Kotitestistä plussa, mitä nyt?
Tyhmä kysymys, mutta kun ensimmäisen kerran sain kotitestistä plussan :-)
Eli aconin early antoi alle minuutissa vahvan plussan (kp oli 30/30-31), toista testiä en ole vielä tehnyt ja nyt on kp34/30-31, alavatsassa ja
-selässä juilii, mutta kipu ei ole kova, lisäksi lorahteleva olo, joten juoksen koko ajan vessassa josko täti tuli, niin ja rinnat on hieman arat (ovat aina ennen tädin tuloa, joten hieman pelottaa ennenkuin varmistus raskaudesta saatu).
Mutta siis kysymys (tai useampi) lyhyesti: mitä seuraavaksi?
Teenkö vielä varmistuksen kotitestillä vai odotanko vielä tämän viikon ja otan yhteyttä johonkin asian varmistamiseksi? Vai onko käytäntö se, että lääkäri tai sairaanhoitaja varmistaa raskauden näin alussa? Onko oikea paikka neuvola vai terveyskeskus?
Siinäpä niitä kysymyksiä kerrakseen. Kiitos jos joku jaksaa valistaa tietämätöntä.
Kommentit (7)
viesti katos avaruuteen, mutta siinä kehotin olemaan lähinnä iloinen :)
eli raskautta ei yleensä varmisteta neuvolassa tai terveyskeskuksessa, kotitesti ja puuttuvat kuukautiset ovat selvä merkki. jossain vaiheessa kannattaa soittaa neuvolaan, sieltä saat ajan noin raskausviikolle 8. noista viikoista ei tartte itse huolehtia, ne lasketaan neuvolassa soittaessasi sinne.
onnea raskaudesta ja iloista odotusta!
a.
Onneksi olkoon! Kyllä voit luottaa testin tulokseen! :)
tehtyäni ja luulinkin, että terveyskeskukseen pitää seuraavaksi mennä varmistamaan raskaus, mutta siellä lähinnä naurettiin minulle. Vain erikoistapauksissa raskaustesti siellä tehdään.
Eli niinkuin tuossa aiemmin sanottiin kotiplussa ja kuukautisten puuttuminen riittää. Soita lähiaikoina sinne neuvolaan ja varaat ajan ensimmäistä käyntiä varten.
Mun on itse ollut aina pakko mennä yksityiselle alkuraskauden ultraan, vaikka maksaakin. Sillä saa helpottuneemman mielen, kun tietää et siel oikeesti on pikkuinen ja vieläpä oikeassa paikassa. 7+ viikosta eteenpäin on hyvä aika. Np- ultraan kun on niin kamalan pitkä aika tai niiden ensimmäisten sydänäänien kuuntelemiseen joskus 11-12+ viikoilla..
Onnea plussasta!
Blues kera pikkukolmosen 28+4
Lienee uskottava, että kyytiläinen on mukana, vaikka niin uskomattomalta se tuntuukin. Tekisi mieli tanssia hillityn varovainen onnentanssi...
Blues: ajattelin myös, että tilaan ajan yksityiselle alkuraskauden ultraan, ihan vain oman mielenrauhan vuoksi. Laskurin mukaan olen nyt 5. viikolla, joten vielä täytyy muutama viikko malttaa. Aika lauantaista (jolloin siis sain plussan) on kyllä mennyt niiiin hitaasti, että saa nähdä miten saan pari viikkoa kulumaan :-)
Vielä kertoisin että omalla kohdalla kun aamulla olin tehnyt apteekin kotitestillä plussan, niin soitin heti terveyskeskukseen ja sanoin että haluaisin verikokeella asiaan varmistuksen, niin ei siellä kukaan nauranut vaan laittoivat heti ajanvarauksesta lähetteen labraan, jossa sitten kävin ja sain vastauksenkin puhelimitse samana iltapäivänä. Mutta Onnea joka tapauksessa!
ps. Ultrassa kävin 6+1 ja oli ihana nähdä pienen sydämen syke :)
Meilläkään ei tk:ssa raskauksia testailla, vaan kotitestin plussa " riittää" . Tk:n veritestiin pääseen vain jos menkat pysyy poissa ja kotitesti näyttää negaa.
Itse olen molemmissa raskauksissa soittanut neuvolaan pari viikkoa plussan jälkeen ja saanut ajan rv 9+3 ja 9+5.
Terveysasemalla tehdään labrassa raskaustestit verestä. Jos haluat, soita omalle terveydenhoitajalle tk:n ja pyydä lähete. Tämä ei ole kuitenkaan pakollista/aina tarpeellistakaan.
Voithan myös varmistella kotona vielä vaikka loppuviikosta apteekin testillä, ovathan nekin lähes 100% varmoja. Ja sitten vaan soittoa neuvolaan:)
sitruska rv 39+2