Kunta on luvannut lomauttaa kolmeksi viikoksi toukokuun puolesta välistä alkaen, nyt pelottaa että peruvat koko jutun!
Olen päiväkodissa, esiopetusryhmässä töissä ja saanut jo lomautuslapun 11.5 alkaen. Nyt kun päiväkoti ja eskari taas täyttyy, pelkään menettäväni lomautuksen. Voiko työnantaja perua lomautuksen vielä ennen äitienpäivää? Perjantainako? Millainen ilmoitus peruuntumisesta tulee antaa, suullinen vai kirjallinen? Entä onko työntekijä velvollinen ottamaan ilmoituksen vastaan työajan ulkopuolella, esim äitienpäivänä?
Kommentit (32)
Bolivar kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodissa, esiopetusryhmässä töissä ja saanut jo lomautuslapun 11.5 alkaen. Nyt kun päiväkoti ja eskari taas täyttyy, pelkään menettäväni lomautuksen. Voiko työnantaja perua lomautuksen vielä ennen äitienpäivää? Perjantainako? Millainen ilmoitus peruuntumisesta tulee antaa, suullinen vai kirjallinen? Entä onko työntekijä velvollinen ottamaan ilmoituksen vastaan työajan ulkopuolella, esim äitienpäivänä?
Mikä tässä on ongelmana? Pääsee takaisin töihin ja saa palkkaa? Eihän ansiosidonnainenkaan ole kuin noin 60% palkasta. Toisilla on mennyt työpaikka alta, ja toiset itkee, kun lomautus perutaan ja PÄÄSEE takaisin töihin. Onhan tuo aloitus pelkkä provo, onhan...Jos ei, niin suosittelen, että aloittaja irtisanoutuu ennen kuin lomautus loppuu, lomautuksen aikana kun saa irtisanoutua ilman irtisanomisaikaa, ja antaa työpaikkasi jollekin, joka sitä osaa arvostaa.
Kyllä minulle kelpaa muutaman viikon lomautus, olen pahoillani jos se loukkaa jotain. 15 vuotta onkin tullut töitä tehtyä alalla. Kunnassa on valtava pula esiopetuspätevistä opettajista, eivät kyllä heti saa ketään pätevää tilalle jos irtisanoudun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on näinkin, että lomautus tuo monelle helpotusta ja tauon vuosien työskentelyyn. Muuten ei töistä niin vain vapaata saa, tulojen pienentymisen lomautuksen ajalla kestää ja saa tehdä mitä haluaa.
Tulojen pienentymisen kestää jos hyvä palkka, tai joku elättää.
Tai jos on säästöjä tai muuten osaa laittaa suunsa säkkiä myöten.
Meillä lomautus on kaksi viikkoa toukokuun lopussa. Luulen että perheet eivät uskalla laittaa lapsiaan vielä päiväkotiin, joten tuskin tulee ryntäystä. Uskon että lomautukset toteutuvat ennakoidusti.
Minä olen psyykkisesti niin loppu, että melkeinpä toivoisin lomautusta ja hengähdystaukoa sen avulla.
Kesälomastakaan ole mitään tietoa. Voisihan sitä sairauslomaan yrittää hakea, mutta helvetinmoinen kynnys siihenkin ja siihen, että sitten pomo saa tietää psyykkisen vointini.
Suo siellä ja vetelä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen psyykkisesti niin loppu, että melkeinpä toivoisin lomautusta ja hengähdystaukoa sen avulla.
Kesälomastakaan ole mitään tietoa. Voisihan sitä sairauslomaan yrittää hakea, mutta helvetinmoinen kynnys siihenkin ja siihen, että sitten pomo saa tietää psyykkisen vointini.
Minä taas olen aivan loppu tähän kotona työskentelyyn ja taaperon ja eskarin paimentamiseen, joten esikoinen menee heti 14.5 eskariin ja kuopus 1.6. Ja todellakin on koko kesän hoidossa.
Kelle voi tehdä valituksen kun omat lapset on raskaita?
Todellakin vien lapset päiväkotiin eskariin ja kouluun (siellä on jo ollut lähiopetuksessa kun ei kotona hommasta tullut mitään) tästä eteenpäin ympäri vuoden. Olen saanut tarpeekseni siitä, että pitää itse hoitaa. Olisivat edes päiväkodissa opettaneet vähän käytöstapoja kyllä niillä siellä on aikaa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten vaikka työnantaja saisikin tietää esim masennuksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suo siellä ja vetelä täällä.Mitä sitten vaikka työnantaja saisikin tietää esim masennuksesta?
Ehkä ei ole hyvä jos irtisanomisuhka on olemassa, antaa työnantajalle aihetta epäillä työkykyä.
Ohis
Luultavasti pääset ”lomalle”, mutta täällä missä minä asun, ensimmäinen lomautusaalto ei varmasti jää viimeiseksi vaan lisää on tulossa kesällä. Tulee tuntuva lovi tuloihin.
Päiväkotin tätit ovat ehkä kaikkein raivostuttavin ihmisryhmä!
Lomautukset perutaan kun kerta Suomi avautuu 1.6 alkaen.
Eihän aapee valittanut kuin lomautusten peruuntumisesta.