Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita skolioosi-selkäisiä? Röntgen-huoli

Vierailija
25.04.2020 |

Minulla skolioosi on todettu 9v ja sen jälkeen sitä on seurattu ja hoidettu korsetilla. Leikkaus tehtiin ollessani 22v.

Mietin nyt 33 vuotiaana omaa syöpäriskiäni. Olen saanut aika paljon säteilyä joka vuotisista röntgenkuvista. Hoitojaksoilla kuvia otettiin tiheämmin selästä. Lääkärit tai kukaan eivät koskaan puhuneet minulle tai vanhemmilleni säteilyriskeistä.

Surettaa :( en saa ajatusta mielestäni. Laitoin viestiä jo säteilyturvakeskukseenkin mutta sieltä tuli vastaukseksi linkki heidän sivuilleen jossa todetaan röntgenin lisäävän syöpäriskiä.

Onko täällä ketään asiasta tietävää tai edea kohtalokaveria. Jostain luin että skolioosipotilailla 50% suurempi rintasyöpäriski....

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/4 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli. Olen röntgenhoitajana ottanut skolioosikuvia ja niissä harvoin rinnat ovat säteilykentässä. Kuvat otetaan vain rangasta ja oikeastaan ainoa säteilyherkkä alue noissa kuvissa on kilpirauhanen ja pojilla kivekset (heille yleensä annetaan kivessuoja).

Tavallisessa röntgenissä säteilyannokset ovat lopulta hyvin pieniä ja vaikka syöpäriski saattaa nousta, se on silti aivan mitätön. Koska olet noin nuori, olen melko varma, että sinun kohdallasi on minimoitu säteilyn määrä kaikissa röntgenkuvauksissa ja olet todennäköisesti saanut saman verran säteily vuosittaisista skolioosikuvista kuin saisit parilla Thaimaan reissulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään nuo säteilyannokset röntgenissä ovat todella pieniä. Säteilyä olet saanut n. pari päivää enemmän (taustasäteilyyn verrattuna) tai noin yhden lentomatkan verran/kuva, kuin ihminen joka ei ole käynyt röntgen kuvissa. En usko että olet syöpäriskiäsi juuri nostanut tuon takia. Toiset käyvät sairauksineen useissa TT-kuvissa, joissa säteilyannokset ovat jo eri luokkaa ja kaikki näistäkään eivät saa syöpää, vaikka laskennallisesti riski olisi jo kohonnut säteilyn vuoksi. Ole rauhassa ja nauti elämästä.

-Röntgenhoitaja

Vierailija
4/4 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhannet kiitokset teille vastanneille :')

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän