Miksi jäätelöön pitää tunkea KANANMUNAA
Olen lievästi kananmunalle allerginen ja se on ihan mukava se suun ja kurkun kutina jos semmosta menee syömään. Ben ja Jerry-jäätelöt esim (en tiedä muistinko merkin nimen nyt ihan väärin).
Kommentit (13)
Ei ole mitenkään välttämätön ainesosa!
No mä oon allerginen sekä maidolle että munalle ja viis siitä piittaan. Syön kumpaakin.
Mutta joidenkin on vain ihan pakko marista.
Se on jäätelön alkuperäisiä raaka-aineita, ns. aidossa käsintehdyssä jäätelössä on kananmunaa. Nykyäänhän se korvataan erilaisilla sakeuttajilla, kuten lesitiineillä.
Pysyy jätski paremmin koossa sen kananmunan ansiosta.
Siitä tulee muuten kivikovaa pakastimessa. Jäätelön tekeminen itse on tosi helppoa, kanamunaa ei ole pakko käyttää jos syö sen heti. Jäätelökoneita saa kirppiksiltä kympillä. Suosittelen Philipsin tai Krupsin konetta.
Keltuainen on olennainen osa jäätelöä.
Vierailija kirjoitti:
Se on jäätelön alkuperäisiä raaka-aineita, ns. aidossa käsintehdyssä jäätelössä on kananmunaa. Nykyäänhän se korvataan erilaisilla sakeuttajilla, kuten lesitiineillä.
Aidossa italialaisessa gelatossa ei kyllä mielestäni ole kananmunaa. Jäätelö on oikeasti tuoretuote ja parhaimmillaan kun sen syö samana päivänä kuin se on valmistettu. Silloin siihen riittää ainesosiksi kerma, sokeri ja valittu makuaine. Muuta siihen ei oikeasti tarvitse.
Jos tekee itse jäätelöä niin huomaa kyllä aika nopeasti ettei kananmuna muuta sitä juuri mitenkään.
Jos ostit jotain keksitaikinamakua ja siinä keksissä on munaa.
Kananmuna antaa täyteläisemmän maun jäätelölle. Kuulosta ällöltä, mutta on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aidossa italialaisessa gelatossa ei kyllä mielestäni ole kananmunaa. Jäätelö on oikeasti tuoretuote ja parhaimmillaan kun sen syö samana päivänä kuin se on valmistettu. Silloin siihen riittää ainesosiksi kerma, sokeri ja valittu makuaine. Muuta siihen ei oikeasti tarvitse.
Gelato poikkeaa muutenkin tavallisesta jäätelöstä
Kananmuna tuo jäätelöön pehmeyttä, mutta myös pysyvyyttä ja pehmeyttä.
Soijalesitiinillä tehty jäätelö on feikkiä roskaa.
Aidossa gelatossa, kuten myös aidossa jäätelössä (joskaan eivät ole sama asia) on kananmunaa sakeuttajana.
Ja laatujäätelössä (kuten esim. Ben&Jerrys tai Mövenpick) käytetään myös tuoretta kermaa, eikä pelkästään vähärasvaista maitojauhetta kuten halpisjätskeissä. Makuero on massiivinen.
Miksi ostat sellaisia joissa kanamunaa?? Suurimmassa osassa ei ole.