Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ainoa keino laittaa vain välit poikki exän kanssa?

Vierailija
24.04.2020 |

Tilanne on sellainen, että ex yrittää koko ajan tehdä kiusaa. Hän ei suostu omaisuuden ositukseen, mutta kitisee koko ajan, kun käytän perheen toista autoa. Hän halusi vaihtaa renkaat siihen, koska kesärenkaat olivat jääneet säilytykseen vanhaan kotiin, jossa ex nyt asustelee. Tämän seurauksena mies on nähtävästi jättänyt (tämänkin) kuukauden elatusmaksut maksamatta. Mies on muutenkin maksanut elatusmaksuja miten on huvittanut, mutta ei kertaakaan ajallaan eikä lastenvalvojalla vahvistettua summaa. Olen tässä kuukausien aikana huomannut kuvion, että jos olen esimerkiksi itselleni ostanut jotain uutta, mies tulkitsee tämän niin, että elatusmaksut ovat liian suuret eikä ole maksanut elatusmaksuja. Eräänä kuukautena ostin lapsille paljon vaatteita, koska lyhyessä ajassa he olivat kasvaneet vaatteista ulos tai legginsien polvissa reijät. Taas jäi elatustuki maksamatta. Lisäksi mies vihjailee koko ajan, että elän liian leveästi, vaikka tosi asiassa tällä hetkellä tuloni ovat hyvin pienet. Exän venkoilu elatusmaksujen suhteen ei varsinaisesti helpota tilannetta, mutta olen oppinut hyvin tarkaksi rahan kanssa. Exällä on aina raha poltellut taskussa eikä hän osaa elää säästeliäästi. Ilmeisesti tämän eron johdosta hän olettaa, että saan liikaa rahaa. Lapset ovat kertoneet, että isänsä on valittanut heillekin elatusmaksuista, mikä on minusta väärin. Nämä asiat ovat aikuisten välisiä. Ex ei itse osallistu lasten kuluihin elatusmaksuja lukuunottamatta.

Myös lasten tapaamiset sujuvat kehnosti. Ex ei suostu etukäteen kuin muutamaksi kuukaudeksi kerrallaan sopimaan tapaamisista. Hän itse haluaisi, että lapset voivat tulla ja mennä miten haluavat, mutta käytännössä se ei toimi, koska toinen lapsi on vasta päiväkodissa. Teinien kanssa se voisikin sujua, kun eivät tarvitse jatkuvaa valvontaa ja voivat itse huolehtia paremmin menoistaan. Aluksi ex oli sitä mieltä, että joustetaan puolin ja toisin, mutta kuukausien aikana on tullut selväksi, että vain minä joustan. Exän piti hommata lapsenvahti, kun lapset olivat hänen luonaan. Sitten hän soittikin parin tunnin varoitusajalla, että voinko kuitenkin ottaa lapset luokseni, koska lapsenvahti teki oharit. En oikein osannut kieltäytyä. Millainen äiti sanoo, ettei halua huolehtia lapsistaan? Välillä lapset ovat exän tahdosta koko viikon hänen luonaan, välillä taas on kolmekin viikkoa väliä tapaamisissa.

Olen todella väsynyt ja kyllästynyt tilanteeseen! Suututtaa, ettei exän kanssa mikään suju mikä liittyy lasten elatukseen ja huoltajuuteen. Meillä on yhteishuoltajuus, mutta käytännössä olen yh. Eniten olen huolissani lapsista ja siitä miten tämä vaikuttaa heihin. En pysty välejä laittamaan kokonaan poikkikaan, koska lasten asioista pitää sopia. Toisaalta, jos vaadin oikeuksiani ja lasten oikeuksia, mies voi heittäytyä todella hankalaksi. Haluaisin, että kaikki sujuisi rauhallisesti, mutta se ei selkeästi ole mahdollista.

Onko kellään muulla vastaavaa kokemusta? Miten selvisitte tilanteesta?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vali vali

Ja itse olet tietysti täydellinen ihminen?

Vierailija
2/25 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat elarit Kelan kautta. Jos jättää maksamatta, niin voit hakea vahvistettua elaria Kelasta. Sittenpähän mies makselee niitä Kelalle, eikä sulle. 

Kannattaa hankkiutua eroon kaikista yhteistyökuvioista, että exäsi vaihtaa autoosi renkaita jne. Ero on ero, sun on tarkoitus selviytyä asioistasi sen jälkeen itse. Mä en ole edes nähnyt exäni eron jälkeen kuin yhden ainoan kerran, pankissa kun jaettiin osituksen rahat.

Vierailija
4/25 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lasten tapaamiskuviot lastenvalvojalla sopien. Jos on jostakin sovittu, niin sitten se pidetään. Älä ole kynnysmatto.

Vierailija
5/25 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
6/25 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitat elarit Kelan kautta. Jos jättää maksamatta, niin voit hakea vahvistettua elaria Kelasta. Sittenpähän mies makselee niitä Kelalle, eikä sulle. 

Kannattaa hankkiutua eroon kaikista yhteistyökuvioista, että exäsi vaihtaa autoosi renkaita jne. Ero on ero, sun on tarkoitus selviytyä asioistasi sen jälkeen itse. Mä en ole edes nähnyt exäni eron jälkeen kuin yhden ainoan kerran, pankissa kun jaettiin osituksen rahat.

Selviän kyllä itse, mutta esimerkiksi tuo renkaiden vaihto oli exän idea. Itsehän olisin yhtä hyvin viedä auton liikkeeseen. En näkisi mahdottomana ajatuksena, että tehtäisiin puolin ja toisin pieniä palveluksia tai joustoja, mutta ex ilmeisesti käyttää tätä yhtenä kiristyskeinona.

ap

Vierailija
7/25 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lasten tapaamiskuviot lastenvalvojalla sopien. Jos on jostakin sovittu, niin sitten se pidetään. Älä ole kynnysmatto.

Ja tähän kommentoin vielä, että nämä asiat on sovittu lastenvalvojalla, mutta ex noudattaa niitä silloin kun hänelle sopii. Ei mikään taho voi pakottaa häntä ottamaan lapsia ikinä, vaikka paperissa lukisi mitä.

ap

Vierailija
8/25 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule onnistumaan rauhallisesti, ex:lle on kerta kaikkiaan pakko laittaa rajat tai se pomputtaa sua lasten täysikäisyyteen asti. Kirjalliset sopimukset lastenvalvojan luona tai oikeudessa ja niiden mukaan mennään. Muista laittaa tarkat päivät ja kellonajat sopimuksiin, ne sitovat vain lähivanhempaa todellisudessa. Joustaminen on mahdollista vain jos se toimii molempiin suuntiin, eli varsinkin nyt aluksi olisi pakko laittaa kova linja. Lapset sitten tapaavat sopimuksen mukaan isäänsä ja jos ei tapaa niin se on hänen häviönsä. Elarit ovat lasten tarpeisiin, lapsethan ovat vastapuolena oikeudessakin jos asiasta tulee riitaa. Onko oikein että annat ex:n viedä lasten rahoja? Niin hän tekee jos jättää elarit maksamatta. Ulosotto on suoraviivainen prosessi elareiden kohdalla ja ne peritään ennen muita maksuja. Minimielarit tosiaan voi saada kelankin kautta. Ja ei tosiaan mitään palveluksia suuntaan tai toiseen jos ei perusasiat ensi toimi.

Kurja homma mutta vaihtoehtoja ei oikein muita ole.

Vierailija
9/25 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopimukset kuntoon ja sitten orjallisuutta sopimusta kohtaan. Eli periksi ei kannata antaa yhtään, eikä "joustaa". Meillä piti mennä melkein jopa naurettavuuksiin tämän kanssa, koska miehen lasten äiti oli niin hallitseva. Eli kun hänen mielestä joku asia oli eri tavalla parempi kuin sopimuksessa, niin sitä rikottiin, ja joustoa, sitä piti löytää niin maan perskuleesti meidän puolelta, mutta hän ei joustanut niiden vuosien aikana kertaakaan, vaan tokaisi miehelleni että mitäs läksit, kikkeliskokkelis, ja oliko pakko tehdä lapsia jos niiden kanssa ei sitten halua olla jne. Tokikaan hänelle näin ei sanottu kun hän joka  kuu olisi halunnut jotain muuttaa.

Mieheni kun on konflikteja välttelevä ja kiltti, ja rakastaa hirmusti lapsiaan, niin hän ajatteli pitkän aikaa että jos hän tekeee mahdollisimman paljon niin kuin eksä käskee, niin raivareita ei tule, ja hommat sujuu helpommin. Kuulin myös itse, ja varsinkin luin useaan kertaan näitä uhkailuja miehen puhelimen kautta eksän toimesta.

Vasta kun mentiin oiekuden sovittelun kautta, jossa eksä mm. itki kun tuomari ei häntä ymmärrä, eikä kukaan muukaan,  eikä annettu periksi enää senttiäkään sopimuksista, ja KAIKKI kirjallisena, niin homma alkoi kuukausien vieriessä helpottaa. Edelleen tulee välillä marmatusta joustamisesta, mutta vastaus on meiltä aina sama automaattivastaus; me noudatamme sopimusta pilkulleen, ja niin sinunkin tulisi, niin kaikki säästyvät riitelyltä ja raivareiltasi. 

Vierailija
10/25 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ositus onnistuu, kun sen pistää onnistumaan. Laita pesänjakaja asialle, niin tulee jossain kohtaa valmista.

Vierailija
11/25 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä lastenvalvojalla vahvistettu elatussopimus? Jos on, elarit ulosottoon. Jos ei, aika lastenvalvojalle.

Vierailija
12/25 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tähän kommentoin vielä, että nämä asiat on sovittu lastenvalvojalla, mutta ex noudattaa niitä silloin kun hänelle sopii. Ei mikään taho voi pakottaa häntä ottamaan lapsia ikinä, vaikka paperissa lukisi mitä.

ap

Ei tietenkään pakoteta. Se on sitä lastensuojeluea parhaimmillaan kun heitä ei pakoteta sellaisen ihmisen luokse joka heitä ei sillä hetkellä halua ottaa. Olet varmaan samaa mieltä itsekin, etkä haluaisi lapsiasi väkisin työntää tällaiselle ihmiselle jotta voisit lapsillasi hänelle kostaa?

Vierailija
13/25 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selviän kyllä itse, mutta esimerkiksi tuo renkaiden vaihto oli exän idea. Itsehän olisin yhtä hyvin viedä auton liikkeeseen. En näkisi mahdottomana ajatuksena, että tehtäisiin puolin ja toisin pieniä palveluksia tai joustoja, mutta ex ilmeisesti käyttää tätä yhtenä kiristyskeinona.

ap

Joo ei missään nimessä tuollaisia "palveluksia". 

Mieheni lasten äiti kuskasi lapsia omalla viikonlopullaan mieheni vanhempien luokse hoitoon, 50km suuntaansa, ja mieheni olisi pitänyt maksaa elareita bensojen verran enemmän siinä kuussa! Ei missään nimessä noin.

T: aiempikin kommentoija

Vierailija
14/25 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole yh. Itse mielestäni olen koska isä on tavannut lapsia tänä vuonna vain 2 tuntia. Viime vuonna pari viikonloppua. Saat elatusapua sentään. Minä en saa vaan maksan lähes kaiken. Exä maksaa jotain pientä, ei edes minimimäärää minkä saisi Kelasta. No tämä on tietysti oma valintani johon on erilaisia syitä. Olet saanut lapset jopa viikoksi exälle. En laittaisi välejä poikki.

Vierailija
15/25 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopimukset kuntoon ja sitten orjallisuutta sopimusta kohtaan. Eli periksi ei kannata antaa yhtään, eikä "joustaa". Meillä piti mennä melkein jopa naurettavuuksiin tämän kanssa, koska miehen lasten äiti oli niin hallitseva. Eli kun hänen mielestä joku asia oli eri tavalla parempi kuin sopimuksessa, niin sitä rikottiin, ja joustoa, sitä piti löytää niin maan perskuleesti meidän puolelta, mutta hän ei joustanut niiden vuosien aikana kertaakaan, vaan tokaisi miehelleni että mitäs läksit, kikkeliskokkelis, ja oliko pakko tehdä lapsia jos niiden kanssa ei sitten halua olla jne. Tokikaan hänelle näin ei sanottu kun hän joka  kuu olisi halunnut jotain muuttaa.

Mieheni kun on konflikteja välttelevä ja kiltti, ja rakastaa hirmusti lapsiaan, niin hän ajatteli pitkän aikaa että jos hän tekeee mahdollisimman paljon niin kuin eksä käskee, niin raivareita ei tule, ja hommat sujuu helpommin. Kuulin myös itse, ja varsinkin luin useaan kertaan näitä uhkailuja miehen puhelimen kautta eksän toimesta.

Vasta kun mentiin oiekuden sovittelun kautta, jossa eksä mm. itki kun tuomari ei häntä ymmärrä, eikä kukaan muukaan,  eikä annettu periksi enää senttiäkään sopimuksista, ja KAIKKI kirjallisena, niin homma alkoi kuukausien vieriessä helpottaa. Edelleen tulee välillä marmatusta joustamisesta, mutta vastaus on meiltä aina sama automaattivastaus; me noudatamme sopimusta pilkulleen, ja niin sinunkin tulisi, niin kaikki säästyvät riitelyltä ja raivareiltasi. 

Tämä on kuin meidän tilanteesta, paitsi sukupuolet toisin päin! Juuri tuo "Mitäs läksit?", "Muut äidit hoitavat lapsensa paljon paremmin eikä kitise". Tuntuisi todella pahalta lähteä oikeuteen näiden asioiden kanssa. Välillä toivon, että ex vain katoaisi elämästämme.

Kiitos vastauksista!

ap

Vierailija
16/25 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kiltti, exä tekee kiusaa ja käyttää sinua kynnysmattonaan. Parempi lopettaa kaikki yhteydenpito (pois lukien pakolliset, lapsia koskevat jutut) ja hoitaa kaikki raha- ja tapaamisasiat virallisia reittejä pitkin.

Sinähän mahdollistat tuon kiusanteon ja kyykyttämisen, kun annat aina siimaa miehelle.

Hoida se elatusasia nyt pikimmiten kuntoon, ettei ex pääse enää venkoilemaan.

Ja mitään herrasmies- tai YYA-sopimuksia on turha tehdä, kun ei voi luottaa, että toinen pitää niistä kiinni. Yritä päästä tuosta kiltin, mukautuvan tytön roolista eroon.

Vierailija
17/25 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei tietenkään pakoteta. Se on sitä lastensuojeluea parhaimmillaan kun heitä ei pakoteta sellaisen ihmisen luokse joka heitä ei sillä hetkellä halua ottaa. Olet varmaan samaa mieltä itsekin, etkä haluaisi lapsiasi väkisin työntää tällaiselle ihmiselle jotta voisit lapsillasi hänelle kostaa?

Liian paljon nähnyt näitä kun lapset ovat väkisin isällä. Onneksi on myös isiä jotka oikeasti rakastavat lapsiaan ja rakentavat elämän etäisän näkövinkkelistä.

Aiemmat neuvot hyviä.

Renkaat yms pois ja hoidat asiat itsenäisesti.

Elarit laita kelan kautta, mies varastaa lapsiltaan.

Tapaamiset paperille ja niistä miehen on pidettävä kiinni. Tiedän että huoli on kova vaan lapsille säännöllisyys on rajoja ja rakkautta.

Tsemppii! Et ole yksin.

Osituksen voit itsekin tehdä. Jos lakimies tekee, on kallista Toisaalta mitä sen parin tonnin väliä kun saa rauhan omaan elämään.

Vierailija
18/25 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kuin meidän tilanteesta, paitsi sukupuolet toisin päin! Juuri tuo "Mitäs läksit?", "Muut äidit hoitavat lapsensa paljon paremmin eikä kitise". Tuntuisi todella pahalta lähteä oikeuteen näiden asioiden kanssa. Välillä toivon, että ex vain katoaisi elämästämme.

Kiitos vastauksista!

ap

Miksi se tuntuu pahalta? Et ole enää mitään velkaa exälle. Sinun ei tarvitse olla loputtomiin joustava, kaikista hyvää uskova kiltti tyttö.

Ex ei halua pelata yhteisten sääntöjen mukaan eikä halua lasten parasta. Silloin hoidetaan asiat kovemman kautta. Oikeuteen vain, vaikka kuinka tuntuisi "pahalta". Mies ei ole mikään lapsi, eikä häntä tarvitse paapoa.

Ja ihan kaikella hyvällä sanon, vaikka voinkin kuulostaa vähän tylyltä. Laita lasten etu ykköseksi. Lasten etu ei ole se, että isä ei osallistu elatukseen tai että isä sekoittaa pakkaa muilla tavoilla.

-eri vastaaja kuin lainaamasi-

Vierailija
19/25 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole yh. Itse mielestäni olen koska isä on tavannut lapsia tänä vuonna vain 2 tuntia. Viime vuonna pari viikonloppua. Saat elatusapua sentään. Minä en saa vaan maksan lähes kaiken. Exä maksaa jotain pientä, ei edes minimimäärää minkä saisi Kelasta. No tämä on tietysti oma valintani johon on erilaisia syitä. Olet saanut lapset jopa viikoksi exälle. En laittaisi välejä poikki.

En väittänytkään olevani yh. Kaikki lapsiin liittyvät asiat ovat minun vastuullani. Jos en suoriudu exän mielestä tarpeeksi hyvin, hän kyllä osaa herjata. Vaikka lapset olivatkin lopulta viikon isällään, sain joka päivä jännittää milloin hän palauttaa ne, jos hänellä onkin joku yllättävä meno. Olen joutunut tämän venkoilun takia perumaan omia menojani. Myös lapset kärsivät tästä, kun ei tiedä milloin isä ottaa heidät. En tiedä kumpi on pahempi, jatkuva epävarmuus tapaamisien suhteen vai se ettei tapaamisia ole ollenkaan. Elatusapua saan milloin saan. On kuukausia ettei ex ole maksanut mitään. Olen nyt sen verran kiittämätön etten osaa olla nykytilanteesta onnellinen.

ap

Vierailija
20/25 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon katkero, "minulla menee paljon huonommin kuin sinulla!". Yhyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme