Puhutteko parisuhteen riidoista muille?
Minulla on kaveri, joka soittaa aina jollekkin kaverilleen, kun on riidellyt miehensä kanssa. Viimeksi mies oli joutunut lähtemään sovittuun menoon ja kaveri lähti kaverinsa luo. Siellä puhui asiasta heille. Minulle kertoi myöhemmin. Tapana on sanoa "kyllä Maikki ja Minnakin sanoivat, että Matti teki väärin tai toimi huonosti tilanteessa."
Mietin vain, onko yleistä puhua asiasta useammallekin?
Tajuan kyllä, että toiset tarvitsevat tukea ja purkamista enemmän. Selvittävät ajatuksiaan ja hakevat ehkä tukea siihen kuka toimi väärin tai toimiko itse oikein.
Pari kertaa viihteellä ollessamme kaveri on seissyt kaverinsa vieressä tukena (pyytämättä), kun nämä riitelivät jostakin. Itse taas jättäisin heidät selvittämään asiat keskenään, enkä puuttuisi asiaan.
Minun on kuitenkin vaikea ymmärtää tuota tapaa, koska selvitän asiat puolisoni kanssa, enkä koe tarvetta vetää tilanteeseen muita.
Onko se vain sitä, että muilla on tarve avautua enemmän, jottei asiat häiritsisi heitä?
Kommentit (49)
Siis seisoi vieressä, kun kaverin kaveri riiteli miehensä kanssa jostakin. Kai halusi tukea kaveria tavalla jolla haluaisi itseäänkin tuettavan?
Mulla on samanlainen ystävä ja mielestäni tälläinen toiminta on hyvin lapsellista. Itse en omista riidoistani puhu ystäville, kun ehkä korkeintaan jälkeenpäin todella harvoin ja silloinkin riita on jo selvitetty.
En puhu, kuin ehkä pikkuriidoista itseironisesti. Siis että nauran sille miten itse olin kohtuuton tms.
En puhu. Lähimmät ystäväni tietävät, että meillä on ollut vaikeaa, mutta ei tulisi mieleenikään soittaa ja kertoa heille yksittäisistä riidoista. Puolisoni ilmeisesti avautuu omille ystävilleen enemmän, koskapa on joskus kertonut kuinka he ovat jotain tilannetta kommentoineet.
Riippuuko se kenelläkään riidan aiheesta? Jos olet pois tolaltasi kumppanin toiminnan takia, niin haetko tukea helpommin?
Vierailija kirjoitti:
Riippuuko se kenelläkään riidan aiheesta? Jos olet pois tolaltasi kumppanin toiminnan takia, niin haetko tukea helpommin?
No silloin en ainakaan puhuisi. Ei omasta puolisosta ikinä puhuta pahaa muille.
Kuulunee samaan sarjaan kuin yksityiselämänsä onnellisten hetkien esitteleminen somessa yms.
En tietenkään, miksi ihmeessä tekisin niin?
Haluaisiko joku vastaavasti, että mies tulisi kertomaan miten puoliso oli kohtuuton Pertin, Markon, Lissun ja Leenankin mielestä. Myös anoppi on samaa mieltä 😂
Suhde päättyisi hyvin pian 🙄
Mun kaverin anoppikin on saanut osansa. Komppaa oman poikansa puolisoa, kun puoliso kertoo jotain heidän välillään olevasta tilanteesta. 👍
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverin anoppikin on saanut osansa. Komppaa oman poikansa puolisoa, kun puoliso kertoo jotain heidän välillään olevasta tilanteesta. 👍
Lisäyksenä: en tiedä kertooko miehelleen muiden mielipiteitä, mutta ainakin minulle kertoo.
Kenelle sitä sitten sydäntään purkaisi, jos ei lähimmille kavereille? Pää räjähtää, jos pitää kaikki vain painaa sisälleen piiloon. Ei tietenkään ihan intiimimpiä asioita, mutta mies kyllä äidilleen kertoo niitäkin. Mutta kaikki kaverit ei tietenkään kuulu lähimpien joukkoon, ja jos kaveri sattuu jo muutenkin inhoamaan miestäni, niin sille nyt en ainakaan kerro. Ei se halua kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Kenelle sitä sitten sydäntään purkaisi, jos ei lähimmille kavereille? Pää räjähtää, jos pitää kaikki vain painaa sisälleen piiloon. Ei tietenkään ihan intiimimpiä asioita, mutta mies kyllä äidilleen kertoo niitäkin. Mutta kaikki kaverit ei tietenkään kuulu lähimpien joukkoon, ja jos kaveri sattuu jo muutenkin inhoamaan miestäni, niin sille nyt en ainakaan kerro. Ei se halua kuunnella.
Tavallaan pointtina se, että kerrotko parisuhteen asiat ulkopuolisille. Itse puhun ja selvitän kaikki miehen kanssa, niin pää ei räjähdä.
Todella harvoin "vakavempia" asioita puhun kenellekkään ja jos tuntuu, että on pakko päästä avamaan suutaan, että saa omia ajatuksia selkeämmäksi, niin turvaudutaan äitiin.
Kavereille tulee mainittua esim, että tänään oon kiukkuinen, koska tapeltiin, kotona on vähän erimielisyyttä tai tulipahan taas riideltyä turhasta tai jotain vastavaa, jos ulospäin näkyy, ettei oo kaikki ihan kondiksessa, mutten ala asioita jauhamaan.
Vierailija kirjoitti:
En. Olen kahdelle lähimmälle ystävälle avautunut eräästä isosta näkemyserosta, joka minulla ja puolisollani on, mutta vasta jälkeen päin. Inhoan ihmisiä, jotka käyttävät ystäviään likasankona, johon ryöpytetään henkilökohtaiset asiat tunnekuohussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan pointtina se, että kerrotko parisuhteen asiat ulkopuolisille. Itse puhun ja selvitän kaikki miehen kanssa, niin pää ei räjähdä.
Miksi niistä ei saisi kertoa? Parisuhteen asiat ovat myös minun asioita eikä siinä riidan hetkellä mies välttämättä vielä ole valmis niistä keskustelemaan. En minäkään miehen yksityisiä asioita kertoile, mutta yleisellä tasolla minusta ei ole mitään outoa siinä, että kertoo parisuhteensa tilanteista ystäville. Oudompana pitäisi, jos ei kertoisi, vaikka ymmärrän tietysti, että kaikki eivät halua kertoa yhtä avoimesti.
Up