Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suu pielessä haava, joka ei mene umpeen

Vierailija
03.05.2020 |

Mikä avuksi? Paikka on ilkeä koska se aukeaa joka kerta kun avaan suuni. Repeily taas estää parantumista aika tehokkaasti.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tuon sanotaan johtuvan b-vitamiinin puutteesta, mutta itselläni vaiva on poistunut c-vitamiinin lisäämisen myötä. Kannattaa kokeilla molempia.

Vierailija
22/38 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaiva EI johdu vitamiinin puutteesta, se on vanhaa tietoa. Auki pysyttelevä haavauma on yleensä tulehtunut sieniinfektio ja siksi pysyy auki. Minullakin tulee näitä välillä. Ohjeet tuohon on saippuapesu ja huolellinen kuivaaminen. Tämän jälkeen kortisonivoidetta haavaan. Muita rasvoja ei kannata käyttää, koska se pitää alueen kosteana ja se on otollinen paikka infektioille. Kuivaksi siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enne muinoin tuli joskus. Parani heti B-vitamiinilla.

Nykyisin ei ole koskaan, koska syon jatkuvasti monivitamiinivalmistetta.

Vierailija
24/38 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vuosikausia, eikä mikään auttanut siihen. Sitten muutin pois mahdollisesta homeasunnosta ja samoihin aikoihin todettiin keliakia ja aloin syödä gluteenittomasti. Haava parani itsestään, eikä ole tullut taksisin kertaskaan. Jompi kumpi noista muutoksista paransi sen.

Vierailija
25/38 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuo johtui hammastahnasta. Suupeli aukesi pari päivää sen jälkeen kun aloin käyttää jotain hammastahnaa, jota suuni ei kestä. Ainakin nykyinen pepsodent 2-teho ja lähes kaikki oralB-hammastahnat ovat sellaisia, että parin päivän käytön jälkeen suupieli aukeaa. Kun vaihtaa hammastahnan sellaiseen joka ei tuota aiheuta, haavauma paranee.

Kesti kyllä ensimmäisellä kerralla melkein 2 viikkoa tajuta tuo, ja ihmettelin itsekin kun ei parane ei millään... Vasta kun älysin yhdistää sen siihen että olin vaihtanut hammastahnaa, löysin ongelmaan ratkaisun.

Vierailija
26/38 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ensimmäiseksi opettele yhdyssanat. Sen jälkeen ota B-vitamiinia. Sillä tavalla siitä selviät.

Pahoittelut virheestä joka syntyi siksi että kirjoitan nopeasti enkä jaksa välittää joka ikisestä kirjoitusvirheestä jossain keskustelupalstalla jossa on aika samantekevää, kunhan nyt selvää saa. Ei tämä mikään työnhaku ole tai virallinen teksti muutoin.

Muutoin kiitos kaikille vinkeistä! Bepanthenia olen siihen laittanut tähän asti, mutta isoin ongelma tuntuu olevan tuo haavan aukeaminen

Ap

Vierailija
27/38 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tuo johtui hammastahnasta. Suupeli aukesi pari päivää sen jälkeen kun aloin käyttää jotain hammastahnaa, jota suuni ei kestä. Ainakin nykyinen pepsodent 2-teho ja lähes kaikki oralB-hammastahnat ovat sellaisia, että parin päivän käytön jälkeen suupieli aukeaa. Kun vaihtaa hammastahnan sellaiseen joka ei tuota aiheuta, haavauma paranee.

Kesti kyllä ensimmäisellä kerralla melkein 2 viikkoa tajuta tuo, ja ihmettelin itsekin kun ei parane ei millään... Vasta kun älysin yhdistää sen siihen että olin vaihtanut hammastahnaa, löysin ongelmaan ratkaisun.

En ollut ajatellutkaan että hammastahna voisi aiheuttaa tämän :O olen tosiaan ostanut nyt juuri pari kolme viikkoa sitten hammastahnan jota en ole aikaisemmin käyttänyt, Jordan stay fresh white smile. Täytyykin hakea ihan tavallinen pepsodent kaupasta heti!

Ap

Vierailija
28/38 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hydrokortisonia siihen kannattaa laittaa, varsinkin yöksi aina kunnon köntti.

Vierailija
29/38 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vaivaa mua usein. Tämä auttaa: Pese saippualla, kuivaa hyvin ja laita kuivaan suupieleen 3-4 kertaa päivässä Sibicortia!

Vierailija
30/38 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt sitä pepsodentia hae, kun se just on paha. Kokeile elmexiä tai sensodyneä. Niistä ei ainakaan itsellä aukea.

Vierailija
31/38 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ollut ajatellutkaan että hammastahna voisi aiheuttaa tämän :O olen tosiaan ostanut nyt juuri pari kolme viikkoa sitten hammastahnan jota en ole aikaisemmin käyttänyt, Jordan stay fresh white smile. Täytyykin hakea ihan tavallinen pepsodent kaupasta heti!

Ap

Ja hammaspesun jälkeen pese huulet kunnolla runsaalla vedellä, auttoi minua. Yhtään hammastahnaa ei saa jäädä huuliin ja suupieliin.

Vierailija
32/38 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suupieli on muuten yhdyssana...

Vierailija
33/38 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä nämä suupielen haavaumat paranee kun otan suun kautta otettavan emättimen hiivatulehdukseen tarkoitetun pillerin. Ihan lääkäriltä saatu ohje

Vierailija
34/38 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ensimmäiseksi opettele yhdyssanat. Sen jälkeen ota B-vitamiinia. Sillä tavalla siitä selviät.

Pahoittelut virheestä joka syntyi siksi että kirjoitan nopeasti enkä jaksa välittää joka ikisestä kirjoitusvirheestä jossain keskustelupalstalla jossa on aika samantekevää, kunhan nyt selvää saa. Ei tämä mikään työnhaku ole tai virallinen teksti muutoin.

Muutoin kiitos kaikille vinkeistä! Bepanthenia olen siihen laittanut tähän asti, mutta isoin ongelma tuntuu olevan tuo haavan aukeaminen

Ap

Hei! Mulla Bepanthen pahensi vaivaa. Osta Sibicortia, kyseessä lienee sieni-infektio. Sibicort paransi vaivani muutamassa päivässä.

Vierailija
35/38 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää huolta, että tutkitutatte kaikki suussanne  esiintyvät poikkemaat, haavat jotka eivä parane ym.

Omalla kohdalla havahduin huulessani olevaan haavaumaan joka ei parantunut muutaman viikon kuluessa.

Työterveydestä lähettiin taysiin koepalan ottoon ja lopputuloksena limakalvojen melanooma, erittäin vakava ja agressiivinen syöpä.

Multa poistettiin ylä-ja alahuulista osa, poskesta limakalvot ja toisesta suupielestä nipsaistiin pala pois.

Useita leikkauksia ja kaulan toispuoleinen dissektio jossa poistettiin rauhasia, sädehoitoa ja kahden vuoden helvetillinen interferonikuuri.

Yli kymmenen vuoden päästä olen edelleen hengissä, mutta ainoastaan siksi, että hakauduin ajoissa lekurille.

Älkää aikailko suussanne olevien ongelmien kanssa.

Viivyttelystä voi olla seurauksena kuolema.

Vierailija
36/38 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bacibact.

Minä ehdotan Fucicortia koska suupielen haavaumat tulevat usein siitä, että unissaan tulee sylkeä suusta ja hautuneessa suupielessä alkavat pöpöt elää. Bacibact on enemmän antibioottivoide.

Suupielen tarvisi jotain Fucicortia muistuttavaa voidetta. Esimerkiksi sitä ilman reseptiä myytävää, joka auttaa jalkasilsaan.

Vierailija
37/38 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää huolta, että tutkitutatte kaikki suussanne  esiintyvät poikkemaat, haavat jotka eivä parane ym.

Omalla kohdalla havahduin huulessani olevaan haavaumaan joka ei parantunut muutaman viikon kuluessa.

Työterveydestä lähettiin taysiin koepalan ottoon ja lopputuloksena limakalvojen melanooma, erittäin vakava ja agressiivinen syöpä.

Multa poistettiin ylä-ja alahuulista osa, poskesta limakalvot ja toisesta suupielestä nipsaistiin pala pois.

Useita leikkauksia ja kaulan toispuoleinen dissektio jossa poistettiin rauhasia, sädehoitoa ja kahden vuoden helvetillinen interferonikuuri.

Yli kymmenen vuoden päästä olen edelleen hengissä, mutta ainoastaan siksi, että hakauduin ajoissa lekurille.

Älkää aikailko suussanne olevien ongelmien kanssa.

Viivyttelystä voi olla seurauksena kuolema.

Jatkanpa vielä hetken kun ei ole muutakaan tekemistä :-)

Aika rujo ulkonäöstä tuli kaikkien leikkausten jälkeen, muutama leikkaus kun poistettiin syöpää ja kaksi/kolme kosmeettista, ei jaksa muistaa enää, sillä siinä rumbassa menivät kaikki elämänarvot uusiksi ja muistot sekavat interferonikuurin vuoksi, joka vaikutti koko kroppaan päätä myöten.

Onneksi olen mies ja jo hieman vanhempi, joten kasvojen toispuoleisuus, suupielestä poistettu pala ja poistetut limakalvot ovat täynnä arpikudosta, jotka vetävät koko posken lommolle, eivät niin paljon haittaa, joten näillä mennään loppuelämä.

Pointti tähän "avautumiseen" oli se kuinka tärkeää pienimpienkin muutosten havaitseminen suussa on.

Ellen olisi siinä vaiheessa kun menin lekuriin, tehnyt sitä, syöpäni olisi levinnyt jo kaulan imusolmukkeisiin ja todennäköisesti en olisi kirjoittamassa tätä viestiä.

Todennäköisesti tulen jonain päivänä tulevaisuudessa kuolemaan tähän syöpään, sillä lekureiden mukaan kyseessä on yksi agresiivisemmista syövistä, joka saattaa olla "piilossa" vuosikymmenet ennen uusiutumistaa, mutta olen onnellinen siitä, että tällä hetkellä olen vailla oireita ja pystyn jatkamaan elämääni ihan ok.

Tutkituttakaa suussanne ja ihossanne olevat muutokset ajoissa, niin saatte todennäköisesti lisää aikaa elää elämäänne.

Ainoa elämä, joten pitäkää siitä huolta.

Vierailija
38/38 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitamiinipuutos!

Netissä on ristiriitaista tietoa mikä vitamiini. Itselläni menee pois hyvällä monivitamiinilla.

Sama!! Ihan mikä vaan marketin monivitamiini käy. Ota aluksi vaikka 2tbl, kevennä sitten yhteen. Itsellä alkaa suupieli repeillä aika pian, kun alan taas unojdella monivitamiinini. Syön monipuolisesti, muttei se sit vaan aina riitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä