Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhutteko parisuhteen riidoista muille?

Vierailija
29.04.2020 |

Minulla on kaveri, joka soittaa aina jollekkin kaverilleen, kun on riidellyt miehensä kanssa. Viimeksi mies oli joutunut lähtemään sovittuun menoon ja kaveri lähti kaverinsa luo. Siellä puhui asiasta heille. Minulle kertoi myöhemmin. Tapana on sanoa "kyllä Maikki ja Minnakin sanoivat, että Matti teki väärin tai toimi huonosti tilanteessa."
Mietin vain, onko yleistä puhua asiasta useammallekin?
Tajuan kyllä, että toiset tarvitsevat tukea ja purkamista enemmän. Selvittävät ajatuksiaan ja hakevat ehkä tukea siihen kuka toimi väärin tai toimiko itse oikein.
Pari kertaa viihteellä ollessamme kaveri on seissyt kaverinsa vieressä tukena (pyytämättä), kun nämä riitelivät jostakin. Itse taas jättäisin heidät selvittämään asiat keskenään, enkä puuttuisi asiaan.
Minun on kuitenkin vaikea ymmärtää tuota tapaa, koska selvitän asiat puolisoni kanssa, enkä koe tarvetta vetää tilanteeseen muita.
Onko se vain sitä, että muilla on tarve avautua enemmän, jottei asiat häiritsisi heitä?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin todella huonosti pari vuotta sitten ja sain lievän hermoromahduksen monien asioiden summana. Onneksi miehellä on hyvä kaveri, jolle sai purkaa omia tuntojaan. Parempi näin, kuin hänkin olisi sairastunut pitäessään kaikki asiat sisällään.

Onko hermoromahdus parisuhteen riita?

Vierailija
42/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin todella huonosti pari vuotta sitten ja sain lievän hermoromahduksen monien asioiden summana. Onneksi miehellä on hyvä kaveri, jolle sai purkaa omia tuntojaan. Parempi näin, kuin hänkin olisi sairastunut pitäessään kaikki asiat sisällään.

Onko hermoromahdus parisuhteen riita?

No kyllä siinä tuli myös riideltyä, kun olin aika räjähdysherkkä tuolloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin, että tarvitsee jonkinlaista tietoa siitä, onko muilla samanlaisia kokemuksia kuin itsellä.

Minusta on outoa, että suurin osa ihmisistä sitten kai sulkeutuu kuin simpukat.

Vai käyttekö kaikki pariterapiassa?

Ilmeisesti ei saisi sitten kertoa mitään ikävää muistakaan sukulaisista eikä lapsista.

Vierailija
44/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin puhun muutamalle hyvälle ystävälle aina välillä. En kylläkään mitenkään tarkkoja yksityiskohtia, lähinnä tyyliin "meillä on ollut vähän riitaa kotitöistä" tms.

Vierailija
45/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelle sitä sitten sydäntään purkaisi, jos ei lähimmille kavereille? Pää räjähtää, jos pitää kaikki vain painaa sisälleen piiloon. Ei tietenkään ihan intiimimpiä asioita, mutta mies kyllä äidilleen kertoo niitäkin. Mutta kaikki kaverit ei tietenkään kuulu lähimpien joukkoon, ja jos kaveri sattuu jo muutenkin inhoamaan miestäni, niin sille nyt en ainakaan kerro. Ei se halua kuunnella.

Ilmeisesti terapeutille.

Vierailija
46/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli, että miksi se puhuminen on tabu.

Vastailin jo etten puhu asioista, mutta lueskelin tätä ketjua ja aloin miettimään asiaa tarkemmin.

En vain koe tarvetta puhua ystävälleni/kavereille parisuhteen ristiriidoista. Yleensä riidat selvitellään keskenään tai sitten on kyse jostain mitä en koe puhumisen arvoiseksi. En jaksa valittaa taas se seppo jätti tiskit altaaseen tai että ollaan tapeltu roskien lajittelusta. Itsepähän otin miehen jolla ei ole samanlaiset siivous standardit, kuin itselläni :D

Ja äiti nyt vain on se turvasatama, joka osaa tukea ja lohduttaa tarvitsemallani tavalla, jos on jotain vakavampaa mielessä, jota en osaa ottaa puheeksi mieheni kanssa. Hän ei ala haukkumaan miestäni, kun kerron riidoistamme tai asetu häntä vastaan, että tulisi joku "jauhamiskuoro" vaan antaa tukea ja kyselee asioita ja auttaa saamaan uutta näkökulmaa asioihin.

Vierailija
47/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatan avautua hyvälle ystävälle, jos esim. jompikumpi on ylireagoinut johonkin ja ärsyttää että tuli ylipäätään tuhlattua aikaa riitelyyn...

Mutta vasta kun tilanne on jo ohi. Eli riita selvitetään miehen kanssa aina kahden, mutta saatan joskus myöhemmin mainita kavereille että oli vähän rankat pari päivää kun riideltiin tyhmästä asiasta miehen kanssa tms.

En kuitenkaan halua jakaa parisuhteen yksityisimpiä asioita kellekään, eli ns. vakavammasta asiasta en puhuisi muille.

Vierailija
48/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me jaetaan ystäväporukassa tuntemuksia vaikka siitä, että onko tullut puolison kanssa riitaa rahankäytöstä. Tai jos on ollut joku rankka ajanjakso, että miehen kanssa on tullut riitaa pienistäkin asioista, niin ystäville puhuminen voi antaa perspektiiviä asiaan ja hyviä neuvojakin voi saada. Sellaisista jutuista siisbpuhutaan, mihin voisi ystäviltä saada vertaistukea.

Vierailija
49/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitin liikaakin riidoista eksän kanssa. Ne riidat oli kyllä sitä luokkaa että hän kielsi minua menemästä minnekään ja kävi käsiksi.

Nykyisestä on vähän vaikea valittaa, koska ei ole mitään valittamista. Jos meillä tulee jotain pientä kinaa jostain joskus, ei se edes tunnu riidalta tuon ensimmäisen parisuhteen jälkeen.