Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääsee ravitsemusterapeutille? Ongelmana alipaino ja syömishuolet

Vierailija
26.04.2020 |

Mulle on syömisestä tullut pieni ongelma. Olen alipainoinen ja painan 46 kg. Mulla ei ole syömishäiriötä, mutta ajattelen ruokaa vähän liikaa. Ruokahaluni on aika huono ja olen tajunnut syöväni liian vähän ja joskus syöminen unohtuu. Minulle tulee ähky ihan pienestä annoksesta. Ahdistaa lukea netistä ohjeita terveelliseen syömiseen, koska joka päivä eri ruoka-aine on pannassa. Minulla ei ole nykyään täysin terve suhtautuminen ruokaan, vaikka en mitenkään tietoisesti yritä laihduttaa. Liikun aika paljon ja siihen nähden syö liian vähän.

Minulla on sairaus, joka voi vaikuttaa ruokahaluun. Lisäksi kärsin anemiasta ja olen todella väsynyt. Liikunta ei piristä. Mulla on myös jotain suolistovaivoja, joista en ole puhunut koskaan lääkärissä. Kärsin mahan turvotuksesta ja vuorotellen ripulista ja ummetuksesta. Olen puhunut laihtumisesta lääkärissä ja on otettu verikokeita, mutta syömisestäni ei ole puhuttu mitään.

Voinkohan päästä ravitsemusterapeutille? Haluaisin lihoa terveellisesti, mutta ahdistaa netissä vastaantuleva tietotulva.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin valinnasta kiinni. Osa pääsee, osa ei. Voit mennä sinne myös itse, kunhan maksat.

Lähtökohtaisesti sinulla tulee olla tietysti jokin sairaus, jotta lääkäri voi sinut eteenpäin laittaa. Tällä hetkellä pikku asioista ei pääse lääkäriin, eli ei kannata pettyä jos apua ei saa justnytheti. Tai ollenkaan. Resusrssit eivät ole ennenkään riittäneet kaikkien auttamiseen.

Vierailija
2/7 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsavaivojesi syy voi olla IBS eli ärtyvä suoli. Ei vaarallinen, mutta vaatii ruokavalion tsekkausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla ei ole syömishäiriötä niin on sinulla ainakin syömishäiriöön viittavia ajatuksia, jos ruuan ajatteleminen vie paljon aikaasi ja jopa ahdistaa. Jos huonosti käy voi oikea syömishäiriö puhjeta jossain vaiheessa. Kirjoitit, että liikut paljon ja syöt siihen nähden liian vähän. Tiedät tämän ja kuitenkin kirjoitat, ettet tietoisesti laihduta. Oletko varma, ettet ainakin jollain asteella ole iloinen siitä, että poltat kaloreita enemmän mitä saat ruuasta. Jonkin asteista syömishäiriötä sairastavana voisin ajatella juuri noin.

Vierailija
4/7 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ravitsemusterapeutilla käymistä yksityisellä. Voisit hyvin hyötyä siitä, ja kuvauksesi perusteella syöt aika vähän joten todennäköisesti sinulla on siihen varaa.

Vierailija
5/7 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene hoitoon heti.

Vierailija
6/7 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiselle voit varata ajan netistä ihan tuosta vaan. Itse kävin laihdutuksen takia useamman käynnin, ja olen tyytyväinen: sain hyvät yksilölliset ohjeet joissa otettiin huomioon myös mieltymykseni ja elämäntapani, ohjeita säädettiin edistymisen mukaan. Aloittaessani painoin 110 kg ja söin pelkkää ”roskaa” nyt 2 v myöhemmin 61 kg ja syön pääosin terveellisesti mutta välillä saa rentoillakin. Eikä mikään ruoka-aine ole totaalikiellossa.

Vierailija
7/7 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sua ahdistaa?

Ota yhteyttä psykiatriin. Voit saada lääkityksen joka tasaa mieltä ja auttaa noissa pakkoajatuksissa ja todennäköisesti lisä ruokahalua. Vai etkö halua juuri sitä pohjimmiltaan?

Mä sain itse apua bulimiaan ja sekamuotoiseen syömishäiriön aikanani toimivan lääkityksen. Psykka sanoi suoraan että valitettavasti keskusteluapu on kiven alla ja siksi lääkitys, pahoitteli itsekin. En myöskään saanut lähetettä ravintoneuvojalle koska "mä jo tiedän kaiken".

Ravitsemusterapeutti osaa antaa ohjeet syömiseen, mutta se on kiinni itsestä noudattaako niitä.

Suolistovaivoissa käänny rohkeasti lääkärin puoleen, moni ei tule ajatelleeksi että ne vaikuttavat mielialaan ja koko hyvinvointiin.

Minkä ikäinen olet?

Its hain apua vasta kolmekymppisenä, oli pakko kun en halunnut enää tuhlata ja uhrata elämääni sille. Siinä vaiheessa olin kadottanut vuosia lähes 20, toivottavasti haet apua paljon aiemmin.

Alipainoinen ja syömishäiriöt vaikuttavat myös hedelmällisyyteen negatiivisesti, on ikävä myöhemmällä iällä vakiintuneessa parisuhteessa miettiä onko itse aiheuttanut lapsettomuuden itselle ja kumppanille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi