Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomen kielen taitajat ja muutkin. Tehkääpä yhdysmerkki/ajatusviivatesti.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

7/8. Olisi ollut kiva, jos testi olisi kertonut, mikä vastauksista meni pieleen.

Vierailija
2/18 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kauniin kielemme turhimmista sopimuksella päätetyistä kirjoitussäännöistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

7/8

Vierailija
4/18 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noista näe kunnolla mikä viiva on missäkin. Sain vain puolet oikein, kun vasta lopussa tajusin että viivat on eri pituisia.

Vierailija
5/18 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan nähnyt tuollaisia eri pituisia viivoja missään. En tiennyt sellaisia olevan olemassakaan.

Pakko kysyä, että milloin ne ovat tuleet käyttöön? En muista kouluaikana tuollaisista puhutun mitään.

Vierailija
6/18 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan nähnyt tuollaisia eri pituisia viivoja missään. En tiennyt sellaisia olevan olemassakaan.

Pakko kysyä, että milloin ne ovat tuleet käyttöön? En muista kouluaikana tuollaisista puhutun mitään.

Sama täällä.

mies52v

Vierailija
7/18 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3/8.

Eli huono olen tässäkin, kuten kaikessa muussakin. Pitänee lopettaa puhuminen ja kirjoittaminen, kun en äidinkieltäkään osaa.

Vierailija
8/18 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3/8.

Ei yllättänyt, olen aina ihan solmussa noiden viivojen kanssa. Hävettää, koska muuten kielioppi on hyvin hallussa, enkä voi käsittää, mikä tuossa on niin erilaista. Englannin pilkutussäännöt on toinen kielioppiin liittyvä asia, joka ei vaan mene kaaliin, ei sitten millään. :(

Vierailija
9/18 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetöntä. Knoppi, jolla pikkuhikarit pätevät.

Järjettömiä ovat myös suomen järjestyslukujen taivutusmuotojen kirjoitussäännöt. Kielen ammatilaisten pitää tarkastaa erikseen, miten ne kirjoitetaankaan.

Pelkkiä sopimuksia, ei aitoa kieltä.

Vierailija
10/18 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvä äidinkielessä, mutta tämä testi yllätti. Lukiosta tosin jo aikaa 30 vuotta, yliopistosta lähes 20.

Vierailija
11/18 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3/8.

Eli huono olen tässäkin, kuten kaikessa muussakin. Pitänee lopettaa puhuminen ja kirjoittaminen, kun en äidinkieltäkään osaa.

Osaat.

Nuo eivät ole kieltä, vaan keinotekoisia sopimuksia. En jaksa kovinkaan enää kunnioittaa kielitoimiston päätöksiä, koska monet niistä vieroittavat meitä suomenkielisiä omasta kielestämme.

Vierailija
12/18 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2/8 ! Haha kirjoitin äidinkielestä L:n!

Vierailija
13/18 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä jotain viivaa jota ei saa normaalisti edes näppikseltä.

Vierailija
14/18 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

6/8

Vierailija
15/18 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmasti tee. Yhden yliopistokurssin suoritin kielenhuoltoon liittyen ja yksi osuus oli nämä h*lvetin viivat. Jouduin kyseisen osuuden aika monesti uusimaan, koska viivojen pituudet oli ylipäätään niin vaikeaa erottaa

Vierailija
16/18 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kieli muuttuu todennäköisemmin kuin minä näiden viivojen suhteen. Evvk noi ylimääräiset viivat.

Vierailija
17/18 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lyhyt ajatusviiva: Paina Alt-näppäintä ja näppäile näppäimistön sivusta löytyvästä numeronäppäimistöstä yhdistelmä 0150. Huomaa, että näppäimistön yläreunasta löytyvät numeronäppäimet eivät aja samaa asiaa.

Pitkä ajatusviiva: Paina Alt-näppäintä ja näppäile näppäimistön sivusta löytyvästä numeronäppäimistöstä yhdistelmä 0151. Huomaa, että näppäimistön yläreunasta löytyvät numeronäppäimet eivät aja samaa asiaa."

Huomaa itse pelle ettei kaikilla ole WINDOWS.

Vierailija
18/18 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki oikein. Parissa kohdassa piti kyllä oikeasti pohtia, ja erilaisia viivoja on puhelimella vaikea erottaa.