Joko kaipaat kirjastoja jo auki?
Kommentit (51)
Jotain todella outoa pitäis tapahtua, että hommaisin tuollaisen lukulaitteen ja alkaisin lukea e-kirjoja. Mua ei yhtään kiinnosta ostaa lisää elektronisia laitteita tai tuijottaa sellaisen ruutua kaiken muun tuijotuksen lisäksi. Äänikirjat ei oo mun juttu. Multa menee helposti ohi, mitä siellä sanotaan. Radion puheohjelmia kuuntelen paljon, mutta ääneen luetun, kirjoitetun tekstin kuunteleminen pitkiä aikoja kerrallaan ei sovi mulle.
En. En käy niissä muutenkaan. ällöttää toisten käpälöimät kirjat, joissa joka toisella sivulla jotain ruskeita länttejä tai räkäpalloja.
Miksi ihmiset valittaa maksullisuudesta? Kaikki yhteiskunnassa maksaa. Pitäisi päinvastoin muuttaa kaikki palvelut maksullisiksi, että kaikki kantaisivat kortensa kekoon.
Miksi joku lukee yleensäkään. Vanhanaikaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Mitä kirjastoilla tekee? Mitä vikaa esim. Bookbeat:ssä tai vaikka Kindlessä on? Homeisista vanhoista kirjoista ei tule kuin terveysongelmia. Ja voihan sitä vaikka ostaa kirjoja, niin ei tarvii lainata, jos nyt välttämättä haluaa paperista lukea.
Mä ostin muuten kerran nettidivarista kirjan, joka haisi vähän homeelta. Se on tuulettunut vuosien saatossa. Muuten en jaksa ottaa ilmiselvään provoon kantaa.
Ei ole provo. Ihmettelen tätä ihan oikeasti. Kirjastot ovat aikansa eläneitä instituutioita.
Minä haluan lukea kirjani paperilta, silmät eivät ruutua kestä. Tuijotan ruutua työssäni tarpeeksi.
En myöskään tykkää kuunnella kirjoja, sillä haluan makustella sanoja ja lauseita rauhassa välillä useammankin kerran. Kuuntelukirjojen lukija paahtaa edelleen ja kaikkien ääntä ei vain siedä.
En halua ostaa kirjaa ikiajoiksi itselleni, kotona ei ole tilaa. En halua tavaraa.
Siksi maksan mielelläni veroja, että voin nauttia kirjaston palveluista. Se on mahdollistanut maamme kansalaisten tasa-arvoisen pääsyn yleissivistyksen pariin. Kirjastossa on mukava lukea lehtiä, opiskella lukusalissa ja lainata hyviä kirjoja.
Minulle on tänä korona-aikana todellakin selvinnyt, että kirjasto on tärkeä osa elämääni. Toivottavasti kohta pääsee lainaamaan lisää luettavaa.
Kiitos Suomen kirjastot ja kirjastotyöntekijät! Kiitos myös kirjailijoille, että teette meille lukijoille uutta sisältöä luettavaksi!
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku lukee yleensäkään. Vanhanaikaista.
Nii on. Mulla ei esim. oo hajuakaan, mitä sä viestissäsi sanoit.
KYLLÄ! Kirjasto on toinen kotini.
Kaipaan. Käyn kirjastossa säönnöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastot auki nyt heti!
KYLLÄ!!
Kyllä. Olisi mukava lainata varsinkin tietokirjoja ja musiikkia, mutta ymmärrän kyllä koronatilanteen ja sen, miksi kirjastot pitäisi pitää kiinni toistaiseksi.
En hirveästi kaipaa vielä, kun luettavaa riittää, mutta voisi kohta jo avata. Tartuntavaara on etenkin pienissä sivukirjastoissa mitätön, poislukien varmaankin pari ensimmäistä viikkoa avaamisen jälkeen kun ihmiset rynnivät sinne laumoina. Joten voisi kohta avata, niin ehkä kesäkuussa uskaltaisi jo käydäkin.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mulla on lukemista, mutta lapsille olis kiva lainata jotain. Esikoinen on nyt innostunut lukemaan itsenäisesti, ja olis mukavaa, jos hyllyssä olis, mistä ottaa. Olen tilannut divarista jotain ensi hätään. Meillä ei ole vielä kauheasti lastenkirjoja, jotka eivät ole kuvakirjoja, ja kuvakirjat eivät enää niin tokaluokkalaista innosta. Kuopukselle voisi ottaa jotain uutta myös. Hän on oppinut lukemaan, ja tykkää lukea sellaisia lyhyitä taaperokirjoja, joissa on vähän tekstiä per sivu.
Mieheni taas kaipaisi lukuin matikankirjoja. Hän hakee nyt ammattikorkeaan, ja pitäisi kerrata lukion matikkaa. Ollaan nelikymppisiä, joten lukion käymisestä on vierähtänyt jokunen tovi.
Lukion matikankirjoja löytyy ilmaiseksi verkkoversiona täältä:
https://otavanopisto.muikkuverkko.fi/
https://avoinoppikirja.fi/mat-lukio
Matikan verkko-opiskelumateriaalia löytyy ilmaiseksi esim. näitä
https://www.matikkamatskut.com/
Tsemppiä harjoitteluun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mulla on lukemista, mutta lapsille olis kiva lainata jotain. Esikoinen on nyt innostunut lukemaan itsenäisesti, ja olis mukavaa, jos hyllyssä olis, mistä ottaa. Olen tilannut divarista jotain ensi hätään. Meillä ei ole vielä kauheasti lastenkirjoja, jotka eivät ole kuvakirjoja, ja kuvakirjat eivät enää niin tokaluokkalaista innosta. Kuopukselle voisi ottaa jotain uutta myös. Hän on oppinut lukemaan, ja tykkää lukea sellaisia lyhyitä taaperokirjoja, joissa on vähän tekstiä per sivu.
Mieheni taas kaipaisi lukuin matikankirjoja. Hän hakee nyt ammattikorkeaan, ja pitäisi kerrata lukion matikkaa. Ollaan nelikymppisiä, joten lukion käymisestä on vierähtänyt jokunen tovi.
Lukion matikankirjoja löytyy ilmaiseksi verkkoversiona täältä:
https://otavanopisto.muikkuverkko.fi/
https://avoinoppikirja.fi/mat-lukio
Matikan verkko-opiskelumateriaalia löytyy ilmaiseksi esim. näitä
https://www.matikkamatskut.com/
Tsemppiä harjoitteluun
Kysyisin alapeukuttajalta, miksi alapeukutit?
En kaipaa yhtään. En ole muutenkaan 20 vuoteen lukenut mitään muita kuin tietokirjoja ja niitäkin olen lukenut netistä
Kirjastot on avattava tässä kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastot on avattava tässä kuussa.
Ne avataan. Minäkin kaipaan kirjastoja.
Kannatan kirjaston olemassaoloa ehdottomasti mutta itse en jaksa enää lainata vaan ostan ekirjoja säännöllisesti. Nytkin on pari kirjaa odottamassa. On mukava, kun voi lukea ilman painetta palauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs vaikka ostat kirjoja?
Mitäs jos vaikka en osta?
Oletko joku köyhä?
Oi kyllä. Ei ole sama elämys lukea e-kirjaa tai kuunnella äänikirjaa. Mutta hyvä kun nekin ovat olemassa. Tämänkin päivän pelastus.