" *" SUURPERHEKUUMEILIJAT viikko 27" *"
Jospa minä nyt aloittaisin vielä kerran uuden viikon; ensi viikolla tämän saapi sitten hoitaa joku muu.
Paljon en ehdi koneella tällä viikolla olemaan; luvassa on sekä töitä, että lomailua. Ja mahdollisesti yksi, lyhyt reissukin. Kerron siitä tarkemmin, jos suunnitelmani onnistuvat.
Tervetuloa.
Kommentit (50)
Kyllä nämä kesäretket on aikuisille paljon raskaampia kuin lapsille. Mieluusti heittäisin peiton korville ja koisailisin pari tuntia. Tosin täytyy sanoa, ettei varmaan kukaan väestä mellakoinut yön aikana. Kaikki nukkuivat sikeää unta yli seitsemään. Sai itsekin sinne asti siis, tosin nukkumaan en päässyt samaan aikaan kuin muksut. Oli pakko pestä koneellinen reissupyykkiä kun kakkospoika lähtee yökyläilemään kummitätini luokse tänään ja samoja vaatteita tarvitaan sielläkin. Mulla on nuori kummitäti, täyttää ens vuonna 60 ja mein lapset on siellä aina joskus saaneet kylästellä.
Puuhamaasta Mittumaari kyselit. Tekemistä löytyy aika hyvin vähän kaikenikäisille. Meidän neiti oli porukan nuorin ja vanhimmat lapset olivat 14-vuotiaita. Siellä on ihan leikkikenttätelineitten tyyppisiä, siis keinuja, liukumäkiä, kiipeilytelineitä jne. Pienempi porukka viihtyy niissä ihan hyvin. Sitten on kaikenlaisia venejuttuja ja SUURIA liukumäkiä, pomppupaikkoja, pelihalli ja sisätiloissa ihan pienimmille sopivia juttuja. Näin hellekelillä allasosasto ja suuret vesiliukumäet on ykkössuosikkeja. Pitkät jonot oli myös tähän uutuushelikopterirataan, jossa polkukoptereilla edettiin. Poikien suosikkeja tietenkin monenlaiset autoradat, niitä on paljon. Voin suositella, mutta koko päivä pitää siellä olla, koska syömispuolikin vie aikansa.
Meille kuului matkan hintaan ruokailu puhvetissa, josta sai muusia ja ranskalaisia. Muusi oli aika järkkyä, jauhesellaista. Omilla eväilläkin pärjää, siellähän pystyy keittämään ja grillaamaan. Kuopukselle meillä oli mukana purkkipöperöt, hän kun niitä syö mielellään ja mikroja on, missä sai lämmitellä. Ollaan me keitelty siellä joskus perunoitakin, silloin vain astiamäärä oli aika mahtava, mitä piti kuljetaa mukana. Onhan siellä niitä kuljetusvankkureita, jotka on ihan hyviä. Tällä kertaa pärjäsimme rattaiden kanssa, lastattiin ne täyteen ja selkärepuissa loput.
Kirkkaalla auringonpaisteella iho on koetuksella. Meilläkin miehen kasvot ja niska paloivat, hän kun ei mitään rasvoja levittele. Pikkuneidin kasvot hiukan punoittavat, rasvaa kun ei SAANUT laittaa, neiti huusi kurkku suorana jo käsivarsien rasvaamisesta. Ei ole pahan näköiset ollenkaan, etten varsinaisesti palamiseksi sanois. Muut oli jo valmiiksi sen verran ruskettuneita, et rasvaus suojas ihan hyvin. Korvalehdet pojilla kärsi, vaikka nekin rasvattiin. Aurinkolasit on hyvät olla, säästyy silmät siristelyltä.
Moneen paikkaan on kokoraja 140 cm yksi mennessä, pienemmät vain aikuisen kanssa. Laitteet on suunniteltu niin, että niihin mahtuu aina kaksi eli pienetkin pääsee vanhemman kanssa melkein mihin vain. Monen lapsen kanssa tulee vain se ongelma, että pienimmän kanssa toisen on kuitenkin aina oltava ja isommat voi mennä yksi kerrallaan toisen mukana. Jonottamiselta ei siis voi välttyä. Piiiiiiitkääääää pinnaa ja asennetta tämä on kivaa vaaditaan niin aikuisilta kuin lapsiltakin.
Tulipa sepustusta, muutaman päivän pikaistunnot koneella tais tehdä tehtävänsä. ;D
Eilen kirjoittelin taas pitkaa sepustusta joka ei sitten sivuille asti ehtinyt! Huomasin asian etta kun joku toinenkin painaa laheta-yhta-aikaa, mun tekstit ei jaksa vaeltaa koko tata matkaa...heh hee. Eli eilen mittumaarin kanssa kirjoiteltiin yhtaaikaa.
Luminalle kiitokset haleista, ja kaikista kauniista jutuista mita nyt mieleen tulee! Vielakaan tadit ei oo tanne polkenu?! Taitaa olla eksyny matkalla? Neljas viikko lahti kayntiin kaavinnasta; ens viikol kayn hakemas terot jos eivat ala! Siita sitten tan heinakuun ja ehka elokuunkin leikitaan kumeilla; paatin siis etten noita pillereita ala, vaan jatketaan hiukan rauhallisemmin noin muuten vaan!
Kuramyyralle kanssa ISO rutistus ja jaksamisia; tosi on etta paivat ovat enemman tyontayteiset kun on erityislapsia perheessa! Seuraan naapuriperhetta paivittain, mutta heilla on epileptikkopoika ja kehitysvammainen tytto - aika raskasta aidille joka on melkein 50v. Eika siis saa keneltakaan apua. Kerran on juossu talle puolelle kun poika sai kohtauksen; mulla on ' maineena' taalla etta oon ' kylmaverinen' siis en kauhistu pienesta ja mee paniikkiin niinku paikalliset! Siita vaan pojalle puukalikka suuhun kun kohtaus alkoi silmien edessa. Eika ollut raukalla diagnoosiakaan silloin viela!
Lapsoset nukkuu viela; kaks' nuorimmaista. Nain kesaisin kylla nukkumaanmenot pitkittyy hiukan, vaikka eivat koko yota hereilla saakaan olla! Pleikkaria taitavat isommat keittiossa pelata?!
Mutta nyt toiselle kaffekupilliselle! Hauskaa paivaa kaikille!!
Täällä istun koneella, kaikki tytöt hereillä ja isukki ja esikoinen nukkuvat väsyneinä heinätalkoista.
Pyykit viikkasin jo kassiin ja illansuussa ehkä lähdetään taas ajelemaan mökille.
Neiti nro 3 lähtee kaverinsa ja hänen isovanhempiensa mukaan Messilään ja viikonloppu ollaankin sitten tuttuun tapaan vaan 3 lapsosen kera.
Sunnuntaina haen sitten neidin mökille ja samalla käyn pyykkäämässä kotona ja kastelen kukat.
Ensiviikoksi olisi suunnitteilla huvipuistoreissu ja ehkä saadaan vieraitakin pohjoisesta. Muksut odottavat kovasti serkkuja kylään ja mukaan vaikkapa Linnanmäelle.
Itse odotan lomarahoja, että pääsen vihdoinkin ostamaan meille uuden sängyn. Ajateltiin ostaa vaihteeksi jenkkisänky mutta katsotaan nyt kun kierrellään, että mitä vastaan tulee.
Haaveena oli maalata lasten huoneen nyt lomalla mutta taitaa siirtyä syksyyn, tälläisillä helteillä ei kertakaikkiaan jaksa kärvistellä sisällä.
Muutenkin kohta on puolet lomasta vietetty ja ihan vaan oleskellessa aika on mennyt. Mitään tähdellistä en ole saanut aikaiseksi ikkunoiden pesua ja verhojen vaihtamista lukuunottamatta mutta en kanna huonoa omaatuntoa vaan otan loman kerrankin lomana.
Eilen sain vihdoinkin luettua sen Laila Hirvisaaren kirjan Kruununpuisto ja täytyy sanoa että aluksi oli pitkäveteinen,mutta loppua kohden parani ja oli kaikenkaikkiaan ihan hyvä.
Tänään kipaisen kirjastossa hakemassa uutta luettavaa mökille, nyt kun lukemisen makuun olen pitkästä aikaa päässyt.
Eilen kävin pikkuneitien päikkäreiden jälkeen pyöräilemässä lähikaupassa ja leikkipuistossa ja täytyy sanoa, että oli ihan mukavaa kaikkien näiden vuosien jälkeen ja taidan tänäänkin ajella pikkuretken.
Nyt menen laittamaan pyykit kuivumaan ja sitten mietin mitä seuraavaksi tekisin..tunnetustihan ne työt ei ihan heti lopu vaikka houkutus on suuri olla tekemättä mitään !!
Mukavaa päivää teille ihan kaikille !!
T: Isotikru kera laumansa
Täällä lomalta palailtu ankeissa tunnelmissa. Kp 1 tänään. Alkaa tosiaan oleen jo luovutusfiilis. Pitikin tulla se keskenmeno huhtikuussa. Tuntuu et se on jotenkin kohtuutonta 9 kuukauden yrityksen jälkeen. Nyt on jo vuosi takana yritystä. Eipä taida enää vauvaa tulla meidän perheeseen. Kai se on pakko alkaa asennoitua siihen. En tiedä missä on vika kun on näin vaikeeta tällä kertaa tää raskautuminen. Ois pitänyt aloittaa yritys varmaan heti silloin kun kuopus synty. Hyvä olla jälkiviisas.
Loma sujui muuten hyvin. Lapset viihtyi mökillä eikä olis pois malttaneet lähteä. Nyt pitää lähteä isompien poikien kaa keräämään mansikoita. Mies lähti kauppaan kuopuksen ja tytön kaa.
Sori omanapainen purkaus. Palaan myöhemmin lukemaan pinoa paremmin. Nyt täytyy rientää. Pojat palasivat jo mansikkamaalta omat kipot täynnä.
Shannon ankeissa tunnelmissa
Eilen jo itse asiassa kotiuduttiin, mutta nyt vasta joudan kirjoittelemaan ja lyhyesti nytkin, kun on ruoka pian valmis ja poika 1v9kk näyttää kattavan pöytää omatoimisesti...
Kiva oli reissu, mutta kuten arvelinkin, pikku pojassa oli aika lailla pitelemistä; itse tahtoi laivalla juoksennella ja hytissä taas oli kivoja puhelimen näppäimiä ja vessassa kaikkea jännää..parasta oli, että ihan itse ylettyi avaamaan oven ja pääsi tuhotöihin!!
Pientä valittamisen aihetta kuitenkin löytyi laivalta ja taidammekin tehdä pienen kirjelmän Siljalle. Siivous mätti, hytissä rikkinäinen tuoli, kahviloissa sai itse raivata pöydät siistiksi, jos halusi istumaan jne...
Tukholmassa käytiin Wasa-museossa ja kaupungilla.
Nyt sitten pyykätään urakalla ja palaillaan arkeen.
Shannonille ja muille tädin yllättämille pahoittelut!
Pöytää kattamaan,
Suviruusu
No, helpollahan nuo synttärit menivät, kun kaikki vieraat on jo niin isoja niin eihän niistä mitään vaivaa ole. Leivonnaiset sain juuri ja juuri valmiiksi ennen vieraiden tuloa ja sitten sainkin olla ihan omassa rauhassa lapset kun enimmäkseen olivat ulkosalla. Nyt odotellaan aikuisvieraita saapuvaksi hetkenä minä hyvänä. Esikoinen kovasti väittää että nämät ovat sitten viimeiset lastenkutsut mitkä hän järjestää:) Voipi mieli vuodessa muuttua.
Shannonille pahoittelut tädistä. Enpä osaa oikein löytää hyviä lohdutussanoja, mutta *lohtuhalin* lähetän täältä.
Eipä meillä tänään sen ihmeempiä. Tuntuu että nyt on päivät täynnä siivousta ja leipomista. Huomenna lähdetään miehen kanssa ihan kahdestaan iltaa viettämään. Mun sisko on miehensä kanssa tulossa lapsenvahdiksi. Ihanaa kun saa vain olla ja nauttia olostaan. Lauantaina meillä onkin puutalkoot. Pitää saada kaikki puut (joita on kauheat pinot tuolla mäessä) heitettyä sisälle. Ei ole mun herkkutouhuani näillä helteillä ja tällä allergianuhalla, ei tosiaan.
Nyt jatkamaan.
Medison+5
Täällä luen päivän kirjoituksia ja aika alas oltiin pudottu, huhuu missä kaikki ovat ? noh ei tälläisellä helteellä jaksa notkua koneella.
Sain vähän kotihommia pientä siivousta jne tehtyä ja leivoinpa Katariinan kakun ensi viikkoisia vieraita varten pakastimeen.
Aamupäivästä ajellaan mökille ja esikoiselle tulee kaveri mukaan kun tuntui muuten olevan niin vastenmielistä tuo mökkeily !!
Alkaa olla poju pahassa iässä kun syksyllä 13- v täyttää mutta saa tottua ajatukseen että mökillä me viikonloppuja ja lomia vietetään.
Mä olen varmaan oikea tyränni kun en anna lasten mielipiteiden tälläsessä asiassa vaikuttaa mutta täysikäisenä hummatkoon ja viettäkööt vapaa-aikansa miten parhaakseen näkee !!
Mutta nyt menen makoilemaan hetkeksi sohvalle telkkaria katsomaan ja sitten " ukkumaan " hmm ovisajat ovat tuloillaan ??
t. Isotikru + 4
Ihan ensiksi pahoittelut Shannon 75!
Joo, kyllä se täti meillekin on tulossa kylään. Olo muuttui eilen jo niin tutun inhottavaksi; supistelee jo todella rajusti. En kiellä etteikö vähän tympisi, mutta toisaalta meillä tätä aktiivista " yritystä" on ollut vasta pari kiertoa.
Tilaan heti reissusta kotiuduttani ne ovistestit. Teen niitä pari, kolme kiertoa ja tilaan sen jälkeen ajan gynikselle. Mikäli ovulaatio tulee suht. säännöllisesti ja lääkärikin näyttää ns. vihreää valoa jatkamme tätä projektia ainakin ensi vuoden syksyyn asti. Kuinka kauan minä kehtaan tällä palstalla roikkua, niin se onkin sitten jo toinen juttu...
Meillä on valunut huoneesta toiseen kovasti hiljainen nuori mies; ukkeli astuu armeijan harmaisiin maanantaina. Vielä keväällä se tuntui ihan kauhealta, mutta jotenkin sitä on ajatukseen jo niin tottunut. Ja rehellisyyden nimissä täytyy todeta, ettei häntä tänä kesänä ole täällä juuri muutenkaan näkynyt; hän on töistä tulleessaan notkunut joko koneella tai kavereidensa kanssa.
Häviän nyt muutamaksi päiväksi. Huomisen pyhitämme kokonaan perheelle ja aikaisin sunnuntaiaamuna lähden minä sinne reissuun, jes!!!! Hyvää, kesäistä ja kaunista viikonvaihdetta kaikille!
Aamu alkoi jo 07 mutta vasta kinkesin itseni koneen ääreen ja kumoan kupposta kahvia.
Pikkumies remontoi sahalla ja ruuvimeisellillä(muoviset toki!)terassia!
Meidän reissuun lähtö siirtyi päivällä,lähdemme vasta lauantai aamuna.Nyt ajattelinkin pakata poppoon rannalle.
Meillä on kamala ongelma tämän nuorimman kanssa.Hän lyö,repii ja satuttaa meitä vanhempia ja sisaruksiaan.Mikään ei tunnu auttavan.Kaikki kiukunpuuskat purkautuu " väkivaltana" meihin tai isompiin sisaruksiin.Olen ottanut kovin kädestä kiinni hänen yrittäessä lyödä ja kieltänyt.olen nostanut jäähylle pinnasänkyyn.Pitänyt tiukasti sylissä.kaikki keinot tuntuu olevan käytetty.Ja tämä toistuu MONTA kerta päivässä.Eilen puri kovin 6v siskoaan.ihan vaan huvikseen.
Antakaa jotain tehokkaita keinoja,apuja!!!!Vai onko tämä toivotonta???Olen jo alkanut miettiä kaikkea ADHD ym väliltä mikä tämän aiheuttaa vaiko vain erittäin kova uhma!!??Nytkin raivoaa ja huutaa tuossa vieressä,ensin raavittuaan ja lyötyään minua...
Palaan...
Jos siis jotain hyviä vinkkejä tai kokemusta otan kaiken enemmän kuin kiitollisena vastaan!!!
Omaanapaa:jalkoja särkee.Uskon ettei meille tulossa vauvaa-jalkojen särky on ensi oire menkoista mulla.Ja sitä kestää sen viikon sinne kk alkamiseen asti!Varmasti sitten alkavat reissussa=(
Kuramyyrälle ja pojalle voimaa kestää uusi elämäntilanne!!!
shannonille pahoittelut!!!!
levinia,tervetuloa takaisin palstavahvuuteen!!
Muuta en nyt muista!Palaan siis kun muistan!
leanna ja kersat sekä kp 22/28
Meillä on esikoisen synttärit tänään ja hänellä on kaksi yövierasta. Ihmeen hyvin tytöt kyllä menivät illalla nukkumaan. Taisivat olla aika väsyneitä kun eilen oltiin mökillä uimassa ja taisivat nuo muksut uiskennella ainakin viisi-kuusi tuntia. Ei sitä itse vaan jaksaisi.
Illalla me mennään isännän kanssa sitten kahdenkeskeiselle reissulle. Ihanaa. Odotan kovasti että saa vain olla, hyvää ruokaa ja omaa aikaa.
Meillä on muuten hamsteri karkuteillä. Kolmosella on hamsteri huoneessaan ja hän on pitänyt häkkiä lattialla (tai no se on jäänyt lattialle kun neiti siivosi huonettaan pari päivää sitten). No kun häkki on lattialla, niin kuopus on käynyt vähän kurkkimassa hamsua ja häkin luukku on jäänyt raolleen. Sitten edellisyönä täällä menivät hamsteri ja koira perätysten ja sen jälkeen ei ole hamsteria näkynyt. Voitte vaan arvata mikä suru on lapsilla. Katsotaan nyt saako kolmonen uutta, annetaan ainakin vähän aikaa olla ilman että ottaa opikseen.
Leanna, tuohon tilanteeseen en osaa neuvoja antaa. Kaikki mitä itselle tulee mieleen, olet jo kokeillut. Toivottavasti tilanne selviää. Lyöminen ja pureminen ovat aina inhottavia juttuja. Toivon että joku toinen osaa auttaa.
Nyt aion mennä herättämään synttärisankarin ja hänen yövieraansa.
Medison+5
ensin oon laskeutunut sinne maantasolle eli lapsen pituudelle alas ottanut käsivarsista kiinni ja vaatinut katsekontaktia selittänyt miksi niin ei saa tehdä, (rauhallisella äänellä lapsenkanssa ei koskaan kanata aloittaa huutakolpailua) ja vaatinut anteeksipyyntöä, selittänyt että äiti rakastaa kovasti eikä niin saat toimia. ja mikäli tekee uudestaan päätyy jäähypenkille. Joka on muuten hyvä olla aina sama ja samassa paikassa.
ja jäähy kestää esim 4v= 4 min, 5v=5min, 6v=6min. jne. ja jokaisesta hepulista penkillä jos lähtee pois sieltä ilman lupaa tai no repii vaikka tapetteje huutelee sieltä niin jokaisesta " mokasta" tulee minutti lisää.
Oma sänky ei koskaan ole hyvä jäähypaikka, koska se on nukkumista varten ja tällöin sen pitäisi olla hyvä ja posiitiivinen paikka ei rankaisu koppi. Oma huonekkin on huonopaikka koska siellä on lelut joilla voi itseään viihdyttää ja silloin taas rankaisu ei enään olekkaan rankaisu.
Ja sitten tuollaiselle äkikselle on hyvä muistaa kehua kehua kehua. kaikista pienistäkin positiivisista asioista olise vaikka omanmukin tiskipöydälle tuominen. Koska hän hakee huonolla käyttäytymisellään huomiota.
Ja hyvistä töistä voi vakka paljita, kun on 5 hyvää työtä niin saa vaikka extra jätskin tai jotain ja niitä voi kerätä vaikka omilla jääkaappimagneeteilla, tarroilla tai jollain ja jäähystä miinustetaan aina yksi pois eli se tavoite menee kauemmaksi siitä palkkiosta.
meillä toiminut meidän rasavillien kanssa tämä tosi hyvin.
toki meitin villevallatoneemelille tulee välillä näitä kohtauksiaan, mutta kukas nyt ei välillä saisi hepuleita.
Ai niin ja tällaisille vilkkaille rasavilleille on tosi tosi tosi hyväksi _säännöllinen_ päivärytmi.
Ikää kun pojalla vasta 1v10kk .
Anteeksi ollaan vaadittu pyytämään,hänellä se tosin tarkoittaa halaamista ja pussaamista,kun ei puhua viellä osaa.
Pinnasängyssä hän ei nuku enää,en vain ole sitä ehtinyt laittaa pois.On ollut tavaran säilytys paikkana.
Pieni ei ymmärrä että satuttaa toimillaan,se on vaan hauskaa saada sisarukset kiljumaan.
Ja hyvistä töistä voi vakka paljita, kun on 5 hyvää työtä niin saa vaikka extra jätskin tai jotain ja niitä voi kerätä vaikka omilla jääkaappimagneeteilla, tarroilla tai jollain ja jäähystä miinustetaan aina yksi pois eli se tavoite menee kauemmaksi siitä palkkiosta.
Tämäkin toimii erittäin hyvin meillä 4v ja muille lapsille muttei alta 2v voi ymmärtää=)
Ai niin ja tällaisille vilkkaille rasavilleille on tosi tosi tosi hyväksi _säännöllinen_ päivärytmi.
Ja rytmi meillä on enemmän kuin säännöllinen=)
Mutta ihan oikeesti,alkaa epätoivo iskeä kun tuntuu ettei mikään auta.
En tiedä enää muuta kuin tarjota turvallista syliä.Mutta jotenkin on tilanne purettava.
Puhun ihan varmasti 2v neuvolassa mutta sinne vielä hetkinen aikaa!
Jos tulee lisää vinkkejä otan mielihyvin vastaan!
Leanna
Eli tuo kaikki käytös voi johtua siitä, ettei saa itseään ymmärretyksi.
Meillä mun tällähetkellä vanhin 14v. oli juuri tuommonen alta 2 vuotisena, kun ei saanut muita ymmärtämään itseään niin sitten purki se turhautumisensa noihin väkivaltatekoihin.
Muistan kerrankin, kunmeitin vanhin tuli ja puri minua niinpurin takasin ja sanoin, olikos kivaa. siis en purrut mitenkään kovaa, vaan otin käden ja laitoin kevyesti hampaat kiinni. mutta pieni näkee sen kamalana tekona. tai siis ainakin meitin pojalle riitti. kun äippä tekeekin samoin kun minä huiks se oli kamalaa. ja raapimisesta samaiselle jannulle olen näpäyttänyt sormille, en siis kovaa mutta siis niinsanotulla " soo soo" sormlla kevyesti, ja sanonut että _ei_. eli ei siis mitään kipuatuottaen vaan voimisten hiukan niitä omia sanoja jotta ymmärtää mitä kielletään. siis ymmärtikös tästä mitään? . Ja kunpoika oppi puhumaan niin kaikki väkivalta kaikkosi. niin ja noilla teko teosta systeemillä tilanne helpottui, kun oppi yhdistämään kiellon siihen mitä oli tehnyt.
Kun välttämättä alta 2 v. ei tajua jos aikuinen rupeaa selittämään ummet ja lammet. esim. ei nyt kyllä teit pahasti et sinä saa raapia, kun se sattuu ja nyt sitten..plaplaa plaa.......... se lapsi muistaa tasan tarkkaaan sen että ei nyt kyllä, ja plaa plaa plaa....
yksinkertaisuus on valttia pienille ihmisille, muuten kaikki menee toiseesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
ihan samoin, kun meitin tokanuorin 4v kysyi multa mistä aiti lapset tulee? vastasin äisdin mahasta, seuraava kysymys oli , että mistä se sinne menee? vastasin isi antaa siemenen. poika tähän aha ja meni matkoihinsa. eli yksinkertaisesti virsi kaunis.
Ja tosiaan lasta ei saa satuttaa!!
Nyt on koko lauma kasassa ja sen kyllä huomaa ;o) Heti pääsi isojen pyykkivuorta pesemään, onneksi osa vaatteista oli pesty reissussa, kun kuukaudeksi sai aika tavalla niitä pakata. Kovin on lapsilla kello sekasin,
ed. yönä nukkuivat vaan 2 tuntia, nyt nukkuvat molemmat vielä.
Shannonille lohtuhali täältäkin. Ei ole raskautuminen näköjään helppoa meilläkään. tosin on vasta viides yrityskirto menossa, nyt kp6. Edellisiin verraten uskoin että pari-kolme kiertoa tarttis yrittää ja sit tärpin tullessa joko odotus jatkuu tai sitten ei, mutta tää kroppa ei ollut mun kanssa samaa mieltä asiasta. Nyt pitäis kp15 taas terolutit syödä ja vissiin ens kierrossa vielä. Onnistuin (ainakin toistaiseksi) asennoitumaan tähän meidän yritykseen rauhallisesti. Joskus miehen kanssa suunniteltiin että mikäli vielä vauvan saamme niin ennenkuin ollaan 35v ja siihen vielä onneksi pari vuotta. Ja jos ei vaavia siihen mennessä kuulu niin sit annetaan asian olla.
Leannalle voimia uhmaikäisen kanssa. Meillä ei kukaan muksuista ihan kamalan agressiivinen ole ollut mutta pikku-ukko kyllä saa aikamoisia hepuleita vielä kerran pari päivässä. Välillä tuo " pakkohali" auttaa välillä taas homma menee nauruksi kun " läppäsen" takasin siitä tulee leikki eikä poikakaan lyö vaan ne on sellaisia kevyitä tökkäisyjä, hähän niinkuin hippa tyyliin. Mutta poika täyttää syksyllä jo neljä. Pureminen kyllä on ollut molemmilla pojilla melkein ongelma pienempänä. Isommalla kesti 3-4kk n.1.5 vuotiaana ja loppui vasta kun purin takaisin. Pienemmällä kanssa muutaman kuukauden mutta oli jo yli 2v ja lopetti vasta kun veikka puri takaisin. Kummankaan kohdalla ei siis kielloilla ollut mitään tehoa.
Nyt täytyy aloitta leipomus-projekti. Tänään kolmosen syntymäpäivä, vieraat tulevat kaikki huomenna =o)
Hyvää mökki yms. viikonloppua kaikille!
Marlett
rölli:
Eli tuo kaikki käytös voi johtua siitä, ettei saa itseään ymmärretyksi.Meillä mun tällähetkellä vanhin 14v. oli juuri tuommonen alta 2 vuotisena, kun ei saanut muita ymmärtämään itseään niin sitten purki se turhautumisensa noihin väkivaltatekoihin.
Muistan kerrankin, kunmeitin vanhin tuli ja puri minua niinpurin takasin ja sanoin, olikos kivaa. siis en purrut mitenkään kovaa, vaan otin käden ja laitoin kevyesti hampaat kiinni. mutta pieni näkee sen kamalana tekona. tai siis ainakin meitin pojalle riitti. kun äippä tekeekin samoin kun minä huiks se oli kamalaa. ja raapimisesta samaiselle jannulle olen näpäyttänyt sormille, en siis kovaa mutta siis niinsanotulla " soo soo" sormlla kevyesti, ja sanonut että _ei_. eli ei siis mitään kipuatuottaen vaan voimisten hiukan niitä omia sanoja jotta ymmärtää mitä kielletään. siis ymmärtikös tästä mitään? . Ja kunpoika oppi puhumaan niin kaikki väkivalta kaikkosi. niin ja noilla teko teosta systeemillä tilanne helpottui, kun oppi yhdistämään kiellon siihen mitä oli tehnyt.
Kun välttämättä alta 2 v. ei tajua jos aikuinen rupeaa selittämään ummet ja lammet. esim. ei nyt kyllä teit pahasti et sinä saa raapia, kun se sattuu ja nyt sitten..plaplaa plaa.......... se lapsi muistaa tasan tarkkaaan sen että ei nyt kyllä, ja plaa plaa plaa....
yksinkertaisuus on valttia pienille ihmisille, muuten kaikki menee toiseesta korvasta sisään ja toisesta ulos.ihan samoin, kun meitin tokanuorin 4v kysyi multa mistä aiti lapset tulee? vastasin äisdin mahasta, seuraava kysymys oli , että mistä se sinne menee? vastasin isi antaa siemenen. poika tähän aha ja meni matkoihinsa. eli yksinkertaisesti virsi kaunis.
Ja tosiaan lasta ei saa satuttaa!!
Meillä myös muistaakseni neiti nro 3 oli kova puremaan ja päiväkodin ope siihen kertoi miten oli saanut purevan lapsen lopettamaan.purrut lasta hellästi ja näyttänyt miltä se tuntuu(Neiti 3 ei siis ollut päiväkodissa vaan isosisko eskarissa ja siellä kerroin ongelmasta,sivuasian huomautuksena)Tyttö löpetti näin puremisen.Yritin kerran samaa keinoa pojalle,mutten saanut mitään hyvää aikaiseksi.
Tohon ei on ei ja kyllä on kyllä niin vaikka tietää mikä asia on ei menee hymyillen ja uhmaten pahantekoon.katsoo oikeen ilkikurisesti taakseen ja tekee temppunsa...
Jotenkin tuntuu niin hankalalta tapaukselta.Kiitos kaikista vinkeistä,Rölli!
Leanna
Leannalle voimia uhmaikäisen kanssa. Meillä ei kukaan muksuista ihan kamalan agressiivinen ole ollut mutta pikku-ukko kyllä saa aikamoisia hepuleita vielä kerran pari päivässä. Välillä tuo " pakkohali" auttaa välillä taas homma menee nauruksi kun " läppäsen" takasin siitä tulee leikki eikä poikakaan lyö vaan ne on sellaisia kevyitä tökkäisyjä, hähän niinkuin hippa tyyliin. Mutta poika täyttää syksyllä jo neljä. Pureminen kyllä on ollut molemmilla pojilla melkein ongelma pienempänä. Isommalla kesti 3-4kk n.1.5 vuotiaana ja loppui vasta kun purin takaisin. Pienemmällä kanssa muutaman kuukauden mutta oli jo yli 2v ja lopetti vasta kun veikka puri takaisin. Kummankaan kohdalla ei siis kielloilla ollut mitään tehoa.
Juuri näin musta tuntuu,Kielloilla ei mitään tehoa.Hymyilee vaan=)
L
Ensiksi kiitos kaikille myötätunnosta ja lohtuhalauksista. On tää ollu niin rankka juttu tää vauvakuumeilu. Kai sitä pitää taas kerran suunnata katseensa uuteen kiertoon. Jotenkin ei pysty luopumaan toivosta kun sitä vauvaa kerran niin kovasti haluaa.
Meillä on menny päivärytmi ihan sekaisin lomailun myötä. Tänään herättiin koko porukka vasta 9.45. Eilen lapset saatiin nukkumaan vasta vähän ennen yhtätoista. Pitäisi kyllä yrittää taas päästä takaisin normaalirytmiin, et jäisi itsellekin enemmän sitä rauhallista iltaaikaa lasten mentyä nukkumaan.
Leanna:tuo sun kuvaus teidän kuopuksesta kuulosti juuri tarkalleen samanlaiselta kuin mitä meidän kuopus on. Hän myös puree, lyö ja repii toisia. me ollaan myös kokeiltu nuo kaikki samat keinot, eikä mikään tunnu auttavan. Muutenkin uhmaa ja omaa tahtoa riittää. Kaikki pitää tehdä itse. Ja jos asiat ei mene niinkuin herra haluaa, huuto on hirmuinen ja tavarat lentelee. Syliote on se mitä eniten käytän. Jäähy ei oikein toimi, koska poika tulee pois jäähypaikastaan jatkuvasti. Joskus oon laittanut pinnasänkyyn, joka ei myöskään ole meillä enää nukkumiskäytössä. Toivon vaan et menee iän myötä ohi tuo kamala käytös. Oon myös miettinyt AD/HD:tä, koska kakkospojalla on tuo ylivilkkausdiagnoosi. Kuopus on tosin huomattavasti vilkkaampi kuin kakkospoika tuon ikäisenä.
Kuramyyrä: Tsemppiä kovasti sun pojalle ja koko perheelle uuteen elämäntilanteeseen.
Medison:Kiva et synttärit sujui hyvin. Taitaa nuo lasten synttärit helpottua iän myötä. Meillä vielä viime lokakuussa esikoisen kaverisynttärit oli aikamoista hulinaa. Esikoinen on nyt siis 9-vuotias. Mukavaa ja rentouttavaa kahdenkeskistä iltaa teille.
Isotikru:Mä oon myös lukenut ton kruununpuiston sekä kaikki muutkin Laila Hietamiehen/Hirvisaaren kirjat. Olin samaa mieltä, et aluksi kirja oli pitkäveteinen, mut parani loppua kohden, ja olikin sit lopuksi tosi hyvä.
Tänään taas hommaa riittää. Pitäisi imuroida ja pestä loput lakanapyykit reissun jäljiltä sekä muutakin pyykkiä. Yksi koneellinen tuolla jo pyörii. Nyt on pakko mennä ruoanlaittoon. Josko sais edes hieman päivärytmiä käännettyä parempaan suuntaan.
Shannon+ 4
Rahaa tulin siirtelemään tilitä toiselle (millään tilillä ei tunnu taas olevan rahaa ja vasta viikon päästä tulee palkka, plääh..) ja pakko oli tännekin kurkata..
Ei kummempia, hellettä piisaa ja kotihommia ja rannassa ollaan käyty... Ja jälleen tänään olisi ajatuksena mennä ajoissa nukkumaan, mutta nää valoisat kesäillat houkuttaa aina vaan valvomaan..
Mukavaa viikonloppua kaikille,
Mittumaari
Tänään sain lopultakin varattua ekan neuvolan. Ensi torstaina on ja pelottaa se(kin) valtavasti. Että mitä jos sykettä ei kuulu, kuten kävi viime kerralla.. Huoh. Viikkoja silloin ultran mukaan 11+0 ja muilta neidoilta kuulunut syke jo 9+ eli periaatteessa pitäisi kai kuulua, jos kaikki ok... Neuvolatäti se vaan sitkeästi laskee viikot menkoista, vaikka sanoin käyneeni ultrassa eli hänen laskujen mukaan mennään ensi viikolla jo kolmattatoista raskausviikkoa..
Tuulitii ja muutkin Puuhamaassa käyneet, minkä ikäisille se on paras paikka ja mitä kaikkea touhua sieltä löytyy? Kokemuksia otetaan mielellään vastaan myös Visulahdesta ja Kesämaasta yms. Me ollaan pitäydytty tähän asti Muumimaailmassa ja Tykkimäessä ja tänä kesänä aiotaan lisäksi muun reissun yhteydessä pistäytyä Ti-Ti nallen taloa ihastelemassa, meidän neitojen ikäjaukauma kun on siis 2v.-6v.
Levinialle menkkoja toivotaan täältä, muistan kun itsekin odotin niitä tammikuussa, jotenkin niiden alkaminen kertoi, että kroppa toimii taas.. Itse halusin odottaa kahdet menkat ennen uutta yritystä, koska gyneni näin suositteli, samoin Leanna, joka kertoi, että kun hän tuli keskenmenon jälkeen heti raskaaksi, niin myös se raskaus meni kesken. Joten ajattelin, että jos odotan kahdet menkat, ei minun tarvitse syytellä itseäni, jos jokin menee jälleen pieleen, kun olen siis kaiken inhimillisen tehnyt asian eteen. Mutta tokihan monella on mennyt raskaus hienostikin, vaikka on alkanut heti keskenmenon jälkeen ja toisaalta kuulemma heti km:n jälkeen myös raskautuu helposti..
Eipäs kummempia, iltapalalle ja nukkumaan. Kiitos kaikille, jotka kertoivat omista iltapahoinvoinneistaan, varmasti väsymys just yksi syy. Minäkään en oksenna, mutta viittä vaille on ja mieluusti jopa oksentaisin, jos yhtään auttaisi..
Mittumaari