Kuukautiset ja reisikipu - neuvoja?
Menkat on alkaneet vuosien varrella tuntumaan enemmän ja enemmän toisessa reidessä. Muuten oireiden kanssa pärjää ihan siedettävästi, mutta oikean reiden etupuolta pakottaa niin kuin olisi Alien kuoriutumassa lihaksesta. Onko yleistä? Millä olette saaneet kipua vähennettyä?
Itsellä lämpö ei tehoa. Kylmä ja venyttely pahentavat tuntuvasti. Liikunta auttaa pienesti, mutta välillä on vaikea saada itseä lähtemään lenkille, kun alussa tuntuu että jalka saattaa pettää alta. Kipulääkkeillä mennään, mutta olisi kiva tietää, onko joku saanut jostain muusta lisäapua.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei reisikipua ole ollut, mutta vuosien varrella on menkkakivut muuten hiukan pahentuneet. Itselläni magnesiumin syöminen auttaa jonkun verran. Aloitan pari päivää ennen kuukautisten alkua ja popsin sitten muutaman päivää.
Apteekeissa on myös erilaisia geelejä kipuun, olisiko niistä apua?
Geelit kuulostaa hyvältä idealta! Täytyy testata. Jotenkin ei itse osannut niitä ajatella, kun harvemmin niitä tulee menkkakivuissa vatsaan läträttyä (ei yhdisty muiden menkkakipujen hoitoon).
-ap
Olisiko kyse iskiasoireesta? Se voi hyvin mahdollisesti tuntua etureidessä, vaikka kyse on välilevynpullistumasta selässä. Googlaa premenstruaalinen iskias / premenstrual ischias.
Jos kipu tuntuu oikealla, pullistuma on todennäköisesti oikealla. Helpottaako kipu, jos taivutat selkärankaa oikealle eli "kivun puolelle"?
Mulla tuntui raskauden aikana kipua ja epämukavuutta nivusissa ja reisissä, ja supistukset tuntuivat niissä myös. Menkkojen aikana on tuntemuksia nivusissa ja reisissä.
Jos ei lämpö auta, niin ei varmasti ole oikein muita keinoja kuin lääkkeet ja liikunta. Mutta eihän sen liikunnan tarvitse mitään hikiliikuntaa olla, vaan just kävelyä tai vaikka kevyttä jumppaa, sellaista liikkuvuusliikuntaa. Venytellä ei tosiaan kannata, mä en ylipäätään venyttele kuukautisten aikana juuri ollenkaan, koska lihakset vain nirisevät ja tuntuu pahalta. Kannattaa ehkä myös vähän kiinnittää huomiota siihen, miten pukeutuu, ts. suojata niitä alueita, jotka ovat kipeitä. Villa on aina hyvä vaihtoehto.
Mullakin on alkanut olemaan menkkakipuja jotka säteilee reiteen. Tosi inhottavan tuntuista. Mulla on hormonikierukka eikä menkkoja ole ollut puoleen vuoteen. Nyt yhtäkkiä olenkin vuotanut ja on noita kipuja tullut.
Lisää vain ibuprofeenia. Se on mulla auttanut. Mulla on nuoresta pitäen kuukautiset kipuillut reisiin asti. Juuri tuo alienin kuoriutuminen on osuva tapa kuvailla sitä kipua.
https://endometriosisnews.com/sciatic-endometriosis/
When endometriotic tissue grows on the sciatic nerve fiber, usually in the area around the sciatic notch in the upper part of the hip bone, it can lead to what is known as sciatic endometriosis. --- Patients commonly experience lower back pain that can radiate to the leg. Numbness or cramping that extends down the leg is also a frequent symptom.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kyse iskiasoireesta? Se voi hyvin mahdollisesti tuntua etureidessä, vaikka kyse on välilevynpullistumasta selässä. Googlaa premenstruaalinen iskias / premenstrual ischias.
Jos kipu tuntuu oikealla, pullistuma on todennäköisesti oikealla. Helpottaako kipu, jos taivutat selkärankaa oikealle eli "kivun puolelle"?
Tää oli mielenkiintonen avaus. Nyt on epäluotettava testitulos kun kipulääke alla, mutta taitaa tosiaan hieman helpottaa. Tiedä sitten onko helpottava tai huolestuttava tieto, jos olisi endoa.
Luin jostain, että 50 %:lla endo ja reisikipu liittyvät toisiinsa (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21665106). Endoa ei ole ikinä tutkittu, mutta viitteitä kyllä on. Selittäisi kyllä sitä, miksi kipu on vain toispuoleinen.
Cyclical sciatica -termillä tuntui löytyvän noista paljon tutkimusta - täytyy perehtyä ajan kanssa. Kiitos! :)
-ap
Vierailija kirjoitti:
https://endometriosisnews.com/sciatic-endometriosis/
When endometriotic tissue grows on the sciatic nerve fiber, usually in the area around the sciatic notch in the upper part of the hip bone, it can lead to what is known as sciatic endometriosis. --- Patients commonly experience lower back pain that can radiate to the leg. Numbness or cramping that extends down the leg is also a frequent symptom.
Kyse voi olla siitä, että iskiashermon ympärillä on endometrioosikudosta, joka ärsyttää hermoa nimenomaan kuukautisten aikaan.
Vanha ketju, mutta haluan antaa kanssakärsijöille oman neuvoni, koska se tehoaa aina ja lievitys on myös nopeaa. Olen aina, ihan alusta lähtien, kärsinyt kovasta reisikivusta kuukautisten eka päivänä. Kipein paikka on juuri oikea reisi, ei koskaan vasen, ja vatsakipukin tuntuu lievältä siihen verrattuna. Luin jostain (lääkärikirjasta?), että kivun syy ovat lihaskouristukset. Mikä niihin tehoaa - rentouttaminen. Opettelin rentoutustekniikan. Samanlaista käytetään kuulemma armeijassa nukahtamiseen, mutta siellä se aloitetaan päästä. Itse aloitin aina varpaista. Jos haluat kokeilla, tee näin:
Asetu selinmakuulle mahdollisimman mukavasti, mieluiten rauhalliseen paikkaan. Keskity jäseneen kerrallaan. Rentouta jalat... sääret... reidet... vatsa.. selkä.. kädet sormenpäistä ylös asti... ja viimeksi kasvot. Sitten palaa vielä takaisin ongelma-alueelle eli reiteen, ja jatka rentoutusta. Tämä voi vaatia harjoittelua, mutta kun sen hoksaa, se tehoaa, aina ja takuuvarmasti. On suloinen tunne, kun lihassäikeiden jännitys laukeaa säiekimppu kerrallaan, naps naps vain. Tunne on niin autuaallinen, että sen päälle saatan vaikka nukahtaa. Mulla menee yleensä tähän 15 minuuttia, ja nykyään voin tehdä sen vaikka istualtani, jos en voi mennä makuulle. Kipu on poissa eikä palaa enää koko jakson aikana. Olen jakanut tätä neuvoa somessa moneen kertaan, ja jostain syystä alapeukkuja sataa. En tiedä miksi. Varmaan moni haluaa helpon pilleriratkaisun? Takaan, että jos opettelet tekniikan, sinulla on aina apu lähellä, ja se on tehokkaampi kuin mikään pilleri.
Aihe ei vanhene. Ehkä ap jo löysi oman ratkaisunsa, mutta kuukautiskivut on ikuisuusaihe, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju, mutta haluan antaa kanssakärsijöille oman neuvoni, koska se tehoaa aina ja lievitys on myös nopeaa. Olen aina, ihan alusta lähtien, kärsinyt kovasta reisikivusta kuukautisten eka päivänä. Kipein paikka on juuri oikea reisi, ei koskaan vasen, ja vatsakipukin tuntuu lievältä siihen verrattuna. Luin jostain (lääkärikirjasta?), että kivun syy ovat lihaskouristukset. Mikä niihin tehoaa - rentouttaminen. Opettelin rentoutustekniikan. Samanlaista käytetään kuulemma armeijassa nukahtamiseen, mutta siellä se aloitetaan päästä. Itse aloitin aina varpaista. Jos haluat kokeilla, tee näin:
Asetu selinmakuulle mahdollisimman mukavasti, mieluiten rauhalliseen paikkaan. Keskity jäseneen kerrallaan. Rentouta jalat... sääret... reidet... vatsa.. selkä.. kädet sormenpäistä ylös asti... ja viimeksi kasvot. Sitten palaa vielä takaisin ongelma-alueelle eli reiteen, ja jatka rentoutusta. Tämä voi vaatia harjoittelua, mutta kun sen hoksaa, se tehoaa, ai
Rentoutus on toki hyvä opetella. Mutta kannattaa muistaa, että hermosärky ja lihaskipu ovat eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asetu selinmakuulle mahdollisimman mukavasti, mieluiten rauhalliseen paikkaan. Keskity jäseneen kerrallaan. Rentouta jalat... sääret... reidet... vatsa.. selkä.. kädet sormenpäistä ylös asti... ja viimeksi kasvot. Sitten palaa vielä takaisin ongelma-alueelle eli reiteen, ja jatka rentoutusta. Tämä voi vaat
Niin ja voihan kyse olla jostain vakavammasta, esim. endometrioosista. Mutta kokeileminen ei maksa mitään. Kunhan jokainen löytää itselleen sopivimman keinon, vain sillä on merkitystä.
Minullakin tuntui nuorempana menkkakivut reisissä. Nyt omilla tyttärillä samoin. Synnytyksissä tuntui samoin supistukset reisissä. Onneksi ne kivut jäi sinne saliin eikä viimeisen lapsen jälkeen ole ollut enää mitään kuukautiskipuja.
Vierailija kirjoitti:
Endometrioosi.
No ei ollut mulla, vaikka juuri reisikivusta olen kärsinyt. Jollain voi toki olla endometrioosi, se pitää ehdottomasti tutkia, mutta ei siis välttämättä ole se.
Minulla menkkojen aikaan koskee oikeaan kylkeen aivan sikakovaa:(
Mulla ei reisikipua ole ollut, mutta vuosien varrella on menkkakivut muuten hiukan pahentuneet. Itselläni magnesiumin syöminen auttaa jonkun verran. Aloitan pari päivää ennen kuukautisten alkua ja popsin sitten muutaman päivää.
Apteekeissa on myös erilaisia geelejä kipuun, olisiko niistä apua?