Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko etävanhempi estää muuton?

Vierailija
03.05.2020 |

Jos lapset tapaavat toista vanhempaa joka toinen viikonloppu. Voiko tämä estää muuttamisen toiselle paikkakunnalle? Vaikka vanhempi tekisi sen taloudellisen tilanteen vuoksi. Isosta kaupungista pieneen jossa varaa ostaa sopiva koti, kohtuullinen etäisyys.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi estää, Suomessa ei ole olemassa pakkokeinoja, joilla lapsen lähivanhempaa voitaisiin estää muuttamasta. Lapsen tapaamisesta koituvista matkakuluista ja niiden jakamisesta joudutte neuvottelemaan ja saatat joutua vastaamaan isommasta osasta näitä kustannuksia.

Vierailija
2/8 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 jatkaa. Mikäli siis itse olet se muuttava osapuoli. Viitaten matkakuluihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi estää, Suomessa ei ole olemassa pakkokeinoja, joilla lapsen lähivanhempaa voitaisiin estää muuttamasta. Lapsen tapaamisesta koituvista matkakuluista ja niiden jakamisesta joudutte neuvottelemaan ja saatat joutua vastaamaan isommasta osasta näitä kustannuksia.

Mä olen ollut käsityksessä, että etävanhempi voi estää sillä muuttuvaan osoitteeseen ja koulujen vaihtoon tarvitaan molempien huoltajien suostumus.

Vierailija
4/8 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi estää, jos liittyy työpaikanvaihtoon.

Exä yritti, mutta lakimiehensä torppasi riitauttamisen juuri tuolla perusteella. Matkakuluista sitten neuvoteltiin hieman harmistuneessa sävyssä, mutta aika on kullannut nuokin muistot ja kaikille (lapsi, isä ja äiti) nyt ihan normaalia, vaikka kilsoja on enemmän välissä.

Vierailija
5/8 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos saa työn toiselta paikkakunnalta niin voi muuttaa? Lähivanhempiko voi valita uuden koulun jne?

Vierailija
6/8 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se yksi bloggaaja muuttanut lapsen kanssa Helsingistä Tampereelle uuden poikaystävän perässä ja lapsen isä (toinen bloggaaja) jäi yksin itkeskelemään Hesaan?

Vierailija
7/8 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 jatkaa

Meillä oli paperilla viikko-viikko aiemmin, mutta todellisuudessa etän luona n 1/4 ajasta. Muutettiin silleen kauemmas (n 15km > 300 km), että joten nyt n kerran kuussa pitkä vkonloppu ja kaikki lomat etän luona.

Joskus harmittaa, että mulle ”jää” aina se arki ja etälle sirkushuvit, mutta itse olen ratkaisuni tehnyt, joten turha surkutella hetken harmistusta pidempään. 😊

Vierailija
8/8 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos saa työn toiselta paikkakunnalta niin voi muuttaa? Lähivanhempiko voi valita uuden koulun jne?

Näin meillä tapahtui pari vuotta sitten. Minä valitsin uuden koulun, ilmoitin vanhaan kouluun, siirsin oikomishoidot uuteen paikkaan jne. Toki olen joka paikkaan pyytänyt etälle ihan samalla tavalla pääsyn kuin itsellenikin, (Wilma, harrastukset, jne) jotta pystyy halutessaan ottamaan osaa lapseen liittyviin asioihin. Käytännössä ei käytä näitä mahdollisuuksia, mutta on kuitenkin olemassa, jos tarve tulee. 😊

Ainoa, mihin tähän mennessä on molempien osallistuminen välttämätöntä, on ollut passin uusiminen ja pankkikortin hankkiminen. Molemmat on onnistuneet sähköisesti allekirjoittaen.