Millä asteella pidät hellaa munkkien paistossa?
En ole koskaan ennen paistanut munkkeja ja mietin, että kun öljy on sopivan kuumaa, millä asteella pidän hellaa sitten ”ylläpitolämpönä”? Hellat toki eroaa toisistaan mutta noin suunnilleen, kun luvut 1-9. Ja kuumennetaanko ensin täydellä lämmöllä vai pikkuhiljaa?
Kommentit (10)
Seuraan. Itse en ole koskaan munkkeja paistanut ja mietin olisiko Kinuskissan sivuilla ohjeet tähän.
Mikä on paras paistorasva munkeille?
Minulla on lämpömittari. Pyrin pitämään lämmön 180 asteessa, en muista missä asennossa lven väännin on (1-12), ehkä jossain 8 paikkeilla. Liian kylmällä ei paistu kunnolla ja liian kuumalla palaa tai alkaa jopa savuta.
Sama kiinnostaisi minuakin. Meillä on induktioliesi ja asteikko 1-9.
Millainen kattila sopii munkinpaistoon? Valurautapata löytyy, mutta en tiedä, käykö se induktioliedelle.
Sain vinkin että kookosöljyssä paistetut munkit olis parhaita..
valurautapadan pitäisi käydä induktioliedelle. Meillä valurautapannu ja induktioliesi. Monet hyvät ruuat yms paistettu! :)
Mittaan paistomittarilla öljyn 180 asteeseen. Pidän nupin 8 (1-12 asteikko)
Varokaa ettei se rasva syty, ja jos sytty niin kansi äkkiä päälle. Ei vettä!
Tämän testin mukaan kova kookosrasva oli paras paistamiseen.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/04/18/parhaat-munkit-perinteisella-r…
Joa ei ole lämpömittaria niin kokeile laittaa vaalea leipäpala esim. paahtoleipää rasvaan kun luulet sen olevan tarpeeksi kuumaa. Leipäpalan pitäisi ruskistua ja kypsyä kullankeltaiseksi melko nopeasti. Jos rasva on liian kylmää, munkit imevät rasvaa hurjasti itseensä ja jäävät sisältä raaoiksi. Liian kuumassa taas tummuvat liikaa pinnalta. Ei ainakaan täysillä tarvi lieden olla, itse paistan 4:lla, asteikko 1-6
Kasviöljyssä paisto tekee munkeista pehmeitä, pysyvät pehmeinä useamman päivän säilytyksen jälkeenkin. Kova munkkirasva taas antaa hyvän maun, mutta munkit rupeavat kovettumaan jo päivän, parin jälkeen. Toki usein noita munkkeja ei jää enää parin päivän päähän kun ovat jo paremmissa suissa 😊
Ei ole munkinpaisto vaikeaa eikä palovaaroja oikein ole kun ei se liesi saa täysillä olla joten rasva ei pääse kuumenemaan niin että olisi syttymisvaaraa. Kovaa munkkirasvaa ei sitten saa kaataa viemäriin niinkuin ei kinkun rasvojakaan.
Makoisaa Vappua!
Ja kauan suunnilleen menee että munkki on kypsä?