Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2 lapsen äidit?

Vierailija
26.04.2020 |

Ollaan yrittämässä toista lasta. Ensimmäisestä palauduin tosi hyvin, näytän ulkoisesti samalta kuin ennen lastakin, ja nyt mietityttää onko mahdollista toista kertaa palautua samalla tavalla... on ihan ok jos ei voi, mutta olisi kiva tietää etukäteen niin voi henkisesti valmistautua siihen ettei kroppa ole entisensä. Kaipaan siis 2 lapsen äitien kokemuksia! 2+ äideiltä myös, mutta kahden lapsen jälkeen tilanteesta.

Kokemuksia?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräytin kaksi lasta reilu parikymppisenä - lapsilla 1,5 v ikäeroa. Tosin aikaa tästä kulunut jo yli kaksikymmentä vuotta sillä olen nyt +40v.  Palauduin alle parissa vuodessa täsmälleen samoihin mittoihin kuin ennen raskauksia (S-koko). Raskausaikana lihoin 15-20 kg, mutta molemmissa raskauksissa kilot haihtuivat yllättävän nopeasti synnytyksen jälkeen. Imetin molempia lapsia ja se vei kyllä kilot nopeasti, kun molemmat vauvat olivat melkoisia suursyömäreitä.  Vieläkin minulla on timmi vatsa - tosin pienet raskausarvet lantiossa, mutta nekin ovat jo ajan myötä tasoittuneet ja niitä hädin tuskin huomaa. Rinnat kärsivät ehkä eniten, mutta nekin suht siedettävät, vaikka pienet.  Luulen, että ikäni ja geenini edesauttoivat palautumisessa.

Vierailija
22/31 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekasta ei jäänyt mitään (en itse ainakaan huomannut). Toisen jälkeen oli vaikeampaa pudottaa raskauskiloja (lähti ne sitten lopulta), tuli vatsalihasten erkauma (jota olen joutunut kuntouttamaan, koska se aiheutti paljon esim. selkävaivoja), tuli laskeuma jonka takia tulee herkästi ummetusta ja jos kakkaa joutuu ponnistelemaan niin ulos tulee myös emättimen seinämästä (??) osa). Eniten koko jutussa harmittaa että kukaan terveydenhuollon ammattilainen ei ole koskaan sanonut tuosta laskeumasta tai erkaumasta sanaakaan tai kysynyt aiheuttaako ne ongelmia. Silloin kun olen synnyttänyt niin myöskään erkaumasta tms. ei puhuttu juurikaan mitään eikä ketään kiinnostanut, nykyään onneksi näihin kiinnitetään jo enemmän huomiota (kuopus 5v). Äiti jätettiin aika yksin näiden kanssa. 

En minä silti lapsiani pois vaihtaisi. Mutta pidä ehdottomasti huolta itsestäsi myös näissä asioissa (treenaa ahkerasti lantionpohjaa yms), ja vaadi ja hae kuntoutusta synnytyksen jälkeen ihan jo pienissäkin ongelmissa :) Ja kyllähän ne pääsääntöisesti kroppaan vaikuttaa sitä enemmän mitä enemmän on raskauksia/ tulee ikää. Kun kudokset venyy niin ne ei enää palaudu samalla tavalla yms. 

Auts, toi kakan tulo emättimen seinämästä läpi kuulostaa inhalta!? Eikö siihen ole mitään korjausleikkausta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa. ”Jos nyt heti tärppää niin tulee 2.5 vuoden ikäero... voi kyllä mennä yli kolmenkin vuoden”. No kuule elämässä voi tapahtua kaikenlaista. Voit tulla raskaaksi vaikka heti ja saada keskenmenon. Tai voit tulla raskaaksi ja kuulla odottavasti vaikeasti vammaista lasta, jonka joudut synnyttämään puolivälissä raskautta kuolleena. Tai voit joutua odottamaan toista raskautta kuukausikaupalla ja joutua menemään hedelmöityshoitoihin yrittämään toista lasta. Tai voit saada vammaisen lapsen.

Kropan ennallaan säilyminen on kuule aika pieni ongelma siihen nähden mikä ihme on saada kaksi tervettä lasta.

Vierailija
24/31 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viiden äiti. Kroppa palautui loistavasti NELJÄSTÄ raskaudesta takaisin normaaliin urheilulliseen kuntoon, litteä vatsa jne ja paino palasi takaisin normaaliksi ja olemus hoikaksi.

Mutta viides raskaus teki täydellisen RUPSAHDUKSEN, jäi paha erkauma, valtava pömppö erkauman takia, ylipainoa jota en saanutkaan pois.

Ap uskaltaa hyvin vielä parikin kertaa raskautua :)

Vierailija
25/31 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu niin hirveästi ihmisestä. Kaveri laihtuu raskauskiloistaan jo laitoksella. Hänellä 4 lasta.

Itse onnistuin laihtumaan ekan lapsen jälkeen sitten kun lapsi oli 1 v. Toinen lapsi on nyt 3 ja edelleen yritän karistaa kiloja. Synnytysten välissä oli 2 vuotta mikä oli gynekologini mukaan minimiaika mitä hän suositteli. Huolimatta riittävästä välistä raskauksien välissä, kärsin sitkeästä raudanpuutteesta. Käyn laajahkoissa verikokeissa säännöllisesti, ja aina on joku rauta-arvo alle viitearvon. Pian saan kai suoraan suoneen rautaa kun pillerit ei tilannetta korjaa.

Toinen raskaus tai eka synnytys (en tiedä kumpi) vahingoitti lantiotani niin että jouduin käymään fysioterapiassa kuukausia kun kävely ei enää meinannut onnistua. Itse synnytyksestä palautuminen oli huomattavasti nopeampaa tokalla kerralla.

Vierailija
26/31 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoh hoijaa. ”Jos nyt heti tärppää niin tulee 2.5 vuoden ikäero... voi kyllä mennä yli kolmenkin vuoden”. No kuule elämässä voi tapahtua kaikenlaista. Voit tulla raskaaksi vaikka heti ja saada keskenmenon. Tai voit tulla raskaaksi ja kuulla odottavasti vaikeasti vammaista lasta, jonka joudut synnyttämään puolivälissä raskautta kuolleena. Tai voit joutua odottamaan toista raskautta kuukausikaupalla ja joutua menemään hedelmöityshoitoihin yrittämään toista lasta. Tai voit saada vammaisen lapsen.

Kropan ennallaan säilyminen on kuule aika pieni ongelma siihen nähden mikä ihme on saada kaksi tervettä lasta.

Joo-o en tiedä mitä elämä on sinulle antanut, mutta toivon sinulle kaikkea hyvää. Ajattelen asiat positiivisen kautta, tiedän että aina on riskejä, mutta toivon parasta. Miksi en saisi ajatella kroppaani ja yrittää varautua sen osalta tulevaan? Olen nuori, terve, hyväkuntoinen ja taustalla yksi normaali raskaus ja synnytys. Todennäköisesti kaikki menee hyvin. Ensimmäisen odotukseen olin varautunut että voi olla hankalaa, kestää raskautua, kavereilla oli ollut keskenmenoja ja muita mainitsemiasi ongelmia, joten pelkäsin. Nyt päätin etten pelkää enää! Olen pahoillani jos sinulla on ollut haasteita, ehkä viestisi taustalla on omakohtaisia kokemuksia.

Vierailija
27/31 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on kaksi lapsi?

Vierailija
28/31 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kaksi lapsi?

Kiva kun tulit nostamaan ketjua, kiitos!

Vierailija
29/31 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan jälkeen palauduin nopeasti ja olin huolissani kanssa ennen tokaa. Toisen jälkeen en ole edes jaksanut ajatella asiaa.

Vierailija
30/31 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekasta raskaudesta palauduin hyvin, vaikka pieni erkauma tulikin. Toisessa raskaudessa en älynnyt huolehtia siitä mitättömästä erkaumasta, joten se venähti pahasti ja siinä samalla vatsanahkakin venähti, niin että vatsan alue on arpinen ja ryttyinen ja vatsaan uppoaa sormet pitkän matkaa. Pitkä kuntoutus siis edessä, eikä varmaan täysin ennalleen kuntoudukaan. Lantionpohjan lihaksetkin ovat venyneet niin, etten meinaa tuntea virtsaputken aluetta vaikka kuinka jännitän.

Jalat myös levenivät toisen lapsen jälkeen.

Vierailija
31/31 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2,5v. ikäero ja fyysisesti palauduin molemmista nopeasti. Ei ole arpia tai suonikohjuja tms. Sen sijaan eka vauvavuosi oli ihana, tokan synnytyksen jälkeen sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen. :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi