Olen huolissani omasta taloudellisesta tilanteestani osittain ilman syytä, voitteko palauttaa minut maan pinnalle?
Minulla on asuntolainaa.
Koronatilanteen vuoksi työtuntejani on hieman pudotettu nyt. Jos niitä pudotetaan vielä lisää, voin hakea soviteltua päivärahaa.
Pärjään kyllä tuolla vähän pienemmälläkin palkallani.
Minulla on puskurisäästöjä ja vaikka saisinkin yhden kuun vähän huonompaa palkkaa, olisi säästöt turvana.
Ei ole näköpiirissä, että joutuisin kokonaan työttömäksi, vaikka en voisi olla tästä aivan 100% varma.
Silti tunnen oloni neuroottiseksi ja todella huolestuneeksi. En tiedä, mikä ajatus auttaisi minua, koska vaikka järkeni sanoo, että minun ei tarvitse olla huolissani, tunnen silti niin.
Mikä ajatus voisi auttaa?
Kommentit (14)
Minulla on loppukuun ruokabudjetti 250 euroa. Jos tulee joku yllättävä lasku, pitää pärjätä vähemmällä.
Auttaako?
Kirjoita itsellesi paperille selkeä suunnitelma, mitä tekisit eri negatiivisissa skenaarioissa jos ne toteutuisivat.
Kun asiat on kirjattu ylös, sinun ei tarvitse pyöritellä niitä päässäsi, ja olo helpottuu huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on loppukuun ruokabudjetti 250 euroa. Jos tulee joku yllättävä lasku, pitää pärjätä vähemmällä.
Auttaako?
Jotenkin ei, koska itse tiedän, että olisin tuossa kekseliäs ja yrittäisin pärjätä ja pärjäisin. Mutta nyt ei vain tunnu siltä. En vain oikein tiedä, mitä pelkään. Ehkä asuntolaina aiheuttaa sen, että on eri tavalla huolissaan.
Ja siis tiedän, että on monia, jotka ovat todella ahdingossa nyt. Tämmöinen pohdiskelu voi tuntua vähättelyltä heitä kohtaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Noh, ehkä se vanha ajatus, että käärinliinassa ei ole taskuja auttaisi? Tai että raha on vaan rahaa, eikä sillä voi edes ostaa mitään aitoa.
Tässä kai on ongelma, että kun tuloja vähän leikataan niin toki siinä jotain kivaa jää ostamatta/kokematta/tekemättä. Ei ehkä juuri nyt kun kaikki on vielä kiinni, mutta muuten olen tykännyt välillä syödä ulkona, matkustella ym.
ap
No sitten on mahdollisuus lyhennysvapaaseen, sitäkään ei kannata ottaa jos on hetkellisesti tiukkaa vaan jätttää tilaisuus siihen kun kakka osuu tuulettimeen.
Olethan tehnyt budjetin ja laskenut oman worst case scenariosi, eli kuinka paljon kuussa on pakko saada tienattua että pysyy koti, puhelinliittymä, ruoka ja mahdolliset lääkkeet... Sunma on yllättävän pieni kun laittaa mahdollisen auton seisontaan tai myy sen, kk-lipun hinnalla voi ostaa polkupyörän kirpparilta jne _oikeasti _ pakolliset.
Sinua ahdistaa todennäköisesti eniten tuntemattoman pelko. Niin minuakin. Jos olet aina ennen pystynyt kontrolloimaan elämääsi suht hyvin, tämä pandemia on tehnyt tulevaisuudesta epävarmaa.
En tiedä miten lohduttaisin, paitsi rohkaisemalla sinua tekemään nyt kaiken tehtävissä olevan tulevaisuutesi varmistamiseksi, ja jättämään loput kohtalon haltuun. Tuo aikaisempi ehdotus listan ja tiukimman mahdollisen budjetin laatimisesta oli myös todella hyvä. Kun olet kaikkesi tehnyt, voit ainakin sanoa että enempää et olisi voinut enää tehdä. Ihmisen on parasta varautua pahimman varalle mutta myös olla hiukan fatalisti. Kaikkea ei voi kontrolloida.
Vierailija kirjoitti:
No sitten on mahdollisuus lyhennysvapaaseen, sitäkään ei kannata ottaa jos on hetkellisesti tiukkaa vaan jätttää tilaisuus siihen kun kakka osuu tuulettimeen.
Olethan tehnyt budjetin ja laskenut oman worst case scenariosi, eli kuinka paljon kuussa on pakko saada tienattua että pysyy koti, puhelinliittymä, ruoka ja mahdolliset lääkkeet... Sunma on yllättävän pieni kun laittaa mahdollisen auton seisontaan tai myy sen, kk-lipun hinnalla voi ostaa polkupyörän kirpparilta jne _oikeasti _ pakolliset.
Joo, kyllä olen laskenut ja pärjään aika pienelläkin tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Sinua ahdistaa todennäköisesti eniten tuntemattoman pelko. Niin minuakin. Jos olet aina ennen pystynyt kontrolloimaan elämääsi suht hyvin, tämä pandemia on tehnyt tulevaisuudesta epävarmaa.
En tiedä miten lohduttaisin, paitsi rohkaisemalla sinua tekemään nyt kaiken tehtävissä olevan tulevaisuutesi varmistamiseksi, ja jättämään loput kohtalon haltuun. Tuo aikaisempi ehdotus listan ja tiukimman mahdollisen budjetin laatimisesta oli myös todella hyvä. Kun olet kaikkesi tehnyt, voit ainakin sanoa että enempää et olisi voinut enää tehdä. Ihmisen on parasta varautua pahimman varalle mutta myös olla hiukan fatalisti. Kaikkea ei voi kontrolloida.
Kuulostaisi järkeenkäyvältä, että jostain tällaisesta on kyse. Kiitos kommentista :) ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaako?
Jotenkin ei, koska itse tiedän, että olisin tuossa kekseliäs ja yrittäisin pärjätä ja pärjäisin. Mutta nyt ei vain tunnu siltä. En vain oikein tiedä, mitä pelkään. Ehkä asuntolaina aiheuttaa sen, että on eri tavalla huolissaan.
Ja siis tiedän, että on monia, jotka ovat todella ahdingossa nyt. Tämmöinen pohdiskelu voi tuntua vähättelyltä heitä kohtaan.
ap
Jos sulla on kekseliäisyyttä jolla pärjäisit tässä tilanteessa, niin mikset sitten pärjäisi tilanteessa, joka on parempi?
Hei ap, minä olen työssäni tekemisissä ihmisten kanssa joilla taloudellisia huolia & lainat painaa päälle. Jos sinulta löytyy edes pieni puskurirahasto olet jo voiton puolella. Pankit auttavat kyllä mielellään, sillä niidenkin etu on että ihmiset saavat maksettua lainansa ja pystyvät asumaan kodeissaan. Lainoihin saa lyhennysvapaata tällä hetkellä monessa pankissa 6kk ilmaiseksi, selvitä oman pankin tilanne :) mikäli yhtään tuntuu vaikealta saada lainaa maksettua, niin pankkiin yhteys jo ENNEN ku ne maksuvaikeudet alkaa, ei vasta kun on jo rästissä.
Ap, kannattaa myös muistaa, että harva vuokranantaja joustaa vuokrissa, mutta pankki yleensä joustaa eli on mahdollista saada lyhennysvapaata. Lisäksi omistusasunnon voi aina myydä, kun taas vuokralla asuvalla ei ole tätä optiota.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kannattaa myös muistaa, että harva vuokranantaja joustaa vuokrissa, mutta pankki yleensä joustaa eli on mahdollista saada lyhennysvapaata. Lisäksi omistusasunnon voi aina myydä, kun taas vuokralla asuvalla ei ole tätä optiota.
Minulla itseasiassa ei ole mahdollista saada lyhennysvapaata tällä hetkellä, koska olin valinnut kiinteän koron lainaan.
Mutta kuten sanottu, en tiedä, miksi tunnen niin suurta huolta, koska minulla on puskuria (3kk kulujen verran) ja ei näytä siltä, että olisin edes joutumassa tyhjän päälle eli tilanteeseen, jossa olisin edes kiinnostunut lyhennysvapaasta siinä tapauksessa, että sekin olisi vaihtoehto. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaako?
ap
Jos sulla on kekseliäisyyttä jolla pärjäisit tässä tilanteessa, niin mikset sitten pärjäisi tilanteessa, joka on parempi?
En ehkä vaan luota itseeni. Tai siihen, että asiat järjestyy.
Noh, ehkä se vanha ajatus, että käärinliinassa ei ole taskuja auttaisi? Tai että raha on vaan rahaa, eikä sillä voi edes ostaa mitään aitoa.