paljon. Hanki harrastuksia ja tekemistä joka ei ole syömistä. Nämä on paljon tärkeämpiä asioita kuin tavoitteellinen liikkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos neuvoista. Pitää jättää keksit ja muut herkut sekä alkoholi kokonaan. Omenalohkoja ja porkkanaa makeannälkään. Kyllä tässä alle sadan pitää päästä mieluummin heti. Välipäiviä liikkumisessa ja pieni annoskoko.
Eli olet edelleen herkutellut ja käyttänyt alkoholia, vaikka on tavoitteena laihtua?
??
🤯
Mikä tässä on niin vaikeaa, se on ihan sama mitä sitä syö ja juo kunhan kalorimäärä on tarpeeksi pieni. Herkkuja ja viinaa ei tarvitse jättää, laskekaa vain kalorit!
Aamulla maustamatonta jugurttia persikkapaloilla ja vettä, lounaalla kaupan valmissalatti tai kasvissosekeitto linsseillä ja vettä tai pepsimaxia, välipalalla leipä ja teetä (mieluiten vihreää), päivällisellä kotiruokaa lautasmallin mukaan, illalla leipä ja jotain noista juomista. Vettä pitkin päivää ja kerran viikossa saa syödä herkkuja.