Työkyvyttömyyseläkkeelle
Olen 27-vuotias toista vuotta yliopistossa opiskeleva yläasteelta asti vaihtelevasti mielenterveyongelmien (masennus) kanssa paininut ihmissaasta. Alani ei enää juurikaan kiinnosta minua ja muutenkaan opiskelu ei motivoi, sillä tuskin kelpaisin minnekään yli-ikäisyyteni ja liki tyhjän työhistorian vuoksi. Opintojen jatkaminen edes muodollisesti tuntuu ylitsepääsemättömältä.
Jo noin vuosikymmenen liki ainoana haaveenani on ollut taloudellisen riippumattomuuden saavuttaminen. Haluaisin vain niin paljon varallisuutta, että sen turvin voisin eristäytyä kaikista ihmisistä ja yhteiskunnasta. Mitään hienoja puitteita en kaipaa.
Olen tässä vuosikymmenen aikana saanutkin säätöön 47 000 €(ennen koronaa oli yli 60 000 €) tuista yms., sillä elän hyvin nuukasti. Jaksamiseni on kuitenkin huonontunut ja itsemu*hakin pyörinyt päivittäin mielessä(1. yitys taustalla). En enää millään usko, että kykenisin saavuttamaan taloudellisen riippumattomuuden. Eikä minulla ole enää voimia pyristellä sitä kohti.
Tulen lopettamaan nämä opinnot. En halua päätyä työttämäksi työnhakijaksi, sillä en jaksa enää esittää edes töitä hakevaa. Karenssiakaan ei ole vara ottaa, sillä säästöihini en koske. Vaikka en ole vielä kovin perehtynyt vaihtoehtoon, niin tuntuu, että minulle paras ratkaisu olisi hankkiutua työkyvyttömyyseläkkeelle. Tähän mennessä ei ole siitä ollut edes puhetta, kun olen pyristellyt tuota taloudellisen riippumattomuuden tavoitetta kohti. Eläkkeelle pääsy kuitenkin tuntuisi täyttävän haaveeni kertaheitolla.
En ole vielä täysin perehtynyt, mutta kohtuullisen hankalaa näyttää olevan työkyvyttömyyseläkkeen saaminen. Olen todellisuudessa melko hyvä pitämään kulisseja pystyssä ja varmaan päätyisin itsemu*haan ennemmin kuin olisin tilanteessa, jota ulkoisesti tarkastelemalla saisin tuon eläkkeen. Täten minun lienee parasta alkaa pohjustaa performansia tuon eläkkeen saamiseksi.
Kommentteja?
Kommentit (13)
Se on vuosia kestävä projekti. Ensin sairauspäivärahaa 300 pv., sitten eläkehakemus + työttömyyspäivärahahakemus. Sitten eläkkeen hylkypäätöksestä valittaminen. Jos hyvin sattuu, niin onnistuu ensimmäisestä valituksesta, yleensä ei.
Aloita heti, lääkäriin vaan.
Sain eläkkeen 30-vuotiaana. Sitä ennen olin 12-vuotta kuntoutustuella.
masennuksesta kyllä pääsee eläkkeelle jos se on vaikea ja pitkä-aikainen. mene yksityiselle lääkärille tekemään paperit koska sinulla on varaa siihen. terkkarin lääkärit ovat nuoria eivätkä välttämättä osaa edes tehdä papereita.
Itse olin vuosia kuntoutustuella, nyt 41-vuotiaana lopulta pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle. On se helpottavaa kun ei tarvi sitä ainaista rumbaa harrastaa. Jotain sopivaa hommaa pystyisin adataatiovaiheen jälkeen tekemään mutta tämä yhteiskunta ei tulee yhtään vastaan joten toimettomana ollaan kotosalla.
Kyllä työkyvyttömyyseläkkeellä saa tienata kuussa about tonnin.
Ja ap. Niin ku muutkin sanoneet, tarvii vuosien sairasloman. Kela ei hyväksy työkyvyttömyysekäke päätöstä, ennen kun olet sairaslomalla ollut ainakin sen vuoden ja ei kelaa voi yksityinenlääkäri ylittää. Kaikill on sama jos kelasta sitä eläkettä hakee.
Eläkepäätöstä joutuu odottelemaan monta kuukautta vaikka olet työkyvytön jolloin ollaan työkkärin armoilla, koska sairaslomapäivärahat on menneet jo, ja kela voi antaa kielteisen päätöksen, joten siitä tulee pitkä rumba ihan huvin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työkyvyttömyyseläkkeellä saa tienata kuussa about tonnin.
Ja ap. Niin ku muutkin sanoneet, tarvii vuosien sairasloman. Kela ei hyväksy työkyvyttömyysekäke päätöstä, ennen kun olet sairaslomalla ollut ainakin sen vuoden ja ei kelaa voi yksityinenlääkäri ylittää. Kaikill on sama jos kelasta sitä eläkettä hakee.
Riippuu tosiaan eläkkeen määrästä paljon saa tienata. Itselläni se on reilun tonnin. Yrittäjyyttä olen harkkinut lisätulon lähteeksi jos vaan saan kuntoani hieman paremmaksi.
Voikohan työmarkkinatuelta ja pitkäaikaistyöttömyydestä käsin hakea tuolle eläkkeelle? Eli jos ensin pitää olla sairauspäivärahalla, saako sen?
Vierailija kirjoitti:
Voikohan työmarkkinatuelta ja pitkäaikaistyöttömyydestä käsin hakea tuolle eläkkeelle? Eli jos ensin pitää olla sairauspäivärahalla, saako sen?
Täh?
Siis työttömyydestä eläkkeelle kysymys oli?
Ei voi, reitti on sairaspäiväraha-> eläkehakemus odotusaika työkkärin rahoilla -> eläkepäätös
Vierailija kirjoitti:
sairauspäivärahahakemus ja työkyvyttömyys eläkehakemus laitetaan samaan aikaan. et välttämättä pääse sairaspäiville. eläkkeen hylkypäätöksestä voi ja kannattaa aina tehdä valitus, vakuutusoikeuteen asti. vie aikaa n. 2-3 vuotta kaiken kaikkiaan.
Pitkä prosessi se on ja jos sulla ei ole näyttöä pitkästä sairaushistoriasta, niin tuskin pääset edes kuntoutustuelle. Olen saman ikäinen ja vuosia ollut kuntoutustuella. Diagnooseina skitsofrenia, vaikea masennus ja joukko persoonallisuushäiriöitä. Hoitohistoriaa on 15 vuoden takaa ja olen kiertänyt puolet Suomen mielisairaaloista. Silti lääkäri ei usko, että mulle kannattaa edes yrittää hakea pysyvää eläkettä.
Nyt osakkeet on laskussa laita säästöt johonkin ja saat hyvää tuottoa kun ne taas nousee.
Tadaa unelmas toteutuu.
Kyllä siihen tarvitaan pitkä hoitorumba ennen eläkettä, joten lääkäriin sitten vaan!