Miten estää expuolisoa viemästä täysi-ikäisen lapsen rahat?
Kävi ilmi että ex-puolisoni on siirtänyt tuhansien eurojen edestä (lapsemme vuosien säästöt) rahaa lapsemme tililtä omalleen ja jättää kuukaudeksi noin 50€ tilille. Lapsi myönsi että näin on käynyt mutta kertoi että siirrot ovat menneet exän tärkeisiin menoihin (tiedän että eksä on pahasti velkaantunut). Onko tällaisen lopettamiseksi mitään keinoja jos lapsi uskoo kaiken mitä eksäni hänelle kertoo ja on lisäksi täysi-ikäinen?
Kommentit (13)
Ei vanhemmalla pitäisi mitään oikeuksia enää olla lapsen tiliin, kun kerran täysi-ikäinen. Itse ilmoittaisin pankkiin ja ehkä poliisilta kyselisin.
Tai jos lapsi taas on niin sinisilmäinen, että antaa kaikentapahtua luvallaan, niin sähän et asialle voi mitään.
Jos exällä on vielä käyttöoikeus lapsen tiliin, se pitää tietysti poistaa. Ja lainatut rahat maksaa takaisin.
Äkkiä muuttamaan tilin käyttöoikeudet. Ja rikosilmoituksen voi tehdä, jos rahat on otettu ilman nuoren suostumusta.
Vierailija kirjoitti:
Jos exällä on vielä käyttöoikeus lapsen tiliin, se pitää tietysti poistaa. Ja lainatut rahat maksaa takaisin.
Käyttöoikeus poistuu kun lapsi täyttää 18v. Onko lapsi antanut käyttöoikeuden uudestaan?
Käyttöoikeus tiliin poistuu automaattisesti kun lapsi täyttää 18 v. Ellei ole jotain edunvalvontajuttuja tms.
Onko lapsi tehnyt kuitenkin siirrot vai miten exällä vielä käyttöoikeus?? Jos täysi-ikäinen on lainannut, niin ei kai asialle mitään voi, vaikka ikävä tilanne onkin.
Vierailija kirjoitti:
Selkeä poliisiasia.
Olisi, jos olisi tapahtunut rikos. Asianomistaja on täysi-ikäinen lapsi, mutta jos hän on itse antanut isälleen käyttöoikeuden tiliin tai jopa itse antanut rahat, ei mitään rikosta ole tapahtunut.
Ainoa, mitä voit tehdä, on puhua järkeä lapselle. Muistuta, että hän tarvitsee vielä itse niitä rahoja. Kehota tekemään velkakirja, jotta on edes toivoa saada rahat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selkeä poliisiasia.
Olisi, jos olisi tapahtunut rikos. Asianomistaja on täysi-ikäinen lapsi, mutta jos hän on itse antanut isälleen käyttöoikeuden tiliin tai jopa itse antanut rahat, ei mitään rikosta ole tapahtunut.
Ainoa, mitä voit tehdä, on puhua järkeä lapselle. Muistuta, että hän tarvitsee vielä itse niitä rahoja. Kehota tekemään velkakirja, jotta on edes toivoa saada rahat takaisin.
Isä? Minä oletin että äiti.
Onko nuo rahat viety lapsen ollessa ala- vai täysi-ikäinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selkeä poliisiasia.
Isä? Minä oletin että äiti.
Jännä, sama juttu täällä. Äiti nyt on useammin lähivanhempi, ja lähivanhemmalla on paremmat mahdollisuudet kehittää lapseen niin kieroutunut riippuvuussuhde että tuollaisesta manipuloinnista ja hyväksikäytöstä tulee normaalia.
Saapihan ne rahoja perittyä ilolintusiltakin joille papat sinisilmäisesti rahaa siirrellyt milloin mihinkin asiaan, kun luulleet vastapalveluksena olevan parisuhde.. En siis ihan ymmärrä mikä rikos edes tapahtuu kun rakkaudessa pettyy, mutta samoin syin kai tuossakin tilanteessa voisi rahoja yrittää takaisin periä. Eli poliisiasia. Ikävä juttu kyllä, kun lapsi on monesti vielä aikuisenakin "alisteisessa" asemassa vanhempaansa nähden..