Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voihan p***a! En pääse enää terapiaan.

Vierailija
01.05.2020 |

Kävin vajaan vuoden terapiassa kelan tukemana ahdistuksen takia. Suurin ahdistus johtuikin ilmeisesti kilpparin vajaatoiminnasta johon sain lääkityksen ja ahdistus laantui. Terapeutin kanssa yhdessä sovittiin että terapia tauotetaan.

Nyt ahdistus kuitenkin palannut ja työpsykologin kanssa kun juttelin nousi asioita lapsuudesta ja asioita jotka isäni tekee minulle edelleen.

Lisää käyntejä työpsykologille en enää nyt saa. Kelan terapia ollut tauotettuna yli vuoden joten sitä en voi jatkaa ja uutta voin hakea vasta viiden vuoden päästä. Ottaa niin päähän ja ahdistaa ja pelottaa miten pärjään ilman apua.

Ei ole varaa maksaa itse noin 100€ viikossa terapiasta.

On se kiva kun jäät täysin yksin.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä voisi saada apua tässä tilanteessa?

Ap

Vierailija
2/24 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt siis töissä? Terapian saantiin suurin peruste taitaa olla se, että työkyky on uhattuna tai heikentynyt. Hae vammaistukea. Alin on aika helppo saada, jos toimintakyky on heikentynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oma terapiani loppui, ja kävin siis sen kolme vuotta, oma terapeuttini käski rohkeasti ottamaan yhteyttä suoraan häneen, jos vointi heikkenee. Eli jollet ole vielä kokeillut, soita tai laita viestiä sille sinua hoitaneelle terapeutille. Hän tietää, mitä kautta sinulla on parhaat mahdollisuudet saada jatkoa. Ja itselleni tämä jatko olisi siis ollut mahdollista siitä huolimatta, että kolme vuotta oli jo täynnä. Eikä kyse ollut itse maksamisesta.

Vierailija
4/24 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Riippuu vähän missä asut. Helsingissä on n alle 30vuotiaille nuorille tukea, itse olen käynyt joskus aikanaan juttelemassa Sininauhasäätiön tiloissa. Ja sitten on terveyskeskusten psyk. sh:t, sinne täytynee olla lähete ja nuo taitaa olla max kerran kahdessa viikossa jos sitäkään.

Ryhmäterapia tulee edullisemmaksi mutta voi olla että se ei nyt sinulle sovi.

Itseä voi auttaa kirjoittamalla muistoja, työstämällä koettuja asioita ja liikkumalla. Kävely voi auttaa ahdistukseen. Jos sulla on yksikin luotettava ystävä/sukulainen, olet jo vahvoilla. Vaikeinta on niillä, joilla ei ole ketään läheistä ihmistä ja niitä on paljon.

Vierailija
5/24 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin terapeuttiin yhteydessä ja hän käski olla yhteydessä kelaan. Kelalta tuli päätös ettei terapiaa voi jatkaa koska tauko kestänyt yli vuoden (3kk meni yli).

Olen töissä joo, mutta eihän se kata terapiakuluja (noin 400€/kk). Eikö se alin ole jotain 60-70€/kk.

Ap

Vierailija
6/24 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Riippuu vähän missä asut. Helsingissä on n alle 30vuotiaille nuorille tukea, itse olen käynyt joskus aikanaan juttelemassa Sininauhasäätiön tiloissa. Ja sitten on terveyskeskusten psyk. sh:t, sinne täytynee olla lähete ja nuo taitaa olla max kerran kahdessa viikossa jos sitäkään.

Ryhmäterapia tulee edullisemmaksi mutta voi olla että se ei nyt sinulle sovi.

Itseä voi auttaa kirjoittamalla muistoja, työstämällä koettuja asioita ja liikkumalla. Kävely voi auttaa ahdistukseen. Jos sulla on yksikin luotettava ystävä/sukulainen, olet jo vahvoilla. Vaikeinta on niillä, joilla ei ole ketään läheistä ihmistä ja niitä on paljon.

Helsingissä asun ja ikää reilusti yli 40v.

Ystävä on mut en voi kaikkea kaataa hänelle.

Kävelyt ei nyt enää tähän auta, siksi hain apua.

Ap

Vierailija
7/24 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin terapeuttiin yhteydessä ja hän käski olla yhteydessä kelaan. Kelalta tuli päätös ettei terapiaa voi jatkaa koska tauko kestänyt yli vuoden (3kk meni yli).

Olen töissä joo, mutta eihän se kata terapiakuluja (noin 400€/kk). Eikö se alin ole jotain 60-70€/kk.

Ap

Voi itku. Entä sikäläinen mielenterveystoimisto, ettet jäisi ihan tyhjän päälle?

Vierailija
8/24 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon voimia. Minulta päättyi terapia nyt kevättalvesta itsestäni riippumattomista syistä, ja epäilen, että tällä kertaa tämä oli tässä. Voimia etsiä uutta terapiasuhdetta ei ole, eikä ole kyllä rahaakaan. Millään psykiatrisen poliklinikan keskustelukäynneillä tilanteeni ei muutu.

Vierailija
9/24 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mielestäsi jonkun toisen veronmaksajan pitäisi maksaa sinulle ei vain 400+ euroa kuussa vaan myös työnantajakulut päälle (2x hinta), koska sinua ahdistaa?

Vierailija
10/24 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

oot aikuinen nainen, ja vieläkin valitat että "isi sitä isi tätä"?? Lopeta se suhde siihen. Ei yhteiskunnan tulekaan tuommosta pelleilyä kustantaa. Aikuistuppa nyt edes vähän. Lopeta jatkuva uhrin esittäminen. Sinä itse laitat ittes tuohon uhri-asemaan.

Ihme touhua.

Vierailija
11/24 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon voimia. Minulta päättyi terapia nyt kevättalvesta itsestäni riippumattomista syistä, ja epäilen, että tällä kertaa tämä oli tässä. Voimia etsiä uutta terapiasuhdetta ei ole, eikä ole kyllä rahaakaan. Millään psykiatrisen poliklinikan keskustelukäynneillä tilanteeni ei muutu.

Tietääkseni psykiatrian poliklinikka voi tehdä lähetteen jatkoterapiaan lääkinnällisenä kuntoutuksena, joka on potilaalle maksutonta. Sitä antavat täysin samat terapeutit kuin tavallista psykoterapiaa.

Vierailija
12/24 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

oot siis yli 40, ja isäs teli LAPSUUDESSA sulle asioita?

Annan sulle ilmaisen terapian: niistä on niin kauan, ettei ne voi enää vaikutta sinuun ainakaan kovin voimakkaasti. Ellei sitten ole jotain 24/t raisk auk sia, ja vankina pitämistä jne. Näitä tapauksia toki on, mutta uhrit ovat yleensä olleet ihmisraunioita koko ikänsä, eikä heille "herää" 4-kymppisenä "kun juttelin psykologin kanssa" lapsuusmuistoja. Ne on ollut jo nuorena hoidossa.

Kuulostat heiman että hakemalla haet tuota "traumaa". Trauma ei aktivoidi noin monen vuosikymmenen jälkeen. Toki muistoja voi tulla, mutta ei isäsi enää pääse sinuun käsiksi tekemään niitä. Ellet itse laita itseesi siihen asemaan uudestaan, ja vello niissä muistikuvissa paremmankaan tekemisen puutteessa.

Muista että terapia on myös sen terapeutin bisness, on hänelle tuottavaa suositella loputonta terapiaa kaikenlaisille, jotta hän saisi siitä elinkeinon itselleen.

Vierailija
13/24 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni psykiatrian poliklinikka voi tehdä lähetteen jatkoterapiaan lääkinnällisenä kuntoutuksena, joka on potilaalle maksutonta. Sitä antavat täysin samat terapeutit kuin tavallista psykoterapiaa.

Mahdollisuus saada tuo on samaa luokkaa jeesuksen seuraavan tulemisen kanssa minun aikanani. Todella tiukassa, lähinnä mahdottomuus.

Vierailija
14/24 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla uhriutuvaa tyyppiä? Ensin terapia aloitetaan, sitten haluatkin lopettaa sen ja nyt taas aloittaa.. ja kun nyt terapia ei onnistu, alat uhriutumaan.

Sait mahdollisuutesi. Nyt ne muut, jotka jaksavat terapiassa käydä, saavat oman mahdollisuutensa. Sinä voisit vaikka lähteä lenkkeilemään sen sijaan että pyörittelet epämääräisiä (vale?) muistoja päässäsi.

Vierailija
15/24 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisuus saada tuo on samaa luokkaa jeesuksen seuraavan tulemisen kanssa minun aikanani. Todella tiukassa, lähinnä mahdottomuus.

Kuinka niin? Toki usein vaikuttaa siltä, että nämä saajat valitaan aivan arvalla eikä tarpeen mukaan. Itse olen saanut apua, vaikka työkyky on ollut vain mahdollisesti uhattuna, kun taas ystäväni ei saa, vaikka on jatkuvasti pitkillä sairaslomilla masennuksen vuoksi.

Vierailija
16/24 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edit: minulla ei yksityisen terapiasuhteen jäljiltä ole myöskään enää hoitosuhdetta julkisella.

Vierailija
17/24 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka niin? Toki usein vaikuttaa siltä, että nämä saajat valitaan aivan arvalla eikä tarpeen mukaan. Itse olen saanut apua, vaikka työkyky on ollut vain mahdollisesti uhattuna, kun taas ystäväni ei saa, vaikka on jatkuvasti pitkillä sairaslomilla masennuksen vuoksi.

Olen aikoinaan kysynyt sitä jopa sairaalan kautta. Ei saa.

Vierailija
18/24 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla uhriutuvaa tyyppiä? Ensin terapia aloitetaan, sitten haluatkin lopettaa sen ja nyt taas aloittaa.. ja kun nyt terapia ei onnistu, alat uhriutumaan.

Sait mahdollisuutesi. Nyt ne muut, jotka jaksavat terapiassa käydä, saavat oman mahdollisuutensa. Sinä voisit vaikka lähteä lenkkeilemään sen sijaan että pyörittelet epämääräisiä (vale?) muistoja päässäsi.

Olipa todella ilkeästi kirjoitettu. Mutta tuli tästä mieleen, että terapiaa myönnettäessä kyllä tarkastellaan kykyä sitoutua hoitoon pitkäjänteisesti. Siksi terapian alussa on aina se muutaman kuukauden jakso, jolla arvioidaan, kykeneekö ihminen sitoutumaan. Hoidon jättäminen kesken luonnollisesti voi vaikuttaa tuleviin mahdollisuuksiin saada hoitoa.

Vierailija
19/24 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mielestäsi jonkun toisen veronmaksajan pitäisi maksaa sinulle ei vain 400+ euroa kuussa vaan myös työnantajakulut päälle (2x hinta), koska sinua ahdistaa?

En ole ap, mutta voin taata sinulle, että jos kohtaisit minut ”huonoina kausinani”, olisit kanssani täysin yksimielinen että tarvitsen terapiaa. Ja se ei johtuisi siitä, että olisin ”masentunut ja uhriutunut”. Mutta jatka sinä pääsi aukomista. Ehkä napsahtaa joskus karma kohdalle.

Vierailija
20/24 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta voin taata sinulle, että jos kohtaisit minut ”huonoina kausinani”, olisit kanssani täysin yksimielinen että tarvitsen terapiaa. Ja se ei johtuisi siitä, että olisin ”masentunut ja uhriutunut”. Mutta jatka sinä pääsi aukomista. Ehkä napsahtaa joskus karma kohdalle.

Ei kyse ole tarpeesi määrästä vaan siitä, että pitääkö jonkun muun maksaa se? Kuka sinut on opettanut maailman tissille? Kuka sinulle on leiponut päähän sen ajatuksen, että jos mielestäsi tarvitset jotain, jonkun muun pitää maksaa? Täysin tuntemattomien ihmisten omasta elämäntilanteestaan riippumatta pitäisi järjestää sinulle kaikki? Ymmärrätkö itsekään, miten mielipuolinen tämä ajatus on?

Kyse ei ole siitä, tarvitsetko terapiaa. Varmaankin tarvitset. Mutta on oma asiasi järjestää se. Minä tarvitsen esim. uuden takin. Menen töihin, säästän, ostan takin. Tällä tavalla maailma on aina pyörinyt ja sen ansiosta kehittynyt nykyiselle tasolle.