Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua ottaa huomioon kasvissyöjiä juhlissani

Vierailija
03.07.2006 |

Minusta on ihan älytöntä että juhlissa pitäisi ottaa kasvissyöjät huomioon varmuuden vuoksi. Sehän on ihan oma valinta ettei syö lihaa. Allergia on järkevä syy koska se on terveydellinen. Ihan sama kuin mä alkaisin vaatia että olen juustonsyöjä. Laittakaa sitä jossain muodossa mut älkää sekottako kasvisten sekaan koska en halua syödä juustoa koska se on osunut hyi olkoon kasviksiin. Toki jos paras ystävä sanoo että on kasvissyöjä teen hänelle kasvisruoan samoin kuin jos tietäisin ettei hän pidä kalasta niin grillaisin lihaa. Mutta että emäntänä pitäisi automaattisesti varautua kasvissyöjiin. En ymmärrä miksi pitäisi.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tällaisia henkilöitä tiedä muita kuin Wagnerin, joka sekään ei taida olla henkilö.

Vierailija
42/58 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vegaanius on vakaumus, jos olet vegaani et voi syödä lihaa. Lihansyönti taas ei ole vakaumus, jos syöt lihaa, voit yhtä hyvin syödä kasviksiakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitenkin käyttävät eläinperäisiä tuotteita ruoissaan (liivate, kananmuna), niin voisiko tehdä liharuokaa lihaa syövälle ihmiselle? Tuo vegaanius on tietysti asia erikseen, kun ei käytetä mitään eläinperäisiä tuotteita ruokavaliossa, vaatetuksessa tai muussakaan.

Lihansyönti ei tietysti sinällään ole vakaumus, mutta minulla on " vakaumuksena" syödä mahdollisimman monipuolista ruokaa, johon kuuluu myös liha.

Vierailija
44/58 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän itsekin kuinka hankalaa on kestitä joukkoa ystäviä, joista yksi on kasvissyöjä, toinen allerginen kalalle, yksi tomaatille... Maitoallergiat tietysti päälle. Kun oma perheeni (onneksi) syö kaikkea ilman allergoita tai muita rajoituksia on vaikea keksiä joskus uusia reseptejä, kun kokemuksen tuomaa oppia ei ole. Teen yleensä sitten ainakin jotain salaattia jossa ei ole kalaa eikä lihaa ¿ eikä edes tomaattia ¿ (ankeaa!) jotta ainakin on jotain mitä jokainen voi syödä... Ja kyllä pännii vaikkei kai saisi, kun tekisin mieluummin yhden " ison" tarjottavan kuin lukuisia pieniä.

Vierailija
45/58 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat kaikki ainekset eri kippoihin ja siitä saa jokainen annostella itselleen sopivia aineksia. Esim. salaatinlehdet, kurkku, tomaatti, sipuli, feta, kala, oliivit, makaroni, juusto, riisi, paahtopaisti...

Vierailija
46/58 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jollekin edelliselle vielä, kasvissyöjä EI VOI syödä lihaa ainakaan jos lkasvissyöntiä on jatkunut kauan. Itse olen nyt 34 vuotias ja ollut kasvissyöjä melkeinpä koko elämäni. Kuulemma lapsena mummit antoivat joskus lihaa ja äitikin, että suolistoni kehittäisi bakteerin, joka lihan sulattamiseen tarvitaan.

Alle kouluikäisenä söin siis satunnaisesti lihaa ja silloin se ei aiheuttanut kovaa vatsaa kummempia oireita. En tosin koskaan pitänyt sen mausta ja varsinkin lasten suosikki makkara oli minusta oksettavaa. Kun ymmärsin koululaisena vanhempieni eettisen vakaumuksen liha jäi.

Lihan sulattamisessa tarvittava bakteeri on suolistostani todistettavasti kuollut -- kun yritin mummoni mieliksi maistaa kalaruokaa (söin noin 2-3 ruokalusikallista kalaa vanhan ihmisen mieliksi -- oli muuten hyvää :)) sain aivan järkyttävät, viikon kestävät vatsavaivat... En suosittele kellekään äkkilihaa " emännän iloksi" -- oli todella tuskalliset seuraamukset. MOnen allergisen oireet ovat huomattavasti lievemmät...

Meillä ei tarjoilla lihaa sillä kyse on vakaumuksesta. Vieraat otetaan silti huomioon ja pyrin valmistamaan itse kullekin sopivaa syötävää, aina. Juhlissamme ovat viihtyneet niin lihansyöjät kuin vegaanitkin eikä kukaan ole koskaan nyrpistellyt. Johtunee asenteesta -- en julista omia valintojani enkä itse koskaan vaadi erityiskohtelua. Lisäksi osoitan kaikin muinkin keinoin kuin ruoan avulla välittäväni kanssaihmisistäni ja kunnioittavani heitä. Itse jätän juhlissa tms. syömättä, jos sopivaa ei löydy, mutta tällaista ei ole käynyt kuin kerran, 90-luvun alussa sunnuntai-iltana rovaniemeläisessä hotellissa :)

Vierailija
47/58 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla joidenkin periaatteella pitäisi sitten tehdä hyla, gluteiiniton, munaton, sekä huomioida muutkin allergiat jos vaan jollain sattuu olemaan joku näistä.

Oma on ongelma, jos eivät ilmoita asiasta.

Kavissyöjät ovat ehkä yleistymässä, mutta on vielä sen verran harvinaisia, etteivät voi olettaa heille olevan automaattisesti vaihtoehtoa.

Vierailija
48/58 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä tiedot ovat meillä edelleen muistissa. Aina kun meille on tulossa vieraita tarkastan listasta mitä kukakin voi syödä. Moniallergisten kohdalla soitan ja kysyn vielä onko ruokavalioon tullut muutoksia. Mieestäni on mukava tehdä ruokaa, joka sopii kaikille. Meille ei ole kenenkään tarvinnut tuoda omia eväitä.

Tietenkään niitä juhlia ei ole pakko järjestää, jos tuntuu kauhean vaikealta.

Vierailija
49/58 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletetaan automaattisesti, että pelkkä kasvisruoka riittää.. pitäisi minun mielestä huomioida puoli toisin.

Lisäksi olisi hyvä, jos ilmoitetaan ennakkoon jos pitää olla gluteenitontia/maidotonta tarjolla. Tulee aika kalliiksikin tehdä jokaiselle mahdolliselle allergikolle omat ruuat, tietämättä onko joukossa esim. yhtään keliaakikkoa.

Vierailija
50/58 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihansyönti voi yhtä hyvin olla vakaumus siinä missä vegaanius. Onko vakaumukset muka jotenkin patentoitu? Vegaanius on nyt ollut jonkun aikaa muotia ja lihan syöminen on tietenkin epätrendikästä mutta vielä se sieltä tulee.

Vierailija
51/58 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meidän suku on täynnä erikoisruokavalioita, joista kasvisruokavalio on helpoin huomioitava. Täysi vegaani puuttuu tosin vielä tuttavapiiristä, mutta eiköhän sellaisellekin ruokaa löytyisi, jos joku ilmoittautuisi.

Eniten minua ärsyttää eräs suvun tädeistä, jolle piti laittaa kaikki mahdollinen erikseen, hän ei voinut syödä vehnää, kanamunaa, maitotuotteita, hiivaa, sokeria... Mutta jälkkäriksi muille vieraille tarjottu kermakakku kelpasi kuitenkin niin hyvin, että toiset meinasivat jäädä ilman. No ensi kerralla en todellakaan näe vaivaa hänen ruokkimisensa takia, vaikka millaisen listan lähettäisi etukäteen.

Vierailija
52/58 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on se eettinen (tai muu) periaate joka estäisi kasvisruuan syönnin olettaen että kaikki syövät jossain mudossa kasveja?

Vierailija
53/58 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas en ymmärrä, että miksi aina pitää syödä lihaa. Vaikka olenkin sekasyöjä. Ei sekään tarkoita sitä, että joka juhlissa tarvii lihaa olla.

Vierailija
54/58 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön myös lihaa, puolisoni on kasvissyöjä. Tuttavamme syövät mitä sattuu, niiden muassa lihaa, kalaa, kasviksia yms. Ja kukaan ei ole koskaan valittanut tekemistäni ruoista, vaikka olisivat täysvege annoksia, koko ilta ilman lihan häivähdystäkään - kasviksista VOI NÄÄS TEHDÄ HYVÄÄ RUOKAA, KAIKILLE!!!!! Jos on sekamenu, jossa sekä vege että liharuokia, usein liharuokia jää yli, kasvisannokseni sen sijaan menevät kuin kuumille kiville.

Uskaltakaa elää edes yksi päivä niinkuin normaalit ihmiset, nauttia hyvästä ruoasta mistä hyvänsä raaka-aineista se sitten onkaan koottu, ja olla vaatimatta sitä kälyistä lihaanne joka ateriaan.

Ja totuus kuitenkin on, että parjaamanne kasvissyöjät ovat aina löytäneet tarpeeksi suuhunsa pantavaa lihapitoistenkin illalliskutsujen side-disheistä - minkä ihmeen takia, lihansyöjätoverini, olette kaikki niin vihamielisiä kasvissyöjiä kohtaan? Häh?!

Vierailija
55/58 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinkö se menee? Miksi olet niin kovin vihainen kasvissyöjille?

Kasvissyöjä

Vierailija
56/58 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kiehahti vähän agression puolelle kun luin noita joitain vastauksia, jotkut kun ovat vaan niin käsittämättömän kapeakatseisia ihmisiä.

Siis ap:lle, en minäkään tekisi varmuuden vuoksi erikoismenuita jos joku vaikka sattuisi olemaan sitä tai tätä. Kuten sanottu, vaikka olisi ollut kuinka lihaisat/kalaisat tai mitä hyvänsä kutsut, on puolisoni ja muutkin seurueen veget löytäneet lisukkeista tarpeeksi syödäkseen.

Eli anteeksi ap, kiehahtamiseni ei ollut sinuun kohdistunut, vaan näihin välissä olleisiin muutamiin typerykseen jotka vaatimisen ilosta vaativat lihaa aamukahviinsakin. Kasvissyöjät on vielä helppoa ottaa huomioon, kasvislisukkeita voi aina valmistaa hieman enemmän. Ja samalla tavoin meillä mennään toisinkin päin: jos joku ystävistäni minun lisäkseni olisi lihansyöjävähemmistönä, on helppo tehdä mikä hyvänsä lihalisuke jos sellainen on pakottava tarve saada. Kukaan kasvissyöjätuttavistani ei ole vielä kieltäytynyt istumasta samaan ruokapöytään kanssani, jos olen valmistanut itselleni kasvisten kyytipojaksi lihaa..

Vierailija
57/58 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkimmäinen viestisi voisi olla vaikka mun kirjottama

Vierailija
58/58 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyin itsekin, että ylipäätään kirjoitin mitään - yhtäkkiä vaan rupes nyppimään noi vastaukset. Eli kaippa nää palstan provoilijat onnistuivat.. Heh heh... Mutta hyvä tietää, että täällä on meidänkin kaltaisia tyyppejä.

55/58

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme