Onko ainoa keino laittaa vain välit poikki exän kanssa?
Tilanne on sellainen, että ex yrittää koko ajan tehdä kiusaa. Hän ei suostu omaisuuden ositukseen, mutta kitisee koko ajan, kun käytän perheen toista autoa. Hän halusi vaihtaa renkaat siihen, koska kesärenkaat olivat jääneet säilytykseen vanhaan kotiin, jossa ex nyt asustelee. Tämän seurauksena mies on nähtävästi jättänyt (tämänkin) kuukauden elatusmaksut maksamatta. Mies on muutenkin maksanut elatusmaksuja miten on huvittanut, mutta ei kertaakaan ajallaan eikä lastenvalvojalla vahvistettua summaa. Olen tässä kuukausien aikana huomannut kuvion, että jos olen esimerkiksi itselleni ostanut jotain uutta, mies tulkitsee tämän niin, että elatusmaksut ovat liian suuret eikä ole maksanut elatusmaksuja. Eräänä kuukautena ostin lapsille paljon vaatteita, koska lyhyessä ajassa he olivat kasvaneet vaatteista ulos tai legginsien polvissa reijät. Taas jäi elatustuki maksamatta. Lisäksi mies vihjailee koko ajan, että elän liian leveästi, vaikka tosi asiassa tällä hetkellä tuloni ovat hyvin pienet. Exän venkoilu elatusmaksujen suhteen ei varsinaisesti helpota tilannetta, mutta olen oppinut hyvin tarkaksi rahan kanssa. Exällä on aina raha poltellut taskussa eikä hän osaa elää säästeliäästi. Ilmeisesti tämän eron johdosta hän olettaa, että saan liikaa rahaa. Lapset ovat kertoneet, että isänsä on valittanut heillekin elatusmaksuista, mikä on minusta väärin. Nämä asiat ovat aikuisten välisiä. Ex ei itse osallistu lasten kuluihin elatusmaksuja lukuunottamatta.
Myös lasten tapaamiset sujuvat kehnosti. Ex ei suostu etukäteen kuin muutamaksi kuukaudeksi kerrallaan sopimaan tapaamisista. Hän itse haluaisi, että lapset voivat tulla ja mennä miten haluavat, mutta käytännössä se ei toimi, koska toinen lapsi on vasta päiväkodissa. Teinien kanssa se voisikin sujua, kun eivät tarvitse jatkuvaa valvontaa ja voivat itse huolehtia paremmin menoistaan. Aluksi ex oli sitä mieltä, että joustetaan puolin ja toisin, mutta kuukausien aikana on tullut selväksi, että vain minä joustan. Exän piti hommata lapsenvahti, kun lapset olivat hänen luonaan. Sitten hän soittikin parin tunnin varoitusajalla, että voinko kuitenkin ottaa lapset luokseni, koska lapsenvahti teki oharit. En oikein osannut kieltäytyä. Millainen äiti sanoo, ettei halua huolehtia lapsistaan? Välillä lapset ovat exän tahdosta koko viikon hänen luonaan, välillä taas on kolmekin viikkoa väliä tapaamisissa.
Olen todella väsynyt ja kyllästynyt tilanteeseen! Suututtaa, ettei exän kanssa mikään suju mikä liittyy lasten elatukseen ja huoltajuuteen. Meillä on yhteishuoltajuus, mutta käytännössä olen yh. Eniten olen huolissani lapsista ja siitä miten tämä vaikuttaa heihin. En pysty välejä laittamaan kokonaan poikkikaan, koska lasten asioista pitää sopia. Toisaalta, jos vaadin oikeuksiani ja lasten oikeuksia, mies voi heittäytyä todella hankalaksi. Haluaisin, että kaikki sujuisi rauhallisesti, mutta se ei selkeästi ole mahdollista.
Onko kellään muulla vastaavaa kokemusta? Miten selvisitte tilanteesta?
Kommentit (25)
Itse sä suostut tuollaiseen. Eli elatusmaksut Kelan tai ulosoton kautta, ositus toteen vaikka lakiteitse, ostat oman auton (vaikka lainalla) jos se on pakollinen ja viet sen toisen auton eksän pihaan ja annat avaimet sille. Jos se siis on hänen eikä sinun nimissä. Jos omistajan kohdalla lukee sinun nimi, olet sen omistaja. samoin kaikki yhteiset vakuutukset jne. irtisanot ja otat omiin nimiisi autosi, kotisi, itsesi ja lasten vakuutukset.
Eli ensisijainen ratkaisu on, että sinä ihan itse otat oman ja lastesi elämän haltuun etkä anna eksän pyörittää sinua miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Itse sä suostut tuollaiseen. Eli elatusmaksut Kelan tai ulosoton kautta, ositus toteen vaikka lakiteitse, ostat oman auton (vaikka lainalla) jos se on pakollinen ja viet sen toisen auton eksän pihaan ja annat avaimet sille. Jos se siis on hänen eikä sinun nimissä. Jos omistajan kohdalla lukee sinun nimi, olet sen omistaja. samoin kaikki yhteiset vakuutukset jne. irtisanot ja otat omiin nimiisi autosi, kotisi, itsesi ja lasten vakuutukset.
Eli ensisijainen ratkaisu on, että sinä ihan itse otat oman ja lastesi elämän haltuun etkä anna eksän pyörittää sinua miten sattuu.
Juuri näin! Pitämällä omat puolesi, pidät myös lastesi puolta. älä anna entisen puolisosi määritellä äitiyttäsi. Meillä tuota teki/yritti tehdä miehen exä vuosikausia vihjaamalla tai suoraan huutamalla miten huono isä mieheni on, jos mieheni ei suostunut ihan kaikkeen. Nyt on asiat jo oikein hyvällä tolalla, eli kannattaa pitää kiinni sopimuksista ja lakata kynnysmattoilemasta, ihan jo lasten kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Pitämällä omat puolesi, pidät myös lastesi puolta. älä anna entisen puolisosi määritellä äitiyttäsi. Meillä tuota teki/yritti tehdä miehen exä vuosikausia vihjaamalla tai suoraan huutamalla miten huono isä mieheni on, jos mieheni ei suostunut ihan kaikkeen. Nyt on asiat jo oikein hyvällä tolalla, eli kannattaa pitää kiinni sopimuksista ja lakata kynnysmattoilemasta, ihan jo lasten kannalta.
Oikeastiko tuollainen tilanne rauhoittuu joskus? Eikö tuo perseily jatku hamaan tappiin saakka?
Se vaan on niiden lasten eteen tehtävä, vaikka itsestä pahalta tuntuisikin. Sitä paitsi homma helpottaa kyllä kun exälle laitetaan rajat jo ihan yhteiskunnan puolelta. Ei minunkaan mieheni exä enää kehdannut valitella miehestäni ympäriinsä kun tuomari oli häntä ojentanut.
T: lainaamasi