Hyväksytkö hautajaisten/ristiäisten järjestämisen korona-aikana jos ne järjestetään alle 10 hengen
Kommentit (22)
Ja jostakin diagonaalisista syistä saa olla vähän enemmänkin, esim. hautajaiset pidetään haudalla ja lähiomaiset seisoskelevat harvakseltaan, niin ei haittaa vaikka olisi kaksitoistakin paikalla. Vasta oli telkkarissa, että joku oli pitänyt ristiäiset puistossa, jolloin vieraat ja pappi olivat siellä pitkin puskia.
Kai se virus osaa laskea kymmneen, Ei hypi ihmisestä toiseen, jos koolla on vain kymmenen henkilöä.
Kyllä ymmärrän, että nämä tämän tyyppiset juhlat pitää nyt saada järjestää. Vähemmillä vierasmäärillä ja muutkin ohjeet huomioon ottaen, mutta kuitenkin. Sitten myöhemmin voidaan vaikka uudestaan kunnioittaa vainajaa muistotilaisuudella tai vauvaa juhlia isommilla juhlilla.
Menisittekö itse aloituksen kaltaiseen tilaisuuteen, jos kutsu kävisi? Miksi? Miksi et? Hautajaisiin varmaan itse osallistuisin, jos lähisukulaisen, mutta muista tilaisuuksista en tiedä.
Lapsenlapsen ristiäisiin menisin, sellaiset toivottavasti edessä n. kolmen kk kuluttua. Ollaan pieni suku, laskin just, että meitä olisi paikalla n. 15 hlöä, jossa luvussa mukana kastettavan oma perhe.
Tietenkin, yksityiset juhlat saa järkätä, vain julkiset kokoontumiset on kielletty yli 10 hengen. Meillä on ainakin tulossa kahdet häät , ristiäiset sekä vappubileet ihan kunnon porukalla ja viikonloppuna oli 240 hengen häät:)
Vierailija kirjoitti:
Menisittekö itse aloituksen kaltaiseen tilaisuuteen, jos kutsu kävisi? Miksi? Miksi et? Hautajaisiin varmaan itse osallistuisin, jos lähisukulaisen, mutta muista tilaisuuksista en tiedä.
Minulla on kaksi aikuista lasta, eli heidän tilaisuuksiinsa menisin, muiden en.
No hautajaiset on vähän pakko järjestää, niitä ei voi etänä pitää, kahvitilaisuus ei ole pakollinen. Juuri itse yhdet järjestin Uudenmaan sulun aikaan sillä toisella puolella.
M53
Toki hyväksyn, mutta järjen käyttö on käytännön järjestelyissä sallittua. Kastetilaisuudessa ei tarvitse olla paikalla muita kuin vanhemmat ja kummit (eikä vanhempienkaan paikallaolo ole teknisesti pakollista, mutta pienen vauvan kohdalla käytännössä on). Juhlat voi pitää myöhemminkin, mutta omassa vakaumuksessani kaste on älyttömän tärkeä asia eikä sitä tule koronan takia siirtää. Siinä on kysymys taivaaseen pääsemisestä eli omasta näkökulmastani kyseessä on välttämättömämpi asia kuin ruokakaupassa käyminen :) Kuolleiden hautaaminenkin on suht pakollinen asia ja on inhimillistä, että lähiomaiset pääsevät siinä olemaan mukana. Kaikissa tilanteissa tulee kuitenkin käyttää tapauskohtaista harkintaa, eli jos hautajaiset pidetään suht koronavapaassa maakunnassa ja yksi omaisista olisikin helsinkiläinen Prisman kassa, niin vahvasti kyllä suosittelisin että sellainen henkilö jäisi pois...
Hyväksyisin vaikka kutsuisit 100 ihmistä. Ei ole minun tehtäväni kytätä muiden kokoontumisia ja kekkereitä.
En hyväksyisi. Itsekästä kuolla tällaisena aikana.
Jännä, kuolleen bileet on joillekin tärkeämmät kuin elävien?? Muutenkin todella hölmöä antaa hallituksen muka määräillä ihmisten elämää, kai se uppoaa tiettyyn ihmisryhmään niin kuin kaikki typerät rajoitukset muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Hyväksyisin vaikka kutsuisit 100 ihmistä. Ei ole minun tehtäväni kytätä muiden kokoontumisia ja kekkereitä.
Ei, mutta sinä voit joutua kärsimään näiden kekkereiden järjestäjien välinpitämättömyydestä. V*ttu, jos meillekin työpaikalle (hoitoala) leviäisi korona vaikka siitä syystä, että hoitajakollegani piti päästä juhlimaan vappua isossa kaveriporukassa, niin sietäisi saada kenkää. Ja tiedän, että tällaisia ihmisiä on. Kun ei minulle, en minä, ei minua...
Mitä hyväksymistä tuossa on? On sallittua eikä siihen ole hysteerikoilla noka koputtamista. Kukaan ei pittaa heidän teennäisestä paheksumisestaan ja toisten tuomitsemisesta. Nämä hysteerikko maskien ja kumihanskojen käyttäjät kaupassa ovat muuten juuri niitä jotka sitten tulevat itse kassajonossa aivan selkään kiinni eivätkä varmasti mene kauemmas vaikka itse yrittäisi kuinka pitää väliä. Moralisoivat muita mutta itse eivät osaa edes pitää pientä väliä toisiin asiakkaisiin kun he ovat uniikkeja lumihiutaleita ja ne säännöt koskevat kyllä kaikkia muita mutta ei heitä. Taas tuossa tunti sitten kaupassa todistin tämän väitteen todeksi.
Aivottomia ihmisiä on jotka antavat hallituksen määrätä elämäänsä . Korona on tappanut pari hassua mummoa ja teholla on vähemmän porukkaa kuin kausi influensassa, että mun puolesta rajoittakaa elämäänne, onneksi moni ei niin tee.
Oli muuten ihanat häät viikonloppuna, porukka nautti ja pitopalvelu oli ylittänyt itsensä, aivan upeat juhlat ❤️
Sydän ja verenkierto ongelmiin kuolee joka vuosi yli 16000 ihmistä SUOSITUKSISTA huolimatta kun syödään väärin ja tupakoidaan ja te menette tuohon lankaan että annatte jonkun hallituksen määräillä;)) no, onnea vaan.
Hautajaiset voidaan järjestää siunaustilaisuutena ulkona, jos kuollut olisi läheinen niin menisin.
Ristiäisiin ei tarvita kuin vanhemmat, pappi, kummit, ehkä isovanhemmat. Ei muita.
Ihme käsitys täällä että juhlia ei muka voi järkätä, kyllä voi. Hautajaiset on nyt ihan sama kun se henkilö on jo kuollut ei sitä kiinnosta , ennemmin juhlin eläviä .
Työntekijät saavat ruumiin hävitettyä asiallisesti ilman omaisten läsnäoloa ja lapsen kastamiseen tarvitaan pappi ja kummit, hätätapauksessa ei niitäkään, vaan yksi kristitty mistä vaan kirkosta riittää.
Enkä usko, että Herra panee pahakseen, vaikka kastetta lykättäisiin tässä tilanteessa.
Kyllä, mikään tuossa ei riko kokoontumisrajoituksia.