Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hienossa ravintolassa käyttäydytään?

Vierailija
01.05.2020 |

Jos menen hienompaan ravintolaan, jossa valitsen 10 ruokalajin maistelukokonaisuuden, niin miten homma käytännössä toimii?

Annokset kai ovat minimaalisia eikä niiden syömiseen kulu kuin hetki. Tuodaanko niitä kerralla useampi vai päivystääkö tarjoilija koko ajan selän takana?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä tuodaan yksi kerrallaan.

Nimim: Chez Dominiquessakin käynyt.

Vierailija
2/44 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi et pääse toistaiseksi ravintolaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekohymy päälle ja pikkusormi pystyyn.

Vierailija
4/44 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä tuodaan yksi kerrallaan, ja tarjoilija kyllä opastaa, jos jonkin annoksen syömisessä on jotain erityistä.

Vierailija
5/44 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyhytään hienösti ilmekään värähtämättä.

Vierailija
6/44 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole vaan oma itsesi ja istu pöytään johon sinut ohjataan. Vastaile jos tarjoilija kysyy, ja kysy jos joku mietityttää 👍 se on kivempaa jos ei turhaan jännitä vaan pystyy nauttimaan elämyksestä!

Vierailija
7/44 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä samaan aikaan tuoda. Ne tuodaan yksi kerrallaan ja niiden kanssa on sopiva viinilasillinen. Pitää siis valita myös viinipaketti kylkeen yleensä. Tarjoilija tuo, annos on suht pieni ja siitä tarjoilija selittää jotain ja lähtee pois. Sit se tulee takas kun oot syönyt sen. Ei siinä sen kummempaa rituaalia ole. :)

Vierailija
8/44 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piereskellään huomiota herättämättä, ei töräytellä, vaan kädellä raotetaan toista kaikkia niin, ettei ääntä kuulu. Jos jää pahasti haju leijumaan, kannattaa syyttää tarjoilijaa.

Vierailija
9/44 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piereskellään huomiota herättämättä, ei töräytellä, vaan kädellä raotetaan toista kaikkia niin, ettei ääntä kuulu. Jos jää pahasti haju leijumaan, kannattaa syyttää tarjoilijaa.

kaikkia = kankkua, tietenkin :)

Vierailija
10/44 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä samaan aikaan tuoda. Ne tuodaan yksi kerrallaan ja niiden kanssa on sopiva viinilasillinen. Pitää siis valita myös viinipaketti kylkeen yleensä. Tarjoilija tuo, annos on suht pieni ja siitä tarjoilija selittää jotain ja lähtee pois. Sit se tulee takas kun oot syönyt sen. Ei siinä sen kummempaa rituaalia ole. :)

Ei pidä, vaan voi valita viinipaketin jos haluaa. Ei siis mitenkään pakollista.

Vierailija
11/44 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaan ainakin tarjoilijoita väheksyvästi. 

Vierailija
12/44 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso elokuva Blues Brothers.

Vierailija
13/44 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sinulla on parempi tuuri kuin  minulla. Varmaan niitä on paremminkin toteutettuja maistelumenuja. Kerron kuitenkin oman kokemukseni:

Maistelumenu ei ollut oma valintani, vaan se oli tilattu koko isolle porukalle etukäteen. Noin 50 hengen seurue oli kyseessä. Koko ateria oli pelkkää kiusaamista! Ravintolaan mentiin työpäivän jälkeen noin kuudelta illan suussa. Kaikilla oli tietysti kova nälkä siinä vaiheessa. Ruokalajit tuotiin yksitellen, ja kuten arvelit, ne olivat ihan minimaalisen pieniä. Eihän sellaisesta pikkurillin kynnen kokoisesta ruokalajista tullut hullua hurskaammaksi. Jokaisen ruokalajin kattamiseen ja astioiden pois viemiseen kului niin kauan aikaa, että nälkä sen kun yltyi. Kun taas sai eteensä sen kikkareen, teki mieli huutaa ääneen "ruokaa, perrkele!"

Koko ajan sitä jotenkin vaistomaisesti odotti sitä pääruokaa, mutta eihän sitä tietenkään tullut. Yhtä pienen pientä alkupalaa koko ateria. Ja nälkä yltyi. Ruokalajeja oli monta, mutta kun ei kertaakaan saanut kuin pikkupalasen, ei nälkä lähtenyt ollenkaan.

Ruokalajien maussa ei ollut mitään vikaa, päin vastoin, olivat sinänsä hyviä kaikki. Mulle jäi siitä pienoinen kammo. Itse kun valitsen, se on kyllä alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka. Ei enää maistelumenuja mulle, kiitos!

Vierailija
14/44 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurueemme oli suht hienossa paikassa Pariisissa ja toimeksiantajamme tarjosi 7-lajin päivällisen. Hyvän jälkiruuan oheen päätimme tilata vielä kahvit. No se tilaus ei meinannut kyllä ollenkaan mennä perille. Oli ilmeisesti paikallisen etiketin vastaista.

Vierailija
15/44 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurueemme oli suht hienossa paikassa Pariisissa ja toimeksiantajamme tarjosi 7-lajin päivällisen. Hyvän jälkiruuan oheen päätimme tilata vielä kahvit. No se tilaus ei meinannut kyllä ollenkaan mennä perille. Oli ilmeisesti paikallisen etiketin vastaista.

Itse en ole hirveästi matkaillut enkä tähän ongelmaan itse törmännyt, mutta olen aiemminkin kuullut ja minua ärsyttää se että jossain Ranskassa tai Italiassa saa olla niin pirun tarkka minkälaista kahvia ja mihin kellonaikaan voi tilata tekemättä itsestään täydellistä idioottia. Juokoot siellä itse kahvinsa niinkuin haluavat, mutta antaa jotenkin todella ylimielisen kuvan paikasta jos ei meinaa onnistua turistilla esim jonkun latten tilaaminen tietyn kellonajan jälkeen. Kuinka vaikeaa on vaikka ystävällisesti sanoa että täällä on tapana yleensä tehdä niin ja näin, mutta toki voitte tilata mitä haluatte.

Vierailija
16/44 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
17/44 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iha ekanaki kannattaa ottaa kotona vähä pohjia rohkasuun ja ku tommosessa paikassa saa juoda nii hitaasti. Sitte ku istahdat pöytään nii muista istua mahdollisimman leveästi potkien samalla vastapäätä istuvaa. Kun ruoka tulee, rupea nauramaan pienelle annokselle ja kerro kuinka äitis läskisoosi riittää hyvi, ei tartte ruveta hienostelee. Lautanen viedään pois ja toinen annos tuodaan eteen, naura taas ja totea et taidat käydä mäkkärissä matkalla. Ala tässä vaiheessa huhuilemaan tarjoilijaa tuomaan vaa sen koko viinipullon pöytää ku eihä tätä kestä selvinpäin. Sitte kannattaa ruveta kyselee pöydässä istuvilta arkoja asioita kovalla äänellä josta he ovat uskoutuneet. Kellä ny lapsettomuushoidot, kellä kipeät peräpukamat, kenen isä osottautukin pedariksi. Jos muut hyssyttää nii ala huutaa et siehä et rupea kuiskuttelee. Annoksia tulee ja menee ja voit verrata niitä ulosteeseen tai vaikka menkkavereen koska se on hauskaa. Ilta alkaa olemaan lopuillaan joten nyt on hyvä idea kertoa eräälle pöytäseurueessa olevalle ettei sua haittaa sen homous, kunha ei sua iske. Mutta se nyppii ku tarjoilijana on ollu tumma ihonen. Jo aiemmin kuulit hänen puhuvan hyvää suomea mut nyt örvellät kännissä jtn Suomen ja rallienkun sekoitusta katsellen häntä lasin pohjan läpi. Tarjoilija ei ymmärrä joten haukut häntä n sanalla ja käsket painua takaisin Somaliaan. Sulle soitetaa taksi kotiin jossa sammutki haisevana sohvalle. Ilta oli kun oliki iha mukava ja voit todeta et voisit osallistua toistekki

Vierailija
18/44 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan ottaa se viinipaketti, jos kerrankin repäisee ja menee tuollaiseen ravintolaan! Itse kävin joskus kahden tähden ravintolassa ja nauratti etten itsekään hirveästi osannut etikettiä. Meidät vastaanotettiin takkaloungessa ja tarjoilija toi tervetulococktailit ja jonkun puunkippuran johon oli ripusteltuna erilaisia amuse-annoksia. Annokset olivat pieniä mutta niissä oli paljon makua.

Alkupalojen jälkeen meidät ohjattiin pöytään, salissa oli parvi tarjoilijoita jotka olivat tuolia liikuttelemassa, ja toivat laukullenikin pienen jakkaran. Perus rauhallisilla ja sivistyneillä pöytätavoilla selvisi niistä ruoista ja etiketistä. Tarjoilija toi yhden kerrallaan, selitti mitä siina on ja miten se syödään, tai kasasi jotkut annokset nenän edessä (esim. kaatoi kastikkeen erikseen jostain minipannusta, höyryävän liemen rapeiden ainesten päälle yms). Viinejä oli todellakin siis lasillinen per ruokalaji, ja viiden ruokalajin ja tuon alkucocktailin jälkeen oltiin suomeksi sanottuna hieman huppelissa. Jälkiruoan jälkeen taisin käydä vessassa ja johan joku tarjoilija oli ollut kyttäämässä milloin pääsee tyrkkäämään tuolin taas alleni. Jälkiruoan sai joko valita listalta tai tarjoilija kärräsi pöydän viereen ison juustokärryn josta hän teki räätälöidyn valikoiman kun kertoi millaisista juustoista piti.

Oli tosi hyvä ja hauska kokemus, suosittelen. Tyyristä lystiä, mutta ei tuollaista ruljanssia aina jaksaisi. Meillä oli joku talvispecial, eli ennalta tehty 5 lajin menu ja siihen ne viinit erikseen.

Vierailija
19/44 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D

Vierailija
20/44 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin tuollaisen maistelumenun jälkeen nälkäinen, mutta kännissä kuin käki. Uusi viini joka annokselle oli vähän liikaa pienikokoiselle naiselle.