Miten hienossa ravintolassa käyttäydytään?
Jos menen hienompaan ravintolaan, jossa valitsen 10 ruokalajin maistelukokonaisuuden, niin miten homma käytännössä toimii?
Annokset kai ovat minimaalisia eikä niiden syömiseen kulu kuin hetki. Tuodaanko niitä kerralla useampi vai päivystääkö tarjoilija koko ajan selän takana?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sinulla on parempi tuuri kuin minulla. Varmaan niitä on paremminkin toteutettuja maistelumenuja. Kerron kuitenkin oman kokemukseni:
Maistelumenu ei ollut oma valintani, vaan se oli tilattu koko isolle porukalle etukäteen. Noin 50 hengen seurue oli kyseessä. Koko ateria oli pelkkää kiusaamista! Ravintolaan mentiin työpäivän jälkeen noin kuudelta illan suussa. Kaikilla oli tietysti kova nälkä siinä vaiheessa. Ruokalajit tuotiin yksitellen, ja kuten arvelit, ne olivat ihan minimaalisen pieniä. Eihän sellaisesta pikkurillin kynnen kokoisesta ruokalajista tullut hullua hurskaammaksi. Jokaisen ruokalajin kattamiseen ja astioiden pois viemiseen kului niin kauan aikaa, että nälkä sen kun yltyi. Kun taas sai eteensä sen kikkareen, teki mieli huutaa ääneen "ruokaa, perrkele!"
Koko ajan sitä jotenkin vaistomaisesti odotti sitä pääruokaa, mutta eihän sitä tietenkään tullut. Yhtä pienen pientä alkupalaa koko ateria. Ja nälkä yltyi. Ruokalajeja oli monta, mutta kun ei kertaakaan saanut kuin pikkupalasen, ei nälkä lähtenyt ollenkaan.
Ruokalajien maussa ei ollut mitään vikaa, päin vastoin, olivat sinänsä hyviä kaikki. Mulle jäi siitä pienoinen kammo. Itse kun valitsen, se on kyllä alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka. Ei enää maistelumenuja mulle, kiitos!
Toisille vaan sopii paremmin kunnon lautasellinen laardia ja iso lasi piimää.
Tuliko nyt hyvä mieli? Mistä sä ton laardin ja piimän keksit? Sanoinhan, että ruokalajien maussa ei ollut vikaa. Oli vaan liian kunnianhimoinen yritys laittaa noinkin isolle seurueelle maistelumenu. Siinä tosiaan nälkä jäi, koska eri ruokalajien välillä meni aivan liian pitkä aika kattauksiin ja pois korjaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurueemme oli suht hienossa paikassa Pariisissa ja toimeksiantajamme tarjosi 7-lajin päivällisen. Hyvän jälkiruuan oheen päätimme tilata vielä kahvit. No se tilaus ei meinannut kyllä ollenkaan mennä perille. Oli ilmeisesti paikallisen etiketin vastaista.
Itse en ole hirveästi matkaillut enkä tähän ongelmaan itse törmännyt, mutta olen aiemminkin kuullut ja minua ärsyttää se että jossain Ranskassa tai Italiassa saa olla niin pirun tarkka minkälaista kahvia ja mihin kellonaikaan voi tilata tekemättä itsestään täydellistä idioottia. Juokoot siellä itse kahvinsa niinkuin haluavat, mutta antaa jotenkin todella ylimielisen kuvan paikasta jos ei meinaa onnistua turistilla esim jonkun latten tilaaminen tietyn kellonajan jälkeen. Kuinka vaikeaa on vaikka ystävällisesti sanoa että täällä on tapana yleensä tehdä niin ja näin, mutta toki voitte tilata mitä haluatte.
Italiassa varsinkin ärsyttää tämä kahvin juomisen "etiketti". Aamulla ei saisi laittaa maitoa kahviin ja on hirveä häväistys jos tilaa lounaan päätteeksi cappuccinoa ja mitä kaikkea näitä onkaan. Joskus meinasi hermot mennä siihen inttämiseen kun halusin jotain kahvia väärään aikaan.
Jopa lentokentällä, missä luulisi että on totuttu turisteihin, kahvilan tyyppi ei meinannut millään myydä mulle jotain kahvia, ihan joutui töitä tekemään, että sai haluamansa.
Luin tämän ketjun ja tajusin etten ole koskaan käynyt Amarilloa "hienommassa" paikassa syömässä. Olen jo kuitenkin 40v.
Tämä: - jos sekä alkuruoka että pääruoka syödään haarukalla ja veitsellä, tiedät varmaan, että aterimet käytetään uloimmista sisään päin
Paljasti ettet ole koskaan käynyt hienossa ravintolassa. Jopa halvassa ravintolassa tuodaan ruokailuvälineet aina uudestaan joka ruokalajille/lajeille.
Lisäksi nainen istuu aina niin, että NÄKEE RAVINTOLAAN, se on yleensä seinää vasten.