Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on narsistin raivo?

Vierailija
26.04.2020 |

Kertokaa

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lähteä nopeasti pois, jos olet kohdannut. Älä ota riskiä ja jää odottamaan. Yhtäkkinen suuttuminen ihan pienestä asiasta, tunnelma muuttuu kylmääväksi, aivan kuin olisi joku painajainen alkanut. Silmät nauliintuu kiinni, alkaa syyttäminen ja piina jatkuu niin kauan kuin olet myöntänyt virheen joka ei alunperin ollut sinun. Sen jälkeen ollaan taas niin lempeitä ja lämpimiä.

Vierailija
42/58 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuinen koulukiusaaja?

Vihjailee ja vastapuoli "oivaltaa". Ja ehkä paniikissa tai muun jutun takia lähtee toimimaan.

Sadisteja, joka tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaa tuhota kaikki jotka on vastaan eivätkä mielistele häntä, tai tee kuten hän haluaa.

Joo, siis itse asiassa ovat yleensä varsin mukavia ja miellyttäviä ihmisiä ja heidän seurassaan olo on ihan palkitsevaa - kunnes joudut jossain asiassa erimielisyyteen heidän kanssaa tai tulee eturistiriita tms. Sitten opitkin tuntemaan aivan toisenlaisen henkilön. Syyksi pompotettavaksi tai mollatuksi tulemiselle riittää sekin, että olet ollut liian hyvä jossain asiassa ja alat saada liikaa arvostusta muilta.

Kyse on ehkä kehityshäiriöstä, jossa jokin osa persoonallisuudesta on jäänyt 5-vuotiaan tasolle ja katsoo olevansa maailman keskipiste ja muiden tehtävä on palvella. Jos muut eivät tee tai ole mieliksi tai hyödyllisiä, alkaa uhmaikäisen tyylinen raivari ja kurinpalautus.

Olennaista on että kaikki ongelmat ja epäonnistumset ovat muiden kuin narsistin istensä syy -kehittävät keinotodellisuuden, jossa musta muuttuu valkoiseksi ja päinvastoin. Jos paljastat valheen tai narsistin heikkouden seuraa kostojen sarja.

Vierailija
44/58 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen täysin immuuni narsistille. Jos narsisti tulee raivoamaan raivoan hullunkiilto silmissä samalla tavalla takaisin. Kumpi siinä voittaa? En pelkää mitään ihmistä.

Vierailija
45/58 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko narsistiseen raivoon 'psykoottinen nauru' irvailu ja voivottelu?

Kuuluu, ja nälviminen. Yleensä kaiken kohteelleen arvokkaan ja merkityksellisen asian mitätöiminen. Sättii myös omia lapsiaan. Jostain kumman syystä jotkut lapset kuitenkin kehittyvät normaalin oloisiksi Täysin kehittymätön tunne-elämältään. Mitään empatiakykyä ei ole, vaikka toisinaan jaksaa myötätuntoista esittääkin. Elää keskuudessaamme lähinnä riesana, heidän parantamisekseen ei ole keinoja - pakko vain sietää ja toivoa, että he alkavat avautua väärälle henkilölle taksijonossa klo 04.00 aamuyöllä....tilanne hoituu sitten sitäkautta. Onneksi tällaistakin tapahtuu.

Miksi se tekee niin? Ja sitten kohta kaikki on hyvin ja uhria kehutaan taas vaikka uhri on täysin lamaantunut huutokohtauksesta?

Kyse on ehkä kehityshäiriöstä, jossa jokin osa persoonallisuudesta on jäänyt 5-vuotiaan tasolle ja katsoo olevansa maailman keskipiste ja muiden tehtävä on palvella. Jos muut eivät tee tai ole mieliksi tai hyödyllisiä, alkaa uhmaikäisen tyylinen raivari ja kurinpalautus.

Pikkulapsen itsekeskeisyys ja empatiakyky sekä tunne-elämä yhdistettynä aikuisen osaamiseen ja tietotasoon. Lapsi raivoaa kun ei saa karkkia ja 50-vuotias raivoaa kun ei saa jotain muuta haluamaansa. Mutta aina äiti tai se toinen on "tyhmä" - raivoaja ite on hyvä ja uhri.

Vierailija
46/58 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin raivo voi olla myös hiljaista raivoa esim. vetäytymistä tilanteesta pois kun pitäisi keskustella. Alkaa mykkäkoulu, viesteihin ei vastata eikä mitään selityksiä tule. Todella raukkamaista manipulaatiota. Manipulaatio on yksi keino raivota, aina se raivoaminen ei ole huutamista

Vierailija
47/58 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaa tuhota kaikki jotka on vastaan eivätkä mielistele häntä, tai tee kuten hän haluaa.

Tämä. Syyllistetään rankalla tavalla aivan pikkuasioista jopa vuosikymmenten takaa. Uhrista rakennetaan pahaa henkilöä ja koitetaan murtaa psyyke. Selitetään, että uhria inhoaa kaikki. Omassa suvussani on tällainen henkilö. Hän haukkuu jopa kuolleita vanhempiaan, sisarustaan, puolisonsa läheisiä todella rankalla kädellä. Kyseessä ovat aivan tavalliset ihmiset hyvine ja huonoine puolineen. Henkilö on käyttäytynyt minua kohtaan äärimmäisen julmasti, mutta syyttää ja todistelee, että minä olen paha. Absurdeinta on, että siitä, mitä hän itse tekee, hän syyllistää muita. Esimerkiksi vanhempaansa syytti syyllistämisestä. Todellisuudessa hän itse syyllisti vanhempaa mitä rankimmin. Vanhemmalla ei olisi hänen mukasnsa ollut edes oikeutta vanhemmuuteen. Tavallinen vanhempi kyseessä, jonka hyvin tunnen. Tämän todistelu on projekti, jossa olemattomilla asioilla, esimerkiksi kuolemanväsyneenä ja lähes shokkitilanteessa, sanottua vähän väärää lausetta esimerkiksi käytetään pahuuteni todisteluun. Lisäksi kun sairastuin ja pelkäsin sairauttani, hän syyllistää, että kerroin hänelle asiasta ja siten yritin häiritä hänen elämäänsä. Todellisuudessa hän ei ollut elämässäni millään tavoin mukana. Täysin omaa elämäänsä elänyt. Nämä asiat ovat niin hulluja, että niitä ei voi kukaan ymmärtää, joka niitä ei ole kokenut.

Vierailija
48/58 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu, ja nälviminen. Yleensä kaiken kohteelleen arvokkaan ja merkityksellisen asian mitätöiminen. Sättii myös omia lapsiaan. Jostain kumman syystä jotkut lapset kuitenkin kehittyvät normaalin oloisiksi Täysin kehittymätön tunne-elämältään. Mitään empatiakykyä ei ole, vaikka toisinaan jaksaa myötätuntoista esittääkin. Elää keskuudessaamme lähinnä riesana, heidän parantamisekseen ei ole keinoja - pakko vain sietää ja toivoa, että he alkavat avautua väärälle henkilölle taksijonossa klo 04.00 aamuyöllä....tilanne hoituu sitten sitäkautta. Onneksi tällaistakin tapahtuu.

Miksi se tekee niin? Ja sitten kohta kaikki on hyvin ja uhria kehutaan taas vaikka uhri on täysin lamaantunut huutokohtauksesta?

Pikkulapsen itsekeskeisyys ja empatiakyky sekä tunne-elämä yhdistettynä aikuisen osaamiseen ja tietotasoon. Lapsi raivoaa kun ei saa karkkia ja 50-vuotias raivoaa kun ei saa jotain muuta haluamaansa. Mutta aina äiti tai se toinen on "tyhmä" - raivoaja ite on hyvä ja uhri.

Tähän liittyy se, että et saa sanoa mielipidettäsi. Minua narsistinen henkilö haukkuu niin vaikeaksi ihmiseksi, että kuulemma kaikki läheiseni vihaavat minua, kun olen niin dominoiva. Todellisuudessa hän on alistanut jokaisen lägipiirissä tekemään juuri kuin itse haluaa kysymättä mielipidettä mihinkään, kunnioittamatta mitenkään toisten ajatuksia tilanteissa, joissa kuuluisi kuunnella muita eli kyseessä yhteiset asiat. Kaikenlainen yhteistyö on mahdotonta.

Vierailija
49/58 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti suuttuu epäoleellisista kommenteista ja raivoaa jos asiat ei mene kuten odottavat kontrolloinnin kautta menevän. Ovat herkkänahkaisia, ei sitä älyksi haluaisi kutsua.

Vierailija
50/58 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätöntä, keksii mitä ihmeellisimpiä asioita toisesta joita pitää totuutena ja eikä päästä näkemyksistään irti vaan koittaa istuttaa ne uhriin. Heissä itsessään ei ole tietenkään muka vikaa, he ovat mielestään ainoita jotka saavat osoittaa tunteita vihasta ja jos sinä et ota sitä nöyränä vastaan vaan vaikka katsot toista vihaisesti kuunnellessani huutoa kuinka perseestä olet niin siinä vaiheessa vasta perseestä oletkin kun kehtaat pahasti katsoa ja näyttää että vituttaa kuunnella sellaista. Ja siitä se riemu vasta lähteekin :) hyvät ihmiset muistakaa aina vältellä narsistia, syytökset ja muu paska vain pahenee ajan myötä ja saatat joutua pahoinpidellyksi tai pahempaa. Kenenkään ei kuulu auttaa narsistia, vain narsisti itse oikean koulutetun terapeutin kanssa voi asioita puida ja ehkä pienellä mahdollisuudella vuosien terapian myötä jotenkin parantua jos narsismi ei ole kerennyt liikaa juurtumaan persoonallisuuteen. Pitäkää itsestänne huolta

Ei totuudenmukaisempi kuvaus narsistista voisi olla. Aivan päätöntä syyttelyä ja asioiden vääristelyä. Minua on alistettu pyytämään jopa anteeki vuosien takaisista asioista, joissa narsisti itse käyttäytynyt tosi julmasti. Ja tilanteessa pikkulapsen raivolla vaati anteeksipyyntöä. Sama raivo kaikista muista läheisistä

puolestaan, kun hyvisdä väleissä minun kanssa. Pitkään elättelun toivoa, että voimme olla asiallisissa ja hyvissä väleissä, kun henkilö lähisukua. Ihan hiljan vasta lopulta ymmärsin, kun täysin yllättäen sain haukkumaketjut, joiden viesti oli suunnilleen: Olet maailman pahin ihminen ja läheisesikin vihaavat sinua. Läheiseni, joita nähnyt muutaman kerran. Tiesi ja osasi heidänkin ajatuksensa sanoa minusta. Äitinikin kuulemma oli katkera minulle maailman pahimmalle ihmiselle ja sen purki kuulemma häneen. Todellisuudessa olimme varsin läheisissä väleissä loppuun asti, niin kauan, kun hän pystyi kommunikoimaan ja rakastin ja rakastan häntä edelleen. Narsistin mukasn tunteeni eivät ole aitoja. Senkin tiesi paremmin kuin minä. Narsisti syytti, että en välittänyt vanhemmista, kun en juossut noin 500-700 km päässä lasten kanssa kuin harvoin. Sekin pahuuslistallani. Todellisuudessa äitini sanoi ymmärtävänsä tämän.

Vierailija
51/58 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsismista pitää tietää tiettyjä perusasioista, että ymmärtää narsistin raivoa.

Narsismissa kaikki palautuu aina valtaan. Kyseisen persoonallisuushäiriö juuri on usein (mutta ei aina) jollain tapaa epäterveessä kasvattajasuhteessa, jonka takia narsistin minuus jää kehityksellisesti kesken sellaisessa varhaislapsuuden vaiheessa, jonka aikana lapsella on vielä kokemus kaikkivoipuudesta. Koska kukaan ei todellisuudessa voi olla kaikkivoipa, lopputuloksena on äärimmäisen hauras itsetunto. Tämän sisäisen aran paikkansa suojelemiseksi narsisti rakentaa itselleen valheellisen ulkokuoren, jolla uskottelee omaa erinomaisuuttaan myös muille, mutta etenkin itselleen. Narsisti on erittäin taitava kieltämään kaiken mikä on ristiriidassa hänen ulkokuorensa kanssa, mutta tällaisen kulissin ylläpitäminen on silti sisäisesti vaikeaa, joten narsisti tarvitsee säröjen paikkailuun kokemuksia vallasta kuin narkkari aineitaan tai vampyyri verta. Parhaat kicksit tulevat jatkuvasta ja ehdottomasta palvonnasta, mutta paremman puutteessa huonokin huomio on yhä huomiota ja määrä korvaa laadun.

Samasta syystä narsisti myös räjähtää silmittömään raivoon, jos kokee jonkun haastavan hänen täydellisyytensä. Tuollainen haaste voi olla aivan mitättömän pieni, täydellisen tahaton, tai jopa kokonaan kuviteltukin, mutta se joka tapauksessa raottaa narsistin täydellisyyden kulissien esirippua, ja narsisti kokee sisäisen tyhjyytensä kohtaamisen niin äärimmäisenä väärinkohteluna, että äärimmäiset reaktiotkin ovat hän mielestään aina kohtuullisia ja oikeutettuja. Koska narsisti ei tunne minkäänlaista mielipahaa toisten satuttamisesta, kosto on narsistille helppo, nopea ja nautinnollinen keino saada kokemus vallasta takaisin. Narsisti saattaa jopa valita häntä ehdoitta palvoneen henkilön kostonsa kohteeksi, jos tarvitsee sijaiskärsijän sellaisille hänen valtaansa haastaneille asioille, joille ei syystä tai toisesta voi käytännön tasolla kostaa (esim. huono sää, vankilatuomio, sairastuminen).

Loppujen lopuksi narsisti kuitenkin tarvitsee elämäänsä ihmisiä saadakseen seuraavan valtafiksinsä ihailun, huomion, käskyttämisen tai satuttamisen muodossa. Siksi narsisti vaivautuu esittämään mukavaa lähipiirinsä ulkopuolisille, ja pystyy siirtymään raivostaan hempeilevään sovitteluun ja liioitellun huomaavaiseen käytökseen hyvinkin lyhyessä ajassa. Uhrin tunteilla ei ole narsistille väliä, vaan tarkoitus varmistaa, että uhri ei tajuaisi poistaa narsistia lähipiiristään. Sovitteluvaiheessakaan narsisti ei kuitenkaan koskaan kadu tekojaan, eikä yleensä edes toisista hyötyäkseen pyydä anteeksi, koska tämä tarkoittaisi sen myöntämistä, että hän voi tehdä virheitä - siis olla epätäydellinen. Sen sijaan narsisti saattaa sovitellessaan esimerkiksi sanoa, että ei "pidä siitä mitä joutui tekemään", tai sanoa antavansa uhrilleen anteeksi. Mikäli sovittelu ei ole tervetullutta ja narsisti onnistuu käytöksellään ajamaan uhrinsa pois, narsisti ei pysty eikä suostu näkemään sitä oman toimintansa luontaisena lopputuloksena, vaan kokee kyseisen teon jälleen yhtenä loukkauksena häntä kohtaan. Huomionkipeälle narsistille kokemus hylätyksi tulemisesta on pahin mahdollinen solvaus.

Summa summarum: Narsisti satuttaa toisia tarkoituksella saadakseen haurasta itsetuntoaan pönkittäviä valtakokemuksia, ja fiksinsä saatuaan rauhoittelee uhriaan että uhri ei tajuaisi poistaa narsistia elämästään vaan jäisi satutettavaksi toisemmankin kerran.

Tämä juuri on hyvä kuvaus narsistista! Täällä on kuvattu montaa muutakin persoonallisuushäiriötä, jotka eivät kuvaa narsistia. Narsisti haluaa pitää kulissit ulospäin, joten julkisesti raivoaminen ei oikein tunnu lajityypilliseltä. Heille on tärkeää, että julkisuuskuva on särötön ja jos säröjä tulisikin, niin ne osataan selittää parhainpäin.

Käyttäisin sanaa "hiljainen vaanija". Kerää tietoa, tarkkailee, iskee myrkkypiikeillään kun uhri on haavoittuvimmillaan. Kuin saalistava hämähäkki.

Vierailija
52/58 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vituttaa joka asia toisessa ihmisessä. Ei uskalla katsoa itseään peiliin.

Vierailija
53/58 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokenut sen kerran. Ja sen jälkeen tein henkilöstä rikosilmoituksen.

Miten sitä nyt voisi kuvailla? Täydellistä raivoa, suoraa huutamista, toisen estämistä, syyttämistä, uhkailua, ei kuuntele, väittää mitä toinen on tehnyt vaikka ei ole tehnyt..... pelottavaa raivoa.

Minkä rikoksen? Miten alaikäinen voisi tajuta tehdä sellaisen emästään?

Vierailija
54/58 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyttelyä omista virheistään ja siitä kun ei osaa lukea hänen ajatuksiaan, huutoa, lapsellista kiukuttelua, joskus fyysistä vahingoittamista, mustamaalaamista, haukkumista... jos hänelle kääntää selän eikä reagoi, voi jatkaa vihaamista ja haukkumista vuosikymmeniä. Myös heille, jotka eivät tunne sinua.

Itselläni on kokemus eräästä suosikkijulkkiksesta, joka kertoi mediassa totuutena ystävänsä karmeasta tapahtumasta kouluvuosiltamme. En ole koskaan tavannut tätä julkkista eikä meillä ole muita yhteisiä tuttuja, kuin entinen koulukiusaajani, jonka tiedän olevan tämän julkkiksen lähipiiriä. Asia on sellainen, että tunnistin heti että kyse on minun ja tämän kiusaajan välisestä riidasta, jonka hän on esittänyt kaikille kuin hän olisi joku hirvittävän vääryyden uhri. Tosiasiassa kyse on siitä, että puolen vuoden aktiivisen kiusaamisen (jossa mm.tuli kotiini pilkkaamaan minua niin, että äitini heitti hänet ulos), lopulta hermostuin ja puolustauduin. Käänsin hänelle selkäni ja hän alkoi aivan uskomattoman mustamaalaamisen. Esimerkiksi jouduin erkaantumaan harrastuspiiristämme, koska en enää jaksanut sitä huutamista ja haukkumista. Osa vieläpä uskoi taitavaa manipuloijaa. Olimme jo täysi-ikäisiä silloin, mutta tajusin vasta kymmenen vuotta jälkeenpäin hänen olevan narsisti. Luin opintoihini liittyen kirjallisuutta narsismista ja suorastaan säikähdin, miten palaset loksahtivat kohdalleen. Oudointa koko kuviossa oli se, että vielä vuosia myöhemmin tämä ihminen oli haukkunut minua täysin tuntemattomille ihmisille eri kaupungissa niin, että se tulee esiin vieläpä mediassa ja täysin päinvastaisessa valossa. Vieläpä koulukiusaamiskeskustelussa, jossa kiusaaja esitettiin uhrina... tästä on kauan aikaa jo, mutta hyvä esimerkki narsistin uhriutumisesta keinolla millä hyvänsä.

Narsisti ei anna anteeksi, jos hänen egoaan loukataan asettamalla rajat. Säälittävää.

Ai että kuulostaa tutulta. Entinen naisystäväni kävi fyysisesti kimppuuni purren ja repien vaatteitani kun kerroin että haluan erota. Jouduin pitelemään häntä käsivarsista kiinni ennen kuin sain avaimeni napattua häneltä ja pääsin pakoon. Eukkopa soitti poliisit ja väitti minun pahoinpidelleen hänet! Purin kuulema itse itseäni. Näytin poliisille puremajäljet olkapään takaa ja kysyin kuinka olen saanut itseäni purtua sieltä. Ihme kun en joutunut putkaan saatana.

Myöhemmin tämä ihana nainen (nelikymppinen "aikuinen") soitteli työkavereitani ja tuttuja sekä mm veljeni läpi ja kertoi kuinka huonosti on tullut kohdelluksi kun erottiin. Hajotti ja hävitti omaisuuttani. Oikea uhriutumisen mestari tämä pyhääkin pyhempi jonna.

Vierailija
55/58 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti suuttuu ja raivoaa kun asiat eivät mene niin kuin hän haluaa. Raivo voi ilmetå myös toistuvina uhrin hylkäämisinä ja pitämällä No contact uhriin kun suututaan. Sitten kun pöly on laskeutunut niin tullaan takaisin uhrin elämään niin kuin ei mitään olisi koskaan tapahtunutkaan. Uhri tietysti se joka pyytää anteeksi vaikka syy olisi narsistissa ja tekee usein aloitteen (5raumaside). Mitään selvittelyjä on turha odottaa narsisteilta. Nekin täynnä hänen valheitaan ja tekosyitä. Usein näillä katoamis reissuilla ollaan uskottomia. Aina niillä on varalla joku.

Vierailija
56/58 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti näitä henkilöitä myötäillään narsistisen raivon pelossa ja toisaalta halutaan säästää omaa energiaa. Lähipiiri tietää jo tällaisen henkilön kyvyttömyyden reflektointiin ja tietää, että kaikenlainen yritys saada hänet ymmärtämään oman käytöksensä vahingollisuus on hukkaan heitettyä aikaa. Kun sitten joltakulta kiehuu narsistin kanssa lopulta vesi yli ja narsistin toiminta kyseenalaistetaan ja hänen väitteiltään menee pohja, alkaa järjetön raivoaminen ja haukkuminen. Narsistin raivo on häpeän kokemuksen välttämistä, eihän hänessä voi mitään vikaa olla. Hän ei kestä totuutta itsestään. Narsistin jutuissa musta on valkoista. Hän kääntää kaiken päälaelleen. Sairain kokemus on, kun narsisti on ottanut toisen ihmisen kokemuksen omakseen. Hän luulee itse olevansa se toinen ihminen ja niistä lähtökohdista lataa syytöksiä. Esimerkiksi jos narsisti olisi itse pettänyt, niin hän ottaa syytöksissään sen petetyn roolin. Ei auta, vaikka narsistin omasta pettämisestä olisi ne aukottomat todisteet. Tai jos narsisti on itse vuosikaudet haukkunut kirjan pituisilla viesteillä uhriaan tolkuttomasti, narsistista tulee silmänräpäyksessä uhri, kun kohde yhdellä viestillä ilmoittaa, ettei jaksa olla enää narsistin jäteasema. Narsisti alkaa syyttämään silloin uhria tästä yksittäisestä viestistä ja sille annetaan samat mittasuhteet kuin hänen omalle laajamittaiselle häirinnälle. Ihmisellä on tapana uskoa, että asiat saa selvitettyä - normaalin ihmisen kanssa saa. Mutta narsistin kanssa kaikki on yksipuolista - vain hän on olemassa ja sinä olet olemassa häntä varten. Uskallakin yrittää jotain omaa elämää tai odottaa häneltä mitään tasapuolista panosta mihinkään. Elämäsi paras teko on katkaista kaikki yhteydet - siitä se elämä alkaa!

Vierailija
57/58 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti näitä henkilöitä myötäillään narsistisen raivon pelossa ja toisaalta halutaan säästää omaa energiaa. Lähipiiri tietää jo tällaisen henkilön kyvyttömyyden reflektointiin ja tietää, että kaikenlainen yritys saada hänet ymmärtämään oman käytöksensä vahingollisuus on hukkaan heitettyä aikaa. Kun sitten joltakulta kiehuu narsistin kanssa lopulta vesi yli ja narsistin toiminta kyseenalaistetaan ja hänen väitteiltään menee pohja, alkaa järjetön raivoaminen ja haukkuminen. Narsistin raivo on häpeän kokemuksen välttämistä, eihän hänessä voi mitään vikaa olla. Hän ei kestä totuutta itsestään. Narsistin jutuissa musta on valkoista. Hän kääntää kaiken päälaelleen. Sairain kokemus on, kun narsisti on ottanut toisen ihmisen kokemuksen omakseen. Hän luulee itse olevansa se toinen ihminen ja niistä lähtökohdista lataa syytöksiä. Esimerkiksi jos narsisti olisi itse pettänyt, niin hän ottaa syytöksissään sen petetyn roolin. Ei auta, vaikka narsistin omasta pettämisestä olisi ne aukottomat todisteet. Tai jos narsisti on itse vuosikaudet haukkunut kirjan pituisilla viesteillä uhriaan tolkuttomasti, narsistista tulee silmänräpäyksessä uhri, kun kohde yhdellä viestillä ilmoittaa, ettei jaksa olla enää narsistin jäteasema. Narsisti alkaa syyttämään silloin uhria tästä yksittäisestä viestistä ja sille annetaan samat mittasuhteet kuin hänen omalle laajamittaiselle häirinnälle. Ihmisellä on tapana uskoa, että asiat saa selvitettyä - normaalin ihmisen kanssa saa. Mutta narsistin kanssa kaikki on yksipuolista - vain hän on olemassa ja sinä olet olemassa häntä varten. Uskallakin yrittää jotain omaa elämää tai odottaa häneltä mitään tasapuolista panosta mihinkään. Elämäsi paras teko on katkaista kaikki yhteydet - siitä se elämä alkaa!

No contact näille. Narsistisia piirteitä ilmentävä kirjoittaa vaikka kirjoja huomiohakuisuudessaan missä kääntää mustan valkoiseksi.

Vierailija
58/58 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

NARSISTI RAIVOAA VAIN AIHEESTA. PISTE.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä