Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen perennapenkki kuumaan, melkein koko päivän aurinkoiseen paikkaan? Jotain kukkivaa olisi kiva laittaa.

Vierailija
22.04.2020 |

Puutarhagurut auttakaa. Joku kohopenkki tms kai pitäisi tehdä, alla on ihan hiekkaa.
Mitä lajikkeita suosittelette? Ei ihan pikkiriikkisiä/lyhytvartisia.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anyone?

Vierailija
2/12 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kukkapenkissä, johon paistaa lähes aina aurinko, koko kesäkauden kukkivia kasveja. Ensin keväällä (huhti/toukokuussa) kukkii matala balkaninvuokko, sen kanssa myöhemmin aukeaa tulppaanit, sellaiset vähän erikoisemmat. Tulppaanien jälkeen on vähän aikaa pelkkää vihreää ja ahomansikan kukkia, kunnes heinäkuussa aukeaa liljat, jotka lakastuvat harmillisesti jo parissa viikossa. Liljat on upeita mutta tuoksu on aika voimakas.

Aikaisemmin mulla oli tuossa penkissä Ingrid Bergman-ruusuja, mutta ne paleltuivat talvella. Asun 1-vyöhykkeellä, kukkapenkin pohja on vuorotellen multaa/hiekkaa kerroksittain. Todella helppohoitoinen, lähinnä satunnaisten rikkaruohojen kitkemistä. Mansikkaa olen yrittänyt nyhtää pois sotkemasta, mutta en pääse siitä eroon joten olkoon. Joskus olen laittanut talveksi havuja suojaksi, mutten aina, hyvin pärjäävät.

Kaikkea kivaa kyllä löytyy, esim nettikaupoista, joista olen saanut aina varsin hyvin menestyviä kasveja. Kannattaa miettiä, minkä kokoisia kasveja haluaa, milloin kukinta, haluaako sellaisia jotka huokuttelee pörriäisiä, ja millainen on maaperä. Tsemppiä pihahommiin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kukkapenkissä, johon paistaa lähes aina aurinko, koko kesäkauden kukkivia kasveja. Ensin keväällä (huhti/toukokuussa) kukkii matala balkaninvuokko, sen kanssa myöhemmin aukeaa tulppaanit, sellaiset vähän erikoisemmat. Tulppaanien jälkeen on vähän aikaa pelkkää vihreää ja ahomansikan kukkia, kunnes heinäkuussa aukeaa liljat, jotka lakastuvat harmillisesti jo parissa viikossa. Liljat on upeita mutta tuoksu on aika voimakas.

Aikaisemmin mulla oli tuossa penkissä Ingrid Bergman-ruusuja, mutta ne paleltuivat talvella. Asun 1-vyöhykkeellä, kukkapenkin pohja on vuorotellen multaa/hiekkaa kerroksittain. Todella helppohoitoinen, lähinnä satunnaisten rikkaruohojen kitkemistä. Mansikkaa olen yrittänyt nyhtää pois sotkemasta, mutta en pääse siitä eroon joten olkoon. Joskus olen laittanut talveksi havuja suojaksi, mutten aina, hyvin pärjäävät.

Kaikkea kivaa kyllä löytyy, esim nettikaupoista, joista olen saanut aina varsin hyvin menestyviä kasveja. Kannattaa miettiä, minkä kokoisia kasveja haluaa, milloin kukinta, haluaako sellaisia jotka huokuttelee pörriäisiä, ja millainen on maaperä. Tsemppiä pihahommiin!

Kiitos! Piti lisätä että olen tässä hommassa aivan _täysin_ amatööri, joten mitään kauhean kunnianhimoista en edes lähde yrittämään. Maa on tuossa kohtaa ihan silkkaa soraa/hiekkaa varmaan n. puolen metrin verran, alla kallio. Ap

Vierailija
4/12 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pionit, leimukukat, liljat, keisarinkruunu, samettikukat, palava rakkaus, ritarinkannus yms. Onhan niitä.

Vierailija
5/12 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee pohjatyöt huolella niin on helppohoitoinen seuraavat vuodet.

Perennoja mitkä vois sopia paahteisen penkin kaunistajiksi:

Pionit

Liljat, päivänliljat erityisesti

Punahattu

Malva

Loistosalvia

Kurjenpolvet

Joku heinäkasvi vois olla kiva kukkien seassa?

Elefanttiheinä tms.

Ja sit kevättä ajatellen kukkasipuleita, ne tykkää auringosta.

Vierailija
6/12 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiseen menee miltei mikä tahansa, kunhan kastelee runsaasti. Mutta laittaappa pihaan, johon aurinko pilkahtaa ehkä 2 tunnin verran/metsä pohja. Kaikki mätänee, eikä kuki.

Vierailija
7/12 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs superkuumalle parvekkeelle, näin ohiksena :D 

Vierailija
8/12 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee pohjatyöt huolella niin on helppohoitoinen seuraavat vuodet.

Perennoja mitkä vois sopia paahteisen penkin kaunistajiksi:

Pionit

Liljat, päivänliljat erityisesti

Punahattu

Malva

Loistosalvia

Kurjenpolvet

Joku heinäkasvi vois olla kiva kukkien seassa?

Elefanttiheinä tms.

Ja sit kevättä ajatellen kukkasipuleita, ne tykkää auringosta.

Miten ne pohjatyöt kannattaa/pitää tehdä? Sellaista kohopenkkiä ajattelin. Meillä on vanhoja hirsiä joista voisi rakentaa reunat. Ap

Vierailija
9/12 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteläparvekkeellani selviävät vain pelargonit ja muratti. Nekin pitää suojata suoran auringonvalon korvennukselta ja kastella vähintään päivittäin.

Vierailija
10/12 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eteläparvekkeellani selviävät vain pelargonit ja muratti. Nekin pitää suojata suoran auringonvalon korvennukselta ja kastella vähintään päivittäin.

Lisänä neilikka.

Vierailija
11/12 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista ehdotetuista laittaisin

Punahattu

Pioni

Päivänlilja

Itse lisään idänunikko

Palava rakkaus

Onhan paljonkin sopivia mutta enää en muista nimiä kun puutarhani on 11vuotias.

Vierailija
12/12 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs superkuumalle parvekkeelle, näin ohiksena :D 

Pelargonia ja neilikka sopii hyvin paahteiselle parvekkeelle.

Muista kuitenkin kastella kukat, varsinkin helteellä.

Kastelu kannattaa ajoittaa aikaiseen aamuun tai myöhäiseen iltaan, ettei kaikki vesi haihdu heti pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi