Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Insinöörinä töissä kunnassa...

Turhaanko opiskelin?
30.04.2020 |

Työ on koulutusta vastaavaa. Työ on itsenäistä ja työnantaja kuulemma arvostaa pitkää työkokemusta, mutta silti tehtäväkohtainen palkka on vain 2800 euroa kuukaudessa. Henkilökohtaisia lisiä ei meillä tehtäväkohtaisen palkan päälle makseta.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaanko opiskelin? kirjoitti:

Kuinka moni muu insinööri tienaa näin huonosti? Millaisia töitä teette?

Minä tienaan myös 2800 bruttona valtiollisella työnanatajalla. t. biotekniikan insinööri

Sisältyykö tuohon jotain lisiä? Paljonko on työkokemusta alalta?

Palkka koostuu vaativuustasosta sekä henkilökohtaisesta lisästä ja on yhteensä tuo 2800 e/kk. Oma esimieheni on ollut reilu näissä molemmissa. Monilla työtovereillani palkka on vielä huonompi.

Nykyisen työnantajan palveluksessa olen ollut 32 vuotta. Sitä ennen olin 3 vuotta muutamalla eri työnantajalla. t. sama

Mikä on saanut sinut pysymään nykyisellä alalla? Oletko monesti miettinyt ammatinvaihtoa?

Vierailija
82/93 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on kuitenkin koulutusta vastaava työpaikka, kaikilla ei ole asiat yhtä onnekkaasti.

Mitä onnekasta on koulutusta vastaavan työn tekemisessä ala-arvoisella palkalla? Ei silloin koulutus ole millään tavalla kannattanut. Voisin tehdä jotain aivan muutakin työtä huonolla palkalla ja olisin silloin yhtä harmissani tilanteestani. Näillä tuloilla on perheellisen vaikea tulla toimeen.

Nyt kuulostaa vähän samanlaiselta liioittelulta kuin sairaanhoitajien ja opettajienkin ainaiset kitinät. Perheellinen pärjää ihan hyvin 2800 euron kuukausipalkalla. Ellei pärjää, niin sitten on syytä muuttaa kulutustottumuksiaan järkevimmiksi.

Olen tienannut koko ikäni vähemmän. Työvuosia on takana jo yli 30. Myös puolison palkka on ollut tuota pienempi. Väliin on mahtunut molemmille lyhyitä työttömyysjaksoja, äitiysvapaita, vanhempainvapaita, isyysvapaita, hoitovapaita, osittaisia hoitovapaita ja Kelan sairauspäivärahakausia. Silti pystyttiin hankkimaan pääkaupunkiseudulta omakotitalo, kaksi autoa, lapset ovat saaneet harrastaa useampaa eri lajia ja puolison harrastukset eivät olleet edullisimmasta päästä.

Oletteko saaneet perintöjä? Olen köyhästä suvusta, joten omillaan on tultava toimeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on kuitenkin koulutusta vastaava työpaikka, kaikilla ei ole asiat yhtä onnekkaasti.

Mitä onnekasta on koulutusta vastaavan työn tekemisessä ala-arvoisella palkalla? Ei silloin koulutus ole millään tavalla kannattanut. Voisin tehdä jotain aivan muutakin työtä huonolla palkalla ja olisin silloin yhtä harmissani tilanteestani. Näillä tuloilla on perheellisen vaikea tulla toimeen.

Nyt kuulostaa vähän samanlaiselta liioittelulta kuin sairaanhoitajien ja opettajienkin ainaiset kitinät. Perheellinen pärjää ihan hyvin 2800 euron kuukausipalkalla. Ellei pärjää, niin sitten on syytä muuttaa kulutustottumuksiaan järkevimmiksi.

Olen tienannut koko ikäni vähemmän. Työvuosia on takana jo yli 30. Myös puolison palkka on ollut tuota pienempi. Väliin on mahtunut molemmille lyhyitä työttömyysjaksoja, äitiysvapaita, vanhempainvapaita, isyysvapaita, hoitovapaita, osittaisia hoitovapaita ja Kelan sairauspäivärahakausia. Silti pystyttiin hankkimaan pääkaupunkiseudulta omakotitalo, kaksi autoa, lapset ovat saaneet harrastaa useampaa eri lajia ja puolison harrastukset eivät olleet edullisimmasta päästä.

Teitä on kaksi. Missä talo on ja missä kunnossa se on ollut kun sen ostitte?

Vierailija
84/93 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit lukenut yliopistotutkinnon. t: Kunnalla töissä päivätyöstä 3600e

Ei yliopistotutkinto mitään takaa. Monilla maisteri-työtovereillani on bruttopalkka vähän yli 2000 e/kk. Ovat tutkijoita yliopistolla.

Nykyään sanotaan että on järkevää jättää ura tutkijana välistä, jos on haaveena hankkia jälkikasvua.

Vierailija
85/93 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vinkki kirjoitti:

Hankit tuolla hyvää työkokemusta ja haet sitten myöhemmin yksityiselle sektorille. Pääasia, että on suht varma työpaikka. Yksityisellä puolella fuusioita yms tapahtuu koko ajan ja organisaatio muuttuu, työolot voivat olla huonommat jne. Palkka ei ole ainoa, jota pitää arvostaa työpaikka arvioitaessa. 

Jos tykkäät opettamisesta, voisit kouluttautua HAMK:ssa ammattiopettajaksi. Mieheni teki niin ja saa sähköalan ammattiopettajan reilut 5000 e/kk. On pitkät lomat jne.  Jos vain hermot kestää nuorten venkuilua, niin eikun suunnittelemaan uutta uraa. Työkokemus tuossa on juuri erittäin iso plussa. Esim. sähköasennusalalla viranomaismääräysten ja julkishallinnon roolin ymmärtäminen on käsitykseni mukaan erittäin iso plussa. 

Hmm. Opiskelen HAMKissa INRAP-linjalla, eikä meidän maikat tienaa kuin sen normi 4400€ ja senkin vain lehtorin virassa, epäpätevänä 3800€. Näin kertoivat itse, eli mistä tuo reilu 5000€?

Vierailija
86/93 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen insinöörinä kirkolla. :D Siis Evolutkirkolla. En oikein käsitä, mistä mulle maksetaan. Saan kuukaudesssa 3500, amk-lapppu. En ole käynyt toimistolla kahteen kuukauteen, pomoani eli hallintojohtajaa en ole nähnyt kolmeen kuukauteen. Ketään ei tunnu kiinnostavan, mitä teen. Toki olen kilpailuttanut ja organisoinut kaikenlaisia korjauksia ja remppoja kirkon kiinteistöihin, mutta etätöinä. Joskus menee päivät vain Youtuben parissa. 

Vierailija
87/93 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pienessä suunnittelutoimistossa 3000 euroa. Teen oman työn ohessa laskut, joten näen suoraan, mitä asiakas maksaa. Meidän alalla veloitetaan paljon tuntitöinä. Urakallakaan (meidän alalla tosin sanotaan kiinteähintainen projekti) ei nykyään projekteja saa, jos tarjoaa liian kalliilla. Vasta tarjottiin yksi, jossa laskettiin aika tarkkaan, paljonko meillä menisi tunteja ja paljonko otettaisiin tuntiveloituksena. Ei saatu, oli liian kallis, vaikka oli halvin. Jos saisin 6000 euroa, mun töistäni pitäisi veloittaa jotain 100-120 euroa/tunti, että olisin kannattava.

Miten pitkään olet tehnyt oman alan töitä?

9 vuotta. Aloitus oli jotain 2300 - olin työtön ja otin mitä tahansa millä hinnalla tahansa, kunhan jotain sain. Pienessä työpaikassa on etunsa, ja palkka tulee kyllä ajallaan. Jätin kertomatta kyllä, että saa pari kertaa vuodessa bonuksia, jos menee hyvin, mutta ei ne isoja ole, tyyliin 500 euroa kerrallaan.

Vierailija
88/93 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin kaupungilla maksettiin ainakin rapiat 4000 perus projektihommista. Ei hyvä mutta ei huonokaan.

Vierailija
89/93 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni muu insinööri tienaa näin huonosti? Millaisia töitä teette?

Minä tienaan myös 2800 bruttona valtiollisella työnanatajalla. t. biotekniikan insinööri

Sisältyykö tuohon jotain lisiä? Paljonko on työkokemusta alalta?

Palkka koostuu vaativuustasosta sekä henkilökohtaisesta lisästä ja on yhteensä tuo 2800 e/kk. Oma esimieheni on ollut reilu näissä molemmissa. Monilla työtovereillani palkka on vielä huonompi.

Nykyisen työnantajan palveluksessa olen ollut 32 vuotta. Sitä ennen olin 3 vuotta muutamalla eri työnantajalla. t. sama

Mikä on saanut sinut pysymään nykyisellä alalla? Oletko monesti miettinyt ammatinvaihtoa?

Pääsääntöisesti pidän työstäni ja joustavat työajat ovat olleet hyvä asia lapsiperheessä. Joskus mietin alanvaihtoa, mutta rahkeet eivät ole riittäneet pitkäaikaiseen opiskeluun ja nyt alan olla jo liian vanha työmarkkinoille työhönottajan näkökulmasta. t. sama

Vierailija
90/93 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä oli kaksi. Talo on pääkaupunkiseudulla ja talo oli alkuperäisessä kunnossa, kun sen ostimme. Sen jälkeen tehtiin vähitellen lähes kaikki mahdolliset isot remontit salaojia, kattoa, putkia, kylpyhuonetta ja keittiötä myöten.

Vierailija
91/93 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan viisauden mukaan "fiksu", "ahkera" ja "kunnalla töissä" muodostavat triadin, joista vain kaksi voi olla kerralla voimassa:

Kunnalla töissä & ahkera -> ei ole fiksu

Kunnalla töissä & fiksu -> ei ole ahkera

Fiksu & ahkera -> ei ole kunnalla töissä

Vierailija
92/93 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä oli kaksi. Talo on pääkaupunkiseudulla ja talo oli alkuperäisessä kunnossa, kun sen ostimme. Sen jälkeen tehtiin vähitellen lähes kaikki mahdolliset isot remontit salaojia, kattoa, putkia, kylpyhuonetta ja keittiötä myöten.

Tunnen pääkaupunkiseutua sen verran, että tiedän hintavaihtelun olevan suurta sen mukaan mistä asunnon hankkii ja missä kunnossa se on. Nurmijärven syrjäkylillä on ihan eri hintataso kuin Espoon Westendissä. Et vastannut kysymykseeni. Sitä paitsi, joillain ihmisillä on taustalla varakas perhe, jolta saa tukea elämiseen vaikka omat tulot olisivat vaatimattomia. Välttämättä hankinnoissa ei lähdetä samalta viivalta vaikka palkkatulot eri henkilöillä olisivat samaa tasoa.

Vierailija
93/93 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi vinkki kirjoitti:

Hankit tuolla hyvää työkokemusta ja haet sitten myöhemmin yksityiselle sektorille. Pääasia, että on suht varma työpaikka. Yksityisellä puolella fuusioita yms tapahtuu koko ajan ja organisaatio muuttuu, työolot voivat olla huonommat jne. Palkka ei ole ainoa, jota pitää arvostaa työpaikka arvioitaessa. 

Jos tykkäät opettamisesta, voisit kouluttautua HAMK:ssa ammattiopettajaksi. Mieheni teki niin ja saa sähköalan ammattiopettajan reilut 5000 e/kk. On pitkät lomat jne.  Jos vain hermot kestää nuorten venkuilua, niin eikun suunnittelemaan uutta uraa. Työkokemus tuossa on juuri erittäin iso plussa. Esim. sähköasennusalalla viranomaismääräysten ja julkishallinnon roolin ymmärtäminen on käsitykseni mukaan erittäin iso plussa. 

Hmm. Opiskelen HAMKissa INRAP-linjalla, eikä meidän maikat tienaa kuin sen normi 4400€ ja senkin vain lehtorin virassa, epäpätevänä 3800€. Näin kertoivat itse, eli mistä tuo reilu 5000€?

INRAP? Mikä linja tuo on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi