En ole saanut tänäkään kesänä mitään töitä
Voisiko joku kertoa, mikä minussa on vikana? Olen hakenut elämäni aikana kymmeniä kesätöitä, enkä ole koskaan päässyt edes haastatteluun. Ikää tosin vasta 18 vuotta, mutta monet muut ikäiseni ja sitä nuoremmat ovat todella usein saaneet kesätöitä. 15-vuotias serkkunikin pääsi koronatilanteesta huolimatta päiväkotiin kesätöihin.
Olen tänä kesänä hakenut siivoustöitä, marjatiloille, metsänistutukseen, kauppoihin, päiväkoteihin ja museoille.
Mistään ei ole tullut edes vastausta, ei minkäänlaista reaktiota.
Kokemuksen puute varmasti hankaloittaa töiden saantia, mutta eihän 15-vuotiaillakaan kokemusta yleensä hirveästi ole.
Olen tehnyt itse CV:n ja huolehtinut että se on oikeanlainen, listannut sinne harrastuksiani, luonnettani, vapaaehtoistöitäni ja muuta, työkokemuksen puutetta kompensoivaa sisältöä, mutta ei sekään tunnu auttavan.
Mikä tällaiseen voi olla syynä? Hakemuksiakin olen tehnyt kuvan kanssa ja ilman.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Olen katsellut oman maakuntani alueelta töitä, mutta ei löydy oikein mitään. Lehti-ilmoituksia olen myös yrittänyt etsiä. Olen käynyt MLL:n lastenhoitokurssin, mutta kertaakaan en ole päässyt niitäkään hommia tekemään. Mielessä on käynyt, pitäisikö ryhtyä itse yrittäjäksi, jos mikään muu ei onnistu.
Ap
Pistät 4h-yrityksen pystyyn ja tarjoat etätyössä oleville vanhemmille lapsien ulkoilutusta etc tuntiliksana? Tai jotain muuta vastaavaa?
Muistaakseni 4h-yrityksen kautta saat tienata verottomana tietyn summan.
Tunnen muutaman nuoren joilla on autonpesua tai kotiin ruoan kuljetusta tms palveluita 4h-yrityksen kautta
Tsemppiä! Ehdotan että haet alueesi sairaanhoitopiiriin kesätöihin. Kaikkiin sairaanhoitopiirien kesätöihin (esim. respa) ei tarvita alan koulutusta.
Kesätyöt on jo jaettu sä ole myöhässä. Meillä päätetään helmikuussa ketkä otetaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kesätyöt on jo jaettu sä ole myöhässä. Meillä päätetään helmikuussa ketkä otetaan töihin.
Ensimmäistä kesätyöpaikkaa hain tammikuussa jo, soitin ensin ja jutustelin vähän niitä ja näitä ja kyselin kesätyötekijöiden tarpeesta. Ilmeisesti pomo oli silloin positiivisesti yllättynyt kun 15v poika pystyi puhelemaan niin rennosti niitä näitä puhelimessa joten näki minun sopivan hyvin asiakastyöhön. Btw, myin kyseisenä kesänä eniten tuotteita firman työntekijöistä:) (olin muualla seuraavana kesänä, hyvät suositukset auttoivat asiaa:))
Aikainen lintu nappaa madon.
Mä alotin lehdenjakajana josta siirryin puhelinmyyntiin. Kroppaa ja päätä särki noiden kahden homman jälkeen. En tiedä miten helposti noihin nykyään pääsee sisään.
Kuten muutama on tuossa maininnut, niin kannattaa hyödyntää mahdollisia suhteita. Itse olin lukioikäisenä yhtenä kesänä kunnalla töissä, jonne pääsin ilman mitään kokemusta varmaan tuurilla. Sen jälkeen työskentelin muutaman kesän ajan tehtaassa, jonne en olisi varmasti päässyt, ellei isäni olisi ollut samassa tehtaassa töissä vuosikausia. Myös sisarukseni olivat kesätöissä tuolla samassa tehtaassa. Mikäli mitään yhteyksiä on jonnekin työpaikkaan, niin ne on hyvä mainita hakemuksessa. Myös kaikki mahdolliset suosittelijat (esim. tet-paikasta tai vapaaehtoistöistä) kannattaa mainita.
Olen erittäin hillitty ja neutraali tyyliltäni, hiuksissa oma väri, meikkaan kevyesti ja pukeudun siististi, yleensä neule ja farkut tai jotain muuta samantyylistä.
Olen toiminut kouluttajana nuorisojärjestöissä ja minulla on paljon luottamustehtäviä ja politiikkataustaa. Harvoin mainitsen jälkimmäistä työhakemuksissa, mutta olen siis kyllä "luonut suhteita" myös.
Googlesta kun hakee, valitettavasti löytyy myös puoluetaustani, mutta sekin on melko neutraali eikä pitäisi olla este töiden saamiselle.
Ap
Olen ollut tupperinmyyjänä 2006-2008. Siinä mun elämäään ainoa palkkatyö.
Ikää 35v.
Soittelin itse jo tammikuussa ja lähestyin myös sähköpostitse monia yrityksiä.
Suosittelijoitakin minulla on esimerkiksi aiemmista TET-paikoista ja luottamustehtävien kautta, mutta silti ei tärppää.
Aiemmista TET-paikoista yksi on lopettanut toimintansa ja toisella tänä kesänä rekrykielto koronan vuoksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä! Ehdotan että haet alueesi sairaanhoitopiiriin kesätöihin. Kaikkiin sairaanhoitopiirien kesätöihin (esim. respa) ei tarvita alan koulutusta.
Meidän sairaanhoitopiiri, siis sote-kuntsyhtymä ilmoitti, ettei ota tänä kesänä yhtään koululaista/lukiolaista töihin.
Ap, sama juttu meidänkin 18v:lla lukiolaisella. On hakenut muttei ole päässyt. Tänä kesänä ei edes ole juuri paikkoja tarjolla.
Nuorten kesätyöt on enimmäkseen peruttu tänä vuonna.
Monissa paikoissa on nyt rekrykielto kesän ajan ja työntekijät lomailee vasta syksyllä, et siis ole ainoa.
Sori, alkaa kuulostaan aika oudolta tää sun tilanne.
1. Valitat ettei ole kesätöitä ja sanot ettei hakemuksessasi pitäisi olla vikaa
2. Myöhemmin sanot, että sinulla on ollut useita luottamustehtäviä, suhteita eri paikkoihin, taustaa politiikassa ja suostuttelijoita tet-harjoitteluista ja et silti saa kesätöitä.
Pelkästään kohdan 2 perusteella kuulostaa kummalliselta ettet ole saanut kesätöitä, koska meriittisi ilman töitäkin kuulostaa sinun kertomana hyviltä ja tyhmä työnantaja ei palkkaisi sinua. Jotain jätät kertomatta tai liioittelet.
En vain ole saanut mitään töitä. Hain töitä yhdeltä isolta ketjulta ja olivat kyllä minusta oikein kiinnostuneita, mutta pian koronatilanne paheni ja firmalle tuli rekrykielto ja myös haastattelu piti perua. Se oli kuitenkin hyvin lähellä. Muutoin ei sitten koskaan ole edes pahemmin vastailtu yhteydenottoihini. En tiedä miksi, mutta ilmeisesti aina joku nuorempi on mennyt ohitseni. TET-harjoitteluja löytynee jokaiselta kesätyöikäiseltä taustalta vähintään yksi, usein enemmänkin. En siis siinä suhteessa ole poikkeuksellisen kokenut. En myöskään jaksa uskoa, että poliittinen taustani olisi syynä, koska olen niin mitäänsanomattoman puolueen jäsen ettei työnantajilla varmaan pahemmin tunteita heräisi.
Samoin helpompi työllistyä amistaustalla oman alansa kesätöihin, sehän on selvää.
Useammista paikoista on myös ilmoitettu suoraan että mielellään otetaan ammattiin opiskelevia ja toisaalta korkeakouluopiskelijoita, että tässä olen vähän välikädessä.
Ap
Nykyisin vaatii jonkin verran suhteita, että pääsee nuorena töihin. Itse olen köyhästä yh-perheestä, mutta sain 15v kaverin kautta ensimmäisen kesätyön tehtaassa (tästä nyt 10v aikaa) ja olin siellä muutamana kesänä, kunnes sain muualta töitä kesäksi (hain muualle). Sitten pääsin opiskelemaan jne jne. Pikkusisarukseni sai minun kauttani töitä, kun pomolle suosittelin, että kannattaa ottaa koska on yhtä ahkera kuin minä jne jne(minut siis pidettiin töissä sen takia, koska pomo koki minut ahkeraksi ja luotettavaksi työntekijäksi jo tuolloin 15-vuotiaana).
Suosituksien ja suhteiden kautta on aina helpompi saada ensimmäiset työt, ihan sen takia koska silloin työnantajan riski saada huono kesätyöntekijä hyvän sijaan pienenee - kaikki ymmärtävät tämän. Tottakai tämä on myös epäreilua niitä kohtaan joilla ei ole suhteita ja olisivat ahkeria työntekijöitä...
Mutta miten tämän korjaisi?