Hermo menee kun en osaa opettaa lastani matikassa!
Miten ihmeessä tässä osaisi opettaa NIIN että lapsi ymmärtää, opettajat on saaneet koulutetuksen siihen. Ihan ok siis että on etäkoulua, mutta vanhemmille ei ole minkäänlaista opasta, miten tehtäviä opetetaan lapsentasoisesti. Yhtä tappelua ollut matikka, kun lapsi ei vaan ymmärrä ja minä en osaa selittää näköjään tarpeeksi hyvin. Koulu ei ole yhteydessä ollutkaan, toisin kuin joillakin muilla kouluilla.
Kommentit (33)
Lapset ymmärtävät usein paremmin jos tehtävän voi esittää piirtämällä.
Poikkeuksiakin kuitenkin on. Meillä nuorempi ymmärtää paremmin numeroita kuin omenoita ja appelsiineja. Hänellä on tosin autismin kirjon häiriö ja se saattaa vaikuttaa asiaan.
Kun käy läpi matikan tehtäviä, tai muutakaan läksyjuttuja, niin ihan ensimmäisenä kannattaa rauhoittua. Pieni liikuntatuokio ennen tehtävien tekemistä saattaa auttaa rauhoittumiseen ja keskittymiseen. Jotkut opettajat pitävät pieniä jumppahetkiä kesken oppituntien. Niistä on kuulemma hyviä kokemuksia.
Itse tehtävissä kannattaa edetä hyvin pienin askelin ja antaa lapsen oivaltaa asioita ennenkuin sanoo vastauksen kokonaan. Lapsi innostuu siitäkin jos hänet saa huijattua uskomaan että keksi ihan itse vastauksen ja jaksaa sitten keskittyä paremmin seuraaviin tehtäviin.
Yksi hyvä keino, mikä meillä on toiminut on se, että lapsi opettaa aikuista. Koulukirjoissa on yleensä esimerkkejä, joiden avulla lapsi pystyy opettamaan aikuiselle sitä opeteltavaa asiaa. Kuulostaa ehkä oudolta. Tämä keino perustuu siihen, että lapsi keskittyy asiaan paremmin ja katsoo sitä uudesta näkökulmasta. Tämä auttaa ymmärtämään asian paremmin.
Meillä alkoi inhokki ruotsin kieli menemään hyvin kun lopetettiin pänttääminen ja lapsi alkoi opettamaan aikuista. Sanatkin oppii paremmin kun hän kysyy aikuiselta eikä toisinpäin. Lapsi ei tässä tyylissä jännitä ja stressaa sitä että oppiminen tuntuu vaikealta, ja se tehostaa oppimista.
Kannattaa muistaa se ilmapiiri asia. Itse olen huomannut että kannattaa pitää taukoa jos lapsella alkaa pinna kiristymään.
Kai te matematiikkaa ymmärtämättömien haukkujat itse ymmärrätte sen, että se voi olla ihan oppimishäiriö mikä siellä taustalla on? Itsellä on ainakin niin huono työmuisti, etten muista matematiikasta mitään, siis minkäänlaisia laskukaavoja ja kotiolotkin siihen ovat vaikuttaneet. Kaikki kun yleensä tuppaavat olemaan monien asioiden summa. Mutta tämä taas muistuttaa minua siitä, miten fiksutkin ihmiset alentuvat haukkumaan ja saavat häpeämään itseä vielä enemmän. Äiti minulle aikoinaan sanoi että olen tyhmä ja sen mukaan olen sitten elänytkin.
Odota kun lapsesi menee yläasteelle, sitten tulee semmosta settiä, ettei ymmärrä enää yhtään. Mun piti nostaa kädet ylös ja sanoa suoraan lapselle, ei onnistu enää. Työssäni käsittelen isoja numeroita, mutta taulukot ja kaavat menee koneella eikä koulumatikkaa ole tarvinnut.
Minusta se on helppoa opettaa. Teette kirjan tehtäviä ja selität.
Olen opettanut vuosikaudet. Lukiossa en, mutta nyt yllättäen pyytää apua matikan etätehtävissä. Derivaatta onkin mieliaiheeni. Niin selkeä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on helppoa opettaa. Teette kirjan tehtäviä ja selität.
Olen opettanut vuosikaudet. Lukiossa en, mutta nyt yllättäen pyytää apua matikan etätehtävissä. Derivaatta onkin mieliaiheeni. Niin selkeä.
Lisään, etten minäkään muista läheskään kaikkea. Mutta ihan vilkaisulla äkkiä palautuu kaikki mieleen ja osaan neuvoa.
En ehkä olisi osannut opettaa pitkää matikkaa, mutta lapsella on lyhyt.
Mun on pakko myöntää, että meinasi mennä sormi suuhun oman seiskaluokkalaisen tehtävissä.
Esim: [P(x)]^3 = -27x^6
Tai: -y(y-2*y^2/y) - [-(y^2-y) - (yy-2y) + (y-y^k+3/y^k+1 -y + 2)] =
Siis ihan oikeasti purskahdin ensin nauruun. Olen kirjoittanut lyhyen matikan joskus 90 -luvun lopussa, joten aikaa on hieman vierähtänyt :D
Mutta joo, aukesihan ne hetken ihmeteltyäni, mutta en minä kyllä ihmettele, että moni vanhempi saattaa hieman tuskailla. Toivottavasti en joudu enää lukiossa auttamaan :D
Miten kehtaatte haukkua ja mitätöidä ihmisiä, joita ette tunne? Hyvä jos matematiikka on teille vahva alue, olkaa iloisia, sillä kaikille ei ole suotu matemaattista lahjakkuutta.
Olen sitä mieltä, että nämä eimatemaattiset ihmiset ovat muilla tasoilla/ tahoilla erittäinkin päteviä. Ja varmasti mukavampia ja muita ymmärtävämpiä ihmisiä kuin itsensä ylentäjät, jotka eivät näe sitä kuuluisaa malkaa omassa silmässään.
Mieluummin matemaattisesti lahjaton kuin k*sipää :)
Vierailija kirjoitti:
Ihan uskomatonta, miten voi olla noin tyhmiä vanhempia, jos ei ala-asteen/yläasteen/lukion matematiikkaa ymmärrä. Siinä pärjää ihan peruslogiikalla. Miten ihmeessä on voinut sitten muuten pärjätä elämässä?
No mihin ikinä tarvitsee jotain pythagoraan lausetta tai murtolukuja yms? Hyvin olen selvinnyt 39 vuotta ilman niitä. Prosenttilaskuja toki alennuksissa, mutta ne nyt onkin helppoja.
Matematiikka on kaiken perusta, se kuuluu luonnontieteisiin.
Jos ei tajua matematiikka, ei tajua paljon mitään muutakaan.
Matematiikka hallitseminen osoittaa, että ihmisellä on ongelman ratkaisukykyä.
Ja sitä kyllä liiemmälti tältä palstalta löydy, eikä sitä korvaa mikään muu osaaminen.
Kiitos. Itselläni on matematiikan oppimisvaikeus, olisi siis pitänyt jättää lapset tekemättä sen takia. Joillekin matematiikka on vaikeaa vaikka kuinka yrittäisi opetella. Älkää siis ainakaan hermostuko lapselle jos ei opi, ettei tule kammoa matematiikkaa kohtaan. Kokemusta on...
Ei sinun pitäisi lasta opettaa, vaan opettajan. Opettajan vastuulla on, että lapsi saavuttaa tavoitteet. Yhteys opettajaan ja kerrot, että lapsi tarvitsee opetusta asioihin.