Lapsiperheet ahdistuneita koulun avaamisesta!
Olen alakoulun opettaja ja soitin torstaina kaikkien oppilaideni vanhemmille.
95% toivoi etäkoulun jatkuvan. Noin puolet heistä ilmoitti, että pitää lapset kotona ja puolet oli epävarmoja miten pitäisi toimia. Haluaisivat pitää lapset kotona, mutta kokevat sosiaalista pakkoa laittaa kouluun.
Tämä on mielestäni iso ongelma. Lapsiperheiden pitäminen löyhässä hirressä, tuo stressiä perheisiin.
Opettajana olen siis enemmän huolissani lasten vanhemmista. Lapsilla menee hyvin ja etäkoulu on sujunut hienosti. Mutta tuo ahdistus, pelko ja huoli koulujen mahdollisesta avaamisesta sai osan vanhemmista jopa itkemään. Nimenomaan ne, jotka eivät tienneet mitä pitää tehdä, että lapset saisi olla kotona.
Osa oli siis päättäväisiä ja pamautti itsevarmasti, että meidän lapset eivät sitten kouluun tule. Piste.
Heillä ei ollut tätä stressiä, he olivat päätöksensä tehneet.
Sen sijaan osa vanhemmista ajatelee, että kouluun meneminen on pakollista ja siite iskee sitten tartuntapelon kautta ahdistus ja stressi, ihan kuolemanpelkoa.
Lisäksi oli epäselvää, että miten pitää toimia, jos ei halua laittaa lasta kouluun. Voiko anoa lomaa? Pitääkö anoa jotain kotikouluun siirtymistä ja mistä ja miten? (tämä koettiin hankalaksi)
Ehkä juuri tunnollisten lasten tunnolliset äidit olivat niitä, jotka eivät halua valehdella, että lapsi on sairas, vaan haluaisivat rehellisen, hyväksytyn luvan jäädä kotiin.
Silti heitä painoi huoli, että mistä lapsi sitten jää paitsi. Sosiaalisesta oman ryhmän kanssakäymisestä ja kokemuksien jakamisesta oli se huoli. Kukaan ei ollut oppimenestyksestä huolissaan.
Tätä ei arvon hallitus ja ministerit ilmeiseti ole osanneet ottaa huomioon, kuinka paljon vanhempien huoli ja stressi vaikuttaa koko perheeseen ja yhteiskuntaan.
Ja kun totuus on, että oppimisen kannalta ei tuolla parilla viikolla ole enää mitään merkitystä, niin toivoisin, että asioista puhuttaisiin niiden omilla nimillä. Nyt nimenomaan ajetaan taktiikkaa, että saadaan osa lapsista ja lapsiperheistä sairastumaan kesäksi. Miksi pitää verhoutua lastensuojelupuheisiin. Suurin osa lapsiperheistä voi oikein hyvin, ei lapsilla ole mitään hätää omassa kodissa. Ne huoliperheet ovat tiedossa ja sosiaalihuollon piirissä muutenkin. Meidän koulusta on yksi lasu tehty tänä aikana ja sen varjolla en muita lapsia ja heidän perheitään altistaisi tuntemattomalle sairaudelle.
Kommentit (533)
Pitäkää lapset johdonmukaisesti kotona rokotteen tuloon asti eli vähintään 1,5 vuotta. Minä vien lapseni kouluun kun se on mahdollista. Muissa Pohjoismaissa lapset palaavat kouluun jo tänä keväänä.
Epäilen, ettei nuo samat vanhemmat sitten puolentoista vuoden päästä edes uskalla ottaa rokotetta, jos sellainen tulee. On niin vaarallista ottaa tuntemattomia ja kiireellä tehtyjä piikkejä, joiden pitkäaikaisvaikutuksia ei tunneta.
Vierailija kirjoitti:
ope kirjoitti:
Mikä tässä on mielestäsi virkavirhe?
Lasten vanhemmille soittaminenko?
Olen etäkouluaikana soittanut yhteensä viisi kertaa kaikkien oppilaideni vanhemmat läpi.
Lapsille soitan joka ikinen päivä lyhyen puhelun.
Etäkoulun alussa oli luonnollista puhua vanhempien kanssa käytännön järjestelyistä.
Sen jälkeen olemme puhuneet siitä, miten heidän perheessä on sujunut.
Nyt keskiviikkona kun odotimme hallituksen päätöstä koulujen avaamisesta ja asia lykkääntyi,
oli luonnollista puhua siitä asiasta.
Puheluiden tarkoitus on nimenomaan se, että vanhemmat saavat jakaa huolensa koulunkäynnistä,
ja osaamme puuttua tarvittaessa. Näin estämme ketään putomasta kelkasta.
Samoin toimivat muutkin koulumme opettajat.
Se on sitä välittämistä ja yhteisöllisyyttä kodin ja koulun välillä.Ei ole!
Sinä toimit virkavadtuulla. Sinä saat soittaa ja jos päätöksiä asiasta ei ole, sinä rauhoittelet ja kerrot että odotetaan päätökset valtiolta ja kunnalta.
Sinä et ala tehdä galluppia kuka jää kotiin etkä heitä siihen lietso
Jenen ohjeen mukaan toimit?
Oletko ylittänyt valtuutesi?Jos minulle olisit soittanut, asia selvitettäisiin kunnolla!
Virkamues edustaa sitä omaa kyntaa ja toimii aina päätösten mukaisesti.
Ihmettelen kyllä viittä puhemua jokaiselle huoltajalle muutenkin. Meillä on muutakin tekemistä.
Jaaha tämä on joko tai trolli tai todella paniikissa oleva huoltaja, jolla huomattavia ongelmia itsensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ahdista. Olen raivoissani. Törkeää politikointia ja välinpitämättömyyttä ja edesvastuuttomuutta. Vihapuhetta ja solvaamista.
Seuraavaksi varmaan ne jotka ei suostu uhraamaan lastaan joutuu lastensuojelun rääkkiin.
En tule koskaan antamaan tätä anteeksi.
Älä viitsi raivostua. Muistutan, ettei mitään päätöstä ole tehty.
Tämä vihapuhe ja menettelytavan törkeys raivostuttaa. Päätös on sivuseikka. Ei vaikuta meihin.
Minkä menettelytavan.
Sen, että harkitaan asiaa? Vai kerrotaan, että harkitaan?Se että jauhetaan viikkotolkulla miten Suomen lapsilla on hätä ja heistä on huoli kun ovat kotona vanhempiensa kanssa eikä turvallista aikuista ole ja bläblöävihapuhevihapuhe.
Kivikasvo Marin puristaa tekokyyneleitä telkkarissa kun on niin huoli.
Sitten jörjestetään tämä propagandalastentunti jossa valehdellaan ummet ja lammet.
Maksetaan lahjuksia bloggareille yms jotka sitten junttaa kouluun, kouluun -hysteriaa lahjuksia vastaan.
Masinoidaan jättikampanja koulujen puolesta mediassa.
Pidetään ihmisiä tahallaan epätietoisuudessa ja sitten juntataan tää ”Suomen lapset pitää pelastaa koska Vilja Erika”.
Ja loppunäytös on takuulla se että lastensuojelu pannaan vainoamaan niitä vanhempia jotka niskuroi.
Niin sairasta että oksettaa.
Eli sinua raivostuttaa lehtikirjoittelu ja palstaspämmäys.
Ei vaan hallituksen valitsema tapa hoitaa tämä asia.
Onko siis koulut päätetty avata?
On. Näkeehän sen tästä näytelmöstä.
Ilmankos raivostuttaa, kun sinulla on kritallipallo.
Ei ole kristallipalloa. Juurihan kirjoitin että sen näkee tästä farssista jota nyt on vedetty jo useampi viikko. Tarkka koreografia mutta kehno toteutus.
Eli raivosi johtuu omasta mielenterveydestäsi.
Hallituksen törkeydestä. Sinä tässä hullu olet.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on perusterveet lapset, ei minua kauhista heitä kouluun lähettää. Kyllähän näiden rajoitusten on joskus alettava purkautua.
Toivotaan myös,että sinä olet perusterve ja myös läheisesi ja heidän läheisensä jne. Hahmottuuko?
Meidän perheellä on muut suunnitelmat kesäkuun alusta alkaen. Lapsi ei todellakaan ole jäämässä kouluun, sorry.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuli vielä tämä uhkaus, että lähiopetus jatkuisi juhannukseen asti. Eikö mikään riitä? Vanhemmat ovat äärirajoilla lastensa kanssa kotona ja nyt sekään ei riitä.
Missä tällainen uhkaus on ollut?
Tämä on sen verran uusi tauti, että ehdottomasti kannattaa pysyä poissa koulusta ja odottaa kesän yli. Ne, jotka sanovat, että tilanne on syksyllä täysin sama kuin nyt - mijin totuuteen sen perustatte... Kolmessa kuukaudessa voi löytyä ratkaisuja, joita nyt ei edes aavistella. Ja jos ei ole löytynyt, niin ainakin hoitorutiinit ja käytännöt ovat parantuneet. Ajatelkaa, miten pieni innovaatio oli esim potilaiden kääntäminen vatsalleen ja sekin on pelastanut henkiä. Olisin mieluummin koronapotilas syksyllä kuin 1. aallossa, jossa moni kuolee turhaan tiedon puutteen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ope kirjoitti:
Mikä tässä on mielestäsi virkavirhe?
Lasten vanhemmille soittaminenko?
Olen etäkouluaikana soittanut yhteensä viisi kertaa kaikkien oppilaideni vanhemmat läpi.
Lapsille soitan joka ikinen päivä lyhyen puhelun.
Etäkoulun alussa oli luonnollista puhua vanhempien kanssa käytännön järjestelyistä.
Sen jälkeen olemme puhuneet siitä, miten heidän perheessä on sujunut.
Nyt keskiviikkona kun odotimme hallituksen päätöstä koulujen avaamisesta ja asia lykkääntyi,
oli luonnollista puhua siitä asiasta.
Puheluiden tarkoitus on nimenomaan se, että vanhemmat saavat jakaa huolensa koulunkäynnistä,
ja osaamme puuttua tarvittaessa. Näin estämme ketään putomasta kelkasta.
Samoin toimivat muutkin koulumme opettajat.
Se on sitä välittämistä ja yhteisöllisyyttä kodin ja koulun välillä.Ei ole!
Sinä toimit virkavadtuulla. Sinä saat soittaa ja jos päätöksiä asiasta ei ole, sinä rauhoittelet ja kerrot että odotetaan päätökset valtiolta ja kunnalta.
Sinä et ala tehdä galluppia kuka jää kotiin etkä heitä siihen lietso
Jenen ohjeen mukaan toimit?
Oletko ylittänyt valtuutesi?Jos minulle olisit soittanut, asia selvitettäisiin kunnolla!
Virkamues edustaa sitä omaa kyntaa ja toimii aina päätösten mukaisesti.
Ihmettelen kyllä viittä puhemua jokaiselle huoltajalle muutenkin. Meillä on muutakin tekemistä.
Jaaha tämä on joko tai trolli tai todella paniikissa oleva huoltaja, jolla huomattavia ongelmia itsensä kanssa.
Anteeksi mitä?
Vierailija kirjoitti:
Sen olen kollegoistani (luokanopettajat) huomannut, että mitä laiskemmin on hommia etäkoulussa vedetty, sen aggressiivisemmin vastustetaan koulujen avaamista. Inhimillistä, ettei saavutetuista eduista (palkka juoksee, minä en) haluta luopua.
Mua ärsyttää tämä.
Laiskuutta en inhoa, olen itsekin laiskuuteen taipuvainen.
Inhottaa se, että kollegat höpisee lasten eduista ja leikkii lääketieteen ja virologian ammattilaista, kun kuitenkin eniten kiinnostaa ihan se oma sluibailu ja lomailu.Kyllä maisterisihmisen pitäis pystyä myöntämään tosiasiat ääneen.
Pointsit sille opettajalle, joka ekana tunnustaa, että ETÄKOULUN pitää jatkua, koska työmäärä on kivan pieni etäkoulun aikana.Mä haluun, että koulut avataan, koska huolehdin nyt sekä lähi- että etäopetuksesta. Koulujen avautuessa keskimääräinen viikkotuntimäärä on mulla about 30. Nyt teen jopa normaalit 40 tuntii töitä per viikko.
T. Laiska ope
Kymmenen pistettä rehellisyydestä. Inhoan laiskuutta, en siedä yhtään. Onneksi saan toteuttaa ripeyttäni työssä, vastaan turvallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Juurihan lastenlääkärit suosittelevat koulujen avaamista. Kyllä lääkäri tietää paremmin kuin opettaja. Lapset ahdistuvat kotona ja on heille hyväksi päästä kouluun.
Juu, täytyyhän tartunta saada leviämään myös sinun kauttasi.
Vierailija kirjoitti:
Myös lapset ovat peloissaan. Minulla alaluokilla, he eivät halua kouluun vielä. 9-vuotias kyselee, että miksi koulut avataan, kun virus ei ole ohi? Onko kouluun siis pakko mennä, vaikka ei halua sairastua?
No varmasti ovat kun opettaja ja vanhemmat lietsovat heitä paniikkiin.
Olen myös samaa mieltä että etätöissä sluibaamaan päässeet kenellä palkka juoksee ollessa lähes lomalla vastustavat yhteiskunnan avaamista. Ne kenellä tulot nyt nolla sulkujen takia kannattavat yhteiskunnan avaamista. Terveydenhuollossa töissä olevat ovat neutraalein ryhmä päättämään, tosin heidän lapsensa saa heiltä itseltään koronan ennemmin kuin koulusta ja osa jo sairastanutkin. Tässä nyt kietoudutaan lasten parhaaksi-ajatteluun vaikka perimmäiset syyt ihan muualla.
Huhhuh.
Ihan hulluksi mennyt tämä touhu, kun palsta täynnä näitä ”rehtoreita” ja ”opettajia”, jotka tekee kaikkensa ettei kukaan vaan päästäisi lastansa kouluun.
Kumma kyllä minkäänlaista paniikkia ei täällä oikeassa elämässä tunnu olevan ainakaan tällaisella keskiluokkaisella asuinalueella pk-seudulla vaan kaiket päivät jo lapset leikkii keskenään.
Lähes kaikki mun kollegoistani (koulu nelisarjainen ja meitä opettajia lähes 30) tekee etäkoulussa murto-osan normaalityömäärästään. Opekokouksetkin siirretty keskipäivään, jotta ihmiset pääsee nopeemmin nauttimaan kevätsäästä.
Nyt on menossa hirveä lobbaus, ettei vain mikään katkaisisi semilomailua. OAJ-porukka ihan ylimpänä lietsomassa älyllisesti epärehtiä viestintää.
Oikeasti, opettajakollegat: älkää jaksako piiloutua lapsirakkauden kaapuun. Ette ole tämän alan asiantuntijoita, vaikka lojuttekin Facebookissa kaiket päivät hommaamassa virusopin sertifikaattia.
Sitä en tiedä, mikä on viisasta ja oikein,
Mut sen tiedän, ettei meidän ammattikuntaamme ainakaan kannata kuunnella yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ahdista. Olen raivoissani. Törkeää politikointia ja välinpitämättömyyttä ja edesvastuuttomuutta. Vihapuhetta ja solvaamista.
Seuraavaksi varmaan ne jotka ei suostu uhraamaan lastaan joutuu lastensuojelun rääkkiin.
Tämä vihapuhe ja menettelytavan törkeys raivostuttaa. Päätös on sivuseikka. Ei vaikuta meihin.
Minkä menettelytavan.
Sen, että harkitaan asiaa? Vai kerrotaan, että harkitaan?Se että jauhetaan viikkotolkulla miten Suomen lapsilla on hätä ja heistä on huoli kun ovat kotona vanhempiensa kanssa eikä turvallista aikuista ole ja bläblöävihapuhevihapuhe.
Sitten jörjestetään tämä propagandalastentunti jossa valehdellaan ummet ja lammet.
Maksetaan lahjuksia bloggareille yms jotka sitten junttaa kouluun, kouluun -hysteriaa lahjuksia vastaan.
Pidetään ihmisiä tahallaan epätietoisuudessa ja sitten juntataan tää ”Suomen lapset pitää pelastaa koska Vilja Erika”.
Ja loppunäytös on takuulla se että lastensuojelu pannaan vainoamaan niitä vanhempia jotka niskuroi.
Oksenna ensin rauhassa ja kerro sitten, mikä on oikea ongelmasi. Mistä tämä vihapuhe kumpuaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä menettelytavan.
Vilja-Eerika kortti oli hävyttömyyden huippu.
Olen täynnä pyhää raivoa.
Tavallisesti mulla on sana hallussa, mutta nyt olen niin_tyrmistynyt_kaikesta, että en tiedä mitä sanoa.
Pohjoismainen sivilisaatio on vedetty lopullisesti viemäriin. Ruotsin malli on pian täällä, sitähän ne haluaa. Se on teidänkin isovanhemmat sitten sillä listalla, jossa ei lue enää ihmisarvoa. Maailma ei ole muuttunut. Kriisissä se punnittiin. Tiesin tämän.
No ainakin lapseni ei mene kouluun tänä keväänä, se on täysin selvä asia.
No voisiko kouluun mennä ne oppilaat, jotka eivät ole saaneet etäkoulussa tehtäviä tehtyä, tai ainakaan palautettua? Vähän porkkanaa heillekin nyt pariksi viikoksi opiskeluun. Jos etäkoulu sujuu, niin onko sillä kahdella viikolla väliä, ellei lapsi ja hänen vanhempansa välttämättä halua, että lapsi vikoiksi viikoiksi kouluun menee?
Päätös tehdään perustuen käytössä olevaan tutkittuun tietoon, lakiin sekä stm:n ja thl:n suosituksiin. Koulujen avaaminen ei ole mikään mielipidekysymys. Missään sivistysvaltiossa ei voi tehdä päätöksiä perustuen mielipiteisiin vai pitäisikö sitä alkaa soveltamaan muussakin päätöksenteossa?
Vierailija kirjoitti:
Päätös tehdään perustuen käytössä olevaan tutkittuun tietoon, lakiin sekä stm:n ja thl:n suosituksiin. Koulujen avaaminen ei ole mikään mielipidekysymys. Missään sivistysvaltiossa ei voi tehdä päätöksiä perustuen mielipiteisiin vai pitäisikö sitä alkaa soveltamaan muussakin päätöksenteossa?
Tämä päätös pitäisi tehdä järjellä. Lasten etu etusijalla, ei se onko jollakulla sairaalapaikkoja tai tarviiko sosiaalialan yrittäjät myllyynsä materiaalia.
Sitäpaitsi nuo kaikki suositukset yms on mielipiteitä. Tietoa kun ei ole.
Mieti, jos oikeasti vastaisit jollekin nuorelle noin.
Onko se mielestäsi oikein?
Miksi ihmeessä hermostut noin ja toivot teiniä narun jatkeeksi.