Moniammatillisuus työpaikalla - pystyisitkö sinä siihen?
Tuli mieleen noista Kemin uutisista https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006492577.html kun tämä lause pisti silmään: "Lisäksi kuntaan tulee moniammatillisia tehtäviä, kuten vahtimestari-kirjastotyöntekijä-asiakaspalvelija." että mahtaakohan lisääntyä? Meilläkin töissä on pääosin vanhempia rouvia jotka eivät tee sitä tätä tota joita taas meiltä nuoremmilta odotetaan automaattisesti ammatilliseen osaamiseen kuuluvan.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Ai. Mä oon ihan rehellisesti aina luullut, että moniammatillisuus tarkoittaa sitä, että omassa työssä tehdään runsaasti ja sujuvasti yhteistyötä muiden ammattiryhmien kanssa :O Omalla työpaikalla käytetään tuota termiä jatkuvasti ja ei mua kukaan oo oikaissut. Ilmeisesti mun työpaikalla muutkin ajattelee moniammatillisuuden kuten minä?
Nyt oli kyse moniammatillisista tehtävistä. Eli tekisit sen toisen ammattiryhmän työkaverisi työt jatkossa omiesi lisäksi ja hän saisi potkut. Tai toisinpäin.
Kirjastonhoitajat toimimaan myös vahtimestareina? Eihän ne hiiret saa mitenkään esim narkkareita ulos kirjastosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai. Mä oon ihan rehellisesti aina luullut, että moniammatillisuus tarkoittaa sitä, että omassa työssä tehdään runsaasti ja sujuvasti yhteistyötä muiden ammattiryhmien kanssa :O Omalla työpaikalla käytetään tuota termiä jatkuvasti ja ei mua kukaan oo oikaissut. Ilmeisesti mun työpaikalla muutkin ajattelee moniammatillisuuden kuten minä?
Nyt oli kyse moniammatillisista tehtävistä. Eli tekisit sen toisen ammattiryhmän työkaverisi työt jatkossa omiesi lisäksi ja hän saisi potkut. Tai toisinpäin.
Tuota se on ollut jo pitkään ainakin terveydenhoitoalalla. Hoitajat tekee kaikkien ammattiryhmien työt ja näitä muita ammattilaisia ei palkata ollenkaan. Siis esim. laitoshuoltaja, sihteeri, keittiötyöntekijät, varastotyöntekijät jotka tilaa ja purkaa tavarat jne.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastonhoitajat toimimaan myös vahtimestareina? Eihän ne hiiret saa mitenkään esim narkkareita ulos kirjastosta.
Ehkä homman saa skrodein kirjastotäti. Tai sitten vaihdetaan niin päin että hiiri-kirjastontädit saa kenkää ja heidän työnsä tekeekin jatkossa vahtimestari. Meidän kirjastossa kyllä vahtimestarikin on aika hiirimäinen, mitenköhän on hänenkään narkkien ulos ajaminen...
Se ei ole tehokasta ajankäyttöä. Paitsi, jos työnantaja saa ruoskittua tekemään kahden hengen työt yhdelle ihmisellä.
Meillä kirjastonhoitajat hoitavat jo nykyään kunnan palvelupistettä. Ja he myös avaavat ja lukitsevat kirjaston ovet, eli taitavat olla samalla vahtimestareitakin.