Suomen kielen taitajat ja muutkin. Tehkääpä yhdysmerkki/ajatusviivatesti.
https://kotiliesi.fi/ihmiset-ja-ilmiot/kulttuuri/ajatusviiva-testaa-kui…
Paljonko saatte oikein?
Kommentit (18)
Yksi kauniin kielemme turhimmista sopimuksella päätetyistä kirjoitussäännöistä.
Eihän noista näe kunnolla mikä viiva on missäkin. Sain vain puolet oikein, kun vasta lopussa tajusin että viivat on eri pituisia.
Mä en ole koskaan nähnyt tuollaisia eri pituisia viivoja missään. En tiennyt sellaisia olevan olemassakaan.
Pakko kysyä, että milloin ne ovat tuleet käyttöön? En muista kouluaikana tuollaisista puhutun mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan nähnyt tuollaisia eri pituisia viivoja missään. En tiennyt sellaisia olevan olemassakaan.
Pakko kysyä, että milloin ne ovat tuleet käyttöön? En muista kouluaikana tuollaisista puhutun mitään.
Sama täällä.
mies52v
3/8.
Eli huono olen tässäkin, kuten kaikessa muussakin. Pitänee lopettaa puhuminen ja kirjoittaminen, kun en äidinkieltäkään osaa.
3/8.
Ei yllättänyt, olen aina ihan solmussa noiden viivojen kanssa. Hävettää, koska muuten kielioppi on hyvin hallussa, enkä voi käsittää, mikä tuossa on niin erilaista. Englannin pilkutussäännöt on toinen kielioppiin liittyvä asia, joka ei vaan mene kaaliin, ei sitten millään. :(
Järjetöntä. Knoppi, jolla pikkuhikarit pätevät.
Järjettömiä ovat myös suomen järjestyslukujen taivutusmuotojen kirjoitussäännöt. Kielen ammatilaisten pitää tarkastaa erikseen, miten ne kirjoitetaankaan.
Pelkkiä sopimuksia, ei aitoa kieltä.
Olen hyvä äidinkielessä, mutta tämä testi yllätti. Lukiosta tosin jo aikaa 30 vuotta, yliopistosta lähes 20.
Vierailija kirjoitti:
3/8.
Eli huono olen tässäkin, kuten kaikessa muussakin. Pitänee lopettaa puhuminen ja kirjoittaminen, kun en äidinkieltäkään osaa.
Osaat.
Nuo eivät ole kieltä, vaan keinotekoisia sopimuksia. En jaksa kovinkaan enää kunnioittaa kielitoimiston päätöksiä, koska monet niistä vieroittavat meitä suomenkielisiä omasta kielestämme.
2/8 ! Haha kirjoitin äidinkielestä L:n!
En käytä jotain viivaa jota ei saa normaalisti edes näppikseltä.
En varmasti tee. Yhden yliopistokurssin suoritin kielenhuoltoon liittyen ja yksi osuus oli nämä h*lvetin viivat. Jouduin kyseisen osuuden aika monesti uusimaan, koska viivojen pituudet oli ylipäätään niin vaikeaa erottaa
Suomen kieli muuttuu todennäköisemmin kuin minä näiden viivojen suhteen. Evvk noi ylimääräiset viivat.
"Lyhyt ajatusviiva: Paina Alt-näppäintä ja näppäile näppäimistön sivusta löytyvästä numeronäppäimistöstä yhdistelmä 0150. Huomaa, että näppäimistön yläreunasta löytyvät numeronäppäimet eivät aja samaa asiaa.
Pitkä ajatusviiva: Paina Alt-näppäintä ja näppäile näppäimistön sivusta löytyvästä numeronäppäimistöstä yhdistelmä 0151. Huomaa, että näppäimistön yläreunasta löytyvät numeronäppäimet eivät aja samaa asiaa."
Huomaa itse pelle ettei kaikilla ole WINDOWS.
Kaikki oikein. Parissa kohdassa piti kyllä oikeasti pohtia, ja erilaisia viivoja on puhelimella vaikea erottaa.
7/8. Olisi ollut kiva, jos testi olisi kertonut, mikä vastauksista meni pieleen.