Räjähtävän pään oireyhtymä. Muita?
Sain vihdoin vastauksen siihen miksi just kun olen nukahtamassa tai heräämässä kuulen valtavan räjähdyksen. Tää on inhottava oire!
https://fi.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4j%C3%A4ht%C3%A4v%C3%A4n_p%C3%A4%C3…
Kommentit (42)
Nyt yhden kerran olen tämän kokenut. Luulin sen ensin liittyvän näkemääni uneen, mutta räjähdys ei liittynyt mitenkään siihen, vaan tuli vain yhtäkkiä kesken kaiken. "Kuulin" kovan pamauksen ja "näin" kirkkaan valon välähdyksen. Heräsin samalla ja säikähdin kyllä hirveästi. Talo oli kunnossa eikä puhelin tai laturi ollut posahtanut... Googlatessani (sähköiskua unessa) löysin tämän räjähtävän pään oireyhtymän, ja samanlaiselta kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt yhden kerran olen tämän kokenut. Luulin sen ensin liittyvän näkemääni uneen, mutta räjähdys ei liittynyt mitenkään siihen, vaan tuli vain yhtäkkiä kesken kaiken. "Kuulin" kovan pamauksen ja "näin" kirkkaan valon välähdyksen. Heräsin samalla ja säikähdin kyllä hirveästi. Talo oli kunnossa eikä puhelin tai laturi ollut posahtanut... Googlatessani (sähköiskua unessa) löysin tämän räjähtävän pään oireyhtymän, ja samanlaiselta kuulostaa.
Tuntuiko välähdys kuinka voimakkaalta?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuiko välähdys kuinka voimakkaalta?
Vähän hankala vastata. Valo tavallaan täytti koko näkymän ja oli kirkas/keltainen, mutta ei se ehkä kauhean voimakas ollut. Se jysäys sen sijaan oli voimakas.
olen kuullut tuon pamauksen monta kertaa mutta mitään valonvälähdystä en ole koskaan nähnyt.
ei tossa selvityksessä oikeastaan selviä mikään, siinä vain arvellaan mistä se voisi johtua. eli m ysteeri edelleen.
Olen kokenut muutaman kerran ja on todella inhottavaa. Viime viikolla viimeksi... huh
Olen myös kokenut paljon unihalvauksia - en tiedä liittyvätkö mitenkään toisiinsa?! Ts. Jos kokee toisia niin myös toisia 🙁
jos on nauttinut alkoholia niin silloin se pamaus yleensä kuuluu. kun yrittää nukkua. kuulee sen joskus ilmankin että alkoholilla on osuutta asiaan.
Minulla tämä taitaa johtua väsymyksestä ja stressistä. Olen toki kokenut niitä ennenkin, mutta räjähdys tapahtui vasta nyt, kun stressi on vähän vähempänä. Alkoholia en käytä eikä ole läääkitystä.
Sanonta "minulla pää räjähtää" on saanut uuden merkityksen.
Hui! Kuulostaa todella hurjalle. Mahtaa säikäyttää.
Mä oon nyt muutaman kerran herännyt keskellä yötä siihen, kun joku lasi räsähtää lattialle vieressäni. Hirveässä paniikissa alkanut pyörimään ympäri kämppää ja etsimään paikkaa missä täytyy siivota lasinsiruja. Onko vesilasi huitaistu yöpöydältä vai astiakaapeista jokin tullut alas? Ei ole löytynyt niitä mistään ja olen todennut, että naapurissa sitten varmaan rikkoutunut jotain.
Viime yönä oltiin mökillä ja siellä heräsin samaan ääneen. Laitoin valot päälle ja kysyin mieheltä missä rysähti? Hän katsoi ihmeessään ja totesi ettei missään. Silloin vasta tajusin, ettei nämä äänet ole todellisia ja aloin googlettamaan mikä tässä on homman nimi. Toivottavasti tämä on vain väliaikaista eikä jatku loppuelämän :(
N30
Ikäni näitä saanut sen harvasen yön. Onko tää siis oikeasti nyt tutkittu juttu? Eikä mikään 1.4 vitsi ?
Vierailija kirjoitti:
Ikäni näitä saanut sen harvasen yön. Onko tää siis oikeasti nyt tutkittu juttu? Eikä mikään 1.4 vitsi ?
Ei ole vitsi, tämäkin ketju on aloitettu jo viime vuoden toukokuussa.
Tuttu juttu! En sitten tiedä, olenko niin sopeutunut näihin jysähdyksiin, että en koe niitä mitenkään ongelmallisina.. Eivät ole kivuliaita, mielenkiintoa herättäviä kylläkin, sähköiskun tapaisia kohahduksia päässä. Saattavat ilmetä jo siinä vaiheessa kun alan rentouttamaan itseni nukkumista varten, eli eivät aina edes herätä minua, kun en ole lähimainkaan vielä unessa. Joskus muistan kyllä heränneeni karjaisun ääneen.. En osaa yhdistää niitä stressiin tms. Niitä vaan tulee ja menee. Mielenkiintoinen ilmiö, minusta ei lainkaan pelottava.
Tuttua, välillä räsähdys on myös muuntautunut ovikellon soitoksi. Se vasta veemäistä on, kerran olin yksin yötä kotona kun heräsin keskellä yötä ovikellon soittoon, olin ihan paniikissa ja hiippailin ovelle, mutten uskaltanut avata. Jälkeenpäin aloin ynnätä asioita yhteen, mm. sitä ettei koiramme reagoinut mitenkään tuohon ovikellon soittoon, yleensä kun päivisinkin saa hirveän kohtauksen siitä.
Mulla on ollut muutaman kerran, siis aivan jäätävän karmea kokemus! Luulin myös alkuun että päässä meni jotain rikki ja olin aivan ihmeissäni että olin hengissä ja kaikki vaikutti normaalilta. Liitän omalla kohdallani tämän voimakkaaseen stressiin jota koin samoihin aikoihin kun näitä tuli. Nyt ei ole hetkeen ollut ja elämäkin on tasaisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua, välillä räsähdys on myös muuntautunut ovikellon soitoksi. Se vasta veemäistä on, kerran olin yksin yötä kotona kun heräsin keskellä yötä ovikellon soittoon, olin ihan paniikissa ja hiippailin ovelle, mutten uskaltanut avata. Jälkeenpäin aloin ynnätä asioita yhteen, mm. sitä ettei koiramme reagoinut mitenkään tuohon ovikellon soittoon, yleensä kun päivisinkin saa hirveän kohtauksen siitä.
Oho, olen kokenut myös tuota, olisiko tosiaan samaa ilmiötä? -kommentoija nro 17
On tuttua. Monta vuotta ollut noita. Alkuun pelästyin vietävästi, mutta nykyään jo tottunut. Toisinaan saattaa tulla useita peräkkäin monta yötä putkeen ja välillä ei puoleen vuoteen mitään. Joskus myöskin tunnen ikään kuin rikin hajua? Ei ole mitään lääkitystä, alkoholia todella harvoin, lasi viiniä ehkä joskus. Nykyään olen alkanut pitämään niitä mielenkiintoisina aivopurkauksina ja ajattelen niin että turha Tieto räjähtää/palaa pois.
Olen kokenut nyt kahdesti tällä viikolla.
Yllä mainittiin alkoholi - ja kyllä, nautin alkoholia tällä viikolla mol. iltoina ennen nukkumaanmenoa. Toinen ilta oli työmatka ja toisena iltana lasillinen kotona.
Taidan vältellä jatkossa, oli sen verran kovat jysäykset. Harvoin nautin alkoholia.
Oli muuten ekalla kerralla aika pelottava kokemus. Luulin, että jotain meni rikki päässä. Helpotti ihan hemmetisti huomata, että raajat ja leuka liikkui normaalisti. Säikäyttää se vieläkin, mutta ei niin paljon. Muutaman kerran on tapahtunut.