Voiko koirapuistoon mennä ilman koiraa
Ihan vaan hengailemaan ja rapsuttelemaan koiria omistajan luvalla?
Kommentit (29)
Taannoin oli melkoinen someraivo, kun joku lapsi tapasi käydä koirapuistossa koiria katsomassa.
Kannattaa tosiaan koirapuistossa olijoille kertoa, miksi on tulossa puistoon (koiran hankinta mielessä, haluat tutustua rotuihin) ja onko se ok. Kenenkään koiraa ei saa/kannata alkaa itsenäisesti rapsuttamaan etenkään jos itse lähestyt koiraa eikä koira sinua, vaan lupa pitää kysyä omistajalta. Omistaja osaa kertoa, onko koiraan ok ottaa kontaktia.
Puistossa kannattaa myös varautua siihen että koirat saattavat hyppiä tai juosta päälle.
Ja koska pieni osa ihmistä valitettavasti haluaa ja tekee pahaa, niin ehkä korostuneesti kannattaa viestittää että on hyvät aikeet mielessä (eli ei anna koiralle mitään syötävää tai ns. ole epäilyttävän kiinnostunut koirasta).
Mä olen nyt etätyöaikaan käynyt kävelyllä ns. lounastauolla läheisessä puistossa. Siellä on pienehkö koira-aitaus myös ja siinä ulkopuolella penkki jolla sitten istuskelen ja katselen koiria siinä aitauksessa touhuamassa. Tosi mukavaa nollata aivoja siinä sen vartin verran. Usein saa myös rapsutella kun koirat tulee poislähtiessään nuuskimaan :).
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä koiralta sitä silitysasiaa. Moni omistaja on superhapan kun koira haluaa tehdä tuttavuutta ja halajaa rapsutuksia. Sehän on sen koiran valinta ei omistajan. Jollei koira halua rapsutuksia niin se ei tule lähelle.
Tuntuu että ihmiset jotenkin panttaa niitä silityksiä lemmikkieläimiään kohtaan. Ärjytään ja komennellaan ja kerran kuussa annetaan minuutti rapsutuksia. En ymmärrä ollenkaan? Kyllä eläin osoittaa jos se haluaa hellyyttä ja miksi sitä pitää pantata? Ei koira ole mikään esine vaan tunteva elävä olento.
Olisiko sinusta kiva, että joku tulee hypläämään, koskettelemaan esim. autoasi tai vaatteitasi?
Koira on toisen omaisuutta, eikä siihen ole mitään syytä kajota, vaikka koira tulisi silitysetäisyydelle.
Toinen asia on yllätykset: entäs jos koira äkkiä nappaiseekin hampailla? Entäs jos silittelijä äkkiä kiskaiseekin koiraa hännästä?
Vieraiden ei todellakaan tarvi lähennellä toisen omaa.
Minä pitäisin omituisena... Vieras ihminen väärässä paikassa
Käyn usein. Siellä on kiimaisia narttuja koiriensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä koiralta sitä silitysasiaa. Moni omistaja on superhapan kun koira haluaa tehdä tuttavuutta ja halajaa rapsutuksia. Sehän on sen koiran valinta ei omistajan. Jollei koira halua rapsutuksia niin se ei tule lähelle.
Tuntuu että ihmiset jotenkin panttaa niitä silityksiä lemmikkieläimiään kohtaan. Ärjytään ja komennellaan ja kerran kuussa annetaan minuutti rapsutuksia. En ymmärrä ollenkaan? Kyllä eläin osoittaa jos se haluaa hellyyttä ja miksi sitä pitää pantata? Ei koira ole mikään esine vaan tunteva elävä olento.
Esimerkiksi minun ilmeeni voi olla hapan, jos koiraani huomioidaan tai selitetään luvatta. Kyseessä on ongelmakohta, jonka koulutukseen on käytetty tuhoton määrä tunteja. Koira on hyperaktiivinen ja äärimmäisen huomionkipeä, pakka menee täysin sekaisin esimerkiksi vieraiden tullessa kotiimme - tähän auttaa vain huomioimattomuus. Yritän aina ehtiä kertomaan tämän hyvin tiivistetysti, jos joku on tulossa tekemään tuttavuutta, mutta monesti siellä ollaan jo kontallaan maassa lepertelemässä, ennen kuin saan asian sanotuksi loppuun.
Voit mennä, kunhan kysyt luvan, jos haluat tehdä lähempää tuttavuutta koiriin, etkä saavu herkkujen kanssa.
Jos on paljon koiria ja ihmisiä siellä, niin ei välttis kukaan juuri edes huomaa, että on ilman koiraa siellä. Tai jos siellä on yksi omistaja ja alat juttusille sen kans, niin kaikki sen jälkeen tulevat aattelee että ootte tulleet yhdessä.
Omat koirani ovat epäsosiaalisia enkä siksi käy koirapuistoissa, mutta aiempien koirien kanssa olen käynyt enkä pitäisi kummana koirattoman käymistä siellä. Mutta se oli älytöntä, että jotkut toivat lapsensa "leikkimään koirien kanssa"! Siinä vaiheessa me lähdettiin muualle.