Jos kaikki avattaisiin mutta niin että kaikki käyttää maskia
Mutta idea ei taida kelvata kun ei ole päättäjän keksimä.
Kommentit (47)
Hoitsu maskin takaa kirjoitti:
Pitäisi vielä opettaa suomalaiset käyttämään sitä maskia oikein. Väärin käytettynä siitä ei ole muuta iloa paitsi että maskikauppiaat rikastuvat. Kirurginen suu-nenämaski tosin ei järin suurta suojaa takaa, ei käyttäjälleen eikä muille. Kangasmaski voi olla käyttäjälleen jopa terveysriski. Vaan miten käyttää sitä maskia vaikka ravintolassa? Sehän pitäisi riisua aina kun juo tai syö ja pukea aina uudelleen. Maskin oikeaoppisessa riisumisessa ja pukemisessa kädet on desinfioitava. Luuletko että ihmiset jaksaisivat jatkuvaa käsienpesua ja desinfiointia ravintolaillan aikana. Ja joka kerta tietysti pitäisi pukea uusi maski. Samassa pöydässä/lähipöydissä istuvia pitäisi myös pyytää olemaan maskinvaihdon ajan hengittämättä. Ja tietysti pitäisi olla hengittämättä itsekin. Maskin jatkuva käyttö ei muuten mukavaa ole, terveisin hoitaja, joka joutuu käyttämään sitä jokaisessa potilaskontaktissa, koko työpäivän ajan.
Tämä on ihan totta. Olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja ja osaan kyllä maskin oikean käytön. En kuitenkaan luota siihen, että kaikki muut osaisivat tai takemmin pottaen välittäisivät koko asiasta. Sen vuoksi en lähdekään ihmisten joukkoon ennenkuin minulla itselläni on riittävästi FFP3-tason maskeja. Lisäksi tarvitsen vielä suojalasit/visiirin sekä muita varusteita. Nyt olen onnistunut saamaan vasta 2 kpl FFP3-maskeja. En todellakaan aio käyttää niitä johonkin ei-välttämättömään menoon (esim kampaajalle menoon) vaan vasta sitten, jos on aivan pakko poistua kotoa ihmisten pariin. Toistaiseksi on lääkärissäkäynnitkin onnistuneet joko etävastaanottona tai digiklinikalla.
Itse käyttäisin persemaskia. Korona ei leviäisi suolikaasujeni kautta <3
Saksassa ja muissa maissa koronaan on kuollut kymmeniä tuhansia. Suomessa vähän yli 200.
Siksi varmaan käytännöt erilaisia.
^Jokainen voi itse valita parhaalta tuntuvan tavan maskin käytölle.
Paras maski tulee mielestäni itse tehtynä, siitä saa omille kasvoille sopivan tiiviin ja voi käyttää materiaaleja, joiden läpi on helppo hengittää. Jos kaupassa käy kerran tai kaksi viikossa, ei maskeja tarvita 3-4 kpl enempää.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkimus-naista-kankaista-valmistet…
Vierailija kirjoitti:
Saksassa ja muissa maissa koronaan on kuollut kymmeniä tuhansia. Suomessa vähän yli 200.
Siksi varmaan käytännöt erilaisia.
HongKongissa, Taiwanissa, Singaporessa ja Etelä-Koreassa on vähemmän koronatautiin kuolleita väkilukuun suhteutettuna kuin Suomessa. Siellä käytetään maskeja. Siksi varmaan Suomessa on niin korkeat koronakuolleisuusluvut verrattuna väkilukuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta millaisen maskin pitäisi olla?
Kun on eri nimityksiä niille. Onko apteekeissa myytävät kertakäyttöiset suu-nenäsuojukset maskeja. Onko niistä mitään hyötyä.?
Millaisia maskeja sairaanhoitajat käyttävät potilaiden kanssa?
Pääasiassa sairaanhoitajat ei käytä maskia. Maskeja on paria eri mallia ja valitaan tilanteen mukaan mitä käytetään (siis niissä tilanteissa missä se on sallittua).
Nenä-suu-suojat ovat p1-luokan maskeja, eli ne estävät pisaratartuntaa. FFp2 ja FFp3 -tason suojat estävät myös virustartunnat, mutta niitä meillä ei Suomessa ole saatavilla edes kaikille hoitoalan henkilöstölle, kiitos STM:n sekoilun.
Käytännössä huonosti istuva ja falskaava teollinen nenä-suu-suoja on huonompi suoja kuin hyvin istuva itse tehty ja sopivalla filtterillä varustettu tiivisti omille kasvoille asettuva kangasmaski.
Kumpikin, sekä nenä-suu-suoja, että laadukas, tiiviistä puuvillasta valmistettu kangasmaski estävät pisaratartuntoja.
https://naistenvalmiusliitto.fi/ajankohtaista/kasvomaskin-ompelu-ja-kay…
Pääasiassa sairaanhoitajat ei käytä maskia. Maskeja on paria eri mallia ja valitaan tilanteen mukaan mitä käytetään (siis niissä tilanteissa missä se on sallittua).