Ja kotiäideistä sanotaan, ettei ne ole laiskoja!
Ne herääkin vasta klo 10.00 ja aamupala on syöty joskus 11.00 tienoila! ja yksi sanoo heräävänsä silloin kun haluaa!
Ja nämä ihmiset valittaa ja valittaa, en ymmärrä ollenkaan! Jos eiät ole tyytyväisiä elämäänsä ei se ainakaan kotiäidin työstä johdu, vaan vika on heidän omassa päässään.
Ei tietenkään kaikki ole tällaisia laskoja, mutta sanoisin, että niitä mahtuu joukkoon aika paljon!
Kommentit (32)
Nyt kun oon raskaana ja en todellakaan jaksa herätä viideltä niin teen aamiaisen jääkaappiin. Lapset katsoo telkkaria, kun disney avautuu seiskalta ja sitten päästän ne ulos yhdeksän jälkeen ja painun itse takaisin nukkumaan ja herään puoliltapäivin.
Vierailija:
Aivan käsittämätön ajatus, että aamuheräämisajankohta määrittäisi ihmisen laiskuuden. Eiköhän toi ole jäänne jostain lehmienlypsyajalta...
Kysytpä keltä tahansa vanhalta ihmiseltä onko laskuutta herätä klo 11.00 tai jopa myöhemminkin, minkälaisen vastauksen mahdat saada!
ja vanhat ihmiset ovat viisaita, minä ainakin kunnioitan heitä, he eivät ole mikään jäänne!
Ei kai heräämisajankohta määritäkään onko ihminen laiska vai ei, mutta kyllä se jonkunlaisen vihjeen antaa asiaan!
Ikävää jos sulla on uniongelmia mutta ei sekään ihmisestä tee laiskaa jos nukkuu riittävästi :)
Vierailija:
Kannattaa tutustua aiheeseen enemmän ennen kuin viljelet tuota viisautta laajemminTunnetusti ihmisillä on erilaiset unirytmit, unentarpeet, unirituaalit, nukahtamistavat ja -ajat jne. Nämä muodostuvat osalla jo lapsena (onhan vauvoissakin huimia eroja).. etenkin huonouniset joutuvat kiinnittämään tähän asiaan huomiota aikaisemmin, kun taas ns. " hyväunisille" uni on itsestäänselvyys, suroastaan typeryyttä jos ei joku saa nukuttua.
Raskaus ja lapsen syntymä hormonimuutoksineen, yöherätyksineen jne. taas ovat kaikkea muuta kuin kenenkään luonnollinen unirytmi. Tosiet pystyvät sopeutumaan rytmeihin eri tavoin, toisille tämä aiheuttaa ongelmia, joista eroon pääsemiseen menee keveyesti vuosikin.
Vierailija:
Minä nukun yhtä pitkät yöunet kävin sitten töissä tai olin kotiäitinä. Kyllä varmaan on rankkaa univelkaisena käydä töissä.Minusta kotiäitinä todellakin oli rankkaa, riippumatta siitä heräämisajasta. Vähemmän rankalta tuntuu tämä töissäkäynti kun elämässä on jotain vaihteluakin, eikä 24/7 sitä yhtä ja samaa.
minä, joka kirjoitin yllä noista uniongelmista, en ole ap.
Sen sijaan minun unirytmi on luonnostaan sellainen, että menen sänkyyn vaikka 21-22.00, MUTTA nukahdan ehkä kello 23 ja aamulla herään sitten 6-7.30 riippuen lapsista, onko työpäivä jne.
Eli MINUN tapauksessa nukahtamiseen menee kevyesti aina tuo 1-2h. Sitten kun on sylissä on tuore vauva, öisin herätään 2-3-(4) kertaa. Alun hormoneissa ja väsymyksessä kaikki sujuu kivasti, mutta sitten pikkuhiljaa alkavat nukahtamisvaikeudet (joihin on kokeiltu kaikkea ja löydetty myös erinäisiä ratkaisuja, ei kiitos tyhmiä neuvoja) ja samalla yöunen määrä vähenee.. alkaa väsymyskierre..
Tässä on huima ero siihen nukahtaako samantien kun kaatuu sänkyyn vai kahden tunnin päästä...
Tai no yhen tuttavan, mutta sen lapset on hoidossa päivisin kun mies vie ne. itte kyllä herään joka aamu 5-6 välillä. Mutta tyylinsä kullakin.
Miks sun lapset ei vanhene? Kun ne on ollu ton ikäsiä niinkun tässä ketjussa mainistis jo monta kuukautta.
vastasin työssäkäyvälle joka sanoi että työssäkäyvät menevät tosi myöhään nukkumaan vaikka heräävät aikaisin. Ei liittynyt millään lailla sinuun hyvä uniongelmainen.
Olen pahoillani että kärsit uniongelmista, tiedän että elämä on rankkaa kun ei saa nukuttua riittävästi.
tämä menee jo aika hauskaksi =)
Kuule älynväläys, oletko huomannut, että maataloudessa työskentelevien ihmisten määrä on huimasti laskenut.. Samalla on tapahtunut muitakin muutoksia työelämässä (ja muuallakin). Myös sellainen, että kello ei enää märitää ihmisen elämää yhtä paljon tai määrittää, mutta kellon aikoja, jolloin pitää olla töissä tai muualla ei määritä enää työnantaja vaan työntekijä itse.. Näin siis ns. luovan luokan töissä, duunari on aina duunari, mutta tämän luovan luokan osuus on noussut
Ei kai kukaan halua , että lapsia hoitaa kännissä oleva ihminen?
Töissä käydessäni nukuin 22 - 06. Nyt kotiäitinä nukun 01 - 09. Tämä sopii meidän rytmiin. Olen iltayöstä kaikkein tehokkaimmillani. Lapset nukahtavat 21-22 aikoihin ja sen jälkeen voin rahassa siivoilla, silittää, viikata pyykkiä ja laittaa kaikki aamua varten valmiiksi. Aamulla heräämme kaikki yhtä aikaa. En ole kyllä ajatellut olevani laiska. Tämä rytmi vaan sopii meille. Sama juttu näyttää olevan monessa muussakin perheessä.
Vierailija:
Ei kai kukaan halua , että lapsia hoitaa kännissä oleva ihminen?
Kannattaa tutustua aiheeseen enemmän ennen kuin viljelet tuota viisautta laajemmin
Tunnetusti ihmisillä on erilaiset unirytmit, unentarpeet, unirituaalit, nukahtamistavat ja -ajat jne. Nämä muodostuvat osalla jo lapsena (onhan vauvoissakin huimia eroja).. etenkin huonouniset joutuvat kiinnittämään tähän asiaan huomiota aikaisemmin, kun taas ns. " hyväunisille" uni on itsestäänselvyys, suroastaan typeryyttä jos ei joku saa nukuttua.
Raskaus ja lapsen syntymä hormonimuutoksineen, yöherätyksineen jne. taas ovat kaikkea muuta kuin kenenkään luonnollinen unirytmi. Tosiet pystyvät sopeutumaan rytmeihin eri tavoin, toisille tämä aiheuttaa ongelmia, joista eroon pääsemiseen menee keveyesti vuosikin.
Vierailija: