Ruuan jättäminen lautaselle kylässä
Onko teistä ok, että kyläpaikassa aikuinen ottaa lautaselleen herkkuja jokaista sorttia ja makustelee ja närppii hieman, jättäen kuitenkin kaiken lautaselle?
Kyse ihan ammattitaitoisesti leivotuista herkuista, joten kyse ei ole siitä että maistuisivat pahalle.
Kommentit (18)
Mitä merkitystä? Eikö ne tarjottavat ole siellä juurikin vieraita varten?
No ei todellakaan. Fiksu ottaa vähän eikä missään nimessä kaikkea yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä merkitystä? Eikö ne tarjottavat ole siellä juurikin vieraita varten?
Tämä oli täsmäkysymys juuri sinun kaltaisillesi tampeille.
Jos haluaa vain maistella kaikkea, se on ok. Jos mättää lautasen täyteen ja jättää syömättä, ei ole ok.
No kyllä ärsyttää. Ällöä syödä toisten tähteitä, joten roskiin menee.
Mulla ei ole mitään erillisiä tuhlattavia vierastarjottavia vaan kaikki on omaa ruokaa, jota vieraatkin voi tarvittaessa syödä. Musta on törkeää tuhlata toisen ruokaa, jos sitä ei itsekään syö.
Millaista on leivottu ruoka?
Jos siellä on erilaisia kalakukkoja tarjolla, niin utelias tekee noin - ja pettyy jokaisen leivotun ruuan kohdalla.
Tarjoa seuraavalla kerralla vaikka raikasta vihersalaattia leivottujen herkkujen sijaan.
Ei todellakaan ole ok. Ei myöskään se että kaikkia juomia otetaan koko lasillinen mutta maistetaan vaan pikkuisen. Voisi sanoa heti ettei pidä valkoviinistä, punaviinistä tai mitä nyt milloinkin on tarjolla. Tuntuu paskalta kastaa viemäriin osa tarjoiluista kun ei viitsitä sanoa mikä maistuu ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Millaista on leivottu ruoka?
Jos siellä on erilaisia kalakukkoja tarjolla, niin utelias tekee noin - ja pettyy jokaisen leivotun ruuan kohdalla.
Tarjoa seuraavalla kerralla vaikka raikasta vihersalaattia leivottujen herkkujen sijaan.
Kirjoitin epäselvästi. Kyse siis jälkiruokatyyppisestä kahvitteluruuasta. Mitähän se olisi ellei ruokaa?
Sille vieraalle ei kannata tarjota jatkossa mitään parempaa.
Onko tässä kyse kahvikutsuista vai esim. illallisesta? Ihmisillä on vähän vaihtelevia käsityksiä herkuista. Kerrohan lisää mitä oli tarjolla ja miten.
Voisihan sitä ensin ottaa vaan vähän.
Joistain herkkupaloista kannattaisi leikkailla tosi pieniä suupalasia.
Välttämättä kaikki eivät pidä jostain mausteesta, kuorrutuksesta, sokerisa tai muusta.
Vieras voi myös etukäteen kysyä, mitä tarjottava sisältää.
On todella törkeää jättää lautaselleen syömistä, jota on itse ensin tavallaan ahnehtinut.
Saattaa olla niinkin, että ruuan tarjoaja ja / tai leipoja ei osaakaan tehdä niin maistuvaa kuin itse kuvittelee osaavansa.
Tarjottavahan voi olla sellaista, mikä ei kertakaikkiaan mene alas, se ei yksinkertaisesti maistu.
Monet ruuat ja leivonnaiset tehdään eri kodeissa ja juhlissa erilaisilla resepteillä ja se vaikuttaa suuresti maistuvuuteen.
Jossain leivotaan ja tehdään ruoka voilla, toisaalla öljyllä ja toisaalla margariineilla, lisäksi käytetyt mausteet vaikuttaa.
Mutta jokaisen tulisi lautaselleen aluksi vain vähän, tunnustella maistuuko.
No, etiketin mukaan jälkiruokaa ei oteta koskaan oteta lisää.
Jälkiruoka on usein erikoisherkku, jota on varattu vain tietty määrä,
Useinhan se tehdään valmiiksi annoskulhoihin tai maljoihin, tai emäntä annostelee sen jälkiruokakulhosta kaikille.
Myös jotkin erikoiskakut ovat jälkiruokia kuten Charlotte tms.
Näitäkään ei kenenkään tule ahnehtia, jotta jälkiruokaa riittää kaikille.
Mutta tosiaan on melkoinen moka, jos ottaa tai kysyy lisää jälkiruokaa lisää.
Paitsi silloin, jos sitä näyttää jäävän paljon, jolloin emäntä sitä tarjoilee, lisää, jopa tyrkyttää.
Riippuu vähän, kuka sen ruuan kylässä annostelee lautaselle. Jos emäntä lappaa sapuskaa vieraalle lautasen täyteen kysymättä mitään, on ihan ok jättää syömättä. Mikäli vieras itse mättää lautasen täyteen, eikä syö kunnolla, se on todella noloa ja häpeällistä.
Itse en juo kahvia ja usein vanhempien ihmisten luona kyläillessä, kaadetaan kupilliset kysymättä valmiiksi. Eihän se haaskiin mene, toiset voi juoda, mutta se nolo tunne, kun joutuu kaikkien tuijottaessa kieltäytymään. Kysykää ihmiset ensin!
Ei todella ole ok. Kertoo alkeellisempien käytöstapojen puutteesta ja huonosta käytöksestä.
Ja vaikka olisi pahaa tai se ei olisi mieluinen, se syödään, koska lautaselle otetaan sen verran minkä pystyy syömään.
Näin opetetaan jo pienelle lapselle.
Ap jatkaa.
Kyseessä oli 50v synttärit, tosin tämä henkilö tekee saman tempun aina. Lähisukua.
Oli tarjolla mansikkakermakakkua. Tilattu.
Lakkakermakakku. Itse leivottu.
Juustokakku (suklaa ja mango). Toinen tilattu toinen tehty.
Suklaakakkua. Itse tehty.
Voileipäkakkua. Tilattu.
Salaattia ja lihapullia. Itse tehty.
Pikkupizzoja. Itse tehty.
Lisäksi keksejä ja konvehteja.
Juhlat oli alkuvuonna mutta vieläkin sapettaa kun muistelee.
Häneltä saa aina kipata kukkurallisen lautasen roskiin. Saattaa puraista konvehdista puolet ja jättää loput...tai jättää juustokakusta kaiken paitsi koristeet yms hullua.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa.
Kyseessä oli 50v synttärit, tosin tämä henkilö tekee saman tempun aina. Lähisukua.
Oli tarjolla mansikkakermakakkua. Tilattu.
Lakkakermakakku. Itse leivottu.
Juustokakku (suklaa ja mango). Toinen tilattu toinen tehty.
Suklaakakkua. Itse tehty.
Voileipäkakkua. Tilattu.
Salaattia ja lihapullia. Itse tehty.
Pikkupizzoja. Itse tehty.
Lisäksi keksejä ja konvehteja.
Juhlat oli alkuvuonna mutta vieläkin sapettaa kun muistelee.
Häneltä saa aina kipata kukkurallisen lautasen roskiin. Saattaa puraista konvehdista puolet ja jättää loput...tai jättää juustokakusta kaiken paitsi koristeet yms hullua.
Liikaa tarjottavaa, jos haluaa maistaa kaikkea.
Ei. On törkeää. Kyllä aikuisen täytyy osata arvioida kuinka paljon jaksaa syödä.