Millä tavalla kouluissa on elokuussa turvallisempaa?
Tämä voi olla joillekin yllätys, mutta koronaan ei löydy kolmessa kuukaudessa lääkettä, rokotetta eikä muutakaan ratkaisua.
Kertokaa siis, mikä syksyllä on kouluissa toisin?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Monin verroin turvallisempaa.
1. Ensinnäkin syksyllä on ehditty suunnitella kunnolla koulujärjestelyt ja ruokailut siten, että taudin leviäminen on epätodennäköisempää.
2. Syksyllä on ehditty hankkia lisää testejä, joka mahdollistaa että sairastuneet jäljitetään ja eristetään. Silloin ei ole suurta huolta piilevistä tartunnoista, eikä koko yhteiskuntaa tarvitse sulkea.
3. Syksyllä on paljon enemmän tutkittua tietoa itse koronaviruksesta ja sen pidemmän aikavälin vaikutuksista elimistöön. Samoin saamme tutkittua tietoa viruksen vaikutuksista lapsiin, nyt kaikki on arvailua.
4. Syksyllä sairaalat ovat paremmin valmistautuneita koronapotilaiden hoitoon, on riittävästi suojavälineitä ja kokemusta hoidosta. Sairastuminen silloin on turvallisempaa.
5. Syksyllä on jo todennäköisesti parempia lääkkeitä ja hoitotapoja koronaan, kun niitä nyt jatkuvasti testataan ympäri maailman. Optimistisin arvio on että rokotekin voi olla valmis tämän vuoden puolella.
Muutama kommentti:
1-Tauti ei häviä maailmasta. Tulee toinen ja kolmaskin aalto.
2-Tälläkin hetkellä on tehohoitopaikkoja runsaasti tyhjänä. Eli kapasiteettia olisi paljon.
3-Joo ja ei. Suurin osa sairastaa oireettomasti tai oireet on lieviä.
4-Kuten kohdassa 2.
5-Optimistinen arvio on, että rokote tulisi ensi vuonna.
Ja kuten useaan kertaan on todettu, eniten kuolleita on ikäryhmässä 80+ ja perussairailla.
Vierailija kirjoitti:
Outoa jos rehtorit eivät olisi jo viikkoja varautuneet koulujen avaamiseen.
Tätä minäkin ihmettelen. Päivämäärä on heti alusta alkaen ilmoitettu. Ei pitäisi olla yllätys.
Tieto on ainakin lisääntynyt siihen mennessä ja jos tilanne vielä vaatii, niin kotikoulu jatkuu. Kouluun mennään, kun se on oikeasti turvallista.
Hesarissa joku vantaalainen muuten ehdotti että koulujen kevätlukukausi jatkuisi toukokuun puolestavälistä kesäkuun puoleenväliin eli 4 viikkoa putkeen, jotta siellä ehdittäisiin tehdä jotain. Vastaavasti syyslukukausi alkaisi vasta syyskuun alussa pari viikkoa tavallista myohemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syksyllä on suojamaskeja helpommin saatavilla kun Suomen oma tuotanto on lähtenyt käyntiin.
Minä aion käyttää koulussa maskeja.
T. ope
Tämä. Kun saadaan FFP3-tason suojaimia, jokainen, joka EI halua saada tartuntaa, voi suojata itsensä. Ja ne, jotka haluavat saada ja levittää virusta, voivat olla ilman maskeja. Eli rajoituksia ei enää tarvita. Kun isovanhemmallla on viruksilta suojaava maski, hän voi vapaasti tavata ketä tahansa. Maskin kanssa voi turvallisesti matkustaa bussissa, käydä museoissa, leffassa ja vaikka yleisötapahtumissa. Nyt yritetään hillitä viruksen leviämistä, koska tavallisella kansalaisella ei ole muuta mahdollisuutta suojautua virukselta kuin pysyä kotona. Kun maskeja alkaa taas saada, ihmiset voivat ryhtyä elämään lähes samalla tavalla kuin ennenkin. Toivon, että maskeja alkaa saada kesän aikana.
Minä olen ymmärtänyt, että FFP3-maski päällä on aika raskasta hengittää. Mahtaako esim. vanhukselle olla kovin mukavaa tai edes mahdollista pitää sitä tuntikausia, kun hoitajatkin sanovat, että parin tunnin jälkeen jo tulee olo, että pakko saada maski pois. Saati sitten opettajalle pitää maskia 8 tuntia... Lisäksi ffp3 ei ole idioottivarma, useimmat eivät osaa pukea sitä oikein ilman koulutusta, jolloin maski falskaa. Ehkä sen sijaan jo pelkistä hyvistä kangasmaskeista voisi olla hyötyä, jos KAIKKI laitettaisiin käyttämään niitä. Tutkittua tietoa kangasmaskeista on kai edelleen aika vähän, mutta jos vaikka koko koulun henkilökunta ja oppilaat käyttäisivät niitä, niin kenties niistä olisi apua...
Jos mulla olisi lapsia, pitäisin heidän kotikoulussa koko ensi lukuvuodenkin. Minä ja mieheni olemme riskiryhmää ja emme halua jättää lapsiamme orvoiksi.