Miksi lääkäri kirjaa sairaskertomukseen havaintonsa ruumiinrakenteestani?
Menin vastaanotolle unettomuuden vuoksi, nyt huomasin että sairaskertomukseen on kirjattu myös huomio painostani.
Ihan mielenkiinnosta, miksi se voi olla unettomuuden kannalta relevanttia?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Varmaan uniapnean takia.
Hyvä pointti, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Halusi ilkeillä.
🙄
Vierailija kirjoitti:
Se on yleinen käytäntö.
Mihin se perustuu? Yleistilan kuvaamiseen tms?
Ei paino liity ruumiinrakenteeseen.
Se tulee kaikille. Asiakkaan kuvaus on lääkärien koodikieltä. Hoikka, asiallinen jne
Paino vaikuttaa todella moniin sairauksiin.
t. obeesi
Mulle ei oo kirjattu mitään painosta koskaan vaikka oon lievästi ylipainoinen. Sen sijaan kaikki mitä sanon kirjataan aina väärin. Diagnoosien saantivuodet voi heittää 20 vuodella jne. Miksi? Sitten seuraava lääkäri lukee ne väärät kirjaukset sieltä ja uskoo niitä enemmin kuin mun sanaa.
Minä menin myös unettomuuden ja loppuunpalamisen vuoksi.
Syyt siihen, miksi papereihin kirjataan ulkomuodosta ja olemuksesta asioita on siinä, että jos ne jotenkin radikaalisti muuttuvat, niihin osataan puuttua. ELi jos painosi yhtäkkiä muuttuu paljon suuntaan tai toiseen, osataan asiaan puuttua.
Eli jos ihan normaalipainoinen liikunnallinen, hyväihoinen ihminen on yhtäkkiä todella laiha tai lihava ja huonoihoinen, niin sitten teidetään että joku mättää ja pahasti.
Tai jos on todella laiha ja sitten jossain vaiheessa onkin todella lihava (tai päinvastoin), asiaan voidaan puuttua.
Ja jos ihminen on hyvin kartalla asioista ja käyttäytyy asillisesti, ja seuraavalla käynnillä onkin aggressiivinen tai aivan omissa maailmoissaan, niin sitten osataan puutttua siihen.
Eli kirjataan ylös tietoa, joka on huomioonotettavaa.
Mutta sitä en kyllä ymmärrä, miksi yksi lääkäri kirjaa yhden ja saman käynnin tietoihin neljä kertaa yksityiskohtaisesti jonkun asian. Esim. "Potilas on todella hoikka. Paiontan, että kyseessä on erittäin hoikka potilas. Potilas on erittäin hoikka. Kyseessä on todella hoikka potilas."
Minä olin 163 cm 52 kg, syoravyötäröinen ja ihan sutjakka vaikka en mitenkään lihaksikas. Ja kyseinen lääkäri oli itse minua pidempi ja huomattavasti laihempi, pelkäsin hänen katkeavan keskeltä :/
Taisi lääkäri itse olla syömishäiriöinen.
Sama lääkäri kirjoitti muutenkin mitä sattuu, ja hoki papereissa jotain ihmeellisiä asioita. Saattoi kirjoittaa moneen kertaan, että pesen hampaat kaksi kertaa päivässä sähköhammasharjalla, lankaan hampaat joka ilta ja käytän joko pepsodentin tai oralB:n hammastahnaa. En ymmärrä miksi noita pitää moneen kertaan hokea.
Jouduin myös joka kerta käynnin jälkeen pyytämään kirjallisesti merkintöjen korjauksia. Kerroin, ettei suvussani ole kenelläkään todettu mitään mielenterveysongelmia. Ei skitsofreniaa, psykooseja, mitään. Ja papereissa luki että minulla on skitsofrenia... Tai kun sanoin, että äidilläni on diabetes ja minulla ei ole lapsia enkä niitä halua, luki papereissa että minulla on diabetes ja haluan lapsia kun siskollanikin on.
Jos lääkäri kuvailee potilasta termillä asiallinen, mitä se oikeasti tarkoittaa?
Mikä on asiallisen vastakohta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on yleinen käytäntö.
Mihin se perustuu? Yleistilan kuvaamiseen tms?
Painolla voi olla merkitystä lääkityksen, hoidon, diagnoosin ym kannalta. Lisäksi lääkärit tutustuvat potilaan tietoihin ja konsultoivat etänä, jolloin kaikki hoitoon osallistuvat tahot eivät tapaa potilasta hennkilökohtaisesti. Paino kuuluu kategoriaan potilaan status.
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkäri kuvailee potilasta termillä asiallinen, mitä se oikeasti tarkoittaa?
Asiaton
Nuo havainnot ovat kyllä hyvin subjektiivisia. Mua esim. fysioterapeutti kuvaili ylipainoiseksi ja käski laihduttaa, koska vaivani johtuivat hänen mielestään lihavuudestani, ja lääkäri taas kuvaili hoikaksi. Kumpikaan ei kysynyt painoa tai punninnut. Kummallakin kerralla BMI oli 22,5.
Vierailija kirjoitti:
Että on tässä maailmassa eikä ole esim. psykoottinen, aineissa tms.
Vierailija kirjoitti:
Se tulee kaikille. Asiakkaan kuvaus on lääkärien koodikieltä. Hoikka, asiallinen jne
mitä nää ”koodit” tarkottaa? 😬 Esim toi asiallinen?
Vierailija kirjoitti:
Epäasiallinen, asiaton
Jos pukeudut johtaja-tason haastatteluun pelkkiin lenkkareihin ja leopardi-tangoihin, pukeutumistasi voidaan kuvailla epäasialliseksi.
Jos haistattelet kännissä pomollesi ja nappaat naimisissa olevaa työtoveriasi kasseista kiinni ja ilmoitat kovaan ääneen että nyt te lähdette panolle, käyttäydyt asiattomasti.
Jos menet lääkäriin Uuno Turhapuro paidassa ja propellihattu päässä ja juokset huumeissa ympäri arvauskeskusta, olet asiaton.
Asiallinen on siis yleensä tilanteessa sopivasti käyttäytyvä / pukeutunut. Ei huomautettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Nuo havainnot ovat kyllä hyvin subjektiivisia. Mua esim. fysioterapeutti kuvaili ylipainoiseksi ja käski laihduttaa, koska vaivani johtuivat hänen mielestään lihavuudestani, ja lääkäri taas kuvaili hoikaksi. Kumpikaan ei kysynyt painoa tai punninnut. Kummallakin kerralla BMI oli 22,5.
Lääkärit eivät uskalla kirjoittaa papereihin potilaan olevan läski.
Kaverini on 152 cm 64 kg (uusi BMI 29,21, vanhalla kaavalla 27,7), ja lääkäri sanoo hoikaksi kun ei uskalla sanoa että olet lihava. Kun eihän hän voi, kun kaverini joutuu syömään kortisonia. Toki jo ennen kortisona oli 58-kiloinen (uusi BMI 26,47, vanha kaava BMI 25,1), mutta eihän voinut sanoa että laihduta, kun kaverillani astma...
Ja riippuu ihan ruumiinrakenteesta. Minä näytän hirveän läskiltä jos BMI on 22,3. Johtuu siitä, että kaikki kertyy vatsaan, vyötärölle ja selkään, eli olen ihan pallo tuon painoisena. Ja kyllä, jos noin paljon painan niin minun on pakko laihduttaa se 10 kg pois.
Eli minun kohdallani painoindeksin on oltava noin 19, yli tuon näytän oikeasti läskiltä. Ja siltä se myös tuntuu. Ei enää ikinä!
Varmaan uniapnean takia.