Yleiskoneen hankinta, suosittele omaasi
Yleiskone hankintalistalla. Vinkkejä otetaan vastaan.
Kehu / hauku omaasi.
Kommentit (38)
OBH Nordica Hercules chilli
Oon tykänny paljon, eikä mitään moitittavaa oo tullu mieleen.
Hommaa joku semmonen hiljainen, mikä ei nalkuta koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla iso Kenwood. Ei toimi pienillä taikinoilla ollenkaan. Pulla- ja sämpylätaikinassa pitää olla vähintään 5 dl nestettä. Eli pizzataikinoita turha alkaa sillä vääntämään, jos tekee vain yhden pellillisen. Kananmunia vatkatessa 6 munaa on minimi. Eli kakkutaikinat teen sähkövatkaimella... Kenwoodista vielä sellainen pointti, että siihen on saatavana blenderi, mutta se ei ole hyvä.
Tämäpä olikin arvokas tieto. Helposti ajattelee että mitä isompi ja kalliimpi ja komeampi, sen parempi. Minulla nimenomaan pizzataikinan tekeminen olisi vehkeen tärkein käyttötarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla iso Kenwood. Ei toimi pienillä taikinoilla ollenkaan. Pulla- ja sämpylätaikinassa pitää olla vähintään 5 dl nestettä. Eli pizzataikinoita turha alkaa sillä vääntämään, jos tekee vain yhden pellillisen. Kananmunia vatkatessa 6 munaa on minimi. Eli kakkutaikinat teen sähkövatkaimella... Kenwoodista vielä sellainen pointti, että siihen on saatavana blenderi, mutta se ei ole hyvä.
Tämäpä olikin arvokas tieto. Helposti ajattelee että mitä isompi ja kalliimpi ja komeampi, sen parempi. Minulla nimenomaan pizzataikinan tekeminen olisi vehkeen tärkein käyttötarkoitus.
Sitten suosittelen Kenwoodin Kmix vatkainta, pienen pizzataikinan vatkaa ja vaivaa aivan hyvin sillä.
(hei noi vaimo/naisystävä yleiskoneena -vitsit on nyt aika pitkälti nähty)
Minäkin haluaisin suosituksia pienestä yleiskoneesta, jonka saa varastoitua mahdollisimman vähän tilaa vievästi. Aiemmin ollut Keneoodin major titanium. Mutta kun lapset ovat jo muuttaneet pois kotoa kävi se liian suureksi ja myin pois. Ominaisuuksiin olin kyllä tyytyväinen, mutta pienten taikinoiden teko ei oikein onnistunut ja sen säilöminen vei ihan mahdottomasti tilaa. Nyt olisi haussa joku pikkuinen, mutta suht tehokas kone.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi tuo Kitchen Aid. Blenderi onkin ollut jo vuosia samaa sarjaa, ja se on todella hyvä!
Miten pieniä taikinoita artisanilla voi tehdä?
En ole ap, mutta tungen samaan aiheeseen mukaan.
Kuinka pieniä taikinoita pitäisi pystyä tekemään? Enemmän minusta jauhojen maksimimäärä on rajoite. En nyt tarkalleen muista mikä on ollut pienin määrä, jota olen tehnyt mutta ei ole vielä tullut vastaan, ettei tekeminen olisi onnistunut.
Monitoimikone on se joka vain pilkkoo, raastaa, viipaloi,soseuttaa. Yleiskoneeksi sanotaan laitetta jossa on erikseen taikinakulho ja pilkkomis/soseutuskulho. Ilman muuta hanki yleiskone jossa vakiona mahd. paljon lisäosia.
Kenwood 4,6 vai 6,7 litran kulholla?
Lähes 40 vuotta on Kenwood ollut viikoittaisessa käytössä. Vain yksi tiiviste on tarvinnut uusia. Kovaääninen.
Kenwoodin Chefiin saa kymmeniä erilaisia lisäosia, esim. tehosekoittimen ja vihannesleikkurin. Chefillä onnistuu pienemmän kulhon ansiosta pienemmät taikinat kuin Majorilla.
Miten ison pullataikinan Kitchen Aidilla pystyy tekemään? Entä kuinka monen munan spkerikakkutaikinan?
Teemme kotona ruokaa 5-7 päivänä viikossa. Yleiskone on ollut komerossa 15 vuotta. Pari kertaa on käytetty. Loppujen lopuksi suurin osa hommista tulee tehtyä käsin, koska yleiskoneen käyttö vie aikaa. Sen puhdistaminen ym. vie helppouden hyödyn. Eli ainakaan meillä se ei maksa vaivaa, eikä juurikaan säästä kokonaisaikaa. Sähkövatkain ja leivänpaahdin ovat ainoita koneita, jotka on käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Teemme kotona ruokaa 5-7 päivänä viikossa. Yleiskone on ollut komerossa 15 vuotta. Pari kertaa on käytetty. Loppujen lopuksi suurin osa hommista tulee tehtyä käsin, koska yleiskoneen käyttö vie aikaa. Sen puhdistaminen ym. vie helppouden hyödyn. Eli ainakaan meillä se ei maksa vaivaa, eikä juurikaan säästä kokonaisaikaa. Sähkövatkain ja leivänpaahdin ovat ainoita koneita, jotka on käytössä.
Ilmeisesti ette leivo juurikaan. Kun taikinan tekee yleiskoneella, pestäväksi tulee kulho ja vatkain eli täsmälleen yhtä monta osaa kuin silloin, jos taikinan tekee käsivatkaimella.
Sen sijaan vihannesleikkurin osalta kokemukseni on sama. Jos on raastamassa vain muutaman porkkanan, on nopeampaa raastaa ne käsin raastinraudalla kuin koota ja purkaa yleiskoneen vihannesleikkuri sekä pestä sen osat. Vihannesleikkurista on hyötyä vasta sitten, jos tekee suuria määriä esim. pakkaseen.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni Braun, en muista mallia. Iso metallikulho, jossa tekee litran taikinan. Erikseen muovikulho pilkkomisterille. Ja vielä blenderi smoothien tekoon ja pikkumäärien soseuttamiseen. Kiinnitä huomiota yaikinakulhon tilavuuteen, liian pienellä kulholla ei tule leivottua. Ja tietty konepestäviä saisi kaikki osat olla. Itse tykkään Braunistani, kinkkukiusaukseen suikaloin kinkut ja perunat, valkosipuliperunoihin perunat ohuiksi viipaleiksi, raasteet tulee kätevästi ja leivonta on ihanaa. Ehdottomasti paras koneostokseni, 2000-luvun alussa maksoi 299€ ja on joka centin väärti
Mulla ollut sama, käytin jo loppuun, tätä mallia ei ole enää myynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Kenwoodin Chefiin saa kymmeniä erilaisia lisäosia, esim. tehosekoittimen ja vihannesleikkurin. Chefillä onnistuu pienemmän kulhon ansiosta pienemmät taikinat kuin Majorilla.
Miten ison pullataikinan Kitchen Aidilla pystyy tekemään? Entä kuinka monen munan spkerikakkutaikinan?
5 dl:n pullataikina tulee useimmiten tehtyä, leipää 6-7 dl. (Siis neste...)
Isompia kakkuja en ole tehnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun XL Kenwoodin mukana tuli jakoavain, jolla saa säädettyä sekoittimet alaspäin. Teen omallani esim. vain 0,5l pullataikinan tai 1dl kermavaahdon ok.
Minulle metalliset osat oli valintakriteeri. Halusin visuaalisista syistä kitchen aidin, mutta ohjekirja paljasti, että esim. taikinaa sillä sai vaivata vain 5min. kerrallaan (uusissa on moottorissa muovia ja ei lupaa kestää enempää). Itse mielelläni vaivaan esim. hapanjuurileipää 15-20min, mihin Kenwoodin kone pystyy.
Mitenkäs sellaisen löydät siinä ostohetkellä? Puratko laitteen osiin ennen ostopäätöstä? Tuskin myyjäkään tietää, millaisia osia kunkin laitteen sisään on laitettu.