Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hyvätuloinen yrittäjä saa valtiolta asumistukea?

02.05.2020 |

Olen seurannut nyt sivusta yhden kaverini toimintaa. Hänellä on yritys ja on yh isä. Kysyin häneltä miksi asuu edelleen vuokralla vaikka rahaa olisi ostaa oma asunto? Hän kertoi, että asumiskustannukset vuokoralla ovat niin alhaiset kun hän saa Kelasta asumistukea vuokraan! Hän tienaa lähemmäs 100 000 euroa vuodessa mutta tulot eivät kuulemma vaikuta tähän. Eli joku lääkäri voisi vaikka omistaa viisi asuntoa Helsingissä ja asua itse vuokralla, pystyisi silti nostamaan asumistukea!

Rasittavaa kun tälläseen epäkohtaan menee paljon yhteiskunnan rahoja

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata sotkea keskenään yrityksen ja yrittäjän tuloja. Kaksi eri asiaa.

Tunnen lääkärin, joka ei ole työelämässä. Hän omistaa 3 asuntoa, kaikki vuokrattuja. Lääkäri itse asuu vuokralla ja saa asumistukea, koska tulot ovat pienet.

22/50 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

uniiiiiiikki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu jos ei ilmoita tulorekisteriin kuin osan tuloistaan ja YEL työtulo on määritelty alhaiseksi.

Jos Kelassakin tämä tiedostetaan niin miksi eivät voisi tarkemmin syynätä näitä? EIhän tossa ole mitään järkeä, että tukea tarvitsevat taistelevat joka paperista ja herra toimitusjohtajat vedättävät liiankin helposti

Kyllä ne jakoperustet tehdään kelassa ihan sääntöjen mukaan.

Jos joutuu tappelemaan niin silloin on hakemuksessa jotain vialla.

Itse sain as. tuki päätöksen päivässä, mies kun lomautettiin koronan takia, tämä siis huhtikuun alussa.

Toimeentulotuki päätös tuli viikossa.

Mitäs jos vinkkaat Kelalle tuosta herra toimitusjohtajasta?

Vai tiedätkö OIKEASTI kuinka hyvin hänellä menee?

Jos kyseinen yrittäjä on alivakuuttanut rankasti itsensä eikä saa tuloja muualta kuin yrityksestään, tuo menee täysin tämänhetkisen asumistukilain mukaan. Täysin päätöntähän se on, mutta laki on nyt tuollainen.

Ei kai asumistuissa mitään YEL:ää maksamisperusteena käytetä???

Sehän olisi täysin päätöntä koska jokainen yrittäjä saa itse määritellä, minkälaista eläkettä itselleen makselee ja pääsäntöisestihän yrittäjät maksaa yrittäjäeläkemaksua minimin mukaan. Jos tuo oikeasti olisi perusteena, silloinhan lähes kaikki yrittäjät voisivat saada asumistukea tuloista riippumatta.

Toi onkin ihan päätöntä!

Löysin kelan sivuilta seuraavaa

"Yrittäjän tulo arvioidaan YEL-vakuutuksen työtulon perusteella. Kela ei vaadi että yrittäjällä olisi vakuutus. Jos yrittäjällä ei ole vakuutusta, tuloksi voidaan arvioida starttirahan määrä, vähimmäistulo tai yrittäjän oman arvion mukainen tulo."

"Yrittäjän tulona huomioidaan tosiaan pääsääntöisesti pelkkä YEL -vakuutuksen työtulo. Yrittäjälle, jonka elinkeinotoiminnan tulo arvioidaan YEL-vakuutuksen perusteella, ei tämän lisäksi oteta huomioon tästä yrityksestä saamiaan osinko- tai palkkatuloja. Joitakin tiettyjä etuuksia voidaan kuitenkin huomioida tulona yrittäjälle YEL -vakuutuksen työtulon lisäksi, näitä ovat esimerkiksi opintoraha ja lastenhoidontuki."

Ihan älytöntä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni myös pitää yritysomaisuuttaan eläketurvana tai osana sitä , eläköityessään kun myy kamat pois.

Vierailija
24/50 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

uniiiiiiikki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu jos ei ilmoita tulorekisteriin kuin osan tuloistaan ja YEL työtulo on määritelty alhaiseksi.

Jos Kelassakin tämä tiedostetaan niin miksi eivät voisi tarkemmin syynätä näitä? EIhän tossa ole mitään järkeä, että tukea tarvitsevat taistelevat joka paperista ja herra toimitusjohtajat vedättävät liiankin helposti

Kyllä ne jakoperustet tehdään kelassa ihan sääntöjen mukaan.

Jos joutuu tappelemaan niin silloin on hakemuksessa jotain vialla.

Itse sain as. tuki päätöksen päivässä, mies kun lomautettiin koronan takia, tämä siis huhtikuun alussa.

Toimeentulotuki päätös tuli viikossa.

Mitäs jos vinkkaat Kelalle tuosta herra toimitusjohtajasta?

Vai tiedätkö OIKEASTI kuinka hyvin hänellä menee?

Jos kyseinen yrittäjä on alivakuuttanut rankasti itsensä eikä saa tuloja muualta kuin yrityksestään, tuo menee täysin tämänhetkisen asumistukilain mukaan. Täysin päätöntähän se on, mutta laki on nyt tuollainen.

Ei kai asumistuissa mitään YEL:ää maksamisperusteena käytetä???

Sehän olisi täysin päätöntä koska jokainen yrittäjä saa itse määritellä, minkälaista eläkettä itselleen makselee ja pääsäntöisestihän yrittäjät maksaa yrittäjäeläkemaksua minimin mukaan. Jos tuo oikeasti olisi perusteena, silloinhan lähes kaikki yrittäjät voisivat saada asumistukea tuloista riippumatta.

Se ON perusteena. Asumistukilain 12§:ssä sanotaan: 

"Poiketen siitä, mitä 1 momentissa säädetään:

1) yrittäjänä, maatalousyrittäjänä sekä apurahan saajana saatu tulo otetaan huomioon yrittäjän eläkelain (1272/2006) ja maatalousyrittäjän eläkelain (1280/2006) perusteella vahvistetun työtulon mukaisena;"

Ja se on täysin päätöntä.

Vierailija
25/50 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Tuo olikin minulle uutta, että asumistuki maksetaan YEL:in mukaan.

Eli ilmoittaa YEL- tuloksi pienimmän mahdollisen ja ottaa yksityisen eläkevakuutuksen/muuten huolehtii eläketurvastaan sijoittamalla.

Se on muuttunut näin vuonna 2014.

Vierailija
26/50 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä silloin, kun oli päiväkoti-ikäisiä muksuja, mm. päivähoitomaksut määräytyivät viimeisen mahvistetun verotettavan tulon mukaan.

Hankalampi juttu, jos oli investoinut....

Äitiyspäivärahan määräytymisperuste oli MYEL- tulo.

Vierailija
27/50 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen lääkärin, joka ei ole työelämässä. Hän omistaa 3 asuntoa, kaikki vuokrattuja. Lääkäri itse asuu vuokralla ja saa asumistukea, koska tulot ovat pienet.

Onko hän yrittäjä?

Vierailija
28/50 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Tuo olikin minulle uutta, että asumistuki maksetaan YEL:in mukaan.

Eli ilmoittaa YEL- tuloksi pienimmän mahdollisen ja ottaa yksityisen eläkevakuutuksen/muuten huolehtii eläketurvastaan sijoittamalla.

Se on muuttunut näin vuonna 2014.

Vierailija
29/50 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on yksityinen elinkeinonharjoittaja tai toiminimi, yritys ja yrittäjä ovat sama asia.

Vierailija
30/50 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Kyllä silloin, kun oli päiväkoti-ikäisiä muksuja, mm. päivähoitomaksut määräytyivät viimeisen mahvistetun verotettavan tulon mukaan.

Ja yrittäjä ei edes saa asumistukea oikaistuksi todellisten tulojen mukaan... siis kaverillani oli ap:n kaveriin verraten päinvastainen tilanne. Hän aloitti yrityksen, otti minimi-YEL-vakuutuksen. Hän otti rinnalle lisätyön, koska yrityksestä oli aluksi vain kuluja, ei tuloja. Ja hän sai asumistukea. Häneltä vaadittiin jälkikäteen asumistuki takaisin, koska sivutyön palkkatulo + YELin mukainen tulo yhteensä eivät oikeuttaneet asumistukeen. Vaikka pystyttiin osoittamaan, että yrityksestä ei ole ollut mitään tuloja ensimmäisenä vuotena, se ei vaikuttanut mihinkään. Ja vaikka pystyttiin osoittamaan, että verotuksessa vahvistettu vuositulo olisi oikeuttanut asumistukeen, se ei vaikuttanut mihinkään.

Sivutyö oli siis virhe. Jos hän olisi sen sijaan hakenut toimeentulotukea, kaikki olisi ollut hyvin.

Vierailija
31/50 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kappas. Taas höpö höpö tarina yrittäjistä joita halutaan morkata. Yllätys ettei tee mieli yrittää. Ihan sama mitä täällä työntekijöilleen maksaa tai heistä huolehtii tulee paskaa niskaan jos menestyy.

Vierailija
32/50 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkansa. Asumistukea ei saa, jos tulot ylittävät tietyn määrän. Voit itse katsoa kelan laskurista mikä tilanne on. Jotakin kaverisi jättää kertomatta.

Asumistuki tarkistetaan kerran vuodessa. Tarkistusta pitäisi itse pyytää, jos tulot nousevat 300€

Kateellisten takia moni ei kerro tilanteestaan kaikkea. Ei edes korjaa luuloja.

Oma kaverini puhui minulle toimeentulotuesta ja oletti minun saavan sitä. En ollut tuolloin varma termeistä ja luulin hänen puhuvan työttömyystuesta. Hän oli siinä luulossa, että olen toimeentulotuen asiakas, kuten hän itse. Kaveri on ostellut ja matkustellut läpi elämänsä. Itse olen kulkenut osin 20 vuotta vanhoissa vaatteissa ja matkustanut vain työn puolesta välillä ja muutaman muun kerran edullisella budjetilla. Olen pystynyt säästämään, vaikka tuo kaveri on tienannut enemmän. Hän saisi toimeentulotukea, minä en, koska minulla on omistusasuntoja 2 johtuen säntillisestä säästämisestä. 

Eli minä olen pihistellyt nautinnoista ja hän ei. Hän saa ja minä en. 

Tuo jos mikään on väärin.

33/50 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kappas. Taas höpö höpö tarina yrittäjistä joita halutaan morkata. Yllätys ettei tee mieli yrittää. Ihan sama mitä täällä työntekijöilleen maksaa tai heistä huolehtii tulee paskaa niskaan jos menestyy.

Tässä ei mitää morkattu yrittäjiä, kerroin vain kuinka oikein henkseleitä paukutellen käytetään rahaa ja nostetaan tuet! Miten se vaikuttaa menestymiseen?

Vierailija
34/50 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Ovatko hänen tulonsa 100 000€ vai onko hänen liikevaihtonsa 100 000€?

Älä kysy siltä liian vaikeita. Satatonnia mikä satatonnia, öyh öyh.

Vierailija
35/50 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Ja yrittäjä ei edes saa asumistukea oikaistuksi todellisten tulojen mukaan... siis kaverillani oli ap:n kaveriin verraten päinvastainen tilanne. Hän aloitti yrityksen, otti minimi-YEL-vakuutuksen. Hän otti rinnalle lisätyön, koska yrityksestä oli aluksi vain kuluja, ei tuloja. Ja hän sai asumistukea. Häneltä vaadittiin jälkikäteen asumistuki takaisin, koska sivutyön palkkatulo + YELin mukainen tulo yhteensä eivät oikeuttaneet asumistukeen. Vaikka pystyttiin osoittamaan, että yrityksestä ei ole ollut mitään tuloja ensimmäisenä vuotena, se ei vaikuttanut mihinkään. Ja vaikka pystyttiin osoittamaan, että verotuksessa vahvistettu vuositulo olisi oikeuttanut asumistukeen, se ei vaikuttanut mihinkään.

Sivutyö oli siis virhe. Jos hän olisi sen sijaan hakenut toimeentulotukea, kaikki olisi ollut hyvin.

Sananlaisia lokkuja sisältyi vanhaan systeemiin.

Yrittäjän tulo oli yhtä kuin edellisen vuoden verotettava tulo.

Jos oli investoinut, verotettava tulo saattoi olla korkea, vaikka rahaa ei ollut paljon käytettävissä.

Päädääntöisesti yrittäjät olivatkin ennen täydin omillaan.

Vierailija
36/50 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Sananlaisia lokkuja sisältyi vanhaan systeemiin.

Yrittäjän tulo oli yhtä kuin edellisen vuoden verotettava tulo.

Jos oli investoinut, verotettava tulo saattoi olla korkea, vaikka rahaa ei ollut paljon käytettävissä.

Päädääntöisesti yrittäjät olivatkin ennen täydin omillaan.

Ilmeisesti tämä nykyinen laki on tehty sillä perusteella, että Kelassa ei tarvitse nähdä vaivaa asian eteen, kun YEL-tulo on yksiselitteinen asia eikä tarvitse tutkia tilinpäätöksiä tai vastaavia. Ja jos on riittävästi systeemiä hyväksikäyttäviä ja toisaalta siitä kärsiviä, niin sittenhän keskimäärin kaikki on hyvin.

Vierailija
37/50 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkansa. Asumistukea ei saa, jos tulot ylittävät tietyn määrän. Voit itse katsoa kelan laskurista mikä tilanne on. Jotakin kaverisi jättää kertomatta.

Asumistuki tarkistetaan kerran vuodessa. Tarkistusta pitäisi itse pyytää, jos tulot nousevat 300€

Kateellisten takia moni ei kerro tilanteestaan kaikkea. Ei edes korjaa luuloja.

Oma kaverini puhui minulle toimeentulotuesta ja oletti minun saavan sitä. En ollut tuolloin varma termeistä ja luulin hänen puhuvan työttömyystuesta. Hän oli siinä luulossa, että olen toimeentulotuen asiakas, kuten hän itse. Kaveri on ostellut ja matkustellut läpi elämänsä. Itse olen kulkenut osin 20 vuotta vanhoissa vaatteissa ja matkustanut vain työn puolesta välillä ja muutaman muun kerran edullisella budjetilla. Olen pystynyt säästämään, vaikka tuo kaveri on tienannut enemmän. Hän saisi toimeentulotukea, minä en, koska minulla on omistusasuntoja 2 johtuen säntillisestä säästämisestä. 

Eli minä olen pihistellyt nautinnoista ja hän ei. Hän saa ja minä en. 

Tuo jos mikään on väärin.

Jos kyseessä on yrittäjä, jolla ei ole yrityksensä ulkopuolista tuloa, tukeen ei vaikuta mikään muu kuin YEL-maksun perusteena oleva työtuloarvio. Niin kuin täällä on jo moneen kertaan todettu.

Vierailija
38/50 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

uniiiiiiikki kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

No siitä en ole varma, hän sanoi tienaavansa noin 100 000€ mutta liikevaihto on oltava isompi, kun kyseessä on kolmen auton kuljetusyritys ja hänellä on 2-3 osa-aikaista työntekijää. 

Hyvin hänellä riittää ainakin rahaa rellestää, sosiaalisessa mediassa näyttelee kuinka tehdään helsingin reissuja ja laitetaan rahaa haisemaan viskeihin 500€ illassa ja asutaan kalliissa hotellissa. Silti nostaa noin 700€ kuukausittain asumistukea 

Kolmen auton kuljetusyritys, eli mikroyritys, ei tee yli sadantonnin voittoja nykyisillä kuljetushinnoilla. Tarina on täysin keksitty. Jos yrittäjällä on kolme autoa ja maksimaalisen tuoton saadakseen niiden pitää ajaa 24/7. Siihen ei riitä yrittäjä + pari kolme osa-aikaista kuljettajaa. Työaikalainsäädäntö jo yksinään tekee homman mahdottomaksi. Ja vaikka ajaisivat vain 5 pv viikossa, ei silti riitä pari osa-aikaista jos meinaa tienata noin hyvin.

Vierailija
39/50 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

uniiiiiiikki kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

No siitä en ole varma, hän sanoi tienaavansa noin 100 000€ mutta liikevaihto on oltava isompi, kun kyseessä on kolmen auton kuljetusyritys ja hänellä on 2-3 osa-aikaista työntekijää. 

Hyvin hänellä riittää ainakin rahaa rellestää, sosiaalisessa mediassa näyttelee kuinka tehdään helsingin reissuja ja laitetaan rahaa haisemaan viskeihin 500€ illassa ja asutaan kalliissa hotellissa. Silti nostaa noin 700€ kuukausittain asumistukea 

Kolmen auton kuljetusyritys, eli mikroyritys, ei tee yli sadantonnin voittoja nykyisillä kuljetushinnoilla. Tarina on täysin keksitty. Jos yrittäjällä on kolme autoa ja maksimaalisen tuoton saadakseen niiden pitää ajaa 24/7. Siihen ei riitä yrittäjä + pari kolme osa-aikaista kuljettajaa. Työaikalainsäädäntö jo yksinään tekee homman mahdottomaksi. Ja vaikka ajaisivat vain 5 pv viikossa, ei silti riitä pari osa-aikaista jos meinaa tienata noin hyvin.

Asumistukea ei myöskään kukaan saa 700 euroa lol.

40/50 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

uniiiiiiikki kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Itseasiassa kyllä hänen firmansa joka on minibussi firma teki rahaa hyvin ennen korona aikaa ja autot käytännössä on ajossa 24/7. Ja työaikalainsäädäntö ei koske yrittäjiä tai heidän perheenjäseniään! Kannattaa ottaa selvää mitä siellä höpöttää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi