Maantienharmaa hius on kaunis
Olen jo pitkään ihmetellyt miksi monet kutsuvat kauniita tuhkaisia hiusvärejä rumilla nimityksillä kuten "maantienharmaa" tai "rotan värinen". Minusta "maantienharmaat" sävyt hiuksissa ovat todella kauniita. Pohjoismaisiin hiussävyihin kuuluu hillityt kontrastit. Yhtä hyvin ruskeita hiuksia voisi kutsua kakan värisiksi tai mudan värisiksi tai jollain muulla yhtä epäimartelevalla nimityksellä. Tuhkaiset hiussävyt vaativat vain erilaisen meikin/ eriväriset vaatteet kuin joku kontrastikkaampi hiusväri. Tuhkanvaalea ei välttämättä näytä yhtä hyvältä kirkkaan oranssin paidan kanssa jne.
Olisipa kiva jos suomalaisille tyypillisille hiussävyille keskittäisi kauniimpia nimityksiä :)! Ehdotuksia?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Harmaa hiiri kirjoitti:
Itse maantienharmaat hiukset omaavana en ole koskaan pitänyt hiusteni väristä. Kyseinen väri vaan on tylsä ja eloton. Lapsena oli kirkkaamman vaaleat ja ottaisin sen värin koska vain takaisin tämän tilalle ☹️
Se on kuitenkin väri, joka sopii sinulle parhaiten. Huolehti kiillosta shampoilla ja hoitoaineilla, ja hanki väriä olemukseesi korviksilla, meikillä ja vaatteilla.
Juu ei tosiaan ole näin, että kaikille sopii parhaiten oma luonnillnen hiusväri. Toki voi olla varma, ettei se oma väri ole epäpukeva, mutta monesti oikein valittu hiusväri korostaa silmien sineä/vihreyttä tms., tuo ihon sävyyn lisää kuulautta jne. Ihan sama ilmiö kuin muutenkin värien käytössä. Jos laitat sinisen toiselle puolelle vaaleansinistä ja toiselle harmaata, sointuvat varmasti kaikki kolme kauniisti yhteen. Kaikkein kirkkaimman tehon keskellä olevasta perussinisestä saat kuitenkin laittamalla sen viereen keltaisen.
Harvempi nyt tieyenkään halua sinisten silmiensä kaveriksi kirkkaan keltaista tukkaa, mutta laittamalla niihin "harmahtavan" ruskeisiin hiuksiinsa esim. kultaista sävyä tai tummentamalla muutaman asteen ruskeampaan suuntaan, näyttää ne perussiniset silmät takuuvarmasti kirkkaamilta.
On ihan ok (ja helpottaa omaa elämää huomattavasti) tykätä omasta maantienvärisestä tukastaan, mutta turha lytätä muiden värjäyshaluja tuollaisilla paikkaansa pitämättömillä väittämillä, jotka ovat ihan samaa sukua "rumat ne vaatteilla koreilee" jne. kansantarujen kanssa.
Minusta on erityisen kaunista, kun jollakulla on täysin värjäämättömät hiukset - nykyään jo persoonallisempaa, kuin värjätyt.
Suurimmalla osalla on värjätty värikypärä joka ei näytä luonnolliselta. Tasainen ja eloton väri joka ei sovi ihon väriin.
Vierailija kirjoitti:
Jostakin syystä, tai kampaajien halusta, meidän normaali hiuslaatu ja -väri on mollattu jotenkin häpeiltäväksi, ja siksi peitettäväksi värjäämällä. Kuitenkin esim. Espanjassa värjätään sitä meidän mielestä upeaa korpinmustaa hiusta juurikin vaalean ruskehtavan harmaaksi. Esim. kuningatar Letizia. Ruotsissa ei ole tätä raivokasta värjäämiskulttuuria, miksi meidän pitäisi peittää omat hienot hiukset kaikenmaailman myrkyllisillä väriaineilla?
Ruotsissa myydään maailman eniten vaalennusaineita. Siellä kuuluu olla vaalea.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on erityisen kaunista, kun jollakulla on täysin värjäämättömät hiukset - nykyään jo persoonallisempaa, kuin värjätyt.
Sama tatuointien ym. kanssa; persoonallisempaa ilman.
Tatuoimaton (ym lisä"koristelematon"; lävistykset, ripsi-kulma- ja kynsihärpäkkeet jne) naturelliväristen hiusten kantaja kiinnittää persoonallisuudellaan enemmän huomiota positiivisessa mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmaa hiiri kirjoitti:
Itse maantienharmaat hiukset omaavana en ole koskaan pitänyt hiusteni väristä. Kyseinen väri vaan on tylsä ja eloton. Lapsena oli kirkkaamman vaaleat ja ottaisin sen värin koska vain takaisin tämän tilalle ☹️
Se on kuitenkin väri, joka sopii sinulle parhaiten. Huolehti kiillosta shampoilla ja hoitoaineilla, ja hanki väriä olemukseesi korviksilla, meikillä ja vaatteilla.
Juu ei tosiaan ole näin, että kaikille sopii parhaiten oma luonnillnen hiusväri. Toki voi olla varma, ettei se oma väri ole epäpukeva, mutta monesti oikein valittu hiusväri korostaa silmien sineä/vihreyttä tms., tuo ihon sävyyn lisää kuulautta jne. Ihan sama ilmiö kuin muutenkin värien käytössä. Jos laitat sinisen toiselle puolelle vaaleansinistä ja toiselle harmaata, sointuvat varmasti kaikki kolme kauniisti yhteen. Kaikkein kirkkaimman tehon keskellä olevasta perussinisestä saat kuitenkin laittamalla sen viereen keltaisen.
Harvempi nyt tieyenkään halua sinisten silmiensä kaveriksi kirkkaan keltaista tukkaa, mutta laittamalla niihin "harmahtavan" ruskeisiin hiuksiinsa esim. kultaista sävyä tai tummentamalla muutaman asteen ruskeampaan suuntaan, näyttää ne perussiniset silmät takuuvarmasti kirkkaamilta.
On ihan ok (ja helpottaa omaa elämää huomattavasti) tykätä omasta maantienvärisestä tukastaan, mutta turha lytätä muiden värjäyshaluja tuollaisilla paikkaansa pitämättömillä väittämillä, jotka ovat ihan samaa sukua "rumat ne vaatteilla koreilee" jne. kansantarujen kanssa.
Lestannäköiset alapeukuttaa =D
Vain kaikki vieras on haluttavaa.
Pohjoismaalaisille vaaleille kun kovat ja tummat värit ei edes sovi. Vaalealle iholle sopii paremmin pehmeämmät sävyt.
Vierailija kirjoitti:
Eihän maantien harmaa ole ruma nimitys. Se vaan kuvaa hyvin niitä värittömiä hiuksia, osuva nimitys. Ei todellakaan voi verrata rumuudessa kakan väriseen.
Minulle maantien harmaasta tulee mieleen mm. pöly, lika, ilmansaasteet... harmaa=ikääntynyt. Ei kovin imarteleva nimitys.
Jos monia ruskeita hiuksia kutsutaan suklaanruskeiksi niin minusta esimerkiksi se champanjan värinen on aika kiva termi.
Olen nelikymppinen ja ei tämä luonnollinen maantien väri mielestäni vie väriä kasvoista. Ulkomailla on kehuttu hiuksiani myös, nuorempana ne olivat ihan vaaleat. Nyt kai tullut jo harmaita sekaan ja siksi tällainen tuhkanraidallinen.
Mutta jotenkin nuo tummanhatmaat raidat sopii mulle. Hiukseni ovat kiiltävät, pitkät ja luonnonkiharat.
Mä luulin, että oma maantienruslea väri olis tylsä, tai uust harmaa, mutta kun se kasvoi vähän pitemmäksi, siinä olikin paljon ero sävyjä! Monet ovat kehuneet hiusteni väriä.
Itse en ole koskaan pitänyt ruskeista hiuksista itselläni ( värjätty monta kertaa) ja ajattelen aina, että onneksi on mieluummin ne maantienharmaat omana värinä. Onneksi pohjasävy on sellainen punertava.
Mun mielestä on myös kaunein väri, kaikilla kauneimmilla malleilla on maantienväriset hiukset.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tykkää, vie värin kasvoista jos ikää on jo 40+. Onneksi itselläni oma väri on tummanruskea.
Näin. Harmaanruskeat hiukset vanhemmalla ihmisellä vanhentaa ja kalpeuttaa kasvot.
Lämmin sävy tuo eloa ilmeeseen. Aurinkoraidat auttavat myös, jos ei halua värjäyskierrettä.
Maisalla on kiva tukkaväri, luonnollinen suomalainen
Vierailija kirjoitti:
https://1.bp.blogspot.com/_NNGKb9lxuXk/TDA0KUZRvYI/AAAAAAAAABk/q-7uAoBt…
"maantienharmaa"
selvästi ruskeat
Kuvan hiukset ovat oikein kauniit,mutta eivät tosiaankaan se parjattu maantienväri!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tykkää, vie värin kasvoista jos ikää on jo 40+. Onneksi itselläni oma väri on tummanruskea.
Näin. Harmaanruskeat hiukset vanhemmalla ihmisellä vanhentaa ja kalpeuttaa kasvot.
Lämmin sävy tuo eloa ilmeeseen. Aurinkoraidat auttavat myös, jos ei halua värjäyskierrettä.
Lämpimät sävyt eivät sovi kaikille!
No hmm. Minulla on lämpimän sävyinen iho ja siksi varmaan minulle sopiikin paremmin lämpimänsävyinen tukka. Valitettavasti omien hiusteni kultaiset sävyt tulevat esiin vasta hiusten kasvaessa tarpeeksi pitkiksi, ehkä auringon vaikutuksesta. Juurikasvu on todella tylsä hiirenharmaanruskea. Nyt lyhyinä hiusteni väri on tosi tylsä, vaikka tyylistä muuten pidänkin. En jaksa enää värjätä, joten ovat mitä ovat, mutta en minä tätä harmahtavaa väriä kovin ihanaksi hehkuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://1.bp.blogspot.com/_NNGKb9lxuXk/TDA0KUZRvYI/AAAAAAAAABk/q-7uAoBt…
"maantienharmaa"
selvästi ruskeatKuvan hiukset ovat oikein kauniit,mutta eivät tosiaankaan se parjattu maantienväri!
Kaikilla tuntuu olevan vähän oma käsityksensä maantienväristä: sillä kuvataan värejä tuhkanvaaleasta tuollaisiin kuvassa esitettyihin viileän vaaleahkon ruskeisiin. Oma värini on aika lailla kuvan mukainen, ja sitä on useasti maantienväriseksi kuvattu.
Monet olettavat juurikasvun olevan maantieharmaa, kun ovat värjänneet koko ikänsä.
Etsikää viimeinen valokuva ennen ensimmäistä värjäystä ja yllätyt.
Lopetin värjäämisen ja omaa väriäni on kehuttu paremmaksi kuin värikypärää.