Turhat askartelut
Mitä mieltä te olette turhista askarteluista? Tarkoitan sellaisia lasten tekeleitä, jotka ovat pelkkää roskaa tai sitten tämmöisiä kuin tuossa linkissä. https://villananna.vaikuttajamedia.fi/wp-content/uploads/sites/42/2020/…
Kommentit (21)
Kehittävät lapsella koordinaatiokykyä, keskittymistä, ovat ajankulua ja lapset itse yleensä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Kehittävät lapsella koordinaatiokykyä, keskittymistä, ovat ajankulua ja lapset itse yleensä tykkää.
Lopputulos on yleensä sellainen, jota ei voi laittaa esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopputulos on yleensä sellainen, jota ei voi laittaa esille.
No tämähän riippuu ihan koristeen saajasta, eikö? Meillä on pääsiäiskoriste 10 vuoden takaa, savieläin, josta tekijä itsekään ei tiedä, mitä se esittää. Ehkä mursu? Tai joku hirviö? Oli 3v kun sen päiväkodissa askarteli. Mutta joka vuosi se meillä pääsiäispöydässä tönöttää, aivan ihana koriste mielestäni😍
Eivätkö sun vanhempasi osanneet arvostaa askartelujasi, kun olit lapsi, vai mistä tämä kumpuaa? Kaikenlaisia askarteluja voi panna esille. Mä jätän niitä aina hetkeksi aikaa näkyville, sitten laitan vaivihkaa pois. Lapset eivät ole kauaa siinä iässä, että haluavat piirustuksiaan ja väkerryksiään esille, enkä mä ole niin tarkka kodistani, etteikö lasten kätten jälki voi meillä näkyä. Joo, varmasti jonkun mielestä on rumaa, kun meillä on yhdessä sun toisessa huoneessa lasten piirustuksia seinillä, mutta kun lapset ovat sitä omaa luovuuttaan niihin ammentaneet, niin minusta on tärkeää, että me vanhemmat arvostamme sitä. Mä en ainakaan osaa olla aina niin kauhean hyvä vanhempi, niin haluan edes tällä tavalla osoittaa arvostavani lasten kätten työtä.
Askartelun tarkoitus on kehittää hienomotoriikkaa, työvälineiden käyttöä, silmän ja käden yhteistyötä, ajattelua, luovuutta, ratkaisukykyä, ohjeiden noudattamista jne. Prosessi on tärkeämpi kuin lopputulos. Kauneus on katsojan silmässä.
Askartelun on tarkoitus kehittää kädentaitoja ja ilahduttaa vanhempia.
Askartelut eivät ole sellaisia mestariteoksia, että niitä pitäisi hillota 20 vuotta varastossa ja antaa sitten lapselle, joka ei muista niitä koskaan edes tehneensä.
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö sun vanhempasi osanneet arvostaa askartelujasi, kun olit lapsi, vai mistä tämä kumpuaa? Kaikenlaisia askarteluja voi panna esille. Mä jätän niitä aina hetkeksi aikaa näkyville, sitten laitan vaivihkaa pois. Lapset eivät ole kauaa siinä iässä, että haluavat piirustuksiaan ja väkerryksiään esille, enkä mä ole niin tarkka kodistani, etteikö lasten kätten jälki voi meillä näkyä. Joo, varmasti jonkun mielestä on rumaa, kun meillä on yhdessä sun toisessa huoneessa lasten piirustuksia seinillä, mutta kun lapset ovat sitä omaa luovuuttaan niihin ammentaneet, niin minusta on tärkeää, että me vanhemmat arvostamme sitä. Mä en ainakaan osaa olla aina niin kauhean hyvä vanhempi, niin haluan edes tällä tavalla osoittaa arvostavani lasten kätten työtä.
Ei ole tarvinnut paskarrella kun on osannut tehdä pienestä pitäen järkeviä juttuja ja kauniita.
Askarrellahan voi myös ”roskasta”. Itse kerään kaikkea käyttökelpoista talteen, mm. lahjapapereita, kukkakimppujen koristeita, remontista ylijääneitä tarvikkeita, tammenterhoja, roskiin menevistä vaatteista kangastilkkuja... olen joskus jopa irrottanut virpojien vitsoista roikkuvat munat ja höyhenet talteen ja käyttänyt seuraavana vuonna omien lasten kanssa. Kierrätystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvinnut paskarrella kun on osannut tehdä pienestä pitäen järkeviä juttuja ja kauniita.
Siltähän se susta lapsesta tuntui, mutta eivät ne vessapaperirullista tehnyt puput ja kravattitelineet välttämättä aikuisen estetiikan tajua palvele. Toki mäkin sanon lapsilleni, että heidän askartelunsa ovat hienoja, vaikka ne eivät aina olisikaan, ja sen takia hekin ajattelevat, että ovat aina tehneet tosi hienoja askarteluja.
Vierailija kirjoitti:
Askarrellahan voi myös ”roskasta”. Itse kerään kaikkea käyttökelpoista talteen, mm. lahjapapereita, kukkakimppujen koristeita, remontista ylijääneitä tarvikkeita, tammenterhoja, roskiin menevistä vaatteista kangastilkkuja... olen joskus jopa irrottanut virpojien vitsoista roikkuvat munat ja höyhenet talteen ja käyttänyt seuraavana vuonna omien lasten kanssa. Kierrätystä.
Tässä pitää kuitenkin huolehtia aidosta kierrätyksestä.
Esim. suoraan kierrätyskelpoisten maitopurkkien käyttäminen askarteluun niin, että tuotoksesta muodostuu sekajätettä, ei ole ihan varsinaisesti kierrätystä/kestävää kehitystä.
Minulla on vieläkin käytössä vohvelikankainen leivinliina, johon lastentarhassa tein koristelut pujottamalla erivärisiä lankoja. On mielestäni paitsi nostalginen, myös aidosti kaunis.
WC-paperihylsyistä tehdyt jouluenkelit sen sijaan "menivät taivaaseen".
Tee itse hienompi! :D Muista ladata kuva näytille!
Askartelu on mukavaa, kehittää motoriikkaa ja luovuutta.
Meillä laitetaan kaikki tuotokset ylpeästi esille. Parhaista otetaan vielä kuva ennenkuin ne sitten lopulta laitetaan roskiin - muutama tosi liikkis on säilytettykin. Kiva sitten seurata miten lapsen kädentaidot ja visuaalinen ilmaisu kehittyy.
Vain konventionaalisen "kauniita" ja käytännöllisiä esineitä tekevä: kuka sua on satuttanut?
Söpöhän tuo kuvassa ollut vappuhuiska on.
Vierailija kirjoitti:
Askartelu on mukavaa, kehittää motoriikkaa ja luovuutta.
Meillä laitetaan kaikki tuotokset ylpeästi esille. Parhaista otetaan vielä kuva ennenkuin ne sitten lopulta laitetaan roskiin - muutama tosi liikkis on säilytettykin. Kiva sitten seurata miten lapsen kädentaidot ja visuaalinen ilmaisu kehittyy.
Vain konventionaalisen "kauniita" ja käytännöllisiä esineitä tekevä: kuka sua on satuttanut?
Ei kukaan, sanoin vain mielipiteeni ja ääneen sen minkä kaikki haluaa sanoa.
En minäkään ymmärrä sitä, että kallis raaka-aine prosessoidaan rumaksi turhakkeeksi. Enkä muutenkaan ymmärrä "koriste-esineitä", joilla ei ole mitään funktiota. Kaunis käyttöesine on tuhannesti parempi kuin ruma ja turha krääsä.
Joten miksei lapset voi neuloa sukkia tai virkata patalappuja tai punoa leipäkoria sanomalehdestä? Vuolla hitto vie kiehisiä mökille sytykkeeksi, elleivät muuhun kykene?
Ei ole aikuistenkaan väsäykset aina häävejä. Appiukko sai työnsä vuoksi jos jonkinlaista tuohikonttia ja pahkaveistosta lahjaksi, ja anoppi lämmitti niillä saunaa.
Turha tavara on haaskattua aikaa ja raaka-ainetta. Siitä pitäisi pyrkiä eroon.
Lasten askartelut kehittävät käden taitoja. Tuo kuvassa ollut vappuhuiska oli oikein kiva ja luontoa säästävä koska sitä voi käyttää uudelleenkin. Paljon parempi kuin joka vuosi torilta ostettava paperinen.