Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olitko parempi koulussa kuin Katri Kulmuni?

Vierailija
30.04.2020 |

Itse kirjoitin pari ällää eli taisinpa olla.

Katri Kulmuni (kesk), Tornion yhteislyseon lukio, 2006

Äidinkieli, suomi: E

Ruotsi, pitkä: M

Englanti, pitkä: C

Yhteiskuntaoppi: E

Ranska, lyhyt: B

Venäjä, lyhyt: B

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiovarainministerillä ei matikkaa kirjoitettuna? Päähän sattuu

Vierailija
22/34 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitti 5 kieltä ja yhteiskuntaopin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla:

Äidinkieli L

Reaali L

Pitkä matematiikka M

Ruotsi L

Englanti L

Ranska L

Ylioppilas 1988

Mikä susta tuli isona?

Vierailija
24/34 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkieli, suomi: E     - minulla C

Ruotsi, pitkä: M         - en kirjoittanut pitkää, vaan keskipitkän, arvosana E

Englanti, pitkä: C     - minulla B

Yhteiskuntaoppi: E  - en kirjoittanut, reaalin arvosana oli M 

Ranska, lyhyt: B      - en kirjoittanut 

Venäjä, lyhyt: B    - en kirjoittanut

- lisänä minulla pitkä matematiikka M

Vierailija
25/34 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olin ilmeisen hyvä koulussa, minulla on kestänyt pitkään tajuta miten huonoilla papereilla (ja ilmeisesti älyn lahjoilla) tätä maata pääsee johtamaan. Itse kirjoitin viisi ällää ja pitkästä matikastakin c:n, ja voin sanoa, että todellakin minun on ollut helppo nähdä esim. tämän koronasekoilun typeryys alusta asti. Kurjaa kun johtajilla ei ole minkäänlaista yleiskuvaa eikä strategiaa hankalan tilanteen hoitamiseksi. En silti itse voisi mitenkään hoitaa maan johtohommia, koska en ole riittävän kärsivällinen enkä jaksa juonitella. Kunnioitan esim. Sanna Marinia nimenomaan hänen kärsivällisyytensä takia (katsokaa joskus Tampereen valtuuston ratikkakeskustelu niin näette miten yliluonnolliset hermot tuolla ihmisellä on), en älyn tai kekseliäisyyden. Ja kun puolella ihmisissä ÄO on alle sata, kärsivällisyys on ykköshyve.

Ohis. Ylioppilaskirjoitukset mittaavat aika vähän sitä, onko ihmisellä älyä vai ei. 

Vierailija
26/34 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olin ilmeisen hyvä koulussa, minulla on kestänyt pitkään tajuta miten huonoilla papereilla (ja ilmeisesti älyn lahjoilla) tätä maata pääsee johtamaan. Itse kirjoitin viisi ällää ja pitkästä matikastakin c:n, ja voin sanoa, että todellakin minun on ollut helppo nähdä esim. tämän koronasekoilun typeryys alusta asti. Kurjaa kun johtajilla ei ole minkäänlaista yleiskuvaa eikä strategiaa hankalan tilanteen hoitamiseksi. En silti itse voisi mitenkään hoitaa maan johtohommia, koska en ole riittävän kärsivällinen enkä jaksa juonitella. Kunnioitan esim. Sanna Marinia nimenomaan hänen kärsivällisyytensä takia (katsokaa joskus Tampereen valtuuston ratikkakeskustelu niin näette miten yliluonnolliset hermot tuolla ihmisellä on), en älyn tai kekseliäisyyden. Ja kun puolella ihmisissä ÄO on alle sata, kärsivällisyys on ykköshyve.

Ok. Itse tietysti luotsaat varmasti jotain pörssiyhtiötä Menestyksekkäästi tuolla todistuksella?

Vierailija
27/34 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis. Ylioppilaskirjoitukset mittaavat aika vähän sitä, onko ihmisellä älyä vai ei. 

Ne eivät mittaa oikeastaan muuta kuin kykyä muistaa asioita konemaisesti ulkoa ja kykyä kirjoittaa sujuvaa loogisesti etenevää tekstiä. Lisänä tietysti matemaattiset taidot, jos matematiikan kirjoittaa. Ja olen itsekin ylioppilas, joten tämä ei nyt ole mitään kateellisen amiksen katkeruutta :D

Vierailija
28/34 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että valiovarainministerin työssä ei hirveästi tarvita analyyttista geometriaa, differentiaalilaskentaa tai muuta kikkailua, jota lukiomatematiikka on pullollaan. 

Vierailija
29/34 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nykyisin tarvitse kirjoittaa kuin yksi reaaliaine? Kyselee "fossiili", joka kirjoitti ylioppilaaksi viime vuosituhannen puolella. 

Ei tarvitse. Äikän koe on kaikille pakollinen. Kolme muuta pakollista koetta voi valita: toisen kotimaisen kielen koe, yksi vieraan kielen koe, matematiikan koe ja yksi reaaliaineen koe, joista yhden täytyy olla pitkän oppimäärän koe. Neljä koetta on siis minimi, jolla saa lakin, edellyttäen että kokeet menee läpi,

Vierailija
30/34 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että valiovarainministerin työssä ei hirveästi tarvita analyyttista geometriaa, differentiaalilaskentaa tai muuta kikkailua, jota lukiomatematiikka on pullollaan. 

Osoittaa silti älyä ja ymmärrystä sitäkin osata. Varsinkin kun sitä kysytään.

Ja mikä ihme peruste tuo on muutenkaan? Hallituksessa kuuluisi olla erityisen osaavia ihmisiä. Ihmisiä jotka ymmärtävät ja tajuavat asioita.

Vierailija
31/34 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän useimmat tajua että lukion arvosanoilla ei ole mitään merkitystä. Eiköhän apkin tsoukilla nostanut asian esille.[/quote

Ei niillä ole mitään muuta merkitystä kuin se, että jos edes lukiossa ei pärjää, niin ei voi olla kovin älykäs. Ja jos ei ole kovin älykäs, voisi olla parempi pysytellä pois kovin vastuullisista hommista ihan yleisen hyvän nimissä.

Vierailija
32/34 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne eivät mittaa oikeastaan muuta kuin kykyä muistaa asioita konemaisesti ulkoa ja kykyä kirjoittaa sujuvaa loogisesti etenevää tekstiä. Lisänä tietysti matemaattiset taidot, jos matematiikan kirjoittaa. Ja olen itsekin ylioppilas, joten tämä ei nyt ole mitään kateellisen amiksen katkeruutta :D

Itse ihmettelen sitä, miksi jotkut eivät opi tai muista asioita eivätkä osaa kirjoittaa sujuvasti etenevää tekstiä. Jotenkin on vaikea uskoa, että ihminen on kognitiivisesti kovin lahjakas jos nämä eivät suju. Eikä se lukion laajakaan matematiikka mitään avaruustiedettä ole. Normaalijärkinen kyllä oppii sitäkin ihan riittävästi pänttäämättäkin.

Eniten huvittaa ne tyypit, jotka eivät opi edes ruotsin kieltä (itselleni oli kaikkein helpoin aine) ja vinkuvat sitten kuinka ihmeellisen älykkäitä he ovat matemaattisesti. Ihan niin kuin älykäs ihminen ei osaisi sekä ruotsia että matematiikkaa. Älykkäimmät tuntemani fyysikot myös puhuvat ja kirjoittavat monta kieltä sujuvasti.

Vierailija
33/34 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän useimmat tajua että lukion arvosanoilla ei ole mitään merkitystä. Eiköhän apkin tsoukilla nostanut asian esille.[/quote

Ei niillä ole mitään muuta merkitystä kuin se, että jos edes lukiossa ei pärjää, niin ei voi olla kovin älykäs. Ja jos ei ole kovin älykäs, voisi olla parempi pysytellä pois kovin vastuullisista hommista ihan yleisen hyvän nimissä.

Entäs sitten Sauli Niinistö ja monet muut? Politiikassa tuntuu ratkaisevan ihan muu kuin koulumenestys. T. 6 ällän ylioppilas

Vierailija
34/34 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla:

Äidinkieli L

Reaali L

Pitkä matematiikka M

Ruotsi L

Englanti L

Ranska L

Ylioppilas 1988

Mikä susta tuli isona?

Mullao oli nuo muuten samat paitsi ranskan sijasta saksa, ja minusta tuli sisustusarkkitehti - olen kyllä opiskellut kaikenlaista muutakin yliopistossa. Eivät kaikki ihmiset ole kiinnostuneita vaikkapa lääketieteestä (olen kyllä kiinnostunut sairauksien mekanismeista, mutta en yhtään potilaista) tai oikeustieteestä (olen enemmän kiinnostunut synteettisestä kuin analyyttisestä lähestymistavasta), ihan kelpo insinööri minusta olisi kyllä voinut tulla.