Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä sinä määrittelet ihmishengen arvoksi?

Vierailija
25.04.2020 |

Nyt on tilanne, jossa sinä määrittelet ihmishengen arvon. Sinun ja vain sinun on mahdollista pelastaa ihminen käyttämällä omaa, taikka lainaamaasi rahaa siihen. Tällä käyttämällä summallasi, kyseinen kuolettavuustekijä poistuu kokonaan. Ihminen, jonka hengen pelastat, on sinulle täysin tuntematon. Tiedät ihmisestä vain sen, että 90% todennäköisyydellä hän on hyvin vanha.

Nyt kysymys onkin, millaisen summan omista säästöistäsi olisit valmis käyttämään, taikka ottamaan pankista lainaa, tuon hengen pelastaaksesi?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

50e voisin

Vierailija
2/33 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tuollaista valintaa ei tarvitse tehdä.

Yhteiskunnan varat tulisi käyttää järkevämmin. Kaikki turhat virkamiehet ja chanelbloggaajat hiiteen. Tässä kriisissä ei tule valita ihmisiä iän perusteella, eikä myöskään statuksen. Apu sinne, missä sitä tarvitaan eli terveydenhoitoon ja työllistämiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, että jos se hoidetaan "näkymättömästi" valtiontalouden kautta, niin yksilölle syntyy kuvitelma, ettei se omasta pussista ole pois. Mutta yksilönä sitten ei luovuta edes päivän palkasta..

Vierailija
4/33 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisina aikoina.

Kolme markkaa.

Vierailija
5/33 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 sentin. Oletuksena siis että tapahtuu tilisiirtona jotta voin vittuilla sille viestikentässä.

Vierailija
6/33 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittaamattoman arvokas.

Vierailija
7/33 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljoako ap pyytää?

Vierailija
8/33 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin tuntematon ihminen on minulle täysin arvoton. Näytä kuva, kerro hänestä jotain ja saatan alkaa muodostaa jotain arvoa mielessäni.

Vierailija
9/33 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä määrittelet lapsesi arvoksi?

Minkä tuntemattoman lapsen arvoksi?

Minkä sellaisen ihmisen arvoksi, jolla on elinikää 10 vuotta?

Sellaisen, jolla elinikää vuorokausi? "Menköön nyt kun kuolee kumminkin"?

Haluaisitko tietää, mikä oma arvosi on?

Onko yhden ihmisen koko elämänsäästöjen ja velkaantumisen arvoista, että joku toinen elää kaksi vuotta kauemmin?

Vaikeita kysymyksiä. Onneksi tällaisia ei tarvitse omassa arjessa miettiä. Oikeassa elämässä ihmisten arvoa ei mitata sillä, paljonko joku yksilö siitä maksaisi. Valtio maksaa, ja sillä tasolla pyörii aivan eri summat.

Vierailija
10/33 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän moni oikeasti määrittelee muiden elämän arvottomaksi jos ei ole tuttu. esim. jos suomalaisnainen joutuu sairaalaan Keniassa ja oikeaa hoitoa ei ole tarjolla niin kaikki huutaa ettei saa tuhlata rahaa hänen kotiinsaamiseksi. Mitä ei vakuuttanut itseään jne.

Vierailija
11/33 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vanha laulu määritteli näin. Jokainen ihminen on markan arvoinen....

Vierailija
12/33 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain läheiset on arvokkaita minulle. Oma mies, oma lapsi, myös vävy, koska hän on lapselle tärkeä. Itse en ole niin arvokas kuin mieheni, koska minulla on pienempi palkka. Miehen pelastamiseksi voisi hyvinkin käyttää puoli miljoonaa ja se olisi silti kannattavaa. Minuun max 200000€ ja siitä jäisi tappiolle, mutta mies saattaisi tuon verran uhrata että saataisiin vanheta yhdessä. Nyt ollaan viisikymppisiä.

Lapsen pelastamiseksi voisi saman puoli miljoonaa uhrata, koska hänellä on vielä paljon vuosia jäljellä. Vävy olisi ehkä 100000-200000€ korkeintaan. Tärkeä, mutta ei korvaamaton. Jos heillä olisi yhteinen lapsi, vävystä voisi maksaa enemmän. 

Vierailija
13/33 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain läheiset on arvokkaita minulle. Oma mies, oma lapsi, myös vävy, koska hän on lapselle tärkeä. Itse en ole niin arvokas kuin mieheni, koska minulla on pienempi palkka. Miehen pelastamiseksi voisi hyvinkin käyttää puoli miljoonaa ja se olisi silti kannattavaa. Minuun max 200000€ ja siitä jäisi tappiolle, mutta mies saattaisi tuon verran uhrata että saataisiin vanheta yhdessä. Nyt ollaan viisikymppisiä.

Onpas hieno liitto teillä, arvotatte toisenne palkan mukaan. Mutta jos sinulla on laittaa puoli miljoonaa miehesi pelastamiseksi, niin taidat ihan varakas olla itsekin. 

Vierailija
14/33 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen heitä joille tuntemattoman henki ei ole minkään arvoinen. Kaikkien henki on itseisarvoinen, eikä henkiä mitata rahassa. Iän kertyminen ei tee ihmisestä arvotonta. Oletteko itse vihanneet omia isovanhempianne vai miksi ihmeessä vihaatte vanhuksia?

Vierailija
15/33 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen heitä joille tuntemattoman henki ei ole minkään arvoinen. Kaikkien henki on itseisarvoinen, eikä henkiä mitata rahassa. Iän kertyminen ei tee ihmisestä arvotonta. Oletteko itse vihanneet omia isovanhempianne vai miksi ihmeessä vihaatte vanhuksia?

Kuka mistään vanhusten vihaamisesta on puhunut? Hoidot joista riippuu elämä, todellakin mitataan rahassa. Nyt kysymys ilmeisesti oli, kuinka arvokkaaksi ihmiselämän arvioit sen kautta, että paljonko olet siihen valmis panostamaan.

Vierailija
16/33 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksenasettelu on ovela ja pakottaa kaikki kusipäiksi. Kun ihmisiä kuolee muutenkin, niin ei huomaa mitään eroa, kuoleeko tänään yksi enemmän vai vähemmän, mutta loven rahapussissa kyllä huomaa.

Tämä on vähän kuin että tappaisiko itsensä tai läheisensä, että sata ihmistä, itselle täysin tuntemattomia säästyisi kuolemalta. Mutta itse ei edes näkisi niitä ihmisiä. Tässä siis pyydetään uhrautumista, joka vaatisi epätavallisen suurta epäitsekkyyttä normaalilta ihmiseltä. Melkein kaikki auttaisivat muita, jos se ei olisi itseltä pois, tai näin ainakin tahdon uskoa.

Jos kysyttäisiin minkä arvon antaisi uudelle Lamborghinille (jota ei saisi myydä eteenpäin eikä käyttää tienaamiseen), niin en maksaisi siitä paljoa, koska mulla ei ole tavalliseenkaan autoon varaa enkä välttämättä tarvitse autoa. Mutta ei se kumoa Lamborghinin (rahallista!) arvoa, että juuri minä en halua uhrata siihen rahaa.

Vierailija
17/33 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun näkökulmastani ihmishenki on arvoton. Jos voisin pelastaa maapallon (ihmiseltä) olisin valmis uhraamaan koko ihmiskunnan, myös itseni.

Vierailija
18/33 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, millä maksaa, mutta ihmisestä riippuen voisin ehkä uhrautua hänen puolestaan.

Vierailija
19/33 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaankin kymppejä

Vierailija
20/33 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vähäiset säästöni, eli 8000e. En miettisi hetkeäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme