Psykoterapia on suunnattu eliitille?
Esimerkiksi eläkeläiset eivät saa Kela-tuettua terpiaa vaikka sitä kipeästi tarvitsisivat.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se Kela-tuettunakin maksaa liikaa. Helsingissä on ihan tyypillistä maksaa 40e/45min pelkkää omavastuuta. Useammat kokeneet terapeutit ottaa 100 euroa kerralta. Siitä voi laskea paljon se tekee kuukaudessa, tai vuodessa. Ei todellakaan ole pienituloisten hommaa.
Samaa mieltä tästä(kin). Eivätkä kaikki saa toimeentulotukea, joten käytännössä yhtälö on mahdoton. Lääkinnällisenä kuntoutuksena terpian saaminen on ihmeeltään samaa tasoa jeesuksen uuden tulemisen kanssa.
Minä olen käynyt pienituloisena ilman sossun apua. Kyllähän se kirpaisi, mutta olin jo niin pohjalla, että se oli ainoa vaihtoehto. 3 Kelan tukeman vuoden jälkeen pääsin vielä 2 vuodeksi lääkinnällisen kuntoutuksen kautta eli minulle ilmaista.
Tv sarjoissa tuota promotaan kovasti.
Saattaahaan siitä apuakin olla.
Jonkinlaisen profiilin kakt ainakin tekevät kuunneltavasta ja palkatkin taitaa olla kohdillaan.
Psykologinen terapi ja psykoterapia sama asia?
Vierailija kirjoitti:
Psykologi ei voi antaa terpiaa ilman psykoterapeuttikoulutusta - eikä kukaan muukaan. Jos tätä kysyt. Jutella voi vaikka naapurin lähäri-Hilman kanssa, mutta sekään ei ole terpiaa - vaikka Hilma kuinka olisi erikoistunut ”mielenterveystyöhön”.
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaan Kelan tukemasta kuntoutuspsykoterapiasta.
Vierailija kirjoitti:
Tv sarjoissa tuota promotaan kovasti.
Saattaahaan siitä apuakin olla.
Jonkinlaisen profiilin kakt ainakin tekevät kuunneltavasta ja palkatkin taitaa olla kohdillaan.
Yksityisellä ovat törkeitä rahastajia. Lähinnä tulee mieleen hädässä hyväksikäyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologi ei voi antaa terpiaa ilman psykoterapeuttikoulutusta - eikä kukaan muukaan. Jos tätä kysyt. Jutella voi vaikka naapurin lähäri-Hilman kanssa, mutta sekään ei ole terpiaa - vaikka Hilma kuinka olisi erikoistunut ”mielenterveystyöhön”.
Miksi kirjoitat aina sanan terapia väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoitat aina sanan terapia väärin?
Huomasin saman 😁 Näppäilen jotenkin vituralleen siinä kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se Kela-tuettunakin maksaa liikaa. Helsingissä on ihan tyypillistä maksaa 40e/45min pelkkää omavastuuta. Useammat kokeneet terapeutit ottaa 100 euroa kerralta. Siitä voi laskea paljon se tekee kuukaudessa, tai vuodessa. Ei todellakaan ole pienituloisten hommaa.
No vali vali. Jos on pakko köydä terapiassa niin siellähän muuten käydään. Itse olen maksanut omasta pussistani terapian 90 euroa/vko 5 vuotta. Pakko käydä, koska olen erittäin vakavasti traumatisoitunut lapsuuteni aikana. Ja kyllä, olen pienituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä tästä(kin). Eivätkä kaikki saa toimeentulotukea, joten käytännössä yhtälö on mahdoton. Lääkinnällisenä kuntoutuksena terpian saaminen on ihmeeltään samaa tasoa jeesuksen uuden tulemisen kanssa.
Minä olen käynyt pienituloisena ilman sossun apua. Kyllähän se kirpaisi, mutta olin jo niin pohjalla, että se oli ainoa vaihtoehto. 3 Kelan tukeman vuoden jälkeen pääsin vielä 2 vuodeksi lääkinnällisen kuntoutuksen kautta eli minulle ilmaista.
Onnekas sinä.
Näyttö psykoterapian vaikuttavuudesta on niin heikkoa, että sen maksaminen veronmaksajien pussista kaikille halukkaille on eettisesti kyseenalaista.
Pikemminkin voisi harkita kela-korvauksen rajaamista nykyisestä pienemmäksi/pienemmälle joukolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vali vali. Jos on pakko köydä terapiassa niin siellähän muuten käydään. Itse olen maksanut omasta pussistani terapian 90 euroa/vko 5 vuotta. Pakko käydä, koska olen erittäin vakavasti traumatisoitunut lapsuuteni aikana. Ja kyllä, olen pienituloinen.
Ei toki. Moni päätyy huonompiin ratkaisuihin tai ei todellakaan saa apua ja hautautuu kotiin. Sinä olet joko hyvinkin sinnikäs tai kohtuullisen varakas kuitenkin. Epäilen molempia.
Vierailija kirjoitti:
Näyttö psykoterapian vaikuttavuudesta on niin heikkoa, että sen maksaminen veronmaksajien pussista kaikille halukkaille on eettisesti kyseenalaista.
Pikemminkin voisi harkita kela-korvauksen rajaamista nykyisestä pienemmäksi/pienemmälle joukolle.
Olisiko sinulla sitten parempia ehdotuksia hoidoksi - lääkkeet eivät nimittäin tehoa sitä vähääkään. Ehkä eutanasia?
Vierailija kirjoitti:
Miksi valehtelet? Aivokuvantamisilla on todettu varsinkin kognitiivisen psykoterapian tehoavan traumaperäisiin häiriöihin, ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriöön sekä masennukseen. Myös psykodynaamisen terapian tehosta on näyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sinulla sitten parempia ehdotuksia hoidoksi - lääkkeet eivät nimittäin tehoa sitä vähääkään. Ehkä eutanasia?
Voisin esimerkiksi tarjota yksisarvisterapiaa 45 €/h, sama näyttö tehosta kuin psykoterapialla.
Olisi vain niin paljon halvempaa kuin psykoterapia, että kelalla olisi varaa maksaa koko tuntitaksa, potilaalle ei jäisi omavastuuosuuttakaan maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela-tuetun, kuntouttavan terapian edellytyksenä on, että se edistää työntekoa/opiskelua/työhön paluuta jne... Tämä ei ole mielestäni elitististä vaan nimikin sen sanoo: Se on kuntouttavaa. Mihin eläkeläinen olisi kuntoutumassa? Niin, ei mihinkään.
Mikäli eläkeläisenä on tarve keskustella ammattilaisen kanssa, kunnallisen terveydenhuollon kautta voi päästä psykologille, ryhmäterapioihin ja muuhun vastaavaan.
Tietysti Kela-tuen ideana on saada sen hinta mahdollisina verotuloina takaisin, mutta typerää kuvitella että tässä ei olisi mitään eettistä ongelmaa. Onhan eläkeläiselläkin oikeus psyykkiseen hyvinvointiin. En kyllä tiedä missä kunnassa pääsee psykologille tai kunnan terapiaan, olen sellaisesta kysellyt kun ei ole varaa maksaa Kelan tukeman terapian omavastuuta, eikä kuulemma ole tarjolla.
Kela ei yhäkään tue eläkeläisen terapiaa. Maksettavaksi ei jää ”omavastuu”, vaan koko paska.
Eläkeläinen46
Mutta ei se siltikään ole kuin 80-90 euroa viikossa. Ei tarvii olla eliittiä, että pystyy tuon maksamaan.
Niin. Vuoden terapia vain reilut neljä tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valehtelet? Aivokuvantamisilla on todettu varsinkin kognitiivisen psykoterapian tehoavan traumaperäisiin häiriöihin, ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriöön sekä masennukseen. Myös psykodynaamisen terapian tehosta on näyttöä.
Googlaa "vaikuttavuus".
Eiköhän se kela-korvaus ole kiinni tarpeesta. Ei eläkeläistä siihen vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se kela-korvaus ole kiinni tarpeesta. Ei eläkeläistä siihen vaikuta.
Mitä sekoilet? Eläkeläisille ei myönnetä Kelan tukea terapiaan! Asia on ihan juuri näin!
Tuolla ylempänä on vastaus kysymykseesi. Mene muualle jankkaamaan ellei ole mitään järkevää sanottavaa aiheeseen.